Reklama

Reklama

Noc na Karlštejně

  • Československo Noc na Karlštejne (více)
Československo, 1973, 83 min (Alternativní 86 min)

Scénář:

Zdeněk Podskalský st., Jaroslav Vrchlický (divadelní hra)

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Karel Höger, Jaroslav Marvan, Miloš Kopecký, Waldemar Matuška, Slávka Budínová, Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších českých filmových muzikálů vypráví o císaři Karlu IV. a jeho hradu Karlštejn, na němž kvůli jeho zákazu nesměly přebývat ženy. Tento zákaz měl posloužit k tomu, aby se panovník mohl věnovat mužským záležitostem. Jedné noci byl ale porušen hned dvakrát… Na Karlštejně se tedy objeví nejen Karel IV. a dva nezvaní hosté, cyperský král Petr a bavorský vévoda Štěpán, ale také dvě ženy v mužském přestrojení. Jednou z nich je císařova manželka Eliška Pomořanská, která z lásky a ze stesku porušila zákaz, aby mohla císaře alespoň zahlédnout, tou druhou je neteř purkrabího Alena, která se vsadila s otcem, že dokáže strávit noc na hradě v mužském přestrojení… Český filmový muzikál natočil režisér Zdeněk Podskalský podle stejnojmenné divadelní hry Jaroslava Vrchlického. V hlavních rolích uvidíte Vlastimila Brodského (Karel IV.) a Janu Brejchovou (Eliška Pomořanská). Eliščina ochránce, arcibiskupa Arnošta z Pardubic, hraje Karel Höger a odvážnou a tvrdohlavou Alenu Daniela Kolářová. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (63)

