Režie:
Steven SpielbergKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
John WilliamsHrají:
Richard Dreyfuss, François Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon, Bob Balaban, J. Patrick McNamara, Warren J. Kemmerling, Roberts Blossom, Philip Dodds (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Francouzský vědec Claude se svým tlumočníkem, kartografem Davidem, objeví letku vojenských letounů, která zmizela před třemi desetiletími. Letadla nejsou poškozená, fungují, ale po pilotech není ani stopy. Starý muž, který byl jediným svědkem, tvrdí, že v noci vyšlo slunce a zpívalo mu. Brzy poté se v poušti Gobi objeví pohřešovaná řecká loď Cotopaxi. V Indianapolis se zase krátce poté na řídící věži podaří zachytit hovor dvou pilotů civilních letadel o zjevení UFO. Stát Indiana je postižen masivními výpadky proudu, a tak je do práce povolán i technik Roy. Právě on na opuštěné silnici zažije setkání s UFO. Začne ho ve vozidle pronásledovat a spolu s ním tak činí i policie, ale kosmická loď mizí na noční obloze. Roy je UFO fascinován a stává se stále více posedlým obrazy, které se mu v mysli stále objevují. Vidí horu a neznámá síla ho nutí ji neustále z něčeho modelovat. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (764)
Nevhodné pro výchovu dětí, neboť ty pak můžou lehce nabýt dojmu, že stavění mohyl z kaše je u večeře přirozené.. V 70. a 80. letech byly údajně Blízká setkání třetího druhu spolu s filmy Starman a Zámotek považovány ufology a vědci zkoumajícími možnou existenci jiných civilizací ve vesmíru za stěžejní díla připravující lidstvo na přílet mírumilovných mimozemšťanů na naši planetu. A vida, uběhlo pár let, zelení mužíčci nikde a tak to někdy ti samí tvůrci (Válka světů), někdy blázniví jiní (Den nezávislosti), začali hrát na poněkud temnější strunu. Spielberg nasliboval tajuplným úvodem s letkou Avengerů velký zážitek, aby mě nakonec uspokojil až audio rozkoší v samém závěru. Nemůžu si pomoci, ale podobná Cameronova Propast bylo o několik oholených vousů Richarda Dreyfusse lepší.. ()
Překrásná podívaná. Úchvatná, barevná, okouzlující. Mistrovské dílo natočené geniálním režisérem, zápis do kronik těch nejslavnějších snímků historie a jeden z těch nejlepších sci-fi kousků, které kdy spatřily světlo světa. Ve své době to byl první film, ve kterém byli mimozemšťané vykresleni jako přátelé a nejen proto znamenal jistý mezník. Natočit někdo Blízká setkání dnes, šlo by zřejmě jen o bezduchou střílečku bez jakéhokoliv děje, s mimozemšťany, kteří mají chapadla a lasery. To Spielberg nechtěl a ani to neumí. Svůj klenot vybrousil k dokonalosti a když přičteme výborné herecké výkony Richarda Dreyfusse, Teri Garr či Françoise Truffauta a tradičně podařený Williamsův hudební motiv, je na světě něco neobvyklého, něco mimozemského, něco, co se vymyká žánrově podobně laděným dílům. Výborné triky, chytrý scénář, místy až hororová atmosféra, přímo hmatatelné napětí, tajemno, vzrušení - toho všeho je ve filmu požehnaně. Spielberg jako režisér (a zde i scénárista) prokázal své jedinečné nadání. Nejkrásnější a zároveň velice inteligentní film o setkání s mimozemšťany, jehož závěrečná, hudebně světelná půlhodinka - patří k tomu nejlepšímu, co je možné v rámci žánru dodnes spatřit. Naprosto odzbrojující, atraktivní sci-fi lahůdka. ()
Za největší plus považuji to, že se nedočkáme žádného tajení mimozemšťanů a už od úvodu je jasné, že to, co se děje kolem hlavní hrdiny, nebude vysvětleno jako souhra náhod. I bez toho má ale obrovskou sílu zkoumání signálů a přemýšlení o tom, co mají ty vize podivného kopce znamenat. Škoda jen, že tak podnětné dílo za svých čtyřicet let tolik zestárlo. Dlouhotrvající závěr sice potěší, ale už nemůže působit tak magicky jako kdysi. SPOILER Překvapuje mě, že se Spielberg nebál převracet klišé o šťastných návratech k rodinám a nechal Roye jít vstříc osudu. ()
V roku 1977, dva roky potom, čo Steven Spielberg natočil žraločí horror "Čeľuste", sa vrhol tento mladý, talentovaný, americký filmár na snímok "Blízke stretnutie tretieho druhu". Odviedol dobrú prácu a začal smerovať medzi špičku hollywoodskych režisérov. Na svoju dobu to bol veľmi kvalitný sci-fi film, ktorý sa stal kinohitom. Ja som ho prvý krát videl pomerne neskoro, asi tak pred dvoma rokmi, dokonca som si nedávno prečítal aj literárny prepis tohto titulu. Uznávam, že v roku 1977 to bola pecka, avšak z pohľadu súčasného diváka to už pôsobí dosť jednoduchým a zastaraným dojmom. *** ()
Naprosto výjimečné dílo v žánru sci-fi. Film, u kterého mi poprvé naskakovala silná husí kůže. Film rozhodně nepatří mezi ty nejakčnější sci-fi, má celkem pomalé tempo, ale právě to je jeho největší síla. Všechno tak působí mnohem více reálněji a hlavně ta atmosféra celého filmu je naprosto úžasná. A ta závěrečná půlhodina, ta je zkrátka fascinující. Spielberg je génius. ()
Galerie (230)
Zajímavosti (111)
- "Hudobný kód" piatich tónov bol použitý vo filme Moonraker (1979) ako kód tlačidlového zámku dverí. (Raccoon.city)
- Během honičky na horské cestě byl vážně zraněn kaskadér Craig R. Baxley. Přelétl s autem místo, kde měl zastavit a i přesto, že měl helmu, si způsobil poranění hlavy, které si vyžádala několikadenní hospitalizaci. (džanik)
- Ve své autobiografii uvedla producentka Julia Phillips, že studio nechtělo akceptovat podmínky Richarda Dreyfusse (Roy Neary), které představovaly honorář 500 000 dolarů a bonusy. Tudíž roli postupně nabídla Alu Pacinovi, Jacku Nicholsonovi a Genu Hackmanovi. Pacina film nezajímal, Nicholson měl strach, že by byla hlavní role zastíněna speciálními efekty, a Hackman měl osobní problémy s rodinou a nemohl si dovolit strávit 16 týdnů mimo Los Angeles. Studio navrhlo Jamese Caana, který měl ale ještě vyšší nároky než Dreyfuss, a tak se producentka pokorně vrátila za ním. (don corleone)
Reklama