Reklama

Reklama

Kupec benátský

  • USA The Merchant of Venice (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Benátky, rok 1596. Melancholický Antonio má rád svého mladého přítele Bassania, který jej požádá o zapůjčení 3000 dukátů. Antonio souhlasí, aniž by tušil, že se Bassanio s danou částkou chce ucházet o ruku Porcie. Jelikož je ale Antoniův kapitál vázaný v obchodních lodích, které jsou právě na moři, musí jít Antonio za židovským lichvářem Shylockem. Nevraživý Shylock souhlasí, a dokonce mu nabídne tříměsíční půjčku bez úroku. Pokud ji však Antonio nesplatí včas, bude mu kupec dlužit libru masa. Shylockova dcera mezitím uteče s křesťanem, což podnítí Židovu nenávist. Bassanio odjel za Porcií, Antoniovy lodě ztroskotaly a Shylock se dožaduje své libry masa. Je sestaven soud a má být vykonán rozsudek, když se do záležitosti vloží Porcie snažící se zachránit život Bassaniova přítele. (Filmbox)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (369)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Kdo by nefandil Židovi v podání božského Ala. Jeho výkon vyšvihnul celou adaptaci vysoko nad její reálnou úroveň, protože Kupec benátský nepatří k tomu nejlepšímu, co partička WS, nebo jednotlivec WS, nebo čert ví, jak to s tím autorstvím bylo, vymyslel/i. Blboviny s prstýnky pokazily závěr, což je škoda, úvodní hodina obsahově taky pruda, ale Al je Al, jen kvůli jeho partům hodnotím vysoko. Dodatek: scénu u soudu jsme si večer pustili ještě dvakrát, ryze z edukatuvních důvodů, jak má vypadat herectví, Pacinův výkon je z jiné galaxie. Geniální! Je cítit, že frustrace, která z něj srší, nevznikla z ničeho nic, že to není povrchní nenávist, nýbrž oprávněná kritika kruté, povrchní společnosti, která opět zvítězila a s nálepkou ďábla mu i ve své věřit zakázala. Perfektně zahrané! Zároveň velmi chválím nádherný dabing milovaného Ladislava Mrkvičky. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

-"If you poison us, do we not die?" Docela dlouho jsem přemýšlela, proč mám v sobě jakousi iracionální nenávist, kdykoliv vidím Jeremyho Ironse v libovolné roli, a teď mi bylo připomenuto proč: protože před nějakými jedenácti lety jsem ho se školou viděla v Kupci benátském v roli absolutně pokryteckého slabocha a hluboce se mi to zarylo do podvědomí. A co se týče filmu samotného z mého dnešního pohledu: Dlouze jsem se (po novém promítání po těch letech) zamýšlela, jak správně formulovat své pocity. Navzdory angažmá Al Pacina, o kterém vím, že ho jímá hluboká láska k Shakespearovi, a který má vysoký potenciál být kompletně démonickou komplexní postavou, je výsledek až děsivě nevýrazný. Může za to schizofrenní rozhodnutí být za dobře jak s Shakespearovým původním textem, tak s moderní inscenační možností představovat Shylocka jako sympatickou postavu a ukřivděného hrdinu na úkor jednobarevného záporáka. Tím film vlastně začíná, že si přidává scény chování křesťanů vůči Židům, aby nastavil tón filmu, a na území Benátek zůstává hlavně s Shylockem a ukazuje jeho úhel pohledu, jenomže čím víc se film posouvá v čase, tím víc se to (pro mě skutečně nepochopitelně) proplétá s jakousi melodramatickou telenovelou o tom, jestli jsou Antonio s Bassaniem milenci a koho Bassanio miluje víc, jestli onoho pokryteckého slabocha a nebo arogantní bestii Portii. Poznámka na okraj, málokdy se mi stane, že jsou mi úplně všechny zamýšleně kladné postavy zcela nesympatické a nemám pro jejich jednání ani trochu pochopení. Ale pokračujme, myslím si, že režisér si měl při adaptaci počínat radikálně a nedodržovat Shakespearovu původní osnovu, protože z pohledu moderního/současného diváka je nepochopitelné, proč z dramatického a zdrcujícího soudního finále o do společnosti vrostlém rasismu a ještě jakémsi kritickém opisu kapitalistického přemýšlení přeskočí do posledního aktu o prstenech a mileneckých vádkách a filmu dodá několik dalších point, které s těmi předchozími obsahově nijak nesouvisí. A potom přijde zase závěr s Shylockem vypuzeným z ghetta a jeho dcerou svírající matčin svatební tyrkysový prsten, který by mohl být tak skvělý, kdyby nebyl tak vytlačený na okraj předchozí chtěnou a pozornost uzurpující romantikou. Plus jsem si vzpomněla na rozhovor s kouzelným neznámým pánem, se kterým jsem jela pár měsíců zpátky vlakem, o tom, jak se může měnit interpretace textu v průběhu staletí právě i na příkladu Shylocka - jak bizarní, že dnes se dojímáme nad zlomeným brečícím Pacinem, který přišel o všechno světské i duchovní a je pošlapán ostatními, jak to jenom jde, kdežto alžbětinští křesťané se na to dívali jako na happy end, protože konvertita Shylock nyní může šťastně čekat na smrt, protože po ní přijde do křesťanské nebe a nic lepšího si vlastně jakýkoliv člověk nemůže přát. A podruhé plus jsem si vzpomněla na jakýsi rozbor tohohle filmu, ve kterém autor psal, že každá z hlavní postav hraje v jiném stylu (a nevypadá to jako záměr) - Jeremy Irons realisticky, Joseph Fiennes moderně romanticky, Al Pacino ponořeně metodicky a Lynn Collins vědomě shakespearovsky. Tenhle nesoulad také myslím filmu ubližuje, než že by ho posílil nebo obohatil. Kéž bych byla tak chytrá a sečtělá, abych to takhle skvěle dovedla pojmenovat sama. () (méně) (více)

