tomtomtoma

tomtomtoma

Tomáš Janda

okres Plzeň
tupé zívání

17 bodů

Moji oblíbení režiséři

  • foto

    François Truffaut

    Truffaut byl mou první láskou, s ním jsem přišel o svou nevinnost. Truffaut byl jedinečný filmový estetik, udával tón, inspiroval se podnětnými vzory schopných předchůdců. Obraz měl pro něj mnohovrstevnou výpovědní funkci, vedle slov hovořila i vizuální stylizace, symbolismus a jinotaje. Estetický poetismus se stal jeho charakteristickým znakem filmové tvorby. Úzkostlivě se vyhýbal politizování a svůj pohled zaměřil na vnitřní světy člověka a rozmanitou spleť mezilidských vztahů. Bez předsudků a odsuzování nahlížel do psychologie myšlení a k dokonalosti dovedl vyobrazení nejintimnějšího stavu vnitřních světů. Dovede nahlížet ze všech stran do chaosu vlastního srdce. Za jeho nejosobnější dílo považuji jeho dlouhometrážní prvotinu Nikdo mne nemá rád. Ale i další jeho filmové výtvory ukazují Truffautovu přemýšlivost, niterní inspiraci a fascinaci nevšedností. Jeho filmový styl má duši a více rozměrů. Navždy zůstane pevně usazen v mém srdci.

    11 Hebká kůže/ 451° Fahrenheita
    10 Nikdo mne nemá rád/ Jules a Jim/ Siréna od Mississippi/ Rodinný krb/ Hezká holka jako já/ Muž, který měl rád ženy/ Poslední metro/ Žena od vedle/ Konečně neděle!
    9 Střílejte na pianistu/ Antoine a Colette (Láska ve dvaceti letech)/ Ukradené polibky/ Divoké dítě/ Americká noc/ Kapesné
    8 Nevěsta byla v černém/ Dvě Angličanky a kontinent
    7 Uličníci/ Příběh Adély H./ Zelený pokoj
    5 Láska na útěku

  • foto

    Ingmar Bergman

    Ihned se stal mojí láskou. Tento jedinečný Švéd mě uhranul. V knkrétním okamžiku i napořád. Po počátečním intenzivním dívání jeho prvních 14 filmů, jsem si podřezával zápěstí. Náruživě, obřadně a neúspěšně. Od té doby vím: Bergman a jeho dílo je vyjímečné, ale dávkovat si ho mohu jen po kapkách. Bergman byl geniální autor. Jeho popisování a vyobrazování lidské psychiky a stavů lidské mysli je jedinečné a úchvatné. Pokládá otázky, na které nejsou odpovědi, nebo se na ně velmi obtížně odpovídá. Otázky, které mohou přivádět až na samou hranu šílenství. Svět slabých mužů a silných žen. Z mužských herců, na které sázel, musím vyzvednout kromě Maxe von Sydowa především hbitým jazykem opatřeného Gunnara Bjórnstranda. A pak ty osudové ženy, zejména Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson, Ingrid Thulin a Liv Ullmann. To severské prostředí se dokáže plně zarýt do hlavy, nahlodávat rozum a dokola opakovat otázku o smyslu života. Když se za letních nocí dívám do zrcadla, nevidím svou tvář, ale uvězněnou loutku.

    11 Úsměvy letní noci/ Jako v zrcadle/ Hodina vlků/ Scény z manželského života/ Ze života loutek
    10 Tvář/ Pramen panny/ Fanny a Alexandr
    9 Letní sen/ Sedmá pečeť/ Persona/ Obřad/ Hadí vejce/ Podzimní sonáta
    8 Vězení/ Léto s Monikou/ Lesní jahody/ Ďáblovo oko/ Hosté večeře Páně/ Náruživost/ Po zkoušce
    7 Mlčení/ A co všechny ty ženy/ Šepoty a výkřiky

  • foto

    Pedro Almodóvar

    Almodóvar je fenomén, který svým neortodoxním stylem přitahuje davy stoupenců. Tak, jako u jiných režisérů, i u něj mě přitahuje ta jeho odvaha a statečnost při vyjevování svých obrazů. Jeho popisy jsou bizarní, někdy a možná i často to sklouzává až do průběhu latinskoamerických telenovel. A divák nestačí zírat na ty dějové a osudové zvraty, náhody, kopance. Ženské postavy dokáže vykreslit s nádhernou dokonalostí. Mezilidské a mezipartnerské vztahy plné bizarních a zvrácených situací a postav. Malicherné ve své nutnosti, kruté ve svém důsledku a následku. Zlidšťuje, zjemňuje a zlehčuje všechny ty zamotance, propletence, touhy, chtíče, zvrhlosti, závislosti, sobeckosti, pudy, vášně, úchylky. Tím dokáže svůj film velice osobitým způsobem udělat zábavným a hravým zážitkem. Jsem rád za Španěly, jsem nadšen z Almodóvara. Z jeho oblíbených herců musím vyzdvihnout jména Carmen Maura, Antonio Banderas, Penélope Cruz, Marisa Paredes a Chus Lampreave. Nemusím být žena, abych byl střídavě v euforii a na pokraji nervového zhroucení. O výchově se nedá mluvit, o mé matce zase nerad mluvím já. Kdosi kdysi rozerval mé objetí a já stále padal až za samotné dno, pod podpatky přelétavé ženy. Od té doby mnou lomcuje touha, bez možnosti jí jakýmkoliv způsobem ovládat, či potlačit. Raději nemluvím, nevidím a neslyším.

    11 Co jsem komu udělala?/ Ženy na pokraji nervového zhroucení/ Kika/ Vše o mé matce/ Špatná výchova
    10 Mluv s ní
    9 Černá roucha
    8 Zákon touhy/ Na dno vášně
    7 Matador/ Vysoké podpatky/ Volver/ Kůže, kterou nosím
    6 Květ mého tajemství/ Rozervaná objetí

  • foto

    Stanley Kubrick

    Kubrick je fenomén filmového světa, jedněmi uctívaný, dalšími zatracovaný. Zpracování svých filmových představ postupem času přivedl až k dokonalosti. Všem složkám svých filmů se věnoval do nejmenších podrobností. Výsledkem je harmonická souhra obrazu, zvuku, pohybu a slova. Zajímal se o mezní situace lidské psychiky a zkoumal popudy a chování člověka v extrémech. Jeho nejsilnější zbraní byla atmosféra, která dokonale vystihovala prostředí stavu věcí. Nejhlasitější a nejčastější je pacifistická idea. Neschází fascinace a odvrácená strana lidské duše. Kubrick stvořil filmové skvosty. Jeho obrazy mají několikanásobnou výpověď, ušlechtilost myšlenek je konfrontována s realitou. Kubrick zachytil velikost i nízkost lidského chování z různých úhlů. Kubrick byl vnímavým pozorovatelem a jedinečným filmovým režisérem. Snad lze i tvrdit, že byl nejartovějším z komerčních filmařů. Jeho filmy stále povznáší mého ducha dotykem nebes.

    11 Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu/ Mechanický pomeranč/ Olověná vesta

    10 Lolita/ 2001: Vesmírná odysea/ Osvícení

    9 Zabíjení/ Stezky slávy/ Barry Lyndon

    8 Spalující touha

    7 Day of the Fight/ Strach a touha/ Vrahův polibek

    6 The Seafarers

    5 Flying Padre

    4 Spartakus

  • foto

    Federico Fellini

    Tento jedinečný italský filmový tvůrce se stal mojí další láskou. On nedělal filmy, on je prožíval a žil. Z jeho tvorby je cítit touha po životě, touha po všech krásách, které život nabízí. Je to poezie celku, poezie jednotlivců a vášnivý tanec pohybů, gest a hudby. Karneval, který má svoji sílu i hloubku v kráse, štěstí i smutku. Jižní slunce a autorův pohled dodává těmto jeho výtvorům nezaměnitelnou atmosféru, kterým budu stále a opakovaně podléhat a nechávat se unášet ve stavu beztíže až ke všem hvězdám, které září na noční obloze. Z jeho herců je nutno zmínit především dvě velká a důležitá jména, jež se zásadním podílem podepsala pod tvorbu tohoto geniálního Itala a dovedla ji až na samotný vrchol filmové tvorby: Marcello Mastroianni a Giulietta Masina. V noci občas zkouším být podvodníkem, Casanovou i šejkem. Bez úspěchu, kráčím s dalším darmošlapem po silnici a myslíme si každý to své o slakém životě.

