Režie:
Terry JonesKamera:
Peter BiziouHudba:
Geoffrey BurgonHrají:
Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin, Terence Bayler, Carol Cleveland, Kenneth Colley, George Harrison (více)Obsahy(2)
Kultovní a kontroverzní komedie Život Briana vypráví příběh Briana (Graham Chapman), který se narodil ve stejný den a na stejném místě jako Ježíš. Po sérii absurdních a vtipných okolností je pak s mesiášem zaměňován. Film Terryho Jonese, který se konstantně vysmívá všem a všemu, nechává zazářit v několika rolích každého člena skupiny Monty Python. Přináší tak pohlcující anarchistickou satiru mířenou jak na náboženství, tak na hollywoodské zobrazování všeho biblického. (Pannonia Ent.)
(více)Videa (1)
Recenze (1 009)
Pokial som sa pri SVATOM GRALI (1979) nudil, v Brianovi som nasiel daleko viac humornych dialogov, preto sa zhodujem s Golfistom. Napis ,,Rimane, jdete domu" a s tym spojene ucenie spravnej gramatiky ma poriadne rozosmial a bolo tam toho viac, akurat s tymi mimozemstanmi si to mohli odpustit, lebo to bolo skor iritujuce a nebolo to smiesne, akokeby mi Pythonovci chceli povedat, ze vsak sledujes sa na blbost, tak ti to este prikorenime :-) Druha polovica ma uz tak nerozosmiala, preto 3 hviezdicky... 28.04.2010 _______ Graham Chapman - (Biely muž 2 / Brian Cohen, Biggus Dickus) +++ John Cleese - (Biely muž 1 / Reg / Jewish / Centurion / Dirk / Arthur) +++ Terry Gilliam - (Revolucionár / Dozorca vo väzení / Frank) +++ Terry Jones - (Mandy Cohen / Colin / Simon svätý ) +++ Eric Idle - (Pán Cheeky / Stan / Harry / Warris / Dozorcov asistent / Otto) +++ Kenneth Colley - (Ježiš) +++ Hudba: Geoffrey Burgon +++ ()
„Co pro nás Římani kdy udělali?“ praví se v jedné slavné scéně a následuje výčet pokrokových opatření, jež okupanti na území Judeje zavedli. Z dnešního pohledu je až úsměvné, jak na konci 70. let mohlo dílo vzbudit až takový rozruch, že jej John Cleese a Michael Palin museli jít obhajovat před zástupci církve v rámci debaty na BBC. Život Briana totiž nelze obvinit z antisemitismu, nevysmívá se Bohu ani Ježíšovi a jeho učení. Monty Pythoni si „jen“ vystřelili ze zaslepeného dogmatismu a víry organizované tak, až se ztrácí její podstata. A to je bezesporu relevantní poselství i v dnešní době, ačkoli tradiční náboženství už nehrají ve společnosti tak výraznou roli jako dříve. Více zde. ()
Přiznávám, že tento druh humoru mě zcela míjí. Pro mě to byla od začátku do konce nuda. Jediná vtipná scénka snad byla „Našli jsme vařečku.“ v duchu Žhavých výstřelů. Přesto kvůli těmto pár vteřinám vtipu předtím museli minuty pobíhat vojáci sem a tam. Nechápu. Samotný nápad karikovat život Ježíše jde naprosto mimo mísu. Duchovní věci, které nemají jednoznačnou interpretaci lze těžko vystavovat kritice, natož je parodovat. Než něco paroduji, musím přeci vědět, co chci parodovat. Tady mi smysl trochu uniká. Když paroduji konkrétní film nebo knihu, divák si za konkrétní scénou něco vybaví a přijde mu to pak vtipný. Těžko lze parodovat věci, které nejsou jasně uchopitelné a které si každý představuje jinak. Už samotná myšlenka parodovat symboly duchovního života milionů lidí mi nepřijde jako dobrý nápad, ale spíš jako hloupý vtip. Odhlédnu nyní od základní myšlenky filmu, kterou považuji za zcestnou a podívám se na konkrétní scénky. Hned, jakmile divák pochopí styl humoru, který se zde prezentuje (stačí hned první scénka s narozením), stávají se všechny vtipy očekávatelné. Některé scénky bych tu přirovnal k situačnímu humoru založenému na doslovnosti ve stylu TeleTele (např. sebevražedné komando na konci). Rozdíl je v tom, že humor TeleTele si alespoň na nic nehraje a od začátku říká divákovi. „Takhle to děláme a víme, že jsme trapní.“ na to lze přistoupit a člověk se pak občas i zasměje. Kolikrát víc těm „blbcům“, kteří to hrají a dělají si srandu sami ze sebe než samotným scénkám. Bohužel film Život Briana se staví do pózy rádoby intelektuálního humoru, na což u spousty scének přistoupit nelze a budí tak ve mě trapné rozpaky. Jsem alespoň rád, že se autoři vyhnuli fekálnímu humoru, který sem tam už chvílema také čekal. Abych jen nekritizoval, některé scénky byly i lepší. Např. debata o tom, co vlastně Palestině přinesli rímani, byla vtipná. Bohužel dobrého jako šafránu. Ani nápad utahovat si z života a chování lidí ve starověké Palestině mi nepřijde jako rozumný. Kolik lidí asi ví o tehdejších poměrech a kultuře. Historii bychom se neměli posmívat, ale hledat v ní poučení. Teprve když jí pochopíme, dělejme si srandičky. Tento film nejsem schopen hodnotit pozitivně, protože místo úsměvu ve mě probouzel spíše pohoršení. ()
Jsem pro to bojovat proti církvi vždy a za všech okolností. Ale musí to mít úroveň. První půlka filmu mi tak přišla dosti trapná. V druhé půli se tvůrcům podařilo podrobit kritiku církve opravdu zdrcujícím způsobem. Ale sotva to překonalo mé počáteční negativní pocity, kdy jsem chtěl film vypnout, neboť mne to zcela nezajímalo. Po druhém zhlédnutí jsem sice přidal hvězdičku, ale víc po mně nechtějte. Nic co by mne dokázalo pobavit. ()
,,To mimino Brian rostl, až z něj byl spíš kluk. Měl uší a paží pár a na nohou stál. A rostl pořád výš, až z něj byl výrostek Brian. Pak tvář si začal holit a též si ho honit a holky chtěl balit, jít ven a kalit. Muž jménem Brian." Judea 33 n.l., sobota odpoledne, okolo svačiny..... . Co bych za to dal, kdybych mohl jen tak mlít hadry, vymýšlet krávoviny a ještě za to být obdivován. I když možná, půlku už mám za sebou.... ()
Galerie (68)
Zajímavosti (43)
- John Cleese si přál, aby Ježíše hrál George Lazenby. Ten však tou dobou pracoval na jiném projektu, a tak roli nakonec dostal Kenneth Colley. (Dreadd)
- Určité zdroje uvádějí, že se film měl původně jmenovat "Jesus Christ's Lust For Glory". Šlo však pouze o spontánní odpověď Erica Idlea na otázku ještě před realizací filmu, co chystají příště. Každopádně vyslovení názvu posléze inspirovalo Pythony k dějové lince filmu. (don corleone)
- Stejně jako ve filmu Monty Python a svatý grál (1975) hraje nejvíce postav Michael Palin - opět 12. (GreatestFan)
Reklama