Reklama

Lynn 

všechny recenze uživatele

Shakespeara lze zařadit mezi největší génie dramatu. S jakou přesností vystihuje všemožné lidské charaktery, je obdivuhodné. A vynikající také je, když někdo podobně báječnou látku dokáže přenést do filmu. Michaelu Radfordovi se to povedlo. Jeho "Kupec benátský" je přesně takový, jaký má být. Nechybí pořádné drama, ale ani komediální prvky. Velký obdiv patří hercům, potažmo maskérům, protože Al Pacino je jako Žid Shylock k nepoznání. Výprava je snad rovnou na Oscara, dokonale nás přenese do Benátek 16. století. Prostě a jednoduše zas jeden film, který potěší srdce i oko divákovo. ()

Happens 

všechny recenze uživatele

To bylo tak poeticky zpracované dílo, romantika Benátek prolnutá s určitými zly v charakteru lidí. Příběh o majetnictví, velice prapodivné lásce hnané spíše touhou po penězích, nežli srdcem. Nejvíce sympatií se mi svázalo vůči diskriminovanému a utiskovanému židovi - kvůli tomu, že vede život mnicha a nehýří penězi, je schopen nashromáždit peníze a za to se společnost semkne a ztrestá ho? Gratuluji. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Nevím, co bych měl vyzdvihnout nejdřív. Snad všechny zúčastněné za to, jaké výkony podali? Či vynikající kameru? To opravdu nejde. Totiž, jediné co jsem o tomto filmu předem věděl, bylo obsazení a že to je podle Shakespearovy hry. Tak jsem si řekl, že se na to ze zvědavosti kouknu. A po těch dvou hodinách nestačím zírat. Jednak celá scéna u soudu, (která trvá cca. 20 minut!) je tak brilantní, že ji neváhám nazvat jednou z nejgeniálnějších scén v historii filmů! Ale to ještě není všechno, kdepak. Pak začíná, scéna s prsteny a to je taky hodně pěkná podívaná! Takže za mě doporučuji všemi 20 prsty, které mám k dispozici. Pokud vám tohle jako záruka kvality nestačí, co takhle libra mého masa? :-) ()

Galerie (66)

Zajímavosti (11)

  • Ian McKellen byl připravený zhostit se úlohy Antonia (Jeremy Irons), ale na poslední chvíli musel projekt opustit kvůli kolizi s jiným natáčením. (imro)
  • Shakespeare za 30 milionů vynesl distributorovi Sony Classics během prvního víkendu promítání (31. 12. – 2. 1. 2004) 69 868 dolarů ve čtyřech kinech. Stačilo to na 37. příčku žebříčku návštěvnosti. Jelikož se promítal už od středy, úvodní obrat byl 103 260 dolarů. Celkový obrat se nakonec vyšplhal na 3,7 milionu. (imro)

Související novinky

Al Pacino a Jessica Chastain v adaptaci Shakespeara

Al Pacino a Jessica Chastain v adaptaci Shakespeara

28.02.2024

Al Pacino (Irčan, Klan Gucci) byl před lety tím šťastným aspektem, který pomohl dnes oscarové herečce Jessice Chastain (Interstellar, Očima Tammy Faye) dostat se do Hollywoodu. Tehdy třicetiletá… (více)

Reklama

Reklama