Režie:
Otakar VávraKamera:
Josef IllíkHudba:
Jiří SrnkaHrají:
Elo Romančík, Vladimír Šmeral, Soňa Valentová, Josef Kemr, Lola Skrbková, Jiřina Štěpničková, Marie Nademlejnská, Miriam Kantorková, Lubor Tokoš (více)Obsahy(1)
Do města Šumperka je povolán Inkvizitor, aby vyšetřil přestupek jedné žebračky. Zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným a ušlechtilým občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení, a která neváhá pro tento cíl obětovat desítky životů nevinných lidí a zničit své odpůrce. (Bontonfilm)
(více)Diskuze
Pilsen Film Festival 1990 ( Filmový festival Plzeň 1990 ) Zlatý rybár Otakar Vávra.Ocenených bolo všetkých dvanásť súťažných prác.
Mar del Plata Film Festival 1970 vítazí 2x Cena Cineclub Núcleo Najlepší film Otakar Vávra a Cena FIPRESCI Zvláštne uznanie Otakar Vávra.
Skvost filmové tvorby.
hodne ludi si tymto prislo na svoj anjlepsi film, okrem Smerala, aj taka S. Valentova alebo hoci aj Elo Romancik...... + sucha sardel
diky ... a teraz si chod pustit nieco, co inteligencne zvladnes : Spajdrmen z roku 2002 napriklad alebo Transformers .... ak by to na teba bolo prilis narocne, zacat mozes Teletubbies
Opäť prípad, kedy je sfilmovaná výborná predloha. A aj napriek tomu, že sa jej film (s malými úpravami) pomerne presne pridržiava, zlyhávajú herecké výkony. Len dekan Lautner a inkvizítor Boblig sú hercami, ktorí odvádzajú dôveryhodné výkony. Ten zbytok je príliš strojení a fádni. Čo je veľká škoda. Tento film je v prvom rade ťažká dráma, v ktorej hrajú veľkú úlohu emócie, a tie tu nie sú interpretované veľmi výstižne a dôveryhodne.
Je tu taktiež mnoho chýb, napr. Zuzana pri konfrontácii dekana Lautnera niekoľko krát zopne ruky ako pri modlitbe, čo by určite neurobila, keby mala prsty niekoľko krát mučením rozmačkané na kašu,... atď.
A ten koniec je fakt ustrelený...
Ještěže nám Martin741 tu podstatu osvětlil, bez něj bychom byli úplně v 3,14či.
na příspěvěk reagoval Martin741
Výborný film na dobrou noc :D
A na Kantorkovu som zabudol ...., bola skvela ..... vlastne, ako vsetci .......
Totalne som si oblubil Romancika, Valentovu a Obermaierovu....... boli skveli ........ Jo a Smeral putoval do mojich oblubenych zaporakov ...........
Uživatel Anthro smazal svůj příspěvek.
Iba dement si moze mysliet, ze podstata sa tyka nejakych rokov 1678 - 1695. a inkvizicie. Podstatou bola tzv. Balsaja Cistka v byvalom ZSSR za Stalina v rokoch 1937 - 1938. Film mal zobrazovat hlavne toto obdobie a poukazat na to, co sa vtedy dialo.
Upálení tolika nevinných lidí kvůli tomu co neudělali...
Je úplně jedno jestli Bůh existuje nebo ne, jestli je idea socialismu dobrá nebo špatná. Morálka a svědomí jedince, ty hýbou světem. Působivý pohled na to, kam až to může zajít, ale trochu mě mrzí, že hlavní záporná postava, neprochází větším zkoumáním příčin svojí zápornosti.
Bývám sice dost háklivý na poukazy na "tmářskou a zločinnou církev", ale v tomto filmu jsem ani na okamžik neměl pocit, že by šlo o kritiku církve. Právě naopak: tento snímek toto obvyklé paušální vnímání narušuje. Historické téma je pak geniálně použito k vyjádření něčeho obecnějšího, ve své době navíc zřetelně provokujícně směrem k teroru 50. let. Proto mě některé komentáře mírně řečeno udivují. Když už nic jiného, aspoň závěrečný Bobligův proslov (nehledě na "Cupákovo" pokání) by jejich autory mohl upozornit, o co tady jde.
