Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

mortak 

všechny recenze uživatele

Věřím, že jako divadelní hra na Broadway to fungovalo skvěle, ale film tolik divadelní nadsázky už neunese. Eskapády "komické" dvojice zabírající podstatnou část filmu jsou totiž spíše trapné, a když klidně natřou skopčákovi obličej bílou barvou a nic se jim nestane, uvěřitelnost filmu jde pod kytičky. Tři hvězdy pouze za Holdena, který bohužel dostane dramatický prostor až v poslední třetině. On jediný je skutečně v zajateckém táboře, ostatní zůstali herecky ve frašce na Broadway. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Střízlivě řečeno, měl jsem si radši znovu pustit Byt. Můj oblíbený režisér exceloval napříč mnoha žánry a tady si stanovil velice ambiciózní cíl - natočit veselohru ze zajateckého tábora, aby se přitom neztratila sílu výpovědi. Což o to, Švandrlík, respektive Zdeněk Sirový a Roberto Benigni mi ukázali, že podobný námět zpracovat jde a výsledek může být skvělý v obou rovinách. Tady ale nefunguje ani jedna. Kousky které Američané provádějí nebohým Němcům skoro sklouzávají do parodie. Za to by je každý nacistický velitel s trochou sebeúcty dávno poslal do kárného tábora. Naproti tomu dramatická linie je dlouho nezřetelná a pořádně projevila se až skoro na konci. Alespoň Holden zahrál jak je jeho standard, čili výborně. Takže nakonec s odřenýma ušima za tři. ()

Reklama

BarryLyndon 

všechny recenze uživatele

Takový žánrový filmový předchůdce MASHe. Parádní dramedy ve své ryzí a dobové podobě. Billy Wilder zdá se nezklamává. Že bych ho začal nakoukávat? Zatím jsem od něj viděl samé věci, které musím hodnotit absolutně tj. 10/10: Někdo to rád horké, Sunset Blvd. (jeden z mých nej. kinozážitků) a samozřejmě skvělý The Appartment, který bych dal určitě do své topky romcomů. A absolutní hodnocení dávám i tomuhle skvostu. Tenhle koktejl absurdního humoru a beznaděje mi neskutečně sedl. Tak zábavný a přitom tak klukovsky dobrobrodružný. Třeba u téhle scény se směju jak u máločeho už tak podvacáté. [link] Harry a Zvíře naprosto vládnou. A jestli se vám to nebude líbit, tak chcípn sí! 10/10 ()

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Wilderova detektivno komedialna variacia na Renoiarove Velke iluzie, prave svojim nadhladom prekonava francuzsku inspiraciu. Wilder sa nam nesnazi prehnanym premoralizovanim predkladat utrpenie zajatcov v nemeckych taboroch, ale skor "primitivizuje" vztahy (skvele sa to prejavuje pri scene s begmintonom:)) a na absurdny zivot v tabore nahliada ako na grotesku. ()

TheRoller 

všechny recenze uživatele

"There are two people in this barracks who know I didn't do it. Me and the guy that did do it."Wilder, Holden, kvalitný zvyšok obsadenie a použitie voice over-u. To sú dôvody, prečo bol Sunset Blvd. taký skvelý a prečo nie je Stalag 17 o nič horší. Scenár a.k.a. typická wilderovka - napchá svoju originalitu do hocakej témy. Ešte aj názov je neuveriteľne cool, hlavne v písanej podobe (Stalag 15 nevyzerá ani zďaleka tak dobre). Pôsobivá hudba - najmä skladba mne známa zo Smrtonostnej pasci. Skladba sa mi väčšinou spojí s filmom, kde som ju počul prvýkrát, aj keď pôvodne pochádza zo staršieho filmu (Singin' In the Rain & Mechanický pomaranč). Stalag 17 však Pascu (aj keď ju mám veľmi rád) prebíja na celej čiare a vždy, keď sa na ňu budem pozerať, spomeniem si práve na Wilderovo dielo. Aj to je jedným z dôkazov, ako veľmi tento film na mňa zapôsobil. Veľké uznanie si zaslúži Robert Strauss, plným právom nominovaný na Oscara. William Holden nie je len samostatná kapitola, je samostatná časť. Nikdy sa mi nestalo, že pri pozeraní na herca presne viem, čo si myslí, presne to zodpovedá kontextu, a on pritom nepovie ani slovo. Je to tá časť talentu, ktorá sa nedá získať, naučiť, natrénovať,... Buď to vo vás je, alebo nie je. Pravdepodobne nie je, pretože Holden toho dostal za nás všetkých. Jeden z najzaslúženejších Oscarov v histórii. K filmu nie je čo dodať, snáď len, ako by povedal sám William: "Thank You." 95% ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)
  • Pro film bylo důležité bahnité prostředí, a tak natáčení probíhalo především v březnu roku 1952, v období tání sněhu. (lubomir91)
  • Stalag je zkratka Stamm Lager. (Kulmon)

Reklama

Reklama