Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 366)
Angelině sice tentokrát Oskara před nosem vyfoukne Kate, avšak to na faktu, že zahrála asi nejlépe od Narušení, nic nemění. Christine Collins je velice silná a cílevědomá žena, která si jde bez přestání za svým - role jako stvořená pro Angelinu a jí podobné. Kdo mi však učaroval ještě více, byl Michael Kelly (CJ z Úsvitu mrtvých), který snad jako jediný (Donovanovo přehrávání jsem schopen zkousnout ve Statusu: Nežádoucím, ale sem se to nehodí) bez přehnaných gest odehrál svůj part s naprostou lehkostí a u scény s rekapitulováním děje, co se stalo na ranči, jsem zažíval přesně to, co jeho postava. Zbytek obsazení jsem ani nezaregistroval (jen na chvíli Malkoviche, Feore opět nevýrazný) a tak se dostávám ke Clintovi, jenž se rozhodl pověsit herectví na hřebík a věnovat se pouze režii. No, jestli to takhle půjde s jeho filmy dál, s Clintem režisérem nebudu mít problém. Trochu mi vadilo časté míchání žánrů, které jsou samy o sobě skvěle zpracovány, ale dohromady působí strašně nekompaktně. Pomoci tak musí technická stránka - kamera a hlavně výprava mi učarovala, stejně jako kostýmy, jen ta Angelina se do těch dvacátých let nehodila. Ale ty výtky neberte příliš vážně, on příběh napsal sám život a jestli to nešlo natočit jinak, tak byl nejspíše žánrový mix jedinou možnou cestou. ()
Tentokrát mě potěšil nejen Clint Eastwood, který nás poslední léta obdarovává více jako zajímavý a zručný režisér nežli kvalitní herec, ale výjimečné také i Angelina Jolie, která tentokrát (naštěstí) neměla možnost hrát svými (.)(.) a tak podala slušný herecký výkon, i když se její postava do této doby příliš nehodí. Malkovich na druhou stranu sice nijak zvlášť nevyniká, ale i tak mě jeho přítomnost ve filmu vždy potěší. Film je založen na známém případu 30. let Wineville Chicken Coop Murders a ač je vesměs úspěšný, rozjede až příliš mnoho věcí naráz, nestačí je však všechny dostatečně pokrýt i přes delší stopáž a tyto negativa považuji za hlavní nedostatek. Když už je řeč o délce Changeling, jednu dobu jsem měl pocit, že je již konec a když jsem se podíval, v jaké fázi se nacházím, trochu mě šokovala zbývající stopáž do konce filmu, která činila dalších 45 minut. Atmosféra tehdejší doby je zpracována nad míru dobře, slušně mě do sebe snímek vtáhl a scény z psychiatrické léčebny považuji za obzvlášť vydařené. Changeling je kvalitní film, o tom není pochyb, ale něco málo tomu přeci jen schází a tak se jen dále těším, až si v dohledné době pustím Gran Torino. (7/10) ()
Znamenité. Eastwood je opět vynikající vypravěč - jakoby nenápadný, ale přitom má každou scénu pevně v rukou, stejně jako herce, neexhibuje, "pouze" slouží příběhu. Příběhu silnému a emocionálně razantnímu. Bláboly o akademicky chladném říkání si o Oskara jsou mimo, ale budu mít upřímnou radost, jestli Clint nebo Angelina nějakého toho plešouna dostanou. ()
Není to tak nápadné, ale nejnovější Eastwoodův snímek postrádá mezi muži jakoukoli kladnějšího postavu. Hlavní hrdinka tak ve svém boji stojí sama proti všem: pomoc reverenda Briegleba (John Malkovich) není motivována nezištnou pomocí bližnímu, reverend jí víceméně sleduje vlastní zájmy (boj proti zkorumpované policii mu přináší větší popularitu, vyšší poslechovost jeho pořadu...), kapitán J.J. Jones (Jeffrey Donovan) je od začátku jasně záporná postava stejně jako jeho nadřízení, malý Arthur Hutchins (Devon Conti) předstírá, že je Walter jen aby se v Kalifornii mohl setkat se svým idolem, detektiv Ybarra uvěří zadrženému Sanfordovi jeho příběh až poté, co jej nechá holýma rukama vyhrabat onen nesporný důkaz... Že je vše natočeno podle skutečné události pak jen dovršuje trudnou pravdu, že svoboda v Americe nebyla až tak pro každého - černoši, ženy a děti z ní byli jaksi vyloučeni. ()
Tedy, Clint Eastwood coby režisér (a po zhlédnutí tohoto filmu si říkám, že je skoro škoda, že kdy ztrácel čas hraním...:-)) zraje jako víno... Jeho Výměna je tak nádherně oduševnělým detektivním thrillerem, že by obstála i takhle v čisté žánrové podobě. Kdyby však Eastwood navíc nepoužil tu nostalgicky čistou retro stylizaci, která má ale své pevné opodstatnění - předlohou příběhu je (prý) skutečná událost, skutečný příběh ženy z LA 20. a 30. let. Tím kafkovsky zabarveným rozměrem boje proti absurdnosti, v tomhle případě absurdnosti mašinérie prohnilého systému jsem měl chvílemi pocit (a ty styčné plochy totožného prostředí to jen utvrzovaly), že se Clint zhlédl ve Formanově Přeletu nad kukaččím hnízdem. Moc pozbyvší dohledu nad sebou samou se stává zvůlí...stejně jako v případě tohoto příběhu. Jedinec v marném? boji proti totalitě... To ovšem není zdaleka všechno. Clint Eastwood nabízí ještě dokonale propracovaný strhující příběh, který po většinu času umně a nenásilně nakládá jak s napětím, tak s emocemi. Je obdivuhodné, na jak tenké hraně Clint balancuje a jak odolává příklonu k zažitým schématům Hollywoodu. Výměna je prostě nostalgicky dobové a vkusné (melo)drama s tím nejlepším vychováním... Podobné filmy: Přelet nad kukaččím hnízdem, L. A. - Přísně tajné ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Newyorkská premiéra filmu byla pro Angelinu Jolie (Christine Collins) prvním vystoupením na veřejnosti po narození dvojčat Vivienne a Knoxe. (HellFire)
- Kino, které vidíme na konci filmu, uvádí film Stalo se jedné noci (1934). (zigot7)
- Dům, ve kterém bydlela skutečná Christine Collins, je dnes již zakrytý dálnicí. Tvůrci filmu proto museli najít jinou, podobnou čtvrť, na které stačilo provést jen několik úprav, aby vypadala jako z doby, kterou film zachycuje. Nakonec tak stačilo jen přemístit satelitní anténu a moderní poštovní schránku. (camper)
Reklama