Režie:
John WooKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Harve Presnell, Colm Feore, John Carroll Lynch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Čínský režisér John Woo (nar. 1946) se prosadil v osmdesátých letech sérií akčních filmů (Lepší zítřek, Killer, Hard-Boiled aj.), jež mu vynesly hollywoodské angažmá. Svou zálibu v pečlivě choreograficky připravené akci a ve zpomalených scénách brutálního násilí zdařile přenesl s výrazně vyššími rozpočty do západního prostředí. Ve svém třetím americkém snímku Tváří v tvář (1997) proti sobě postavil člena protiteroristické jednotky FBI Seana Archera (John Travolta) a psychopatického zločince Castora Troye (Nicolas Cage). Jejich vzájemný souboj, jenž je živený letitou nenávistí, ozvláštňuje speciální lékařský zákrok, při němž si oba protagonisté v podstatě vymění své totožnosti. Režisér se spoléhal především na vlastní vyzkoušené postupy (např. působivá akční scéna s holuby v kostele) a také na herectví obou hlavních představitelů, kteří přesvědčivě zvládají obě polohy svých rolí. Nicolas Cage tímto titulem uzavřel volnou trilogii, v níž ztělesnil neohroženého akčního hrdinu (předtím Skála a Con Air). Není bez zajímavosti, že motiv transplantace nové tváře zločinci byl využit už před lety v českém fantastickém filmu Ztracená tvář (1965), natočeném režisérem Pavlem Hoblem podle námětu Josefa Nesvadby. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (842)
Co chybělo do dokonalosti Operaci Zlomený šíp (originálnější a fatálnější zápletka a funkční chemie postav), to tady Woo dorovnal a výsledkem je vrcholný biják jeho hollywoodského období a jeden z nejlepších akčňáků vůbec. Scénář s rozměry antické/shakespearovské tragédie, Travolta i Cage mají co hrát a oba jedou na max a akční scény jsou wooovsky infernální, vizuální a nápadité, včetně několikerých cool mexican stand-offů (letecký hangár, zrcadlová síň a Wooův nejepičtější na pohřbu) a závěrečné, vůbec nejlepší filmové honičky motorových člunů. Rád bych ten námět viděl přetavený do quality TV seroše, který by samozřejmě musel ubrat na akci, ale zase by přidal na realističnosti a ještě víc vytěžil boží zápletku. ()
║Rozpočet $80miliónov║Tržby USA $112,276,146║Tržby Celosvetovo $245,676,146║ v tejto prestrelenej akcii sa nikdy nenájdem, škoda, John Woo je u mňa ako na hojdačke niečo mi sadne(Krvavé pobrežie, Živý terč, Hard Boiled, Killer) a niečo zas nie(Výplata, M:I:II) /55%/ ()
Špičková práce! Nevím jak vy, ale podle mého názoru si v devadesátých letech akční žánr sáhl na pomyslný vrchol (Skála, Tváří v tvář, Con Air, Nebezpečná rychlost, první Matrix, ...). Tohle období vyplodilo, alespoň pro mě, spoustu kultovních záležitostí, mezi které patří i zmíněný Face/Off Johna Woo, jehož zbytek hollywoodské produkce mi jinak není moc po chuti. Zde však předvedl absolutní vrchol akčního žánru, který je zkrátka nedostižný i po dvaceti letech od své premiéry. A jsem přesvědčen, že doteď nikdo ani nepřekonal dynamiku dvojice Travolta/Cage (démonický pár zastižen v životní formě; společně předvádějí doslova herecký koncert). Abych to shrnul, Face/Off má originální, chytře vyprávěný příběh a exceletní herce, je plný prvotřídní akce, cool zpomalovaček a emocí... víc si ani přát nemohu :-) Avšak jestliže je pravda, jak píše kolega MrHlad, že „k tomu, co Woo předváděl v Hongkogu, to má ještě kousek cesty“, měl bych si urychleně doplnit pár restů. V dnešní době CGI omalovánek se takové filmy už netočí a je to zatracená škoda. John Wick ani béčková produkce Netflixu, ať se snaží sebevíc, mi tohle nikdy nenahradí... 10/10 ()
Až do zhliadnutia Face/Off som mal pocit, že neviem doceniť akčné filmy. Die Hard, Speed, The Rock... všetky tito masovo uznávané pecky žánru mi pripadali obsahovo príliš jednoduché. Boli efektne natočené, dalo sa pri nich príjemne odreagovať, ale neboli vťahujúcim zážitkom. A potom prišiel Face/Off a moje obavy z nekompetentnosti hodnotiť akčné filmy opadly. John Woo ma presvedčil, že aj efektný akčňák môže disponovať silnou dramaturgiou s prepracovanou psychológiou postáv a že aj pri akčnom filme, hoci sa v ňom zrovna nestrieľa, môžem cítiť záujem o príbeh a byť ním strhnutý. ___ Face/Off má fantastický námet výmeny tvárí, elegantne zasadený do súčasnosti tak, aby nevyznel smiešne nerealisticky. Má nepredvídateľný príbeh s prekvapujúcimi zvratmi a v rámci žánru unikátne herecké výkony. A to všetko prekladané famóznymi wooovskými akčnými scénami, ktoré sú už samé o sebe pohľadením po duši každého milovníka efektne štylizovanej akcie. Keďže som pred Face/Off videl iba Wooove hollywoodske začiatky Hard Target a Broken Arrow, tonto jeho majsterštyk je pre mňa tým, čím sú pre niekoho iného Hard Boiled a The Killer. Face/Off je najlepší hollywoodský akčňák ever. ()
Od teď si můžou Honzik s Nikolou vzájemně poskytovat dokonalé alibi. Úplně to vidím; "Ale prosím vás, přece doopravdy nevěříte tomu, že Ghost Ridera jsem hrál já!" obhajuje se Cage na mimořádné tiskovce, zatímco ve vedlejší místnosti Travolta na autogramiádě zdůrazňuje, že se Ságou roku 3000 opravdu, ale opravdu nemá co do činění... ()
Galerie (50)
Zajímavosti (34)
- V amerických kinech film vydělal 112,3 miliony dolarů, celosvětově pak 245,7 mil. (NIRO)
- Scéna, v níž má Adam (David McCurley) na uších sluchátka, z nichž zní písnička "Somewhere Over The Rainbow", zatímco kolem probíhá přestřelka, nebyla ve scénáři a studio na ni nechtělo dodatečně uvolnit prostředky. John Woo ji zaplatil z vlastní kapsy a své peníze dostal zpět až poté, co měl film veliký komerční úspěch. (NIRO)
Reklama