Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)

(více)

Videa (39)

Trailer

Recenze (520)

sud 

všechny recenze uživatele

Hitchcock - stručný a (možná) výstižný název celému filmu tak trochu podkopává nohy. Většina diváků bude možná zklamaná, když místo (jimi dle názvu očekávaného) životopisného dramatu o velkém režisérovi a práci na jeho opusu magnu dostane spíše komorní hořkou komedii o stárnoucím muži, jehož duše ne a ne zestárnout. Mně to vyhovuje. Anthony Hopkins se perfektně do Hitche převtělil (ten by snad zahrál i starou bábu líp, než kdejaká herečka :-)), Helen Mirren mu rovnocenně přihrává a Scarlett Johansson to jistí nejen svým půvabem. Velmi pěkný film, i když snové scény s Edem Geinem bych klidně oželel - do filmu moc nezapadají a ani v ději nemají moc velké opodstatnění. 85%. ()

mzss1 

všechny recenze uživatele

Tak teda, jsem překvapen. Čekal jsem nudný drama, které zaujme jenom místy, pěkně jsem se mýlil. Jedná se o opravdu kvalitní drama, kterému toho moc k nejvyšší dokonalosti nechybí. Příběh je naprosto úžasný, mohl mít větší nápady, ale nevadí. Vše mě ve filmu bavilo, nenašel jsem žádnou hluchou scénu. Filmu vévodila hodně dobrá poutavá hudba. Herecké obsazení je na tom také dobbře. Anthony Hopkins zahrál roli Hitchcoka přímo dokonale. Helen Mirren mě bavila bezmála tak stejně jako Hopkins. Scarlett Johansson také potěší - příjemná, milá a krásná. Jessica Biel zde měla malou roli, nevýrazná, ale ničím neurazila. Vylepšil bych možná trochu dramatičtější konec a to i rozhodně velkolepější. Začátek filmu začal skvělým tempem, pak se mírně pozastavil, což nevadí. Hopkinc a Mirren hráli velice upřímně. K plnému hodnocení něco chybí. Jak už jsem psal, velkolepost - především ke konci filmu a tak. Jinač jsem ohromně spokojen. Hodnotím na zasloužených 87% = **** ()

