Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

honajz 

všechny recenze uživatele

Filmařsky a herecky skutečně dobré - ne vynikající, prostě jen řemeslně dobré. Celé to komediální pojetí mi sem ale vůbec nesedlo. (Ha ha, zabili jsme vám dva kamaraden. - Ha ha, Schulz, du bist so vtipálek! Nechceš cígo?) Protože ve chvíli, kdy dojde na vážné drama a hledání udavače, by to mělo být drama. Toho odlehčení je přespříliš. Až je to hrozně nerealistické - vězni měli nějak moc úlev, řekl bych. Komunistické lágry na ně! Navíc je znát, že Američané si chtěli z Němců udělat komedianty, hloupé křupany, šašky, takže to celé vyznívá tak nějak prvoplánově a černobíle. Nemusím vidět znova, nic mi to nedalo, nejsem patriotický Američan pár let po vyhrané válce. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Ako komédia to neobstojí, jediná vtipná pointa (to keď si Nemec zahrá volejbal, pričom podá zajatcovi zbraň, lebo ju nemá kam odložiť) je pramálo. Ale ako nenáročná sonda do prostredia amerických zajatcov, ich potrieb a života v tábore, to bolo v pohode. Tiež, na môj vkus, sa tam spievalo až príliš. ()

Reklama

petaspur 

všechny recenze uživatele

"Jak chcete vyhrát válku s armádou šašků? - My doufáme, že zemřete smíchy." Před tímto pokoukáním jsem nevěřil, že prostředí zajateckého tábora za války může být znázorněno s takovým nadhledem, ale když se na dvoře sejde přes šest stovek nevychovaně nadržených amerických seržantů, tak se prvky dramatu dobrovolně schovávají pod peřinu před útokem zhýralé pohody. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Nemecký zajatecký tábor som si predstavoval ako miesto, kde sa žije veľmi ťažko, preto ma dosť zaskočila miera optimizmu a humoru hlavne v prvej polovici filmu. Rádio, ďalekohľad, cigarety, "koňské" dostihy...éj, dobre im tam bolo...Dvojica klaunov pobaví, ale niekedy to až preháňali a ich kúsky dostali až nečakane veľký priestor. Musím ale uznať, že náter vápnom ma fakt skvele pobavil. Nemeckí oficieri sú v podstate zábavný chlapíci, ktorí majú k bezcitným nacistom trochu ďaleko. Sú milý, vtipný, zajatcom doprajú aj odvšivovací program a vianočné stromčeky, ale inak vedia o všetkom a sú vždy o krok vpred pred zajatcami. Niekto donáša...W. Holden nad všetkými výrazne trčí a je to aj chlapáckou postavou, ktorá priťahuje sympatie. ------ Inak , čo by sa stalo napr. v Osvienčime, keby niekto hodil do mláky kameň, rovno pred oficierov? Nechcem si ani predstaviť...80%. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Billy Wilder, Edwin Blum .. Další výborný příběh (resp. jeden z prvních výrazných) z řádky lehce idealizovaných pobytů v zajateckém táboře za druhé světové války a další skvělý snímek, který svým tvůrčím umem zaštiťuje mistr Billy Wilder. Citlivě vyvážené roviny jak komediálního rázu, tak dramatického. Tato snaha o odlehčení až absurdní pobavení však nemusí sednou každému a zajisté dosti nekoresponduje s převážně tvrdými poměry v takových táborech. Já se ovšem perfektně bavil a tuto snahu kvituji s povděkem. Heil Wilder 90%. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Stalag je zkratka Stamm Lager. (Kulmon)
  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)
  • Pro film bylo důležité bahnité prostředí, a tak natáčení probíhalo především v březnu roku 1952, v období tání sněhu. (lubomir91)

Reklama

Reklama