Rob Robinson: Já se albigenských nehodlám nijak zastávat, protože pro mě jsou v zásadě všechna taková přesvědčení na stejné úrovni. Jen připomínám, že tažení proti nim stálo životy mnoho obyčejných lidí, což nelze omlouvat, stejně jako žádný jiný boj víry proti víře.
flanker.27: jo ta role Simona a papeže v kauze kataři je fakt hnus, nicméně albigenští byli víc než rozvratný živel, spíš něco na způsob rakoviny - mohl za to jejich škarohlídský antimaterialistický světonázor - šířili kolem sebe "blbou náladu"
Rob Robinson: No, Albigenští se sice na jednu stranu dali považovat za rozvratný živel (odmítání daní, manželství), na druhou stranu hlásali některé sympatické věci (askese duchovních, rovnost mužů a žen). Právě jejich odpor proti rozpínavosti církve (zejm. zabírání půdy) způsobil, že bylo toto přesvědčení mezi šlechtou na jihu Francie populární. Což byl také hlavní důvod, proč proti nim papež vyhlásil křížovou výpravu (v ideovém zdůvodnění bylo i že "každý, kdo se pokouší vytvořit osobní názor na Boha, musí být bez slitování upálen"). A to, co prováděl po 8 let na jihu Simon Montfort se rozhodně nedá nazývat nicím jiným než vyhlazováním katar nekatar. Co se stalo např. v dobytém městě Beziers: když řekli opatovi Amalrichovi, že nedokáží rozlišit katolíky a nekatolíky, opat prohlásil: "Bijte je všechny, neboť Pán pozná své!"
flanker.27: ano, tam je sice možné chabě bránit církev(církve) tím že spousta heretiků by si nezadala s al-kajdou (viz albigenští, či "naši" adamité možná i husité), příp. že náboženství byla spíš jen záminka , ALE jinak sklapávám podpatky, mydlilo se to tady zleva zprava a mnozí preláti místo aby hlásali mír tak stavěli vatry a svolávali vojenské výpravy... to už nelze omluvit ničím (ani "dobovou" mentalitou - bible, nový zákon explicitně je proti útočnému násilí, a to by pro křesťany všech dob mělo být směrodatné)
Rob Robinson: Velice zajímavé informace zde předkládáš, díky za malé poučení. Samotný můj názor to nějak moc nezmnění, ale je dobré se dozvýdat více o tomto ožehavém tématu.
Ono bylo protičarodějnické tažení pouze podmnožinou boje proti herezi, kde jsou škody na hlavách o dost vyšší.
hnuj: daleko více duchovních autorit v existenci čarodějnic nevěřilo (samotná víra v "čarodějnice" byla v evropě asi až do 14. století potírána jako hereze)
po kontaktu s mnoha jinými kulturami (amerika, asie, islám) se to poněkud zkomplikovalo (jak jsem psal historici přisuzují vliv i stresu způsobeném vleklými hladomory a epidemiemi v malé době ledové)
nicméně pojímání víry v čarodějnice jako pověry převažovalo u většiny rozumných lidí (a to na všech úrovních společnosti) proto také pravověrný kněz Lautner chtěl Bobliga předat skutečné - církevní inkvizici jako nebezpečného zločince
upalování i když šlo o nespravedlivou zrůdnost bylo řidčejším jevem než se zdá z televize a literatury, mluvíme o cca 10 000-20 000 obětech (katolické i protestantské země) během asi 300 letého období (tzn. průměrně 30-60 obětí ročně v celé evropě)
Rob Robinson: Ani nejde tak o to s čím procesy souvisely či co je podněcovalo. Důležitě je uznat, že církev, ať už protestancká či katolicka, v nich hrála důležitou roli. V inkvizičních komisích přece zasedávali duchovní, kněži v kostelech často vykřikovali kázání o ďáblu a jeho přítomnosti ve světě. V existenci čarodějnictví věřilo mnoho velkých duchovních autorit a schvalovalo jako jediný trest právě upálení.
Film užívá originální zápisy ze soudních procesů, které byly přímo zapracovány do scénáře.
No původně jsem si myslel, že tato stránka slouží k hodnocení filmu jako díla a hereckých výkonů a ne jestli to tak ve skutečnosti bylo nebo ne. To by pak museli dávat odpad skoro každému filmu :) Tento film je udělaný podle knižní předlohy a ta je téměř identická, takže myslím že Vávra odvedl famózní práci. A co se týká církve, tak myslím, že vliv asi nějaký mít musela, jinak by neupálili tolik lidí.
hnuj: bylo by to na flame, ale mýlíte se pokud nelžete schválně... Maq má v naprosté většině věcí pravdu
já jen dodám že v katolických zemích se upalovalo poměrně "umírněně" a celé to svinstvo zde bylo zastaveno o desítky let dříve než u protestanských bratří (kteří čarodějnic upálili cca dvakrát víc)
ve skutečnosti se tenhle pud hledání obětního beránka skrývá skoro v každém z nás (ani církev ani sbory nemusely nic organizovat, tohle vražedné hnutí bylo živené "zespodu"), moderní historikové se domnívají že procesy souvisely s malou dobou ledovou a stále se zhoršujícími hladomory... nesuďte své předky, protože nevíte jak byste se choval vy sám
PS: doufám že jsem vás nezaskočil informacemi které vám zapoměla sdělit soudružka učitelka, kdyžtak to berte jako léčbu šokem...
Opravdu legrace číst nedávný komentár uživatele Maq. Vskutku snúžka lží a polopravd, jež se nevidí každý den. Se vsadím, že pán chodí každou neděli do kostela. Není pochyb o tom, že inknivižní procesy byly řízeny světskou mocí, ovšem vše pod patronátem a na popud katolické církve, která tu krev ze svých rukou už nikdy nesmije.
Peja: no flame, ale Boblig byl nedostudovaný laický právník(pod ochranou losinské vrchnosti)... dva kněze ve skutečnosti sám upálil když ho chtěli udat skutečné=církevní inkvizici
Hodně drsný film, který se díky krutým scénám ani moc neliší od o 16 let mladšího sovětského filmu Jdi a dívej se.
V každém případě jeden z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší film československé produkce. Všechny scéna naprosto věrohodné, herecké výkony skvělé, výprava bez chyby, má to děj i psychologické aspekty, vynikající hudbu a zaříkávání Václava Lohniského o čarodějnicích je prostě boží :) Jednoznačně 5*
Výborný film , skvělá atmosféra a herecké výkony , scény s mučením vypadaly realisticky.Jeden z nejlepších českých filmů co jsem viděl.
To měli mluvit starou němčinou?
Vadou na kráse je ta novodobá obecná čeština
Zrejme jeden z neporazenych CZ filmu...............
Středověk po česku.100%
Herecké výkony jedna báseň,výborná vizuální stránka .Při mučení každý řekne to co není pravda, pokud ji přežije. S kým si byla na Petrových kamenech? S tebou ty ďáble, s tebou! Stačí jeden fanatik a je vymalováno.
K tomuto filmu jsem se dostal víceméně omylem, ale počas sledování mě naprosto strhnul. Depresivně nadčasový snímek ukazující jak snadno je zneužitelná jakákoliv ideologie, jak snadno lze někoho odsoudit a je úplně jedno pod jakou záminkou. Není jistě otázkou náhody, že film byl natočen v roce 1969. Jo a na Petrovy kameny se musím jednou vydat...
Dnes jsem tento film viděla ve škole a malém jsem při tom omdlela.... ale tím nepopírám, že je to vynikajíci film. Ale pro někoho to je silná káva.
Podle mě, nejlepší český film! Úžasná atmosféra, herecké výkony a vůbec celé zpracování je téměř dokonalé. A až na několik málo drobností velmi podobný knížce..Tohle se prostě povedlo!
Po 10 minutach jsem to musel vypnout !!!!! Řekněte mi někdo, co je na tom tak úžasněho !!!!????
Tady je krásně vidět, co taky církev dokáže. Film vynikající, ale strašný. Ani se nedivím, že to komanči zakázali.......
Výborný film, jeden z najlepších "československých" filmov, právom patrí do top 200...
IvcaG: Tak co je na roce 1969 konzervativního, když si odmyslíš normalizaci? :)
Já ho ale taky neřadím do doby normalizace to bylo jen přirovnání k dané době v jiném slova smyslu a vůbec to nemělo nic společného s normalizací jak mě tady nepochopitelně opravuješ to jsi mě totiš špatně pochopil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
IvcaG: Film vznikl ještě v rámci uvolnění šedesátých let. Nedá se proto řadit ke "konzervativnímu" normalizačnímu období.
Nevím ale na na tehdá řekla bych konzervativní dobu je tohle naprosto nadčasové a jedinečné, Zajímavé je, že do dnešní doby žádný podobný film nevznikl je to prostě česká klasika pač ten brak s pár vlašťovkama co se točí dnes v ČR je naprosto otřesný, ještě že máme tu možnost vracet k těmto perlám české kinematografie jako bezesporu Kladivo na Čarodějnice je
Ten film na mě velice zapůsobil i podruhé, kdy jsem ho zhlédla! Zážitek!
Já jsem Václav, on je Václav, Václav je důležitější jméno :))