  • Vlastimil Brodský (Karel IV.) v roce 2000 vzpomínal: "Když mi Zdeněk Podskalský nabídl roli v Noci na Karlštějně, reagoval jsem samozřejmě naprosto odmítavě. Říkal jsem mu, že je to pitomost, že to dělat nemůžu, protože se svým titěrným, archaickým herectvím nemám nejmenší vlohy vytvářet nějaký dojem vznešenosti nebo majestátnosti. Na druhé straně mě ale přitahovala forma, muzikál. Protože já jsem začínal po pajzlech jako barový tanečník a stepař a k divadlu jsem přišel nějakým omylem. Zdeněk ale trval na svém a přivedl mi znalce, pana profesora historie. Proseděli jsme spolu tehdy mnoho hodin a já se zpočátku zajímal o takové ty konkrétní věci, které herci pomáhají, jako třeba když jíte kuře, co uděláte s kostmi, jak si myjete ruce... A tenhle člověk, fundovaný i v téhle reálné oblasti, mi řekl: 'Ježišmarjá, pane Brodský, kam by se dávala kost? To vás vůbec nemusí zajímat, ale házelo se to dozadu a tam to žrali chrti.' Už to bylo zajímavé, ale on mi chtěl nějak nastínit tu zvláštní velikost a výjimečnost Karla IV., kterou, jak říkal, můžeme jen těžko pochopit, protože například všichni umíme číst a psát. To uměl Karel IV. taky, ale mezi panovníky té doby byl jediný, protože číst a psát bylo pro vladaře stejně ponižující, jako kdyby si uklízel, utíral prach nebo topil v krbu. Jen jsem otvíral oči, protože by mě na mou duši nenapadlo, že mohl Karla IV. v jeho době někdo odsuzovat za to, že se svou gramotností vlastně ponižuje. Ale on byl velmi bystrý a věděl, že pokud je písař podplacený, může psát něco jiného, než on mu diktuje, a že předčitatel může něco jiného číst, a že by tudíž mohl nepříznivě ovlivnit jeho politické a vladařské snažení, takže se na to velice důkladně naučil. Na dalších podobných příkladech mi onen pan profesor vylíčil Karla IV. jako člověka duševně mimořádného - vyprávěl mi například o tom, že Karel IV. měl obrovské jezdecké dispozice, že když si sedl na koně, jeho družina mu sotva stačila, a že trasu Praha-Paříž dělal, teď si nezvpomenu, jestli říkal, že za deset nebo dvanáct dní, ale vím, že mi to připadalo jako doba krkolomně krátká. To byla jedna z věcí, které mě fascinovaly, ale pan profesor k tomu ještě dodal: 'No, oni mu vůbec nemohli stačit, protože on ještě každou noc trávil v bordelu.' Jeho vyprávění o Karlu IV. mě úplně uchvátilo, protože jsem se dozvídal spoustu věcí, které jsem v literatuře nenašel, respektive asi jsem nebyl vedle pana profesora dost vzdělaný. Nakonec jsem ho poprosil, jestli by to mohl shrnout, abych měl měl pro svou práci nějakou konkrétní, reálnou představu, a on mi řekl: 'Podívejte se, to se dá říct dvěma slovy - byl to kovboj a děvkař.'" (NIRO)
  • Vlastimil Brodský (Karel IV.) komentoval, že má na film "zvlášť hezké vzpomínky ve smyslu jakéhosi diváckého opozičního postoje vůči oficálnímu hodnocení, protože strana a vláda se jednu dobu zabývala tím, může-li se film vůbec promítat, když Karla IV. hraje Žid. Já sice Žid nejsem, ale Straně a vládě nikdy nestálo za to si to ověřit - Hitlerovi to za to stálo, jim ne." (NIRO)
  • Kaskadér Zdeněk Srstka, který zde hraje, k nepoznání namaskován, roli pomocného pekaře, byl v jednom záběru nucen spadnout do díže s těstem a vzpomínal, že ho ze sebe loupal ještě několik dní. (sator)
  • Píseň Hoja Hou přezpívala hudební skupina Walda Gang a její verse se od mistrovství světa roku 2019 stala oslavnou skladbou linoucí se z reproduktorů zimních stadiónů po vstřelení gólu českou hokejovou representací, především na mistrovství světa. (JoranProvenzano)
  • Tvůrcům se podařilo poškodit výzdobu kaple sv. Kříže, když při natáčení zapálili svíčky na hrotech po obvodu místnosti, jež k tomu ale nebyly určeny. [Zdroj: časopis Cinema 02/2019] (ČSFD)
  • Písně z filmu byly vydány na LP desce. [Zdroj: Robert Rohál, Vítek Chadima - České zpívající filmy] (M.B)
  • V roce 2007 se tento film v anketě „Nejlepší český hudební film“ umístil na prvním místě, kde získal 34% hlasů. [Zdroj: Robert Rohál, Vítek Chadima - České zpívající filmy] (M.B)
  • Natáčení vždy neprobíhalo přesně podle plánu, ale Zdeněk Podskalský se snažil být nad věcí a nikdy neztrácel hlavu. Pokud ho něco trápilo, svěřil se jen svému deníčku. „Pátý den. Dnes jsme nenatočili vůbec nic, pršelo. Hála a Štědrý se pěkně zlinkovali, měli zpívat a nezpívali.“ Jak je vidět, všichni si to zkrátka užili podle svého. (Ainy)
  • Původní divadelní předloha od Vrchlického obsahuje i postavu šaška Rolničky, který je intrikujícím vypravěčem celého příběhu a vlastně ví o celém dění na hradě. Pro film byla tato postava vyškrtnuta. (Dixieboy)
  • Ve skutečnosti se Karel IV. s Alžbětou Pomořanskou oženil v roce 1363, kdy jemu bylo 47 let a Alžbětě pouhých 16. Byl to sňatek z rozumu, Karel se tím zbavil opozice. Nicméně Alžběta ke Karlovi chovala velkou úctu a byla mu velmi nakloněna. Jejich vztah byl harmonický a měli spolu šest dětí. (MissSimm)
  • Ke konci filmu, při vjezdu královny (Jana Brejchová) do hradu, jejího koně vede koňák František Michálek, který připravoval koně do mnoha československých i zahraničních filmů. (Zdroj: Film Uzda krásnýho života (2002)). (Brtniik)
  • Císař Karel IV. na svém hradě Karlštejně nepobýval nijak často, mnohem více jej využíval jeho syn Václav IV. To byli také jediní dva panovníci, kteří na Karlštejně pobývali. Od té doby již žádný. (salahadin)
  • Česká televize při novém přepisu filmu do vysokého rozlišení vyretušovala asi nejznámější chybu v českém filmu - cyklistu na pozadí turnaje. (lexa.k)
  • Všechny skladby do komedie složil Karel Svoboda, který Noc na Karštejně považoval za svůj nejlepší hudební film. (Cucina_Rc)
  • Režisér Zdeněk Podskalský sám zpochybnil historickou věrohodnost filmu, co se týká zemité královny Alžběty Pomořanské (Jana Brejchová): „Pokud bychom se měli držet dobových reálií, musela by Elišku Pomořanskou hrát Helena Růžičková a ne Jana Brejchová. Eliška přece byla žena, která podkovy ohýbala a pancíře trhala.“ (alonsanfan)

Související novinky

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama