Režie:
Tony ScottScénář:
Brian HelgelandKamera:
Tobias A. SchliesslerHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, John Travolta, Luis Guzmán, John Turturro, Michael Rispoli, Ramon Rodriguez, Victor Gojcaj, James Gandolfini, Gbenga Akinnagbe (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Ve snímku Únos vlaku 1 2 3 si Denzel Washington zahrál dispečera newyorského metra Waltera Garbera, jehož rutinní pracovní den je neočekávaně narušen odvážným zločinem – únosem jednoho z vlaků. Ten má na svědomí John Travolta coby Ryder, zločinec, který hrozí popravováním cestujících vlaku, pokud nedojde do hodiny k zaplacení vysokého výkupného. Garber se za pomoci svých dokonalých znalostí systémů podzemní dopravy pokusí o nemožné – vyzrát nad Ryderem a zachránit rukojmí. Hlavou mu ale stále vrtá jedna nevyřešitelná otázka: jak se zločinci hodlají s výkupným z metra dostat? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (712)
Tony, 1 2 3, to sem nepatří, 4 5 honorář vrátíš zpět.. Preventivně jsem se před začátkem zakousl do dřeveného klacíku, ale blikající hračička Scott se tentokrát vcelku mírnil, tak jsem si ho zase vydělal, ať můžu nerušeně zívat. Pokud máte ploché postavy, plytké dialogy a nulové napětí, tak i jindy silně osobitý režisérský styl se náhle může státi slabinou a nepomůžou ani nabraný Denzel s mlíkem v igelitce a uřvaný Travolta, který kdyby za každé slovo "fuck" zhubnul jedno kilo, tak se ještě možná nasouká do svých kalhot z Horečky sobotní noci. Mimochodem Johne, zkus si toto v Praze mezi stanicemi Muzeum a I.P.Pavlova a primátor z Pamíru Pája ti v rámci ochrany pražských voličů.., pardon občanů, jedním mocným máchnutím cepínem rozpoltí lebku.. ()
Nejvíce zdaleka nadchne práce Briana Helgelanda. Na minimu prostoru staví výtečný scénář s kupou strhujících dialogů a explozivními výměnami názorů a myšlenek mezi hlavními protagonisty. Washington je jedním z nejtaletovanějších herců současnosti a travolta si záporáka užívá s chutí sobě vlastní. Dynamika a drajv díkybohu nechybějí a když už se zdá, že se vše až příliš zamotává a film ztrácí počáteční silný tah na branku, Scott zařadí další rychlost. Nechybí samozřejmě nezaměnitelný vizuál. Jednoduchá, ovšem kvalitně udělaná jednohubka. ()
Washington se vykecává s Travoltou, Travolta postřílí pár lidí, Washington předává výkupné, Travolta a Washington se nahánějí ve spleti podzemních tratí a v ulicích New Yorku. Vyšší smysl jsem hledal, nenašel. Za ekvivalent pro otravnou filmovou rutinu odedneška dosazuji Únos vlaku 1 2 3. Cool vizuály a vtípek na účet Rudyho Giulianiho to vážně nezachrání... 50% ()
Tony Scott v nenapravitelné škatulce videoklipového exhibicionisty letí s nešetrným remakem po kolejích rychlostí, která si koleduje o pořádnou srážku. Denzel Washington hraje zbytečně velkého dobráka, Travolta příliš fuckuje a ve většině scén by se samoúčelnost dala ždímat a na pokračování prodávat českým filmům. Kouká se na to celkem dobře, zapomíná ještě líp. Než přijede další metro, zapomenete, že si tu James Gandolfini střihnul starostu a John Torturro federála. Povrchnější akčňák, abychom letos pohledali (při ohlížení zpátky se ovšem velmi rychle vynoří jeho jednovaječné dvojče - Swordfish: Operace Hacker). ()
Galerie (45)
Photo © Sony Pictures Home Entertainment
Zajímavosti (24)
- Postava Denzela Washingtona se původně jmenovala Zachary Garber, ale jako poklona Walteru Matthauovi byla jeho postava přejmenována na Walter Garber. (TomikZlesa)
