Režie:
Jim JarmuschScénář:
Jim JarmuschKamera:
Yorick Le SauxHrají:
Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Anton Yelchin, Mia Wasikowska, John Hurt, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Georges Claisse (vypravěč), Aurélie Thépaut (více)Obsahy(2)
Adam - talentovaný hudebník ve stylu 60. let, žije v ponurém Detroitu. Zoufalý z toho, kam ten svět spěje, čím dál častěji přemýšlí o sebevraždě. V teplém Tangeru žije jeho tajemná, stylová přítelkyně Eva, co miluje poezii a ráda večeří s Christopherem Marlowem. Adamu i Evě je více než tisíc let. Před několika staletími, se dohodli, že kvůli čerstvé krvi nebudou zabíjet lidi a dobývat krev budou v nemocnici. Není to tak dávno, co se rozhodli žít odděleně. Moc dlouho jim to ale nevydrželo a Eva už vystupuje z letadla v Detroitu. Oba cítí, že se má stát něco nebezpečného. Brzy přijíždí do města i mladší sestra Evy - nekontrolovatelný šílený upír, který neumí ovládat své emoce. Ve městě začínají podivná úmrtí a tak musí Adam i Eva uprchnout do Alžírska. Problémy teprve začaly a vypadá to, že konec světa přeci jenom nastane a smrt není daleko... Smrt? Není příliš brzy? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (7)
Recenze (593)
V době uvedení se na Jarmuschovu zádumčivou osobitou variaci na upírské téma povětšinou snášely z řad kritiků střední a starší profesní generace frfly, které mluvily o manýře, hipsterství a vyprázdněnosti. Navzdory tomu se ale v průběh let z "Přežijí jen milenci" stal oblíbený film mladé generace, které Jarmusch přesně brnká na její nálady a myšlenky. Až se nabízí říci, že to není Jarmusch, kdo by zestárl a ztratil svou poetiku, kterou kdysi oceňovali jeho nynější kritici, ale naopak že to oni ztratili citlivost, která je kdysi vedla k adoraci ikony amerického nezávislého filmu. Jarmusch naopak zůstává stále stejný a promlouvá nejlépe ke stejnému publiku, kterým jsou romanticky rozervaní mladí lidé. Jak sám říká, žánry ho fascinují, protože představují rámečky, do kterých může každý autor namalovat vlastní obraz. Přesně tak přistupuje on sám k upírům a vytváří z nich nesmrtelné a tudíž staletími vybroušené mocniny svých dřívějších postav existenciálně rozervaných mrtvých mužů, nočních tvorů zoufale bažících po spřízněné duši a současně nesnášejících společnost, ale také historií a tradicí vytříbených amalgámů vyznavačů světové kultury. Jarmuschovi upíři jsou romantičtí cool intelektuálové a umělci povznesení nad přízemní potřeby a oddávající se krásnu, které je asociováno s tím, co obstálo vůči času a módě, a současně trpící vytrácením onoho krásna ze současného překotného světa. ()
Výběrem hudby, herců i ve vytvoření silné atmosféry se jedná o značně působivý film, který diváka naladí pomalým meditativním tempem k přemýšlení nad stavem současné západní společnosti a především k přemýšlení nad jejími (našimi) kulturními hodnotami. Avšak jak v (našlapaném) repertoáru Jarmusche, tak v rámci upírských děl jsem viděl i lepší věci (namátkou Coppolova Drákulu, anime Vampire Hunter D nebo Interview s upírem). Abych byl nicméně fér, bráno z té druhé strany, jsou i věci horší (a je jich tolik, že by se to ani nestačilo vyjmenovat a to i když vynechám takové hrůzy jako Twilight ságu). Takže u mne spokojenost. ()
Po dlouhé době indies výplach hlavy. Jarmusch si pořád udržuje zvláštní status filmového podivína se svojí antivizí všeho standardního, tentokrát se podíval na zoubek upírům. Ukázal nám, že milují, cítí, ale taky že jsou současně zralí navštívit psychiatra a poté dlabat spoustu jím předepsaných pilulí proti depresi. Tenhle podivně krásný až zpomalený film skousne pozitivně jen málokterý divák .. ()
Iian je mladý chlapík, ktorý v zapadnutom Detroite zoženie všetko. Jeho najobľúbenejším zákazníkom je mimoriadne hudobne nadaný, no zato záhadne žijúci Adam. Ten mal na Iiana niekoľko požiadaviek, no jeho posledná bola skutočne zvláštna. Chce guľku ráže 38 vyrobenú z toho najtvrdšieho dreva. Je Adam obyčajným skladateľom rockovej hudby? Alebo je niekym úplne iným? Veľmi pomaly rozbiehajúca sa romantická dráma s minimálnymi hororovými prvkami. Zdĺhavé rozhovory, hlboké myšlienky dávnoveku zaoberajúce sa zachovaním holej existencie upírov či filozofovanie prebilo veškerú "akciu". V tomto snímku je takmer nulová. Popravde, hororová je len myšlienka. Áno, bohužiaľ, nápadito originálne pojatý, ospevovaný, očakávaný príbeh pôsobí veľmi nudne. Nemôžem si pomôcť, u mňa veľmi nepochodil. Ale viem u koho áno. "Ženy" si vďaka "Rómeo Júliovskej" pointe prídu na svoje. Nie, že by ma tento film vyslovene nebavil, ale nebudem ho velebiť len preto že je skvele, hereckým obsadením zahraný, alebo pôsobí ( relatívne ) k danej "problematike", realisticky. Skoro som si vyškriabal kožu z predlaktia - 50%. ()
Nemám tušení, zda se jednalo o autorský záměr, ale nápad a myšlenku snímku, kterou jsem z něj vnímal a odnesl si, tak ta byla naprosto úžasná. Tento snímek zachycuje v mých očích krásně zobrazenou upíří evoluci. A to hezky od počátečních úžasných zajímavých a hrůzu nahánějících krvelačných monster, až po novodobé nablýskané a těžce polidštěné buzeranty, kteří přišli prznit filmový svět s příchodem sraček typu Twilight a upíří žánr dokonale pohřbili hluboko pod zem, odkud už není návratu. Divák tedy sleduje osudy několika upírů, pro které už ve světě přestává být místo, neboť ve snaze o přizpůsobení se dnešní zvrácené době, která mimochodem směřuje i ke ztrátě pohlavní identity (muži začínají být ženami a ženy začínají být muži - je otázkou času, než bude existovat jedno jediné pohlaví), jsou nuceni zcela popřít svoji pravou zvířecí identitu a namísto tradičního lovu, tak raději preferují pytlíkovanou krev z blízkých nemocnic. V tomto vidím velkou paralelu s debilní sračkou Twilightem, kde jsou naši hrdinové také nuceni se stát otravnými čůráky, aby se zalíbili dnešní zdegenerované mládeži. Naštěstí, Jarmuschovi upíři si tento úpadek dobře uvědomují. Samotný závěr je poté jakousi optimistickou nadějí pro vzkříšení do sraček se řítícího světa. Pochválil bych i nesmírně sympatický Casting, kde mi nevadil vůbec nikdo ze zúčastněných. Naopak výtku bych směřoval k hypnotické a nesmírně pomalu se vlečící stopáži, která mě dvakrát spolehlivě ukolébala ke spánku. Proto dávám "pouze" lepší 3 kousky. ()
Galerie (89)
Photo © Pandora Filmproduktion

Zajímavosti (28)
- Adam (Tom Hiddleston) se s Evou (Tilda Swinton) pokaždé, když vedle sebe spí, nějakým způsobem drží. (Polinecka)
- Vozem, kterým jezdí hlavní hrdina (Tom Hiddleston), je Jaguar XJS. (Proroček)
- Adam (Tom Hiddleston) s Evou (Tilda Swinton) vo filme využívajú služby leteckej spoločnosti Air Lumiére pomenovanej na počesť bratov Lumiérovcov, priekopníkov filmu, ktorí uskutočnili prvé verejné filmové premietanie v decembri 1895 v Grand Café v Paríži. (denulik)
Reklama