Režie:
Gregory HoblitKamera:
Michael ChapmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Richard Gere, Laura Linney, John Mahoney, Alfre Woodard, Frances McDormand, Edward Norton, Terry O'Quinn, Andre Braugher, Steven Bauer, Joe Spano, Tony Plana (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Richard Gere se představuje v roli prominentního právníka Martina Vaila, který se rozhodne bezplatně hájit kentuckého mladíka Aarona Stamplera (Edward Norton), obviněného z vraždy chicagského arcibiskupa. Zkrvavený Aaron byl zajat po zběsilé honičce odvysílané v přímém televizním přenosu. Vail proto cítí, že by tento zdánlivě jednoznačný případ mohl přispět k jeho prestiži. Obžalobu zastupuje asistentka státního návladního Janet Venableová (Laura Linneyová), Vailova bývalá přítelkyně. Vailův případ se navzdory jeho očekávání zkomplikuje poté, co psychiatrička Molly Arringtonová (Frances McDormandová) dospěje k závěru, že Stampler trpí mnohočetnou poruchou osobnosti. Vail také odhalí důkazy o tom, že byl arcibiskup zapleten do spekulací s pozemky a zneužíval mladé ministranty. Cynický a prospěchářský právník tak čelí skličující vyhlídce, že si jeho klient skutečně zaslouží tu nejlepší obhajobu. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (609)
Spíše kriminální drama ze soudní síně než thriller; i přes pozvolnější tempo však udrží diváka v napětí, jak to celé vlastně bylo a jak to dopadne. Nemůžu říct, že bych byla vyústěním překvapená, ale jiný konec by mě nejspíš zklamal, jsem s ním tedy spokojená. Richard Gere rozhodně nepatří k mým oblíbencům, ovšem role samolibého právníka mu sedla jako ona pověstná prdel na hrnec. Edward Norton byl v obou rovinách zcela přesvědčivý a jeho hereckému výkonu není co vytknout (docela mě mrzí, že jsem film neviděla v původním znění, Edwardův český dabing mi zvláště v závěru přišel příliš pištivý na to, aby vše vyznělo patřičně mrazivým způsobem). Fajn film, ikdyž k dokonalosti mu přece jen něco chybí: jde o dobře odvedené řemeslo, které postrádá punc originality, jedinečnosti - snad ve své době dokázal tím závěrem šokovat, jenže za ta léta byla natočena spousta dokonalejších filmů s údernějším finišem. 79% ()
Filmy z právnického prostředí jsem nikdy nemusel, ale po dobrých zkušenostech se snímky jako je Philadelphia či Vyvolávač deště jsem tomuto tématu přišel na chuť. K Prvotnímu strachu jsem přišel jako slepý k houslím, takže o to víc jsem si na něm nesmírně pochutnal. Dynamické tempo, které nechladne až do závěrečných titulků drží film vysoko nad vodou. Uchvátilo mě téměř vše, hudba s mysteriózním nádechem, výkon E. Nortna, promyšlený děj a hlavně vynikající závěr. Nějaká chybka by se našla, ovšem v tomhle případě jí snad i rád přehlédnu. 85% ()
Ilúziu o nevyhnutnosti zastupovania obhajcom v prípade súdneho procesu vytvoril mocenský systém. Rovnaký systém, ktorého záujmy obhajujú advokáti vlastníkov a hráčov filmového priemyslu, prináša do kín filmy, utvrdzujúce divákov o potrebe presne takéhoto fungovania súdnictva. Vďaka nemu dobrý a dostatočne drahý advokát zvíťazí vždy. Stačí mať tie správne precedensy, špicľovské zázemie a výrečnosť! Prvotný strach prináša atraktívny príbeh, kde sa zmiešavajú otázky advokátskej cti, vzťahové problémy s otázkou duševne chorých páchateľov. Je postavený na šikovnom hereckom výkone obvineného v kontraste so sivo nezaujímavými (avšak potrebnými!) advokátmi, sudcami a prokurátormi. Prekvapivé vyústenie smeruje k interesantnej poučke: "Nikomu never! Ani sebe samému.". Systém predražených ohýbačov paragrafov, umožňujúci vždy iný výklad zdanlivo jednoznačného pravidla však ostáva nespochybnený. Dôkazom toho je vo filme vyvolaná debata právnikov o tom, že v priebehu procesu nie je možné meniť raz začatý smer obhajoby. Ani v prípade, ak je to žiadúce, pretože sa v priebehu procesu objavili nové dôkazy. Mašinéria pravidiel vedenia súdneho pojednávania nepustí - je možné robiť kadejaké iné lotroviny (ako sa aj v priebehu procesu ukáže), ale toto v žiadnom prípade nie! Rezultát: dejovo pozerateľná súdnička nespochybňujúca systém. ()
Ďalšia poctivá právnická žánrovka, z ktorej je však už v roku 2014 bohužiaľ mierne cítiť jej vek. Všetko ale vynahrádzajú herecké výkony, napínavý priebeh a kvalitné zakončenie. A ako tortička na torte ma uchvátila pieseň Dulce Pontes - Cançao do mar. ()
Tyhle klasické krimi/právnické filmy mám velmi rád... Pokud jsou podařené. Prvotní strach od počátku nasadí laťku vyššího standardu a tu má trošku problém během dvou hodin překročit. Důkazy však přibývají s železnou pravidelností a závěrečná odhalení již konečně s diváckým zážitkem pořádně zatřesou. Škoda, že atmosféra nebyla v určitých částech více temná, nicméně výrazněji vytknout filmu nelze nic. Naopak herecké výkony všech tří protagonistů, jmenovitě Edwarda Nortona, patří ke špičce. Zkrátka kvalitní právnický film s chytlavými scénami ze soudní síně. 8/10 ()
Galerie (34)
Zajímavosti (14)
- Edward Norton týmto filmom debutoval na filmovom plátne. (ladko)
- Rolu Aarona Stemplera odmietli Wil Wheaton a Leonardo DiCaprio. Celkovo sa o rolu na castingu uchádzalo 2100 hercov. Jedným z nich bol aj Matt Damon či Danny Masterson. (ladko)
- Ve 23. minutě se Martin (Richard Gere) sleduje zprávy v TV a odkládá flašku vody vedle sebe na křeslo. Flaška spadne, přesto o pár záběrů později stojí. (J.A.K.)
Reklama