    11 Silnice/ Cabiriiny noci/ Sladký život
    10 Podvodník/ 81/2/ Casanova Federica Felliniho/ Zkouška orchestru
    9 Darmošlapové/ Boccaccio '70
    8 Bílý šejk
    7 Giulletta a duchové/ Amarcord/ Ginger a Fred/ Interview

  • foto

    Luis Buñuel

    Tohoto jedinečného Španěla jsem do prosince 2009 neznal. A pak to přišlo. Pocit, který jsem zažil jen u několika vyjímečných filmových tvůrců. Dává mi to, co od filmařského umění očekávám. Ten zvláštní pocit naplněnosti. Jeho styl, to je většinou čistý surrealismus. Představa nahrazuje realitu, realita se prohýbá a ve snové masce se z druhé strany pokouší o svůj návrat na scénu. Vše je oddělitelné, vše je nerozlučně nedělitelné, vše je černobílé, vše je pestré a maluje na oblaku duhu. Je to báseň, je to obraz, je to život, je to touha, je to chtíč, je to strach, je to zkáza, je to znovuzrození. Kritizuje stav společnosti, vládnoucí, urozené i nejmajetnější vrstvy, kritizuje církev, kritizuje pokrytectví a falešnou moralitu. Nedopřává nikomu klidu, bouří, křičí, ukájí, varuje a obnažuje. Je to jeden z mých největších zážitků. Z herců se musí zmínit Fernando Rey, Francisco Rabal, Silvia Pinal a Catherine Deneuve. Každý den i každou noc mne provází přízrak krásky dne, týdne, měsíce, roku. Anděl zkázy mi našeptává zapomenutá slova, do deníčku nenápadně píši neumělé verše vlastní krví. V hořečnatém stavu stoupá moje touha po té malé tanečnici s drobnou nohou, jásavým úsměvem a zachmuřeným pohledem.

    11 Andaluský pes/ Viridiana/ Anděl zkázy/ Kráska dne/ Ten tajemný předmět touhy
    10 Zapomenutí/ Él/ Tristana/ Přízrak svobody
    9 Deník komorné/ Nenápadný půvab buržoazie
    8 Horečka stoupá v El Pao

  • foto

    Charlie Chaplin

    Jeden z největších zjevů ve filmovém průmyslu. Uchopil svou šanci pevně do rukou a už ji nepustil. Jeho počáteční grotesky jsou roztomilé a splňují svou roli zábavy. Postupem času již do těchto grotesek zapojoval své sociální cítění a potřebu sdělení svých dojmů světu. Ovšem pro mne je Chaplin nejzajímavější až svou dlouhometrážní tvorbou celovečerních filmů. Postupem času jejich kvalita rostla, až se přetavila ve tři perly s mluveným slovem. Jeho filmy jsou plné citu a laskavosti. Jeho filmy jsou zábavnou a trefně kousavou satirou na společnost, jejich zřízení, jejich hodnoty, jejich pokrytectví, jejich halasné hony na čarodejnice. V tu chvíli jsem k Chaplinovi pocítil nesmírný obdiv a zamiloval si tohoto neúnavně poskakujícího čertíka. Kdo jiný by dokázal s takouvou bravurou zahrát ve svých filmech i komponovat k nim přiléhavou hudbu. Chaplin byl gigant, kterému se v jeho celkovém rozsahu nemůže nikdo jiný rovnat. Charlie Chaplin je pro mne tulák na své pouti bez cíle. Na cestě moderní dobou do světel velkoměsta, do arén cirkusů pro pobavení králů a diktátorů, na světla zhasnutých ramp, neboť v neděli odpoledne se zahálí a probouzí se z toho zlatého opojení po výplatě s prázdnou kapsou a třeštící hlavou. S úměvem, s odvahou, s písní a s nadějí.

    11 Poutník/ Moderní doba/ Diktátor/ Pan Verdoux/ Světla ramp/ Král v New Yorku
    10 Dobrý voják Charlie/ Vejplata/ Cirkus/ Světla velkoměsta
    9 Chaplin se vrací z flámu
    Chaplin boxerem/ Chaplin tulákem/ Chaplin lodním kuchařem/ Chaplin odhadcem v zastavárně/ Chaplin na kolečkových bruslich/ Chaplin v lázních/ Psí život/ V neděli odpoledne/ Kid/ Zahaleči/ Zlaté opojení
    7 Chaplin bankovní sluhou/ Chaplin hasičem/ Chaplin vystěhovalcem/ Chaplin vesnickým hrdinou/ Dáma z Paříže
    Chaplin na námluvách/ Chaplin se žení/ Chaplin v kabaretu/ Chaplin strážcem veřejného pořádku/
    Chaplin v parku/ Chaplin uprchlým trestancem
    Chaplin filmovým hercem

