Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 307)
Vlastenectví nuda. Psychologická drobnokresba hlavního hrdiny - průměr. Vysooktanová válečná akce ala Black Hawk Down ani omylem, minimalistické/komorní provedení ve stylu Zero Dark Thirty rovněž ne. Sniper vás neohromí ničím, snad jenom tím, jak moc plochý a předvídatelný film to ve finále je. Jakoby Eastwood neměl prostor na nic ze svých trademarků. Jednotlivé záběry neprocítíte a nebudou ve vás rezonovat, stejně tak to bude i s dialogy, které řikají osoby, s kterými na plátne nesoucítíte a nenesete s nimi jejich "břímě" - tedy snad kromě hlavní dvojice. Palec nahoru za absenci strachu v zobrazení dětského násilí a pár solidních akčních scén, které se prolínají s těmi nudnými, kde dramaticky chybí dynamika a lepší konstrukce - Ridley Scott by mohl vyučovat - peklo v Mogadišu bylo mnohem hmatatelnější. ()
Vážení, vytýkat válečnému filmu, že obsahuje komplexní rodinnou zápletku hlavního hrdiny, je teda pěkná píčovina. Nebýt tam ty trampoty depresivní hospodyňky v krizi středně intenzivní menstruace, tak by se z filmu stal suchopárný videomanuál na to, jak lze dvaatřiceti způsoby správně nahodit fasádu šedou kůrou mozkovou. A vůbec, Clint je starý kýčař, ten by tu špetku dojemného dramatu naprcal naprosto kamkoliv. I do receptu na gulášovou bábovku podle Ládi Hrušky by zvládl napasovat tragický osud piškotu, který ve Vršovické pekárně sjel omylem z výrobního pásu a byl tak po dobu tří nekonečných týdnů odtržen od své rodiny, až jej nakonec našel místní bezdomovec a s láskou ho jako vlastního namočil do vaječného likéru. A už vidím tu Kauflanďáckou reklamu: "Každý chleba je tragickým příběhem obilí, které se mohlo stát pivem, ale nevyšlo to. Happy endy prodáváme u nás za dvacet čtyři devadesát včetně zálohy. I Clintovi chutnalo!". A ač mi hezky sedl i Bradley, protože je to zkrátka chlap jak mešita, a Allah mi buď svědkem, že kdybych měl v oblibě zvedání stožárů v tunelech, tak bych se mu nezdráhal přeleštit kvér, ale jinak to byl film průměrný a táhnoucí se jak nazelenalý vaginální výtok od koulí až ke kundě. A závěr mě potěšil. Vytrvale odolávat syfilisu, aby vás nakonec zabily zkažený lasagně, to dokáže pokurvit reputaci. ()
Obával jsem se něčeho zdlouhavého a přehnaně psychologického, ale 84-letý Eastwood je prostě borec - AMERICAN SNIPER je dobře dívatelný, a přitom precizně zpracovaný příběh moderní válečné legendy. Skrývá se zde nejen spousta napínavé brutální akce ze střech a ulic evakuovaných iráckých měst, ale i emotivní osobní cesta takovýho "normálního texaskýho kovboje", kterému byla odmala vštěpena sada několika základních pravidel a hodnot. Po dvou hodinách tu nezbyde ani troška k nepochopení, naopak, co jsem viděl dávalo perfekt smysl a bylo tak zajímavé (válka vs. realita), že jsem následně dobrovolně strávil ještě nějakých 10 tisíc slov textu k doplnění si informací z více perspektiv. Jo a, jestli chcete vidět pěknou američanskou propagandu, běžte hledat jinam, tady jí moc nenajdete. Tak... Eastwood má další velký zářez a přesný Cooper se definitivně potvrdil jako špičková herecká star. A ten kasovní triumf v USA? AMERICAN SNIPER vlastně nechtěně (?) vyhladil Irák do vlastenecky trochu snesitelnější, hrdinštější podoby než jaký fiasko to bylo v reálu. A v tom ohledu je snad vůbec nejvýznamnější. P.S. Ale dívejte na to jako na film, “pravda je irelevantní...” ()
Prekvapivo viac akčný vojnový film než fungujúca dráma. Cooper sa snaží a Eastwood to dáva celkom s prehľadom, ale ten príbeh okrem predpokladaného vývoja ("chcel brániť vlasť, stal sa hrdinom a začalo mu z toho hrabať, ale vďaka rodine sa z toho dostal") nemá vlastne čo ponúknuť. Darmo, aj skutočný príbeh môže byť predvídateľné klišé bez emócií. ()
║Rozpočet $58,8milióna║Tržby USA $350,126,372║Tržby Celosvetovo $547,326,372▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $42,119,262║ Tržby za predaj DVD v USA $37,821,890║ v rámci daného životopisného konceptu dobre spracované, po režisérskej stránke Clint Eastwood vie ako na to ale treba uznať že určité rezervy sa tu nájdu, ide hlavne o vypäté scény a surovosť pri prestrelkách ktorá tak nezarmúti, nezhnusí, nedostane do kolien ako by sa čakalo, herecky na úrovni ale nie zas dych berúce výkony, záver je smutný, nuž Eastwood má už iné lepšie klenoty na konte ako bravúrna a nedocenená Výmena, či Gran Torino a právom ocenená Million Dollar Baby /80%/ ()
Galerie (61)
Zajímavosti (58)
- Natáčelo se v Maroku a v Kalifornii na nejmodernější kamery Blackmagic. Jedna z vrcholných bojových scén filmu byla natočena v pouštním městě El Centro, vzdáleném asi sto mil východně od San Diega ve vyprahlém Imperial Valley. Tým, který měl na starosti výpravu, tady přeměnil starý závod na zpracování mléka v opuštěnou továrnu na zpracování datlí, ve které Chrise (Bradley Cooper) a jeho tým ohrožují dva neúnavní nepřátelé. (ČSFD)
- Po smrti skutečného Chrise Kylea (ve filmu Bradley Cooper) byla scéna jeho vraždy do scénáře připsána, ale jeho vdova Taya (Sienna Miller) tuto změnu vetovala, protože by to pro ni - i pro jejich děti - bylo příliš bolestivé. (NIRO)
- Chris Kyle zemřel 2. února, avšak ve filmu, v den jeho smrti, je léto. (Mrsina)
Reklama