Reklama

Reklama

Elitní jednotka 2: Vnitřní nepřítel

(festivalový název)
  • Brazílie Tropa de Elite 2: O Inimigo Agora é Outro (více)
Trailer

Film začíná potlačením vzpoury ve věznici, kam jsou umístěni bývalí drogoví dealeři. BOPE (speciální policejní jednotka, jejímiž členy jsou nerozluční André a Nascimiento) tuto vzpouru vyřeší po svém. Jen několik vězňů zůstane naživu. Tento zásah díky Fragovi, aktivistovi za lidská práva, bude stát Andrého místo a plukovník Nascimento je odklizen povýšením. Díky aktivitám BOPE jsou postupně zbytky drogových gangů rozprášeny, ale jejich místa nahrazují zkorumpovaní policisté, kteří nejsou o nic horší. Plukovník Nascimento pomalu zjišťuje, že byl systémem zneužit poté, co je zabit André. Vyšetřování Andrého smrti ho dovede blízko k zločineckým špičkám, což málem stojí život jeho syna. Nascimento tak rozpoutává peklo, tentokrát ovšem na poli politickém. (merlinovic)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (309)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Naprosto precizní a detailní filmový popis fungování korupčního systému založeného na prorůstání politiky, byznysu, veřejné správy a policie, což je oproti prvnímu dílu zaměřenému spíš jen na BOPE a favely dosti značný a nečekaný posun. Univerzálnost popisovaného je až mrazivá především proto, že zcela přesně rozkývá mechanismy toho, jak ten samý systém funguje u nás v Česku a vlastně i kdekoliv jinde na světě, jen v našem prostředí jde o soft verzi bez mrtvých a zraněných, zbytek korupčního marastu sedí úplně autenticky (v žebříčku Transparency International týkajícího se indexu vnímání korupce nás a Brazílii dělí také jen pouhých 16 míst...Česko je na 53. místě, Brazílie na 69...). Režisér José Padilha je v mých očích hrdinou, jeho film funguje na podobném principu jako třeba italský snímek Gomora autenticky popisující praktiky neapolské mafie, nebo americký seriál The Wire, velmi přesně rozkrývající prohnilý politický systém v americkém Baltimoru... ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Po "jednotke" som MUSEL dať hneď "dvojku" a tá ešte prekonala veľmi vysoko nastavenú laťku!!!! Film, ktorý sa nesere a dáva na frak všetkému a všetkým. Krutý, bolestivý a najmä veľmi popisný do takej miery, že sa s tým vie človek zžiť aj v našich končinách aj s našim "system of a down". Okrem silného politického kontextu je skvelé to, že ten film má príbeh, postavy, psychológiu. Wagner Moura opäť geniálny, tak ako všetci herci - tá autenticita je miestami rovná nejakému dokumentu. Tento krát mi nepripomenul mladého Branda ale postavu Corrada Cattaniho z kultovej Chobotnice, aj výzorom aj svojim solitérstvom - sám proti všetkým a všetkému nespravodlivému. Záverečná reč v "senáte" priam kultová! No comment, paráda a rana presne medzi oči! ()