  • foto

    Woody Allen

    Je to jeden z nejzajímavějších filmových tvůrců, a to nejen domovské Ameriky. Woody Allen má zástupy fanoušků s bezmezným obdivem, ale i spousty kritiků, které ho označují za poskakujícího neurotika. Faktem je, že Woody Allen se svou produkovanou originální tvorbou řadí mezi největší velikány filmového umění. Jeho tvorba je mi blízká. Rád jsem uvítal jeho experimenty s jinými postupy. Jeho ironické kritizování společenských problémů. Jeho humor s velice inteligentním mluveným slovem. Ale i jeho dramata, která se dotýkají samotného přemítání o smyslu života. Woody Allen je nevšední umělec, jehož výtvory dokáží rozproudit čilou debatu. Má zdravé názory, které se nebojí prezentovat. Rád a velice dobře se ve svých filmech dokázal ujmout herecké role. Z ostatních je nutné zmínit především osudové ženy: Diane Keaton a Mia Farrow. Woody Allen je pro mne vždy zpestřením, je schodištěm, po kterém se stoupá až na samotný vrchol. Jsem šťastný, že je na světě takový poskakující neurotik. Láska, sex a smrt jsou největším emočním prožitkem lidí. Hvězdný prach na slzách růže dodává purpurovou barvu do interiéru mlhy. O půlnoci se ve snech promítají poklesky i zločiny zářících vlasů oddaných žen.

    11 Láska a smrt/ Sex noci svatojánské/ Hana a její sestry/ Zločiny a poklesky

    10 Banáni/ Annie Hallová/ Zelig/ Stíny a mlha

    9 Spáč/ Vzpomínky na hvězdný prach/ Jiná žena/ Match Point - Hra osudu/ Jasmíniny slzy

    8 Interiéry/ Manhattan/ Zlaté časy rádia/ Září/ Alice/ Kasandřin sen/ Užívej si, co to jde

    7 Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat)/ Danny Rose z Broadwaye/ Purpurová růže z Káhiry/ Celebrity/ Půlnoc v Paříži

    6 Prokletí žlutozeleného škorpióna/ Do Říma s láskou

  • foto

    Jean-Luc Godard

    Zřejmě nejoriginálnější a nejunikátnější filmový tvůrce vůbec. O Godardovi lze hovořit jako o umělci, který se neúnavně a nezadržitelně pokoušel posouvat hranice filmu. Jako celku, i jako jednotlivce. Bourá vše zavedené a nahrazuje to svou osobitou cestou, aby tak dopomohl svému sebevyjádření. Někdo ho může označovat za onanistu, nebo arogantního povýšence, ale dle mého názoru se vždy jen snažil posouvat hranice filmového umění. A nejen posouvat, ale také odstraňovat a nahrazovat něčím jiným, co není podobné hranicím, či jakémukoliv limitu. Vkládá do svých jedinečných výtvorů hlubší myšlenky, často reagující na aktuální situaci a vývoj společnosti. Snaží se ukazovat možné vrcholy lidského snažení, jednání a myšlení, které je v příkrém protikladu popkultury konzumního kapitalismu bez jediné vznešenější ideje. Svérázným způsobem nás nutí se zamýšlet, učí nás myslet, učí nás nepodléhat davové psychóze bezmyšlenkového podrobení. Ano, zábava je v dnešním světě nutností. Díky tomu jak žijeme, co žijeme a proč žijeme. A právě z tohoto důvodu je pro svět nutností a spásou, pokud se zjeví taková osobnost, jakou Godard bezpochyby je. A nutí nás pohlížet na život s určitou ideou a vznešeností. Pohrdat člověkem může jen mocný, blázen se bláznem pouze zdá, když popadá nový dech ke svému novému velkolepému dílu. Tvarohu ze slov, paprsků slunce a šumění vln moře.

    11 U konce s dechem/ Bláznivý Petříček

    10 Pohrdání

    9 Alphaville

    8 Socialismus

    6 Tvaroh

  • foto

    Theodoros Angelopoulos

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace