Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

BarryLyndon 

všechny recenze uživatele

Takový žánrový filmový předchůdce MASHe. Parádní dramedy ve své ryzí a dobové podobě. Billy Wilder zdá se nezklamává. Že bych ho začal nakoukávat? Zatím jsem od něj viděl samé věci, které musím hodnotit absolutně tj. 10/10: Někdo to rád horké, Sunset Blvd. (jeden z mých nej. kinozážitků) a samozřejmě skvělý The Appartment, který bych dal určitě do své topky romcomů. A absolutní hodnocení dávám i tomuhle skvostu. Tenhle koktejl absurdního humoru a beznaděje mi neskutečně sedl. Tak zábavný a přitom tak klukovsky dobrobrodružný. Třeba u téhle scény se směju jak u máločeho už tak podvacáté. [link] Harry a Zvíře naprosto vládnou. A jestli se vám to nebude líbit, tak chcípn sí! 10/10 ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Stereotyp amerických válečných filmů o hloupém nepříteli mě už vážně unavuje. Vzhledem k tomu, že tento film je i komedie, odpustím mu pohled do zajateckého tábora jako do místa plného pohody, žertíků a možná špetky nudy. Hledání špicla z řad vězňů je celkem napínavé, až na zjištění hodná geniálního detektiva odhalujícího pachatele z kávové sedliny, především zjištění pravého jména zavání již eskamotérstvím. Snímek, ač místy značně naivní, je velmi dobře zahrán a pokud se člověk povznese nad některé nesmysly, je i poměrně zábavný. ()

Reklama

Madison 

všechny recenze uživatele

Pri sledovaní tejto snímky som bola náramne uveličená z toho, že na režisérskej stoličke sedel kráľ humoru Billy Wilder. Dôvodom je zvláštny scenár, ktorý nemusí byť pre mnohých atraktívny, keďže sa celý dej odohrával v jednom prostredí, konkrétne v zajateckom tábore s pár hercami a pomerne bez vyhrotených situácií - ak nerátam záver. Tým pádom sa dostávajú na rad wilderovské hlášky galaktických rozmerov, vtipne napísané postavy a zábavné scény. V každej jednej cítiť pevnú ruku Wildera, ktorý posúva snímku do úplne iného levelu a dodal jej pravý nefalšovaný pôvab. William Holden vynikajúci. ()

TheRoller 

všechny recenze uživatele

"There are two people in this barracks who know I didn't do it. Me and the guy that did do it."Wilder, Holden, kvalitný zvyšok obsadenie a použitie voice over-u. To sú dôvody, prečo bol Sunset Blvd. taký skvelý a prečo nie je Stalag 17 o nič horší. Scenár a.k.a. typická wilderovka - napchá svoju originalitu do hocakej témy. Ešte aj názov je neuveriteľne cool, hlavne v písanej podobe (Stalag 15 nevyzerá ani zďaleka tak dobre). Pôsobivá hudba - najmä skladba mne známa zo Smrtonostnej pasci. Skladba sa mi väčšinou spojí s filmom, kde som ju počul prvýkrát, aj keď pôvodne pochádza zo staršieho filmu (Singin' In the Rain & Mechanický pomaranč). Stalag 17 však Pascu (aj keď ju mám veľmi rád) prebíja na celej čiare a vždy, keď sa na ňu budem pozerať, spomeniem si práve na Wilderovo dielo. Aj to je jedným z dôkazov, ako veľmi tento film na mňa zapôsobil. Veľké uznanie si zaslúži Robert Strauss, plným právom nominovaný na Oscara. William Holden nie je len samostatná kapitola, je samostatná časť. Nikdy sa mi nestalo, že pri pozeraní na herca presne viem, čo si myslí, presne to zodpovedá kontextu, a on pritom nepovie ani slovo. Je to tá časť talentu, ktorá sa nedá získať, naučiť, natrénovať,... Buď to vo vás je, alebo nie je. Pravdepodobne nie je, pretože Holden toho dostal za nás všetkých. Jeden z najzaslúženejších Oscarov v histórii. K filmu nie je čo dodať, snáď len, ako by povedal sám William: "Thank You." 95% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Je niekoľko filmov, pri hodnotení ktorých sa diametrálne rozchádzam s väčšinou. A nemám s tým žiaden problém. Nezvyknem sa vyjadrovať k hodnoteniam iných, iba ich beriem na vedomie, prípadne sa pokúšam zistiť prečo došlo k takým rozdielom medzi mnou a ostatnými. Videl som Kráľa krysu, videl som Veľký útek, videl som viacero filmov Billyho Wildera, ktorého mám dokonca vo svojej Top 10 režisérov. Nič z toho ma však neprinúti k tomu, aby som Stalag 17 považoval aspoň za priemerný film. Považujem ho za nepodarok, ktorý nemal byť nakrútený. Trpí všetkými neduhmi, ktoré sú prítomné vo väčšine amerických filmov z obdobia II. svetovej vojny a trpí nimi chronicky. Každý režisér má právo nakrútiť okrem vynikajúcich a nezabudnuteľných diel aj filmy, ktoré sa mu nepodarili. Billy Wilder toto právo využil a ja mu to nemám za zlé. Za zlé by som považoval iba to, ak by som sa pri prezentácii vlastného názoru na tento film zháčil a začal uvažovať, či som niečomu neporozumel, niečo prehliadol a pod. Som príliš zodpovedný na to, aby som znásilňoval svoj názor a za odmenu sa mohol cítiť bezpečne vo väčšine. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Studio Paramount požadovalo, že aby film měl komerční úspěch v Západním Německu, bylo by lepší, aby stráže byli spíše Poláci než Němci. To Wilder odmítal, protože jeho matka a nevlastní otec zahynuli v koncentračním táboře. (Kulmon)
  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)

Reklama

Reklama