Reklama

Vavča 

všechny recenze uživatele

Domnívám se, že pokračování Tropa de Elite má mnohem závažnější výpovědní hodnotu o vládním systému, než první díl, na jednu stranu nemizí slumy a jejich problematika, ale posouvá se to o úroveň výše. Představuje obžalobu vládního systému, který může být prorostlý odshora dolů korupčníky, demagogy (kteří se vydávají za zástupce lidu), využívající služeb současných i bývalých policistů, kteří si navzájem poskytují krytí, ovládající některá média, aby si vylepšili image. Je to naprosto děsivá výpověď, která nikomu myslícímu, nemůže být lhostejná nebo cizí, více či méně mnoho států trpí stejnými problémy jako Brazílie. Chápu, že pro spoustu lidí je těžké akceptovat myšlenku filmu(která dle mého prokazatelně je), že jsme vlastně téměř jen bezbranné loutky proti politikům a jejich nástrojům. Kromě běžných zločinců, jsou zde orgány infikované korupcí, které pracují pro příslušné politiky. Film je obrazem společnosti, která setřela rozdíl mezi soukromým zločinem a kriminalitou, která je provozována státními složkami, lid tomu takřka nečinně přihlíží a trpí, cesta ven i přes osobní statečnost jedinců v nedohlednu, co s tím?! ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Člověk doma nadává, jak v našem státě existuje neuvěřitelné množství korupce. Jenže to je pořád sotva procento oproti tomu, co se děje v takové Brazílii. Brazilci si totiž o sobě natočili to, co se v jejich zemi skutečně děje. A kdyby to byla jen korupce, bylo by to ještě dobré. Tropa de Elite 2 je výborné pokračování, které z prvního dílu hází obyčejný lid za hlavu, a vypráví příběhy povolanějšího lidu, tedy policajtů, politiků a v obou případech také mafiánů. Akce špatná není, i když mi kamera chvílemi z mozku udělá jojo. Každopádně mě daleko víc zaujali scény, kde se korupce ukáže v plném proudu. Člověk se pak skutečně nestíhá divit a jenom civí a civí, protože to, co film představuje, to skutečně nemá obdoby. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Jako lidový manifest namířený proti zkompromitovaným politickým špičkám účinné a docela dobré. Jako filmová podívaná těžce průměrné, až slabé. ____ Oproti prvnímu dílu zacílil Padilha hlavně na nový fenomén paramilitantních vojenských milic a na pravidla hry v Riu než na hru samotnou, takže ubírá na akci a šetří na autenticitě. Až na solidní záporáky, kteří z podstaty elementárního zla v každém z nás nikdy nemohou herecky selhat (Českého lva za rok 2010 v hlavní i vedlejší mužské kategorii získali oba herci za padouchy), jsou ostatní postavy figurky až telenovelního zabarvení. Přesto je navýsost logické, že tenhle film, který v návštěvnosti porazil Avatara, v Brazílii milují. Nelze tomu nerozumět, vždyť korupce, kterou nazval socdemák Sobotka rakovinou společnosti, je největším problémem i v České republice. Taková euforie ale skutečně nasvědčuje spíše snaze Brazílie o překonání jistých problémů a sociálně-politickou zaangažovanost tamních obyvatel než vyložené filmové kvalitě. Padilha tu projevuje obzvlášť bojovnost. Ještě nikdy nebyl jeho polemický sloh tak znamenitý; dovede se tak vášnivě rozzlobit a dát najevo svůj odpor, že se mu aktuální glosa či politický pamflet proměňuje bezmála v báseň, byť starý známý spor mezi výpovědí a žánrovkou, jež nikdy nemůže skončit dobře - v celé kinematografii to dokázal spojit jakžtakž zatím jen Bond –, staví jeho film do dosti nepříjemné ambivalentní pozice. Odsud také dost jasně plyne, proč není Tropa de Elite 2 ani fašistická, militantní, pravičácká nebo jakákoliv jiná, ačkoliv tak bývá liberály semtam vnímána a tím bagatelizována. Jde tu prostě o obraz soudobé Brazílie a jejich problémů, o nic jiného. To by stejně tak mohl být označen za fašistický dokument o Mussolinim. Je to všechno ale samozřejmě komplikovanější, podmíněno perspektivou dotyčného – někteří američtí kritici mají Tropu málem za oslavu policejního násilí (možná proto, že když si v New Yorku koupíte marihuanu, tak sice nevyvoláte moc násilí v New Yorku samotném, ale dost v Kolumbii, odkud drogy pocházejí), naproti