poster

Přežijí jen milenci

  • anglický

    Only Lovers Left Alive

  • německý

    Only Lovers Left Alive

  • slovenský

    Prežijú len milenci

Drama / Horor / Romantický

Velká Británie / Německo / Francie / Řecko / Kypr, 2013, 123 min

Režie:

Jim Jarmusch

Scénář:

Jim Jarmusch

Kamera:

Yorick Le Saux
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Rosaviva
    ***

    Proboha, co to bylo za film. 123 minut naprostého ničeho. V podstatě žádný příběh a žádná akce, no dobře, akce tam bylo asi tak pět, možná deset minut. Ze začátku jsem pořád čekala co z toho bude a ono z toho nic nebylo. Tento rádoby umělecký film mě totálně minul svojí pointou. Přidávám hvězdičku navíc za výborný soundtrack. 3*(20.7.2014)

  • Cappuccino
    ****

    Tom Hiddleston (Adam) ala depresívne zmýšlajúci upír, Tilda Swinton (Eva) ala jeho upírska manželka, s ktorou už stihol podniknúť tri sobáše, vychadzajúca hviezdička Mia Wasikowska (Ava) ala maldšia, neposlušná sestrička Evy a Anton Yelchin (Ian), v roli dealera všemožných ne-postrádatelných zbytočností. Treba povedať, že pomerne slušné, herecké obsadenie. Keď k tomu navyše pridáte na režisérsku stoličku Jima Jarmuscha, nekorunovaného kráľa nezávislej americkej kinematografie, vyjde vcelku zaujímavý počin, ktorý by som odporučil snáď každému milovníkovi vampírskej tématiky, ktorý sa však neuspokojí s plytkejšími výtvormi z pera mormonky S. Meyer. P.S. vtípky na adresu známych vedcov a umelcov z minulých storočí mimoriadne pobavili.(11.9.2013)

  • bouncer
    *****

    Opět si mě Jarmusch podmanil - pomalu plynoucí upírská romance zapadá do jeho díla a tak já přihodím dalších 5 hvězd do mé Jarmuschovi sbírky. Velmi vlažné tempo nepůsobí nudně, naopak až hypnoticky, a nechává vyniknout všechny ty úžasné detaily, s kterými si Jim hrál (snad celé roky) - úžasná hudba (na které to stojí), dokonalá ústřední dvojice (geniální nápad spojit Toma a Tildu), báječné lokality (vylidněné předměstí Detroitu je pro postava Adama jako stvořené), nanuky, nástroje, zábavné historické fikce.(24.3.2014)

