Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    Mimořádně zdařilá filmová adaptace jednoho z nejlepších divadelních představení malých forem sedmesátých let v jednom celku zachovává celou tehdejší subkulturu mladé generace v jejím výrazném - stále celočesky poněkud nezaslouženě podceňovaném - brněnském provedení. Moravská paralela pražského centra, která se dále vyvíjela až ke KOLOČAVĚ Ulrychových, dalších výrazných osobností jeho brněnské alternativy, je doplněna dnes zapomenutou veličinou českého sborového zpěvu - Vysokoškolským uměleckým souborem - a trampský akcent je zvýrazněn Zelenáči, jednou z tehdejších předních trampských skupin. Prolnutí rusínské předlohy s výraznou lokalitou západního pohraničí a jejím neobyčejným geniem loci dále dotváří tuto nevšední kulisu avantgardního divadla. Z této základny - kombinace malé divadelní formy a trampského potlachu ve stylu PORTY - vyrůstá i hraný film. Sísovou předností bylo jak zvládnutí hudební složky (nevšední bratr až příliš angažovaného pěvce normalizace Miloš Štědroň), tak osobitých textů, jež je možno oprávněně považovat za Uhdův umělecký vrchol, tak její - rovněž mimořádně nevšední - propojení do celistvého uměleckého tvaru, který zachoval pro budoucí časy lidské i umělecké počátky tří výrazných představitelů vznikající generace - Polívky, Bittové a Donutila. Někdejší bratislavskobrněnská paralela pragocentrismu v nejhlubší normalizaci (doba vystupňování brutálně vedených kampaní proti disentu a až neuvěřitelného prznění charakterů ve velkém) byla silným a očišťujícím světlem v temnotách. Světlem, které k nám právem září i dnes.(28.8.2007)

  • Radim
    **

    Legendární představení brněnského divadla Husa na provázku na plátně moc nefunguje. Pro film se prostě divadelní výrazové prostředky nehodí a připadá mi to celé, jen jako by si pár lidí udělalo radost a zfilmovalo si svou ikonu. I na tehdejší měřítka je film z hlediska techniky odfláklý, hlevně zamrzí postsynchrony, které jsou opravdu příšerné - dívat se na detail Ivy Bittové, která otvírá pusu o slabiku pozadu, je tristní. Nad vodou se film drží jen díky písničkám.(15.6.2007)

  • FireTight
    ****

    "Zabili, zabili... chlápá z Koločavy..." aneb česká komornější variace na Jesus Christ Superstar aneb sentimentální vzpomínka na kultovní představení Brněnského divadla Husa na provázku. Vzpomínám si, že když jsem film viděl poprvé (kvůli maturitě), vůbec jsem některé scény nechápal, prolínání "trampského hraní" a skutečných scén jsem nepobíral a vůbec si tak nějak říkal, jak to sakra ten Olbracht původně myslel. Ale po pár měsících jsem už snímek viděl jinak. Viděl jsem jej jako takovou hezkou a melancholickou vzpomínku na jednu dobu, ať už Koločavy nebo Husy na provázku. :) Nádherné písničky, hezký příběh, smutné rozuzlení, to všechno je Balada pro banditu.(18.9.2010)

  • Asmodin
    *

    Velmi špatně přepracovaná kniha do filmové podoby. Z pohledu divadla nemohu soudit. Baladu pro banditu jsem neviděla, ale knihu Nikola Šuhaj, loupežník jsem četla a čekala jsem lepší zpracování. Líbila se mi snad jenom úvodní píseň. Ani nevím co bych v tomhle filmu měla vyzdvihnout nebo pochválit: obsazení (Donutil, Polívka, Nový), originální nápad (na mě až moc originální)? Nic jiného mě už asi nenapadne.(27.4.2014)

  • Filomena.I.
    ****

    „Kráká starý havran, krákat nepřestane. Dokud v Koločavě živý chlap zůstane…“ Balada pro banditu Miroslava Donutila a jeho blonďatou Eržiku Ivu Bitovou s divadlem Na provázku. Zapějte spolu s nimi havraní hit, který se nesmazatelně vryl do našeho sluchu. O zbojníkovi, kterýž bohatým bral a chudým dával. Perla vyloupnuvší se neuvěřitelně v normalisačních létech sedmdesátých v režii Václava Síse. V tom čase jako osvěžující vánek z hor přišedší. S patolízalským Bolkem Polívkou (ten obraz mnoucích si rukou dodnes zůstal v hlavě), jenž svým umem již zde dokázal býti hoden stát na vrchních bidlech hereckých - pokud zrovinka nevezme jakous komedii stupidní. Kurvahošigutentag. Užijte si krásný den s havrany na plotu a písní zbojnickou na rtech... Bylo tu není tu * havrani na plotu * Bylo víno v sudě * teď tam voda bude * není není tu... (Píseň s celým filmem v Deníčku.)(9.6.2014)

  • - Natáčení probíhalo na zřícenině hradu Andělská hora blízko Karlových Varů. (partyzanka)

  • - Adaptace hry o loupežníku Nikolu Šuhajovi v provedení souboru brněnského Divadla na provázku získala Cenu Československého filmu v r. 1978. (M.B)

  • - Návrat po 16 letech k filmu pro Pavla Nového. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace