Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (519)
Stejný případ jako loňský Můj týden s Marilyn. Scény z natáčení Psycha jsou vynikající, ale osobní linka mezi Hitchcockem a jeho ženou bohužel nefunguje tak, jak by asi měla a linie okolo Dannyho Hustona je zde vyloženě navíc. Herci si to ale vychutnávají a Hopkins už dlouho nebyl v takové formě. Škoda, že všechny linky nešlapou tak, jak mají. ()
Miluju filmy z filmařského prostředí i Hitchcocka, ale tohle se moc nepovedlo. Na stopáž pouhých 98 minut se tam vlastně nic moc neděje, jako životopis to také nefunguje, protože ukazuje jen krátké období v jeho životě, a pro milovníky Psycha je tam nakonec hrozně málo záběrů z natáčení Psycha. Na druhou stranu solidně funguje retrostylizace a pár hitchcockovských vtípků, postřehů, jenže to je na film o takovém tvůrci zatraceně málo. ()
Tak na tohle jsem čekala 30 let. A právě proto mi říkají "mistr napětí". Hitchcock je pro mnoho diváků mistr napětí, ale pro mne jen obyčejný hororový režisér. Narodit se v jeho době, také bych ho tak bral, jenže žiji v jiné době a jeho snímků jsem moc neviděl. Hitchcock není špatný, má dobrý příběh, ale nejvíce uchvátí teprve závěr a scéna v kině.. 6/10 = 68% ()
Je možné, že diváci Hitchcocka se budou dělit na dvě skupiny. Na tu, která Psycho i samotného mistra bezmezně miluje, a na tu, pro níž je Psycho "jen" kultovním filmem a Alfred Hitchcock "jen" legendárním režisérem. Já patřím do té první. Hitchcock má v sobě nesmírný potenciál, kterému se zde však nepodařilo projevit či snad "odkrýt" ve všech vrstvách, jaké v sobě skýtal. Herecké obsazení je prvotřídní, od Anthonyho Hopkinse, který je namaskován famózně a dokonce i ta chůze je nerozeznatelná od té Hitchovy, přes Helen Mirren, nádhernou Scarlett Johansson a především Jamese D'Arcyho. V první chvíli, kdy se, coby Anthony Perkins dostavil na casting, jsem si pomyslela "Co tam dělá Perkins?" Jeho podoba s Anthonym je dokonalá a zarážející. Nejen vzhledově, ale i způsobem chováním, gesty a tou typickou Perkinsovou lehkou nervozitou a plachým úsměvem. Zde je jeden z kamenů úrazu. Vytvořit v biografickém filmu někoho, kdo působí tak věrohodně, jako byste se dívali na skutečného Anthonyho a nevěnovat mu ve filmu snad ani dvacet minut, je trestuhodné a opovážlivé. James D'Arcy si zasloužil co jen nejvíc prostoru a přehlížet tak kultovní charakter, jakým Norman Bates je, je vskutku velmi podlé. Není to však jen Norman, kdo zde dostal málo prostoru. Je to v podstatě celé samotné natáčení Psycha. Ti, kdo se těšili, že si užijí velkolepé "making the movie" budou nejspíš zklamáni. Měla jsem dojem, že natáčení Psycha se zde dohromady věnovalo zhruba pouze půl hodiny. Plus určitý čas, který se věnoval přípravám či jednáním s představiteli Paramount. Zbytek filmu je vyplněn výhradně soužitím a vztahem mezi Hitchcockem a jeho ženou Almou a jejími "dostaveníčky" s jistým Whitfieldem Cookem. Jelikož je však film kvalitně a precizně natočen, ani jako fanynku Psycha mě v celkovém dojmu nezklamal. Možná, kdyby se stopáž prodloužila a rovnoměrně se tak rozprostřely jednotlivé linie, byl by Hitchcock skutečným dokonalým dílem a poctou mistrovu dílu. ()
Alfréd Hitchcock položil základní pilíře k modernímu thrilleru a potažmo hororu. Film se soustředil na jeden z jeho nejproslulejších filmů jeho režijní kariéry: Psycho. A tak sledujeme, jak tohle slavné dílo vznikalo s velkými obtížemi, jak se samotný režisér vyrovnával se svými běsy a jak to ovlivnilo jeho manželské soužití. Pojmout všechno tohle dokonale v jednom filmu nešlo. Hitchcock nikdy za své filmy Oscara nezískal, avšak jeho představitel Anthony Hopkins, by měl za své působivé ztvárnění jeho osobnosti velkou šanci vyhrát v kategorii pro nejlepšího herce v hlavní roli, kdyby ovšem byl nominovaný. Klady: Anthony Hopkins je jako Hitchcock fenomenální, maskéři odvedli na něm dobrou práci, Scarlett Johansson jako Janet Leigh, nejpůsobivější scény byly pro mě u cenzurové komise, ve střižně a při promítání v kině stěžejní scény ve sprše z Psycha, detailní výprava, všechny natáčecí scény slavného díl a, které svojí útržkovitostí a odosobněním budily dojem, že jsou jen atraktivní vycpávkou filmu. Zápory: komplikovaný vztah s manželkou svým velkým prostorem převyšuje ve filmu vše ostatní, divák musí být obeznámen s filmem Psycho, aby se u filmu bavil a vychutnal si jeho vznik, zajímavý představitel Anthonyho Perkinse dostal ve filmu mizivý prostor, některá fakta ve filmu nesedí, jako třeba to, že režisér, který vydělává miliony, má potíže zafinancovat svůj film, když ho odmítne studio produkovat, stereotypní a opakující se rytmus střídání scén doma a z natáčení postupem času způsobí postupné se vkrádání nudy, podivně neústrojné režisérovy běsy, málo poutavý a hlavně ničím strhující, převážně vlekoucí se děj. Mé hodnocení: 40% ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- V rozhovoru mezi hlavními hrdinkami před ateliérem, kdy paní Hitchcocková (Helen Mirren) převzala dočasně práci za nemocného muže, se střídají záběry, na nichž má Alma límec nahoře, a záběry zezadu, kdy má límec dole. (Pyron)
- Herec Michael Stuhlbarg musel nosiť v scénach s Anthonym Hopkinsom topánky s masívnymi platformami. Režisér Sacha Gervasi povedal, že bez platforiem nesiahal Anthonymu ani po ramená. (Arsenal83)
- Fotografie, kterou si filmový Alfred prohlíží po hádce s Almou, je fotografie skutečného Hitchcocka s jeho ženou. (Morien)
Reklama