tomu brazilské policejní složky režiséra zažalovaly a ukradly mu kopie s filmem, ačkoliv on se policie de facto zastává, když naznačuje, že jsou špatně placení, takže si musejí přivydělávat přes korupční melouchy. Režisér viní spíše pokryteckou střední třídu, která kupováním drog financuje dealery a udržuje vražedný systém v chodu, zatímco nejchudší jsou duchem nepřítomni v objetí fotbalu a karnevalů. Režisér má samozřejmě při ruce řešení, se kterým mezi řádky přispěchá – prý by pomohly sociální programy usměrňující výchovu mládeže a legalizace drog, která by zrušila profit dealerů. Ozývá se nám tu starý dobrý Chicago ze třicátých letech, kde ilegální alkohol vedl k válkám mezi gangy, které po legalizaci chlastu rapidně klesly. Jde zkrátka o to, že špatně vycvičení, nevzdělaní a lidskými právy nepoznamenaní policisté, nucení bojovat proti těžce ozbrojeným dealerům, jsou čímsi jako prodlouženým stínem skutečných problémů, proto si Tropa de Elite 2 předeslala za své ukázat mikrokosmos Brazílie, v němž policie je jen jednou z mnoha složek uvnitř komplikovaného makrosystému zájmových skupin a stran, jejichž vazby jsou nota bene značně nestálé a založené na momentální oportunistické kalkulaci. Padilha má nicméně přese všechnu ušlechtilou snahu evidentně dost dlouhé vedení, když mu trvalo tak dlouho přijít na to, odkud a kam až vedou provázky, na kteréžto zjištění potřeboval neuvěřitelné čtyři filmy, jakousi románovou kroniku, v níž každý další film přerámovává ty předchozí – v Ônibusu 174 nabídl pohled na Brazílii prismatem zločince, v první Tropě perspektivou police, v druhé přes vojenskou milici a do budoucna chystá tutéž story spektrem politiků, kteří poskytují ochranu kriminálním skupinám výměnou za korupční finance a podporu ve volbách. Právě klientelistické propojení státních struktur se skupinami organizovaného zločinu je jedním z faktorů namířených proti tomu vnímat celý konflikt v Riu jen jako osobní válku mezi policií a dealery. Paramilitární milice, které jsou ústředním tématem druhého dílu, tak ještě více zkomplikovaly síť vztahů a peněžních toků mezi hlavními aktéry, z nichž každý má jiné požadavky, potřeby a zdroje. Milice jsou tvořeny především z bývalých a aktivních policistů a vojáků. Jejich deklarovaným cílem je vytlačení drog a drogově závislých z favel. Toho ovšem dosahují přímou násilnou kontrolou určité favely a ve skutečnosti jde tedy v podstatě pouze o jiný druh organizovaného zločinu. Tvrdé policejní a vojenské operace, které se snaží dodržování státních zákonů vynutit, se často neobejdou bez civilních obětí, čímž pouze nahrávají kriminálním gangům, které se jim jako jediní dokázaly postavit na odpor a poté převzít úplnou moc ve favele, které asi nikdy nebudou tím, čemu realitní makléři tak rádi říkají „dobrá adresa". Teorii o legitimizaci moci odkazem na zajištění bezpečnosti je možné aplikovat i na paramilitární milice. Tropa de Elite 2 tak ukazuje semeniště různých paradoxů, jež v takové síti frakcí vykvétají, přičemž všechny se točí kolem známé otázky, nakolik je možné vyhnat násilí násilím, respektive zda násilí pouze neprodukuje další násilí trochu po vzoru situace v Iráků se zřetelem ke snaze přimět násilně iráckou vládu k nenásilnosti. I BOPE pomáhalo systému, nakonec ale pomohlo stvořit monstrum, které chce speciální jednotku spolknout. () (méně) (více)

Galerie (41)

Zajímavosti (12)

  • Diogo Fraga (Irandhir Santos), člen komise pro lidská práva, je podložen skutečnou politickou postavou. Jeho předobraz je dokonce možné spatřit i ve filmu, a to během úvodní scény, kdy se odehrává přednáška jeho filmového protějšku, jako osobu osazenou hned v první řadě. (Conspi)
  • S počtem více než 11 milionů platících diváků se snímek stal do té doby nejnavštěvovanějším filmem v historii brazilských kin. Výdělkem dokonce předčil úspěšný Avatar (2009), který rekord stanovil o rok dříve. Film se stal po svém uvedení současně také nejvýdělečnějším filmem v brazilské historii. (oje)
  • Premiéra v USA proběhla v lednu 2011 na festivalu Sundance. (chelseaman22)

Reklama

Reklama