  • Adam Bernau
    *****

    Only Lovers Left Alive - možná spíš "milovníci" než milenci. Ti kteří si váží věcí samotných, rozkošnicky obdivujíce padesát let starou kytaru, kterou někdy někdo s láskou vyrobil, někdo na ni s láskou hrál. Kteří vědí, že věc nelze prostě nahradit jiným kusem. Pohrdají lidstvem (zombies), které své vlastní výrobky už vnímá jen jako sériové produkty na jedno použití, nezná jejich hodnotu. Ovšem: oni, ti, kteří pořád přežívají, mají výhodu kotinuálního náhledu, znají věci důvěrně od jejich zrodu. Jsou to upíři - jako se živí krví smrtelníků, sytí se i výsledky jejich práce, vykonávajíce tak posvátnou službu "zření", bez nějž věci upadají do nicoty pouhých užitkových kusů hmoty. Ze stanoviště kontinuálního náhledu se pak i lidský pokrok jeví jako nepochopitelný, obludně hloupý odklon od života k "produktivitě", měřené jen kvantitou. Ostaně láska k věcem, vyráběným produktivnostní mánií stiženým lidstvem, se může realizovat třeba i jako láska (totiž věrnost) k takovému Detroitu, doslova "vybydlenému" městu, opuštěnému zombíky poté, co jeho průmyslová produktivita narazila na své meze. Nejdůležitějším projevem lásky je zde ale hudba: Hudba, kterou Adam vytváří, není nikde, protože se s ní skrývá ve tmě, ale ukazuje se, že je všude. Nepochybně zde zaznívá Jarmuschem už v Kafi a cigárech hledaný "rezonátor", jímž by bylo možno zachytit akustické vlny Země (jestli to nekomolím) - rozuměj vlny dorozumění, pochopení, prozírání, souvztahování. I přes esteticky silné vyjádření všech těchto motivů vypadá film Přežijí jen milenci celý jako nepříliš zajímavá stylová manýra. Vypadá - nikoli působí. Protože jeho působnost, jeho jedinečná nálada, nepopsatelně lahodící pomalost, ho činí výjmečným dílem. Jestli lze vůbec o nějakém filmu říci, že prostředkuje "prožitek", pak jistě o tomto. Krom toho mám neodbytný dojem, který nedokážu zdůvodnit, že jestli budou některé filmy z naší doby "kultovní" pro určité (dosud neznámé) subkultury naší civilizace za nějakých sto let, tento film k nim bude patřit. Viz např. kiddo. Dále viz PollyJean, Radek99, Matty. /// Dodatečně přece jen pokus o reflexi na onu "nepopsatelně lahodící pomalost": Především je pociťována jako jakási příjemná malátnost, kterou vzhledem k druhovému určení postav dlužno považovat za stav vznikající z kombinace potenciálně nekonečného toku indiferentního času (který není platformou událostí, ale bází pro vyjevování se věcí a jejich diferenciaci) a situace absence "dávky" nutné pro setrvání v tomto toku. Člověk by řekl, že koflikt mezi nekonečným životem a bezprostření hrozbou zániku bude vyvolávat mimořádně silné napětí a zběsilost. Ukazuje se, že opak je pravdou. Životadárným médiem je krev - upíři v půstu jsou tedy bezkrevní. Je u nich stále přítomná tendence splynutí s tokem času. Konflikt mezi potenciální nesmrtelností a hrozbou smrti bez krve či na slunečním světle pouze ostře ukazuje, že jsou pro své přežití závislí na dodávkách výživy a specifickém prostředí. Oni vědí, že žijí pod neustálým ultimátem podmínek zachování života. My lidé jsme na to dávno zapomněli. /// Druhý dodatek: Mnou zde reflektovaným komplexem stálého přežívání a hrozby jeho konce stojí tento Jarmuschův film v zajímavém kontapunktu k Mrtvému muži (k němuž SPOILERY!), v němž hrdina naopak získává vlastní existenci svou smrtí (přesněji řečeno dočasným prodlením mezi ještě životem a už smrtí), přičemž právě toto nevědomé umírání je na celém jeho životě to jediné relevantní. V obou filmech tedy máme postavy, které disponují kvalitnějším, "odpoutaným" náhledem a vhledem díky situaci zásadně alternativní k biologickým hranicím života, který nám je dán. S podstatným rozdílem mezi situací "milenců" a "mrtvého muže" pak souvisí i rozdíl v přístupu k tomuto náhledu - u upírů vypadá jako součást jejich přirotzenosti, kdežto William Blake je jím jaksi událostně obdarován ve smyslu osobního obrácení. Korelativně pak můžeme srovnávat funkci jeho "poetry" s Adamovou hudbou či s oním kýženým rezonátorem.(5.3.2015)

  • Pluhy
    *****

    Emařsko-hispstersko-pseudointelektuálně-upírská freak show a pro mě zatím nejikoničtější film od Jima Jarmushe. Film, který v sobě ukrývá prvky prokletých básníků, avantgardy, sci-fi se kupodivu odehrává v současném liduprázdném Detroitu. Tempo filmu je až mrtvolně pomalé a celou dobu jsem si s hlavními hrdiny nesl ten pocit společenské izolace a úcty k hudbě a poezii. Ono také kam spěchat, když hlavní hrdinové Adam s Evou se znají již několik staletí. Jarmush je opět v dokonalé formě a já zjišťuji, že když snoubí precizní vizuál s perfektní emo-muzikou a jeho typickým rukopisem, tak mě naprosto strhne a dostane na kolena i bez hlubšího příběhu.(20.6.2014)

  • - Sehnat peníze na film nebylo lehké. Režisér v souvislosti s tím uvedl: "Je to stále těžší a těžší pro filmy, které jsou trochu neobvyklé, nepředvídatelné, nebo nesplňují očekávání lidí." (Kmotr76)

  • - Jednu z rolí si měl zahrát Michael Fassbender. (Fevas)

  • - Vozem, kterým jezdí hlavní hrdina (Tom Hiddleston), je Jaguar XJS. (Proroček)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace