Režie:
Roger CormanScénář:
Howard BrowneKamera:
Milton R. KrasnerHrají:
Jason Robards, George Segal, Ralph Meeker, Jean Hale, Clint Ritchie, Frank Silvera, Joseph Campanella, David Canary, Bruce Dern, Harold J. Stone, Joe Turkel (více)Obsahy(1)
Válka gangů vrcholí a vládnout podsvětí může jen jeden. Jak došlo k nejkrvavějšímu zúčtování v dějinách mafie? ... Chicago 1929. Vrcholí otevřená válka gangů mezi Alem Caponem (J. Robards) a Georgem Clarencem „Bugsem“ Moranem (R. Meeker) nad kontrolou zisků z hazardu a nelegálního trhu s alkoholem. Capone je po zavraždění svého blízkého přítele rukama Moranovy bandy rozhodnut konečně zúčtovat se svým úhlavním protivníkem dříve, než přijde na řadu on sám. Tímto úkolem pověří Jacka McGurna (C. Ritchie), který přijde s rafinovanou pastí, do níž chce nic netušícího Morana vlákat. Moran však mezitím vede vlastní operaci, odstranit loutkového šéfa mafie Patsyho Lolorda (M. Guarini) poplatného Caponovi. K tomu chce využít svého zabijáka Petera Gusenberga (G. Segal) a Lolordova přítele Joea Aiella (A. D’Arcy), který by jej měl v čele mafie nahradit a připravit Capona o ochranu. Oběma šéfům gangů jde o čas a každá promarněná příležitost může být osudná… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (67)
Výborná gangsterka z doby, kdy byla sláva těchto lidí největší. Konec 20. let minulého století. V Chicagu soupeří dva gangy o nadvladu nad nelegálním obchodem alkoholu. Jedním z nich je Al Capone, druhý je Bugs Morano. Na Valentýna vše vyvrcholí masakrem Moranových mužů. Naprosto nechápu tak nízké hodnocení. Vždyť ten film má v sobě vše, co gangsterka má mít. A co víc. Je tady více akce než u jiných projektů podobného typu. Navíc celý film mě udržoval v té správné atmosféře 20. let - věrohodné prostředí, dobová hudba, chlast, thompsony. Co víc si přát. A Jason Robards v roli Al Capona byl charismatický a dokonale tvárnil tuto postavu. Pro mě je to za plné čtyři hvězdy. ()
Později sice vznikla řádka lepších a oceňovanějších gangsterek, ale někdo jim tu cestičku vyšlapat musel. Roger Corman se vydal cestou hrané rekonstrukce skutečné události se spoustou postav a informací. Emočně je to sice odtažitější metoda, ale natočeno je to výborně (hlavně skvělá práce s kamerou). Obsazení vévodí Jason Robards, ale je tu i spousta dalších výborných herců. Roger Corman sice má po právu pověst béčkaře, ale zrovna tenhle film tomu po produkční stránce neodpovídá, takže je dobře vidět, co dokázal s lepším rozpočtem. ()
Film mapující události, které předcházely jednomu z nejznámějších masakrů v dějinách americké mafie a samozřejmě dojde i na masakr sám. Historicky velmi přesné, ale to je možná paradoxně to, co tomu škodí. Raději bych dal prostor nějáké dějové lince, než podobné suchařině bez špetky emocí a bez možnosti vybudovat si vztah alespoň k jedné z postav. 50% ()
Béčková dobová gangsterka se tváří hrozně vážně a faktograficky, ovšem ve velkém množství zaměnitelných kriminálníků (představovaných voiceoverovými medailonky) se divák rychle ztratí a jakékoliv jejich osudy mu budou šumák. Zjednané vraždy či odplaty se střídají jak na běžícím pásu a celý kolotoč násilí mezi gangy Capona a Morana směřuje k titulnímu masakru – ze kterého se film snaží udělat nejvýznamnější událost celé éry, ovšem ve výsledku jde o prostou popravu, která sotva (v dnešní době) šokuje. ()
Film detailně mapuje události a osobnosti, které měli se 14. únorem 1929 co dočinění. Bohužel u osobností to je paradoxně na škodu, protože v záplavě všech těch mafiánských jmen jsem se začal zanedlouho topit. A casting se dle mého názoru moc nepovedl. Jason Robards se pro roli Capona vyloženě nehodil - není mu ani vzdáleně podobný a i jeho vystupování mi nevonělo. Průměr. ()
Galerie (20)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (12)
- Scéna masakru v garážích byla naaranžovaná přesně podle policejních fotografií. Zabití gangsteři padají do stejných pozic, které mají jejich skutečné předobrazy na původních fotografiích. (Terva)
- Vypravěčem příběhu je Paul Frees. Ten však natolik přesvědčivě imitoval styl Orsona Wellese, že si ho spousta diváků spletla. (Terva)
- Ve scéně, kdy bratři Gusenbergové (George Segal a David Canary) vyzvedávají Aiella (Alexander D´Arcy), je v okně vozu vidět osvětlovač i s celým vybavením. (Terva)
Reklama