Reklama

Reklama

Marie Terezie - Série 1

(série)
Trailer 2

Epizody(2)

Obsahy(1)

Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí – České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice – jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (300)

corona 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kolegovia z historického ústavu, detašované pracovisko csfd sa už vyjadrili, tak si dovolím prispieť ako tu čítam, do celkom rozporuplného mlyna. V prvom rade, nejedná sa o dokument, takže odchýlky (a že ich bolo, nebojte sa, nejdem ich vypisovať) od historických reálií a faktov sú dovolené. Na druhú stranu, ľudia v mojom okolí diela s historickou tematikou v podvedomí vnímajú ako podanie určitej pravdy a potom sa ma pýtajú čo bola pravda a čo nie a často sú nemilo prekvapení a pýtajú sa : a prečo to tam bolo? Mária Terézia určite nebola z historického hľadiska taký prúser ako Bathory, na druhej strane pýcha habsburskej dynastie, osvietená a zvrchovaná panovníčka, ktorá sa bojí bezvýznamnej dvornej dámy, WTF? Pri avizovanom hereckom obsadení ma tak, ako asi každého súdneho diváka striaslo od hrôzy. Nakoniec mi vadila len Polnišová (neviem kto ju obsadil ale nebol to dobrý nápad) a Pauhofová (zbytočná, nereálna, zle zahraná postava). Kotek ako cisár zanechal celkom dobrý dojem a na počudovanie, mi nevadil ani Bárta ako český kancelár Kinský, dokonca, neverím, že to píšem, bol zo slovenského kastingu najlepší. Samozrejme Mária Terézia zďaleka nedosahuje úroveň britskej Viktórie ani ruskej Jekateriny ale pekné 3 si zaslúži a keby nezdehonestovali najväčšieho rakúskeho vojvodcu a vynechali nereálnu linku s Esterházim (záležitosti Uhorska riešil palatín a miestodržiteľ, Mikuláš Esterházi ním v danej dobe nebol ale nevadí), tak strelím 3,5 aj keď sa to nedá. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Zatím jsem viděla jen německou verzi a kus slovenské, ale určitě se podívám i na tu českou. Poslední dobou je tu zvyk očekávat v komentáři cosi jako ospravedlnění, pokud někdo hodnotí český nebo koprodukční televizní film vysoko. U historický či historicky laděných snímků se vyskytuje až podezřele často dvojí stanovisko - jedněm se film nelíbí, protože věrně nevystihuje dobu!! Druzí jsou nadšení, protože se konečně dověděli o nějaké historické osobnosti či události hodně zajímavého. Inu, na co dávat v hodnách dějepisu pozor, když to stejně nějaký šikovný režisér za nějakých 30 nebo 40 či 50 let stejně zfilmuje!! Pak tu máme ta krásná očekávání!! "Čekal/a jsem, že to bude víc akční, víc romantické, víc autentické ..." Osobně neočekávám u žádného historického filmu, že mě 100% přenese do dané doby a všechno se odehraje tak jak to ve skutečnosti bude. Každý tvůrce si vybere jeden charakteristický rys a toho se drží. Tady tvůrci vsadili na mládí Marie Terezie a v poměrně krátkém výseku se pokusili nastínit něco málo z doby, ve které žila. Určitě se najde spousta věcí, které by se dali vytknout - pokud je někdo naladěný kriticky. Stejně tak by se dalo hodně věcí pochválit, pokud je někdo naladěný pozitivně. Ať tak či onak je tato televizní verze dobrým počinem v mezinárodním obsazení, co se mě týče, dokážu si představit nějaké vhodné pokračování v témže duchu. 2.1.2018 Volně prezentované postřehy po zhlédnutí české verze - hned poprvé jsem si uvědomila, že je film převedený do naší současné mluvy, což je pro součsného diváka mnohem příjemnější. Také je odhlédnuto od protokolu, komunikace je spíš nenucená. Je to častý jev u historických filmů, osobně mi to nevadí. Ale film natočený v dobové mluvě bych uvítala. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Námět zní hrozně veřejnoprávně, ale to nesmíte vědět, že vrcholem první epizody je zuřivý sex, během kterého se rozpadne postel. Česká televize opět lišácky maskuje druhořaodu melodramatickou komedii, která v žádném ohledu nemá co dělat s veřejnoprávní službou a patřila by rozhodně na komerční stanici nebo kabelovku. Bohužel výsledek vypadá jako horší film Filipa Renče, navíc s otřesným dabingem. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pentalogie Marie Terezie stojí za pozornost především jako příklad moderní televizní koprodukce některých zemí bývalé habsburské monarchie. Osobnost Marie Terezie je nutné představit znovu i nejmladší generaci, nejen proto, že propast času se neustále prohlubuje. Televizní sága proto cílí na nejširší diváckou vrstvu, která je ochotná usednout k obrazovkám první den v novém roce a ocení cosi zdánlivě hodnotného. Pokud alespoň část z nich posléze otevře knihu nebo alespoň několik provázaných hesel na wiki, je to zřejmě maximum. Marie-Luise Stockinger v hlavní roli je dostatečně atraktivní a pro našince neokoukanou tváří. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Těžké hodnocení! Klady: 1) relativně odpovídající děj, 2) výprava a kostýmy, 3) snaha o dobovou atmosféru, 4) herecké výkony, byť trochu plus minus. Zápory? Oproti realitě je to příliš uvolněné, dynamické a jaksi pimrlově uhozené a vytrvale přehrávané. Téměř všechny postavy jednají trochu jako by šlo spíše o pohádku než o historický film. Přehrávají, působí parodicky, místy až obskurně (milostný akt Karla a Alžběty Kristýny). Snaha o postižení dobové psychologie a hodnot je samozřejmě chválihodná a mnohé bylo skutečně tehdy vnímáno jinak než dnes, tohle je ale moc a působí to spíše dojmem jakési záměrné podivnosti. Taky si například neumím úplně představit, že by habsburská princezna v noci jen tak přišla (či se nechala donést) za knížetem Savojským, tedy z Hofburku do jeho (ať už městského či zahradního) paláce, vtrhla nepozvána až do jeho ložnice a cosi mu tam vyčítala. Stejně tak si neumím představit všechny ty uvolněné rozhovory. Ona ta dobová etiketa sice byla uniformou z níž zřejmě každý rád do jisté míry unikal, zvláště v době, kdy se barokní hodnoty pomalu vytrácely a ztrácely obsah, ovšem zároveň v ní prakticky od kolébky vyučované aristokraty i základním způsobem formovala. To i "blbá" vánoční pohádka "Princezna a půl království" s etiketou pracovala podstatně lépe. Samotnou kapitolou je pak didaktická linka. Role pragmatické sankce měla (a mohla) být bezpochyby lépe vysvětlena. Stejně tak bych uvítal podtitulky uvádějící důležitá data, místa a postavy. Mnohý divák se například nutně musel ztrácet v otázce, kdo je Karel VI. a kdo Evžen Savojský, zvláště když ten byl správně ale pro diváky asi nepochopitelně oslovován "princi" atp atd. Drobnou výtku k výpravě si zaslouží tehdy nemožné velké skleněné tabule v oknech, prakticky o tři desetiletí mladší interiér velkého sálu kroměřížské biskupské rezidence či dokonce interiér o sto let mladší novogotické jízdárny ve Světcích... Celkový dojem: 68% ()

Galerie (121)

Zajímavosti (24)

  • Vlečku nevěstě nenesly družičky, tak jak můžeme vidět ve filmu, ale její vychovatelka Karolína von Fuchs-Mollard. (Vitox)
  • Scéna ve filmu, při níž pod novomanželi Marií Terezií (Marie-Luise Stockinger) a Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek) při sexu spadne postel, se skutečně stala. Včetně toho, že jim císař musel vysvětlit, „jak se to dělá“. (raininface)
  • Ve filmu je vidět také švýcarská garda. Ta opravdu sloužila Habsburkům a dělala stráž Hofburgu. Byla založena roku 1699 v Lotrinsku. V roce 1745 doprovázeli Františka I. Štěpána Lotrinského jeho Švýcaři do Frankfurtu, kde byl korunován na císaře. Zrušil jí až Josef II.V letech 1766-1767 byla švýcarská garda rozpuštěna. Část gardistů se vrátila do Švýcarska, část našla uplatnění v Praze, Innsbrucku, Schloßhofu či Holíči. (Vitoraz)

Reklama

Reklama