poster

Přežijí jen milenci

  • Velká Británie

    Only Lovers Left Alive

  • Německo

    Only Lovers Left Alive

  • Francie

    Only Lovers Left Alive

  • Slovensko

    Prežijú len milenci

  • USA

    Only Lovers Left Alive

Drama / Horor / Romantický

Velká Británie / Německo / Francie / Řecko / Kypr, 2013, 123 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    ****

    Výborná záležitost, která se Jarmuschovi hodně povedla. Oceňuji zde tvůrčí odvahu, s níž jde tenhle sympatický bizar hodně proti proudu. Film je to velmi nedějový a v porovnání s běžnou upírskou produkcí i dost výstřední - dovedu si tedy klidně představit, že Hiddlestonovy fanynky budou zklamané, pokud na to vyrazí do kina, protože tenhle film rozhodně nesplňuje běžná divácká očekávání (čti: může hodně nudit, pokud to není váš cup of tea). Důraz je zde položen na ústřední dvojici postav, která je vskutku skvostná - duo Hiddleston & Swinton je báječně sehrané a do svých rolí byli vybráni mimořádně šťastně. Naopak moje blonďatý zlatíčko Mia Wasikowska mi byla svou hereckou kreací téměř až protivná, a byla to právě jen ona, co mě na tomto filmu nějak zklamalo. Snímek dále zaujme výbornou hudbou (která zde má skutečně mimořádnou důležitost), krásnou kamerou a atmosférickými lokacemi města duchů Detroitu a exotického Tangeru. Dlouho jsem nebyl v kině na filmu, u něhož bych si tak liboval z toho závanu něčeho nového a nápaditého, co tu ještě nebylo.(25.3.2014)

  • Matty
    ***

    „Nemám žádné hrdiny.“ Jarmusch zvolil podobný směr jako u Mrtvého muže – zpátky ke kořenům žánru, zpátky do bodu nula. Před dobu, kdy se z upírů stali masově populární sexy zabijáci. Namísto dravého krváku nabízí hypnoticky minimalistickou hipsterskou love story, která vinou nepřítomné narativní struktury funguje lépe jako esej o hodnotě nesmrtelnosti ve světě efemérních zážitků, věcí i lidí než jako drama s postupně rozvíjenou zápletkou. Na rozdíl od člověčích zombies, které je obklopují, jsou si Adam a Eva vědomi historických souvislostí. Z dějin lidstva si bez ohledu na módní trendy vybírají to, co je zaujalo, nové hodnotí v kontextu starého, čas chápou cyklicky, ne jako lineární směřování ke stále dokonalejším technologiím (kruh jako symbol věčnosti se v mizanscéně objevuje od začátku). Takový přístup pro ně není ani tak volbou, jako nutností. Také jejich životy se pohybují v kruzích. Protože už nemají, kam by směřovali, tak se jen projíždějí, objevují již poznané. Totéž dělá Jarmusch z pozice režiséra. Svou poetiku neobohacuje o nové prvky, jen vytěžuje, co jeho fanoušci znají a mají rádi. Perspektivy nesmrtelných outsiderů (Adam a Eva nikam nepatří časově ani prostorově) využívá k takovému nahlížení na současnost, jaké je mu samotnému blízké. Důležité je dát průchod své imaginaci, neustále nacházet staré v novém a nové ve starém. Vyprávěním je několikrát naznačeno, že civilizační konvence Adamovi a Evě nedovolují, aby dali průchod své přirozenosti (mlsný pohled na čerstvou krev v nemocnici a později v letadle). Pro paralelu se sexuálními menšinami netřeba chodit daleko. Všechno to jsou podnětné myšlenky a Jarmusch nám je skrze dvojici výborně „propsaných“ postav rozhodně nepředkládá přímočaře. Jako kdyby ale byly nadřazeny všemu ostatnímu. Pokusům o nápaditou reinterpretaci žánru, stylistické invenci (v paměti utkví jen hypnotizující raušové sekvence), důmyslné práci s výtvarnou stránkou (design byl, jako již v tolika jiných upírských filmech, inspirován uměním 19. století). Přemýšlelo se u toho hezky, ale moc nového jsem v tom neviděl. 70% Zajímavé komentáře: Radek99, ScarPoul(24.3.2014)

  • Kothy
    ****

    Docela zvláštní film. Celá ta upíří linka jde dost stranou a příběh se zaměřuje hlavně na ústřední dvojici. O jejich historii toho moc nevíme, snad jen to, že jsou velmi staří. Vycházení v noci je samozřejmostí a občas si obstarají nějakou tu krev. Další upíři zde nemají moc prostoru. Oba hlavní hrdinové jsou dost odlišní, ale přesto bez sebe nemohou žít. Po pár komplikacích jim nezbyde než utéct z Ameriky zpět do Tunisu. Tempo je dost pomalé, ale i tak mě film bavil. Dost mu pomáhá hudební podkres a občasné narážky na historické postavy. "Dobré zboží už mi došlo."(16.7.2018)

  • Pluhy
    *****

    Emařsko-hispstersko-pseudointelektuálně-upírská freak show a pro mě zatím nejikoničtější film od Jima Jarmushe. Film, který v sobě ukrývá prvky prokletých básníků, avantgardy, sci-fi se kupodivu odehrává v současném liduprázdném Detroitu. Tempo filmu je až mrtvolně pomalé a celou dobu jsem si s hlavními hrdiny nesl ten pocit společenské izolace a úcty k hudbě a poezii. Ono také kam spěchat, když hlavní hrdinové Adam s Evou se znají již několik staletí. Jarmush je opět v dokonalé formě a já zjišťuji, že když snoubí precizní vizuál s perfektní emo-muzikou a jeho typickým rukopisem, tak mě naprosto strhne a dostane na kolena i bez hlubšího příběhu.(20.6.2014)

  • JitkaCardova
    *****

    Jak praví Mylady Fibonacci: "It certainly was a visual." *** A jako arabeska, parabola, bajka, podobenství o ušlechtilém vztahu k životu a ke kráse ve všech podobách, o tom, že když dáte jedincům několik staletí, tak je nakonec i možné, že se mezi nimi začnou někteří soustředěně, trpělivě rozvíjet, tříbit smysly i vnímavost, naučí se vychutnávat dary jako pomalost, jednoduchost, samotu, klid a začnou být pozorní a galantní, je to šperk, v němž se mi nakonec smysluplně, s jemným humorem a bez malichernosti odladí i drobné ostré střípky, které mi zprvu padly do oka a chvilku hrozily překážet. *** Zůstane bílý trpaslík, diamant velikosti planety, znící zvukem obřího gongu. ***(25.3.2014)