poster

Detektiv Shaft

  • USA

    Shaft

  • Austrálie

    Shaft

  • Velká Británie

    Shaft

Akční / Krimi / Drama / Thriller

USA, 1971, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kaylin
    ***

    Tomuhle snímku prostě chybí drive, kterým by vás strhnul a nenechal celou dobu vydechnout. I když je to akční film, tak je to ve skutečnosti velmi pozvolné a dějově jednodušší, což vede i k tomu, že to moc nefunguje jako thriller. Shaft je určitě zajímavou postavou, ale tady nevidím její potenciál skutečně využit.(23.4.2015)

  • choze
    ***

    Matka blaxploitation. Shaft je černej "bad mothefucker", kterej je tak drsnej, že den začíná vyhozením gaunera z okna své kanceláře a kterej je tak cool, že mu do postele lezou samy od sebe bílý baby. Je za dobře s bílejma i černejma a může si dovolit fuckovat policii i největšího mafiánskýho bosse v Harlemu, protože ho všichni potřebujou. A když přijde nato zachránit bossovu dceru drženou konkurencí v jednom hotýlku, dá prostě dohromady komando z mladejch černejch extremistů a pořádně to tam vybílej. Vybílej, chápete? Zní to senzačně, ale je to jen průměrná gangsterka. Akce málo, bílého rasismu málo, naštěstí to má skvělý soundtrack od Isaaca Hayese (který se původně ucházel o roli Shafta a později si to vynahradil Truckem Turnerem), úsměvné výkony černošských herců ve vedlejších rolích, zejména představitelů Bumpyho Jonase a jeho poskoka a slušné finále s obsazením zmíněného hotelu. A Richard Roundtree je fakt cool. Can you dig it?(18.10.2006)

  • LeoH
    ****

    Proti drsnému, neučesanému, avantgardnímu Sweet Sweetback's Baadasssss Songu je Shaft na první pohled jen takové lehce stravitelné spotřební zbožíčko, z dnešní perspektivy obyčejná, pomalá, ukecaná kriminálka s chytlavou muzikou a dějem jednoduchým tak, že překvapuje zvraty, které nepřijdou (nejvíc mě dostalo, že holka z baru byla prostě jen holka z baru a ne nastrčená vyzvědačka), ovšem ta pomalost (čti: ležérní lenivost) mě neznudila, nýbrž okouzlila, stejně jako pohodářské proto-buddymovie špičkování černého a bílého poldy a možná vůbec nejvíc to, jak si kamera vychutnává raně sedmdesátkové newyorské exteriéry i rozmanité interiéry, ty zaprášené a špinavé, ty almodóvarovsky barevné i ty s „nenápadně“ rozvěšenými obrovskými plátny a jinými kousky ušlechtilého výtvarna, půvabně kontrastujícími s těmi chlapíky v křiklavých hadrech, co se mezi nimi prohánějí.(2.10.2018)

  • špaček421
    ****

    Shaft je tak drsnej, že šmirglpapír je proti němu hedvábí. V tomhle černošském noiru bohužel nejde o moc víc než o to, jaký je Richard Roundtree chlapák (což je zdůrazněno i několika nudnými milostnými scénami), ale i kvůli gangsterům, kteří i v roce 1971 vypadají jako z dob Al Capona, a výborné Hayesově hudbě se na to dá dost dobře dívat.(24.2.2016)

  • Lima
    ***

    "Který černý soukromý očko utáhne spoustu ženských? Shaft!", zpívá se ve filmu. Shaft byl první. Přinesl filmovému světu žánr ´blaxploitation´, přinesl černošského hrdinu, kterému do náručí padají ženský jak na běžícím páse, který se nebojí černých ani bílých, který, když je potřeba, je patřičně agresivní, ale přitom inteligentní. Na to všechno slyšeli černoští mladí kluci z předměstí, kteří se na film hrnuli v zástupech. Přesto pověst filmu trošku předhází kvalitě. Čekal jsem to víc nahláškovaný, víc sexuálně podbarvený (2 holky za celý film? - Shafte jseš salát), víc akční, potažmo násilný (tři menší akční sekvence to nevytrhnou). I tak je to zajímavé vidět, už kvůli skvělé atmosféře New Yorku začátku 70.let, dobového oblečení, vozového parku a dealujících černých feťáků. A bílá populace tu hraje stafáž, nepodstatné druhé housle, tak to má ve správném blaxploitation být.(23.11.2016)

  • - Skladba "Theme from Shaft" získala v roce 1971 Oscara za nejlepší filmovou píseň. (DellEthing)

  • - Režisér Gordon Parks chtěl do hlavní role někoho s nepříliš známou tváří. Konkurz vyhrál Richard Roundtree, někdejší černošský manekýn a příležitostný divadelní herec. (DellEthing)

  • - Studio MGM původně plánovalo natočit film s bílým hrdinou v hlavní roli. Uvažovalo se o Charltonu Newtonovi nebo Stevu McQueenovi. Po obrovském kasovním úspěchu filmu Sweet Sweetback´s Baadasssss Song (1971) byl scénář narychlo přepsán tak, aby oslovil nově objevenou skupinu diváků - černochy. (Cimr)