Reklama

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Áno, ako uvedomelý a zodpovedný prispievateľ na csfd som si najprv prečítal pár komentárov, ale len zopár, aby som nezblbol alebo nedostal krvácanie do mozgu. Nemohol som uveriť, že tento film je pre niekoho „len“ akási milá historka, ktorá sa zrejme ako parazit na niečom priživuje a preto akosi nemá morálne právo hovoriť sám za seba. Naozaj neviem, kde je napísané, že žánre retro a „making of“ sú automaticky podradné. V Biblii? Sú naozaj tak zaťažené nostalgiou, že o nič iné v nich nejde? Vyvediem z omylu. Podľa mojich skúseností filmy, ktoré reflektujú dejiny kinematografie patria k tým lepším či dokonca vôbec najlepším, pretože ide o dokonalú kulisu alegórie života (toho skutočného). Za všetky uvediem len moje najobľúbenejšie – Sunset Blvd. (1950), Deň kobyliek (1975), Purpurová ruža z Káhiry (1985) a L. A. Utajené skutočnosti (1997). Ak pri nich divák pociťuje ťažkú nostalgiu za nejakou belle époque, fajn, no tá s kvalitou nijak nesúvisí, nostalgia nie je kvalitotvorná. Za tie hviezdičky, čo udeľujeme, môže predovšetkým námet a scenár. Film Hitchcock nie je len o nakrúcaní legendárneho diela, samo osebe to nijakú katarziu nevyvolá. Je o Umelcovi, ktorý realizuje Dielo vo svete Slepých, takže sa cíti ako Alica v ríši divov. Alebo rovno ako Ed Gein. Ak pristanem na zem, tak priznám, že tu skutočne ide aj o to, ako vzniklo Psycho. Ak zároveň poviem, že mi po chrbte behali zimomriavky tak často ako pri prvom pozretí Psycha, tak zbystrite pozornosť. Kedy mávate zimomriavky vy? Keď pozeráte zlý alebo dobrý film? PS: Na rozdiel od tvorcov filmu si nemyslím, že by s obsadením Marion Crane Hitchcock tápal. Určite mal jasno, len čo si spomenul na vetu "Do amerického motelu idem kvôli pohodliu", ktorú Janet Leigh predniesla v čerstvej Wellesovej gangsterke "Dotyk zla". ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Drama s bulvárním nádechem, které se toho snaží říct najednou tolik, že nakonec nejenže nic neříká, ale ani nikam nesměřuje a ničím nepřekvapuje. Režisér některých z nejvybroušenějších filmových klenotů všech dob byl proměněn v bezcitného chrliče bonmotů, který má nakročeno k psychopatii. Produkce Psycha se pod Gervasiho vedením zdrcla v několik ohraných historek z natáčení a vztah mezi Hitchem a Almou prodělá za celý film jediný vývojový posun (resp. cyklický návrat). Vytváření paralel mezi Hitchcockovou tvorbou a jeho osobností je násilné a málo provázané se samotným natáčením Psycha (vyjma jedné montážně špatně ukočírované scény). Psychoanalytická setkání s Edem Geinem stejně jako většina ostatních užitých motivů jenom vyplňují prostor. Probádávání temných zákoutí duše Alfreda Hitchcocka, který své myšlenky na vraždu, měl-li nějaké, dokázal kanalizovat do tvůrčí činnosti, je jen naznačeno, ale neuskutečněno. Film předkládá často pochybná fakta, ale unikají mu souvislosti. Navíc mu chybí napětí, vtip, jehož pointu byste neodhadli s půlminutovým předstihem, i přesvědčivé herectví, protože Mirrenová hraje jen x-tou variaci příliš shovívavé manželky a Hopkins hledí hlavně na to, aby se Hitchovi podobal, ale nad úroveň vydařené karikatury se (především vinou scénáře) přehoupnout nedokáže. Stále však dostal více možností k navození dojmu jakés takés psychologické věrohodnosti než představitel Anthonyho Perkinse (ten queer týpek) nebo Very Miles (zapšklá potvora). Pár momentů k pousmání, jedna dvě narážky pro zasvěcené a nedobré tušení, že se někdo chtěl bez dlouhého rozmýšlení přiživit na slavném jménu. Není to katastrofální neúspěch, jenom - což je možná ještě horší - průměr ve všech ohledech. 55% Zajímavé komentáře: Douglas, eye candy ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že jsem čekal vlekoucí se, nezajímavou životopisnou nudu o jednom stařečkovi, musím říct, že to vůbec není nezajímvé, natož úmorné. Ano, nic převratného v tom hledat nelze, ale filmu strašně prospívá snesitelná stopáž, osoba hlavního hrdiny, která je sice pro našínce zdánlivě známá, ale ve skutečnosti pouze povrchně, a konečně velmi příjemné herecké výkony opravdu všech zúčastněných, kterým podle očekávání vévodí Hopkins, Mirren a dvě pusinky, Johansson a Biel (i tak ale stejně nechápu, co to měly ty ženský v Americe za styl v těch 50.-60.letech, no hnůj...). Souhlasím s tím, že za měsíc si na tohle asi nevzpomenu, ale scény se sprchovým koutem (natáčení a Hitch při premiéře) mi zůstanou spojené s tímto filmem napořád. Na typ filmu velmi slušné. Hodnocení do 75% je adekvátní. ()

Galerie (142)

Zajímavosti (25)

  • Ve filmu se objevuje, jak je filmována první scénu z filmu Psycho (1960), která se odehrává v motelu. Ve skutečnosti byla první natáčení scéně zmíněného thrilleru ta, ve které Marion (Janet Leigh) mluví s policistou. (ČSFD)

Související novinky

Oscars 2013 - výsledky

Oscars 2013 - výsledky

25.02.2013

Letošní udělování cen Akademie máme za sebou. Diváci i přímí účastníci slavnostního večera zřejmě přežili ostrý humor letošního moderátora Setha MacFarlanea. Kromě tradičního vzpomínání na ty, kteří… (více)

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

10.01.2013

Nikoho asi nepřekvapí, že se žádné překvapení nekoná. Letošní nominace na Oscary jsou opět nudně konzervativní a předvídatelné. Emoce opět budí spíš nenominování některých filmů – fanoušci Temný… (více)

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

11.07.2012

Alespoň v novince Darrena Aronofskyho Noah. Natáčení biblického eposu, který má vyšší rozpočet než všechny dosavadní Darrenovy filmy dohromady (konkrétně 130 milionů dolarů), začalo před několika dny… (více)

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

11.04.2012

Po Mém týdnu s Marilyn a právě natáčeném Alfred Hitchcock and the Making of Psycho se vynořil další projekt, jehož děj se točí kolem vzniku slavného filmu. Tentokrát se dozvíme, jak vznikala… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno