Režie:
Neill BlomkampScénář:
Neill BlomkampKamera:
Trent OpalochHudba:
Ryan AmonHrají:
Matt Damon, Jodie Foster, William Fichtner, Alice Braga, Diego Luna, Michael Shanks, Carly Pope, Talisa Soto, Sharlto Copley, Wagner Moura, Faran Tahir (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Píše se rok 2154 a Země je přelidněná, nemocná a znečištěná. Chudí obyvatelé planety žijí ve slamech, zatímco bohatí a mocní žijí na Elysiu, vesmírné stanici na oběžné dráze, těsně nad zemskou atmosférou. Spider, hacker žijící na Zemi v Los Angeles, provozuje lety raketoplánů na Elysium, aby propašoval lidi, kteří by tam použili Med-Bays, zařízení, která mohou léčit jakoukoli nemoc nebo špatný stav. Ministr obrany Elysia Delacourtová nechá sestřelit dvě kosmické lodě ve vesmíru, klidně zabije všechny na palubě raketoplánů a ten, který dosáhne Elysia, je zadržen. Pasažéři jsou zatčeni a deportováni zpět na Zemi. Prezident Patel pokárá Delacourtovou za její činy a pohrozí propuštěním při dalším podobném incidentu. Ta tajně nabízí generálnímu řediteli firmy Armadyne Corp, Johnu Carlylovi, doživotní zbrojní kontrakty výměnou za počítačový program, který umožní Delacourtové provést převrat a dosadit ji na prezidentský post. Carlyle program vymyslí a uloží ho do svého mozku. Na Zemi Max Da Costa pracuje pro Armadyne Corp jako dělník, ovšem je náhodou vystaven smrtelné dávce radiace. Dostane léky s tím, že mu zbývá jen pět dní života. Max a jeho přítel Julio přijdou za Spiderem a uzavřou s ním dohodu. Pokud Max dokáže ukrást data související s Elysiem Johnu Carlylovi, zařídí Maxovi dopravu do Elysia, aby mohl použít Med-Bay k vyléčení své nemoci... (TV Nova)
(více)Videa (17)
Recenze (1 604)
Rozklepaná (a jak!) kamera a zběsilý (a jak!) střih ruku v ruce spolehlivě zabíjejí akci; stupidně a prvoplánovitě tlačené socialistické cítění by zase zabilo děj... Kdyby nějaký byl. Prostě děs běs. A aby to nebylo málo, tak to působí, že chybí polovina stopáže. A zrovna jako naschvál ta, ve které se Neill "točím filmy jako když Pejsek s Kočičkou dělají dort" Blomkamp věnuje příběhu, postavám, elementární vnitřní logice či propojení na sebe (ne)navazujících scén. ()
Socialistický blockbuster? Proč ne. Škoda, že v jádru jediná deviace od klasického Hollywoodu je ta, že všechno je tu naopak. Ti, co chrání status quo jsou hnusní, ti, co se plíží ve špíně a ponížení jsou milí a obětaví lidé. Damon jako Ježíš z periferie neexceluje, ale to po něm ani nikdo nechtěl. Týpek prožraný radiací a prošpikovaný rezatými noži působí tuctově, anti-heroicky a po většinu času kope především sám za sebe, i když na konci pochopí, nač je surikatě hroch. Pohádka se tím hezky uzavře k mé spokojenosti. Podruhé škoda, že rozdíl mezi Bayem a Blomkampem spočívá především v tom, že tu přehrávají týpci jako vystřižení z brazilských sociálních dramat a někteří záporáci mají zjevný politický referent (Jodie Foster tam tu Maggie nacpala skutečně hodně na sílu). V jádru je tak Elysium vlastně dost tupoučké, ale (pro mě) sympaticky "pravdoláskařské". Problém je pro mě tam, kde mnozí vidí excelentní režii. Vidím tam skvostný art / sound design a řadu dílčích pěkných záběrů, které mají ale neobyčejný stylový ropztyl. S trochou nadsázky je to jako mix Města Bohů, Elitní jednotky a čehosi, co bych nazval "Paul Greengrass imituje Paula W. S. Andersona". Některé prvky jsou nedůsledně používané (videoherní záběr "přes rameno" včetně doprovodného blur efektu), navíc