Reklama

Reklama

Jack Burton: užvaněný, velkohubý, umolousaný hejsek a řidič milovaného kamionu, který se neochvějně plouží do náruče San Franciska. Kuriózní spojení toho nejlepšího (a nejhoršího) z Johna Waynea a Indiana Jonese v jedné osobě vyhraje sázku nad restauratérem Wangem. Aby se ujistil, že mu Wang nepláchne, Jack svolí, že jej zaveze na letiště, kam přilétá Wangova snoubenka. Než by vypečená dvojice řekla štandopede, Jackovi ukradnou náklaďák, Wangovi snoubenku a na krku budou mít naráz nejen čínskou mafii, honosící se bohulibým názvem Vládcové smrti, ale také trio čarodějných mordýřů, Bouří, a především – více jak 2000 let starého démona Lo Pana. Ten potřebuje ke svému plnokrevnému vzkříšení právě Wangovu zelenookou snoubenku… Výrazná tvář a veterán amerického žánrového filmu, John Howard Carpenter (Přepadení 13. Okrsku, Halloween, Mlha, Útěk z New Yorku), hudebník, scenárista a režisér, minulý rok oslavil 70. výročí. Při dané příležitosti Česká televize začala výrobu nového, kvalitativně odpovídajícího dabingu, Velké nesnáze v Malé Číně (1986). Hororovou komedií Carpenter utnul období, kdy se věnoval vážnějším (a váženějším) produkcím typu Věc či Starman, a vrátil se ke svým kořenům, datovaným až ke sci-fi komedii Temná Hvězda. Inspirací pro natočení Velkých nesnází v Malé Číně byly vyšinuté hongkongské kung-fu snímky typu Xin shu shan jian ke anebo účelově triviální fantasy a komiksy á la Flash Gordon. Výroba Carpenterova v pořadí devátého – a v té době jeho nejdražšího – kinofilmu se od počátku potýkala s problémy. Studio 20th Century Fox, coby „továrna na sny“, a Carpenter, coby vizionářské individuum, se vzájemně nedokázali sladit. Zároveň se na scénáři podílelo hned několik autorů a text byl ustavičně přepisován. Velikášské natáčení s přemírou speciálních efektů, extravagantních kostýmů a rekvizit pak mimo jiné zápolilo, aby bylo dokončeno dříve než ve stejné době natáčené Zlaté dítě, jimiž Paramount Pictures chtělo Carpenterovu opusu konkurovat... Určitou měrou bezděčně vznikla opalizující „kinematografie atrakcí“, která se publiku předvádí a vábí jeho pohled opojnými lákadly, aniž by se přitom omezovala na logické, soudržné a hodnověrně působící vyprávění, jak je obyčejně u Hollywoodu zvykem. Ačkoli je dnes snímek zařazen do zlatého fondu americké kinematografie a mezinárodně nese pečeť kultovního díla, dobově se toto akční fantasy utržené ze řetězu setkalo s vlažným přijetím. Zisky ze vstupného nadto nedokázaly ani zdaleka dorovnat produkční výdaje a film skončil v hluboké finanční ztrátě. Následující Carpanterovo tvůrčí období proto značilo návrat k nezávislým či minoritním produkcím, z nich vzešly neméně originální horory jako Vládce temnot, Jsou mezi námi a Ve spárech šílenství. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Recenze (337)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Tohleto měl točit někdo jinej, než Carpenter, protože ten nemá šajn co je to pravá oddychová zábava. Už jen ta fakt blbá hudba je toho důkazem. Navíc Kurt Russell tu fakt hláškuje a je hustej, jenže za celej film prostě nedal nikomu do držky (až na hodně vtipnej buranskej způsob jak zabije hlavního padoucha) a všechnu akci obstarává ten jeho asiat. Jsou tu jako zábavný části, ale často jsem se i nudil a taky jsem se těšil jak se Kurt Russell popere s tou obří gorilou, nebo co to bylo, a ona ten film nakonec přežila, aniž by jí někdo nějak zvlášť setřel. Fakt škoda, mohl to bejt fakt hodně mazáckej filmek. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Nestárnoucí upomínka na dobu, kdy blockbustery byly pouťově spektakulární a nemaskovaly svou podstatu za rádoby mnohovrstevnatost. Navíc Carpenterova klasika představuje fascinující projekt, který se pokusil do amerického mainstreamu přenést žánr hongkongských fantaskních báchorek, které tam v osmdesátkách revitalizoval Tsui Hark. Carpenter výtečně vystihl jejich karnevalovou rozjívenost a totožně i svůj biják zaplavil praktickými speciálními efekty, fyzickou akcí, hororovými elementy i slapstickovým humorem. Při tom současně podvrací a s nadsázkou glosuje klasický obraz amerického filmového macho hrdiny, když Jacka Burtona se vší jeho nabubřelostí a frajírkovstvím ukazuje jako ryze chaotický element, který spíš jakékoli situace komplikuje než zachraňuje. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

Po Úteku z New Yorku druhá (a posledná) spolupráca Carpenter/Russell. Fantasy scenár s ázijskou mytológiou robí režisérovi problémy a na výslednom dojme sa kladne nepodieľa ani čudný strih (občas neviete, kto na koho mieri pištoľou) a fakt, že nech sa Carpy akokoľvek snaží, mizerné rozpočty nikdy nevedel dobre zamaskovať a inak tomu nie je ani teraz (gumené nohy chlpatého monštra). Napriek tomu sníme nemožno uprieť dobré herecké obsadenie, vtipné konverzačné scény a svižné tempo. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Lo Pan? Kterej Lo Pan? Ta stará popelnice na kolečkách nebo ten deset stop vysokej zátaras?" I já jsem byl v době otevření prvních videopůjčoven hladový po snímcích, ve kterých se akce mísila s humorem a kouzly. Velké nesnáze v Malé Číně tato náročná kritéria vždy splňovaly, i když se jednalo jen o osvobozovací akci dvou slečen, kterou Burton skvěle odhláškoval, Wang snaživě odbojoval, Gracie s Miao Jin prokrásněly, Hrom s Bleskem i Deštěm pročarovali a Lo Pan rentgenově prokoukal. Mé hodnocení je samozřejmě ovlivněno nostalgií, ale ve svých nejlepších letech Nesnáze na čtyři hvězdy určitě měly. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

V televizi s dabingem a ořezaným obrazem nestojí Velké nesnáze za nic, ale v originále a širokoúhle je to naprosto šílená a roztomile přiboudlá jízda v osmdesátkovém akčně-dobrodružném stylu. Kurt Russel je nádherně blbej a legrační, Kim Cattrall zase krásná a film se řítí jako splašený vlak. Pěkné vzpomínky na dobu, kdy jsem chodil na základní školu a z tohohle bijáku byl úplně vedle. ()

Galerie (79)

Zajímavosti (23)

  • Choreografii bojových umění sestavil James Lew. V malé roli si ve filmu také zahrál. (Rominator)
  • Kamion "Pork Chop Express", který řídí Jack (Kurt Russell), je Freightliner FLC 120. (c.tucker)

Reklama

Reklama