• TeeAge
    ***

    || Scenár: Olivier Marchal, Franck Mancuso, Julien Rappeneau | Hudba: Erwann Kermorvant, Axelle Renoir | Distribúcia: Gaumont Film Company | Rozpočet: ? | Tržby: 18,291,248 $ | Ocenenia: Golden Graals - VR Valeria Golino. Spolu - 1 výhra a 9 nominácií || Oldschool krimi, so skvelým, nečakaným vývojom a intenzívnym napätím. Zabije to trošku nemastný-neslaný záver. Na jedno videnie však určite postačujúca záležitosť. 70% | FullHD, THX, EN DTS |(1.5.2015)

  • DaViD´82
    *****

    Po dlouhé době povedená francouzská kriminálka navazující na slavnou tradici let minulých. Maximální důraz na postavy a jejich psychiku je sympatický, byť se kvůli tomu nemusel hned upozaďovat i scénář. Trochu to celé sráží závěr, který je "pouze" dobrý, nikoli stejně vynikající jako zbytek filmu. Ony po celou stopáž pečlivě budované temné charaktery (a ostatně i atmosféra) v něm vyznívají tak trochu do ztracena. Vzniknout to někdy v sedmdesátých letech, tak tomu dám za čtyři jako nadprůměrné žánrovce. Ovšem v dnešní době nelze jinak než za plný počet, tenhle typ snímků mi prostě chybí. A navíc si mě Marchal získal svou evidentní láskou k Nelítostnému souboji.(18.6.2005)

  • AGAMENON
    *****

    Výkřik a záběr na ostnatý drát okolo vězení. To je první co divák vidí. Slunce zapadá. Na kavalci leží plačící muž. Je to Leo Vrinski, bývalý šéf zásahovky (BRI) . Vracíme se v čase zpět. Policie je soubor několika skupin, které mezi sebou soupeří o prestiž a slávu. Leo Vrinski (Daniel Auteuil) je velitelem zásahové jednotky (BRI), zatím co komisař Denis Klein (Gérard Depardieu) velí brigádě pro boj s organizovaným zločinem (BRB). Ti dva byli kdysi přátelé, nyní však stojí proti sobě, v rajonu mají velkou škodnou, někdo již delší dobu provádí loupežná přepadení a zatím si přišel na slušných pár milionů plus devět mrtvých. To oba kohouty nemůže nechat chladnými, zvlášť když ministr se již domáhá výsledků, a ten kdo gang dopadne získá nejenom slávu, ale i příjemný bonus, křeslo šéfa policie. Vrinski a Klein spolu popíjí v baru. Vrinskému zvoní mobil. Jeden starý známý kriminálník, zrovna na vycházce se vehementně domáhá schůzky. Vrinski ne nijak nešťasten, opouští svého druha ve zbrani a vydává se na smluvenou schůzku. Kriminálník žádá jenom o půl hodiny jeho času, výměnou za cenné informace. Bohužel Vrinski netuší, že informátor ho potřebuje k něčemu, co se mu rozhodně nebude líbit, potřebuje jej jako alibi, protože s jeho sice nechtěnou, ale přece jen pomocí zabil tři lidi, člověka jenž jej poslal do basy a jeho dva nohsledy. Vrinski se rozhodne pro druhou eventualitu, naneštěstí v autě seděl ještě někdo, laciná šlapka, která všechno viděla. Typ se ukáže jako správný, jenže díky Kleinově aroganci se poklidná akce změní v masakr, během níž zahyne jeden z členů BRI, většina členů je postaví za Vrinskiho, který žádá exemplární potrestání, avšak jako Nemesis se na scéně opět vynořuje ona šlapka z auta, která roztočí kolo osudu, na jehož konci přijde Vrinski nejenom o čest, svobodu ale i ženu, to však není konec příběhu Francouzská kinematografie má s kriminálním žánrem bohaté letité zkušenosti a v našich biografech byla vždy vítanými hosty. Po změně režimu však naprosto zmizeli. Evropský film (nejenom ten francouzský) se více méně vydal dvěma směry, buď křečovitými napodobeninami Hollywoodu nebo cestou uměleckých experimentů, v tomto kontextu, lze chápat Válku policajtů jako návrat ke kořenům. Film natočil bývalý policista, později scénárista i herec a nyní dokonce režisér Olivier Marchal, jehož je toto dílo pouze druhým režisérským počinem a klobouk dolů, velmi zdařilým. Rozhodně se nejedná o akční film, i když samozřejmě pár přestřelek a bitek zde je, ty jsou však vždy velmi krátké (takže žádné hodinové přestřelky) a brutální, Více než o akci jde režisérovi, který je i spoluscénárista, o sondu do prostředí ochránců zákona, které sám dobře zná a film je dokonce inspirován skutečnými událostmi. Marchal staví na svých dvou hlavních hvězdách, přičemž oba by mohli klidně hrát part toho druhého, škoda jen, že postava Kleina nedostává tolik prostoru, který by si zasloužila, možná by nebylo trochu na škodu poodhalit roušku tajemství okolo vztahu Kleina a Vrinskiho a jeho snahy být za každou cenu „ten nejlepší policajt“. Jak již bylo řečeno, akce zde až tak moc není, ale pokud se začne, je natočena velmi dobře, tak trochu „postaru“. Není to žádná rozklepaná ruční kamera nebo videoklipová zběsilost, jen prostě divák ví, kde je dole a kde nahoře. Celkově jde o velmi kvalitní počin, dokazující, že Frantíci ještě umí točit dobré filmy, zde bych však měl výhradu vůči distributorovi, který film opatřil dosti nešťastným názvem, evokující nějaká laciné stupidní béčko, jenž je v zaprášených regálech našich videopůjčoven patnáct do tuctu. A jednu perličku na závěr, ve filmu je něco by si „tolerantní“ Američané nikdy nedovolili, protože najít v tomto filmu nekuřáka je jako hledat poctivce v parlamentu.(23.7.2005)

  • ripo
    ****

    Správny francúzsky policajt musí byť tvrdý, nekompromisný, musí fajčiť, alebo chlastať a srať na zákony a predpisy......Proste a jednoducho - sviňa. Už sú dávno preč doby, keď sa nosili uhladení a čestní "chlupatí". Psychoponor do myslí dvoch rozdielnych, aj keď veľmi podobných kolegov - policajtov. Záverečná pointa bola IMHO celkom vtipná .....(10.12.2006)

  • Kaka
    ****

    Neubráním se porovnávat tuto výtečnou krimi s králem žánru (Heat). V několika aspektech jsou si totiž tyto filmy dost podobné. Dvě silné postavy, jejich rodiny a přátelé, komplicové a nepřátelé, vraždy, intriky, chladné noční velkoměsto - je toho skutečně až dost. Ovšem mezitím co Mann rozehrává doslova epickou bitvu, Marchal jede spíše v komorním stylu, což také není úplně od věci. Nedostatky scénáře, který je i tak vpravdě znamenitý, bohatě pokryjí herci. Jejich strhující výkony se člověku udrží v paměti dost dlouho. Akce je více než solidní a přestřelka u skladu je za pomoci skvěle udělané DTS zvukové stopy dechberoucí záležitost. Žádný sentiment, žádný patos a žádné zbytečné emoce tam, kde být nemají. Silná, poctivá a strhující francouzská kriminálka.(3.12.2005)