neustále přeskoky mezi různými styly jsou na rozdíl od D9 kostrbaté. Kinetické hrátky a úsečné střihy občas ústí v nepřehlednost. Přijde mi že to, co musel Blomkamp ve své prvotině řešit maximálně efektivně a jednoduše tady mohl až zbytečně "načechrávat". Elysium pak ale bohužel ztrácí tah i semknutou atmosféru. Paradoxně čím blíže konci, tím větší zábava, protože jsem tu nesourodost dokázal vstřebat. Podobně jako s Vyměřeným časem: sympatické, ale strašně nedotažené. P.S. Copley kope v tomhle filmu o dvě ligy výš než ostatní... sociopat století. [70%] ()
Mrzi mě, že talentovaný Blomkamp použil své výborné nápady pouze jako "kulisy" pro béčkovou akci. Zákonitosti oddělených světů se téměř nevysvětlují (popř. používají se jen jako emocionálně vyděračská klišé), z řady zajímavých sci-fi perliček zbyly jen nezodpovězené otázníky, ale hlavně, že v centru dění je nesmrtelně umírající Matt Damon a stupidní proslovy v šíleně otravném přízvuku Krugera (Sharlto Copley). Zatímco "podřadný" remake Total Recallu přinášel čirou nonstop zábavu a zatímco patetický Oblivion oslňoval svou opuštěnou atmosférou, Elysium nemá ani jednu stránku, na níž by se nenacházelo něco iritujícího. Jistě, vizuál je fantastický, ale akce je povětšinou dementně sestříháná do třepající se změti rozmazaných světýlek... I přesto však Elysium jako béčková akce slouží velmi dobře a nudit se rozhodně nikdo nebude! 6/10 ()
Pár nelogičností by se tady našlo, nad kterými jsem se pozastavila, ale jinak to byla výborná, akční záležitost od začátku do konce. Vize budoucnosti opět neutěšená a snaha dostat se za každou cenu z exkrementů byla pochopitelná. Taky bych se snažila. Roztřepané kamery jsem si všimla jenom jednou, když se tam s Krugrem nahoře fackovali, jinak pohoda. Ani to třepání nebylo tak strašné. Matt byl ve své roli vynikající a totéž Jodie. Takhle drsnou mrchu jsem ji snad v žádném filmu ještě hrát neviděla. Jinak, kéž by takový stroj na kompletní uzdravení vynalezli co nejdřív. Samozřejmě i za cenu toho, že bych pak byla bez práce. ()
|| Scenár: Neill Blomkamp | Hudba: Ryan Amon | Produkcia: Neill Blomkamp, Bill Block, Simon Kinberg | Distribúcia: TriStar Pictures | Štúdio: Alphacore, Media Rights Capital, QED Intertnational | Rozpočet: 115 miliónov $ | Tržby: 286,007,248 $ || Blomkampovosť z toho sála ostošesť, ale predsa to nemá tie gule, ako district. Skôr ide o vizuálnu úchylku, ktorú si Neill poprvý krát moho vyskúšať a užiť vďaka poriadnemu rozpočtu. Príbeh neni zlý, ale plynnie z neho prázdnota emočnej šterilnosti. Vzťahy nefungujú a to bere filmu vietor z plachiet aj napriek fajnovej akcií. Opakujem, sci-fi nádych a vizuálno-dizajnérske elementy filmu sú skvostné a za 5, ale ten film ako celok nefunguje. Škoda škodúca. 70% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()
Galerie (121)
Zajímavosti (36)
- John Carlyle (William Fichtner) je fiktivní postava, zastupující soukromou společnost. V reálném světě ale existuje The Carlyle Group, nadnárodní korporace podnikající ve finančním a kapitálovém sektoru. V letech 2015-2020 byla největší soukromou investiční společností na světě. V minulosti investovala mj. i do zbrojařských firem a měla konexe k prezidentu Georgu H. W. Bushovi a státnímu tajemníkovi USA Jamesi Bakerovi. (kriplozoik)
- Severoamerické tržby dosáhly 93,1 milionu amerických dolarů, celosvětové pak činily 286,1 mil. (NIRO)
- Celosvětová premiéra proběhla 7. srpna 2013 v Los Angeles. (BMW12)
Reklama