Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

petaspur 

všechny recenze uživatele

"Jak chcete vyhrát válku s armádou šašků? - My doufáme, že zemřete smíchy." Před tímto pokoukáním jsem nevěřil, že prostředí zajateckého tábora za války může být znázorněno s takovým nadhledem, ale když se na dvoře sejde přes šest stovek nevychovaně nadržených amerických seržantů, tak se prvky dramatu dobrovolně schovávají pod peřinu před útokem zhýralé pohody. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Vážný film, který se ale nesmí brát vážně. Wilder zvládá náročnou látku opět s nevídanou bravurou, pohybujíc se hned na dvou žánrových frontách - černočerné dramatické komedii a psychologického válečného dramatu - neupadá ani na chvíli do sterility a křečovitosti. Naopak díky hromadě nadhledu a velesympatickým hercům se snímek sleduje více než příjemně a dvě hodinky utíkají jako válečný zajatec s reflektorem u zadku. Ovšem spojíme-li obě zmíněné fronty dohromady a aplikujeme-li alespoň vzdáleně racionální uvažování, je nám hned jasné, že takhle to ve válce nikdy nemohlo vypadat. Řemeslně tedy opět výborné a s několika vyloženě nezapomenutelnými momenty, ale upustit od komedie a povolat do akce záporáka typu Amon Göeth, byl by kouzelník Wilder schopen vyčarovat ještě mnohem působivější a důležitější snímek.. 85% ()

Reklama

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Filigránsky Wilder opäť raz vybrúsil skvelý scenár, s ktorým dokáže odľahčiť i tak neokázalo drsné prostredie vojnových zajatcov. Dám ruku do ohňa, že z toho napočal kultový MASH. Skutočne, len málokto dokáže vyfarbiť tak pestrou náladovosťou miesto i postavy v čiernobielych filmoch, ako Billy. Prečo ale Ace in the hole prepadol a tento minimalistický válečák uspel, nevedno. Holden bol vďaka tejto úlohe pripravený vyjednávať za milión ohľadom Bridge on the river Kwai. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších válečných filmů (z doby po r. 1900) - 100 Greatest Post 1900 War Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. "Dnešní Táborové zprávy: Otec Mary oznamuje, že vzhledem k místním předpisům se bude Půlnoční mše sloužit v sedm ráno.- Pohov." Černé, ale výtečné komediální Wilderovo drama s Williamem Holdenem v hlavní roli amerického seržanta v koncentračním táboře a zároveň potenciálního zrádce. Zábavný mix M.A.S.H. a Krále Krysy, ovšem vzniklý dříve, než tyto snímky. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=PQh3qoGYVTg ()

TheRoller 

všechny recenze uživatele

"There are two people in this barracks who know I didn't do it. Me and the guy that did do it."Wilder, Holden, kvalitný zvyšok obsadenie a použitie voice over-u. To sú dôvody, prečo bol Sunset Blvd. taký skvelý a prečo nie je Stalag 17 o nič horší. Scenár a.k.a. typická wilderovka - napchá svoju originalitu do hocakej témy. Ešte aj názov je neuveriteľne cool, hlavne v písanej podobe (Stalag 15 nevyzerá ani zďaleka tak dobre). Pôsobivá hudba - najmä skladba mne známa zo Smrtonostnej pasci. Skladba sa mi väčšinou spojí s filmom, kde som ju počul prvýkrát, aj keď pôvodne pochádza zo staršieho filmu (Singin' In the Rain & Mechanický pomaranč). Stalag 17 však Pascu (aj keď ju mám veľmi rád) prebíja na celej čiare a vždy, keď sa na ňu budem pozerať, spomeniem si práve na Wilderovo dielo. Aj to je jedným z dôkazov, ako veľmi tento film na mňa zapôsobil. Veľké uznanie si zaslúži Robert Strauss, plným právom nominovaný na Oscara. William Holden nie je len samostatná kapitola, je samostatná časť. Nikdy sa mi nestalo, že pri pozeraní na herca presne viem, čo si myslí, presne to zodpovedá kontextu, a on pritom nepovie ani slovo. Je to tá časť talentu, ktorá sa nedá získať, naučiť, natrénovať,... Buď to vo vás je, alebo nie je. Pravdepodobne nie je, pretože Holden toho dostal za nás všetkých. Jeden z najzaslúženejších Oscarov v histórii. K filmu nie je čo dodať, snáď len, ako by povedal sám William: "Thank You." 95% ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Pro film bylo důležité bahnité prostředí, a tak natáčení probíhalo především v březnu roku 1952, v období tání sněhu. (lubomir91)
  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)

Reklama

Reklama