Reklama

Reklama

Epizody(2)

Obsahy(1)

Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí – České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice – jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (300)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Zhruba po polhodine som pristúpil na fakt, že to natočili ako kostýmovú romantickú komédiu, ktorá s dejinami nemá skoro nič spoločné. Lenže romantická komédia potrebuje isté čaro, a to tejto novodobej ponáške na Sissi dokonale chýba. Humor chabý, miestami až stupídny. Romantika? Slaninkový Kotek balí Terku, ktorá ho z neznámych dôvodov miluje. Až kým konečne nezbúrajú baldachýn a z nej sa nestane manufaktúra na potomstvo. Tá herečka v hlavnej úlohe, to je čistá smrť. Myslím, že ani v jednej scéne sa nedokázala tváriť (tobôž hrať) tak, ako by to potrebovalo. ()

gogos 

všechny recenze uživatele

Tři a půl hodiny těžké nudy, promrhaného potenciálu a prachů. Snímek mapuje několik let života Marie Terezie, přičemž třetinu filmu zabere namlouvání Franty Kotka a druhou třetinu profesní koketování s Išvánem Uhrem. Mezi tím Terka vyprdne pár děcek a Franta Kotků ušije pár kabátů. Jinak nic. Aby to byla historická romance, chybí tomu větší charisma ústřední hrdinky, více žhavosti a erotického napětí. Aby to byl životopis, chce to více důležitých historických momentů a pojmout delší časový úsek se zaměřením to zajímavé ze života. Má-li to být na ČT zmiňovaný historický velkofilm, chce to nějakou akci - válečných příležitostí bylo dost. Pro mě nebylo ve snímku nic z toho, naopak se zbytečně tápe kolem politického pletichaření, kterému chybí koule. Chvála bohu alespoň za parádní výpravu, kostýmy a pár vykozených korzetů... ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Co se od toho dalo vlastně čekat? Napsat scénář, se kterým by byly spokojené hned čtyři veřejnoprávní televize, musela být spíš diplomacie než umění. Pak se to svěří průměrnému rutinérovi, který natočí cokoliv, ale zřejmě nikdy to nebude mít žádný osobitý styl. Zbudou nám herci (částečně „vylepšení“ dabingem), kostýmy a výprava. Televize jsou spokojené, sledovanost byla vysoká. Že jsme se o slavné evropské panovnici vlastně skoro nic nedozvěděli, zřejmě nikoho netrápí... ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pentalogie Marie Terezie stojí za pozornost především jako příklad moderní televizní koprodukce některých zemí bývalé habsburské monarchie. Osobnost Marie Terezie je nutné představit znovu i nejmladší generaci, nejen proto, že propast času se neustále prohlubuje. Televizní sága proto cílí na nejširší diváckou vrstvu, která je ochotná usednout k obrazovkám první den v novém roce a ocení cosi zdánlivě hodnotného. Pokud alespoň část z nich posléze otevře knihu nebo alespoň několik provázaných hesel na wiki, je to zřejmě maximum. Marie-Luise Stockinger v hlavní roli je dostatečně atraktivní a pro našince neokoukanou tváří. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Dojem z 1. dílu: Poradcem přes vizuál byl Filip Renč? (Viz trapnost titulkových částí, balanc na hranici kýče). Herci dost přehrávali (bez ohledu na dabing) a moc jsem jim tu příslušnost ke dvoru nevěřil... Děj obsesivně rotoval kolem sexu, ale když se začal lámat chleba, sex jen parodoval... Slabé. Dojem z 2. dílu: Zaujalo mě, že se i v půlce 18. století "vysílaly signály"... a že Rézi prý byla nekompetentní hysterka. Obsese sexem ustoupila obsesi velkou politikou, parodie zůstala. Renč se připomněl závěrečným uherským triumfem na vzrušeném vraníkovi. Resumé: Průměrná telenovela, avšak s cedulkou "veřejnoprávní". ()

Galerie (121)

Zajímavosti (24)

  • Vlečku nevěstě nenesly družičky, tak jak můžeme vidět ve filmu, ale její vychovatelka Karolína von Fuchs-Mollard. (Vitox)
  • Pokusme se přehlížet ten nepochopitelný fakt, tedy proč malují společný portrét Františka Štěpána (Vojtěch Kotek) a Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger) ještě před samotnou svatbou, a zaměřme se na samotný důvod jeho vzniku. Karel VI. (Fritz Karl) to odůvodňuje narozeninami své manželky, kterou chtěl při této příležitosti obdarovat právě tímto způsobem. Jakmile je obraz hotov a připraven k předávání, spojil František Štěpán příjemné s užitečným a využil toho, že se všichni tak hezky sešli k oslavě císařovnina velkého dne, aby požádal Marii Terezii o ruku. To však tvůrcům znovu nevyšlo - Alžběta Kristýna Brunšvicko-Wolfenbüttelská se narodila 28. srpna, zásnuby se však konaly 31. ledna 1736. (Vitox)
  • V jedné scéně, kdy jede Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger) s uherským knížetem Mikulášem I. Josefem Esterházy (Adorjáni Bálint) a družinou přes les, si můžeme na jednom stromu všimnout modré turistické značky. To je naprostý nesmysl, protože první turistická trasa u nás byla vyznačena 11. května 1889 a vedla ze Štěchovic ke Svatojánským proudům. Šlo o červenou turistickou s rozšířeným prostředním barevným pruhem na úkor těch krajních. V současnosti jsou rozměry všech třech pruhů shodné (jako je tomu na záběru). (tommahol)

Reklama

Reklama