- John Travolta nosí hodinky Breitling, ve skutečnosti je Travolta mluvčí této společnosti. (TomikZlesa)
- Pro scénu kdy Walter Garber (Washington) vstupuje do tunelu aby doručil výkupné, byla použita stanice IND Hoyt-Schermerhorn. (TomikZlesa)
Po televizním filmu z 90. let již druhý remake nestárnoucího Sargentova thrilleru (původně knižní adaptace). Důvod je zřejmý, tahle látka má obrovský divácký potenciál a Tony Scott jej vytěžuje do posledního zaskřípění vlakových brzd. Excelentně nakládá zejména s deadlinem. Když už propadáte dojmu, že vše jakž takž vychází, zmrazí obraz a pocit iluzorního bezpečí (rukojmích) naruší vizualizací počtu zbývajících minut. Drží nás v šachu stejně jako Travolta, jenž si padoušskou roli zjevně užívá, drží v šachu nepřemožitelného nepřítele, město New York. Svým aktem vystupuje proti policistům, úředníkům, politikům, ale zároveň nepopírá, že to hlavní, oč mu běží, jsou peníze, což jej zároveň pojí s Washingtonem. Rozdělení rolí na zločince a hrdiny je z hlediska práva problematické. Ovšem teprve (zlo)čin jednoho dokáže přimět k nějaké aktivitě druhého – vzájemně se potřebují, tahle žánrová konstanta zůstala zachována. Film reflektuje „posteleven“ přístup veřejnosti k lidem, kteří ohrožují životy jiných lidí: všichni takoví jsou automaticky považováni za teroristy a původ jejich nebezpečnosti nikdo nehledá na americkém kontinentu. Přišli přeci „odjinud“ a jejich likvidací bude problém vyřešen. Další inovace oproti předloze spočívá v zapojení mocné zbraně jménem internet. Už ani zlosynové se neobejdou bez „googlení“. Jak smutné, jak málo vznešené, ale časy se mění a jedná ze závěrečných scén, jako vystřižená z Bonnieho a Clydea, působí hodně nostalgicky. Jinak je Scott stylem pochopitelně úplně jinde než Arthur Penn před dvaačtyřiceti lety. Po většinu času na místě stopnutý thriller drží v neustálém pohybu. I bez zběsilého „padni komu padni“ střihu á la Domino je vizuální stránka velice, odpusťte mi to nadužívané slůvko, cool. Každá scéna, kdy kamera třeba jen krouží okolo herců pronášejících šťavnaté věty (Brian Helgeland během tříletá pauzy po režisérském sestřihu Odplaty psát nezapomněl) má správný náboj a nedá vám příležitost se nudit. Ani v případě, že jste viděli originál, kterého se scénář celkem věrně drží. V případě, že jste neviděli, potěší vás dojnásob některé nečekané (ale realistické) chyby postav v momentech, kdy je ve většině žánrových spřízněnců chybovat zakázáno. Nejslabší částí Pelhamu je paradoxně ta nejakčnější, dojezd. Washington činí jedno osudové rozhodnutí za druhým a Harry Gregson-Williams to neopomíjí patřičně zdůraznit. Navíc do ryze mužské hry, kdy se o ženách jenom mluvilo (ne vždy příliš lichotivě), vstupuje žena reálná, potažmo rodina a je těžké necítit ten těžký hollywoodský odér. Ale když už někdo natáčí s hvězdným obsazením a nemalým rozpočtem remake libovolného filmu, patří tohle k věci a třebaže Tony Scott tentokrát mířil kousek od středu terče, s jistou rukou předvádí, jak remakovat, aby si z vás režiséři původních filmů sami neudělali terč na šipky. Apendix: Zpětně jsem si uvědomil jeden fakt. Spouštěčem všeho zabíjení – protože předpokládám, že po prvním mrtvém únosci ztratí zábrany – byl policista. Rovněž následující tři mrtví byli bývalí nebo stávající státní zaměstnanci (onen prsten značil příslušníka amerických vzdušných sil). Státní oběti, nebo oběti státu? 80% Zajímavé komentáře: imf, Cervenak, castor () (méně) (více)