Režie:
William FriedkinScénář:
Ernest TidymanKamera:
Owen RoizmanHudba:
Don EllisHrají:
Gene Hackman, Fernando Rey, Roy Scheider, Tony Lo Bianco, Marcel Bozzuffi, Bill Hickman, Frédéric de Pasquale, Harold Gary, Eddie Egan, Benny Marino (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (385)
„MY JSME TEN PŘÍPAD TADY S PARŤÁKEM PŮVODNĚ DALI DOHROMADY. NECHCEM, ABY NÁM TO FEDERÁLOVÉ POSRALI.“ /// Nezáživná práce, která po 40ti minutách přináší ovoce. A za chvíli chápu, proč je tahle velká sledovačka ceněnou krimi poctivkou, která asi nezestárne. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu „The French Connection: A True Account of Cops, Narcotics, and International Conspiracy“, kterou v roce 1969 napsal Robin Moore, jsem nečetl. 2.) Fotřík si furt hraje na honěnou s metrem. Prej to viděl v nějakým filmu… (že ty používáš šupleru? Tak to jinej žánr…) 3.) Thx za titule „Marka“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ * ()
Nadupané krimi s výborným Hackmanom. Friedkina mám rád aj za jeho rannú tvorbu hlavne Exorcist aj sa tú novšiu. Jeho Zabijáka Joea považujem za skvelé divadlo pretransformované do filmu. Francúzska spojka mimo toho, že dáva akési náznaky toho prečo nemajú Francúzi radi Amíkov funguje na prvotriednej kamere Owena Roizmana. Ten švenkuje, jazdí a zase len švenkuje. Tým, že prevažne využíva veľké celky dosahuje jeho snímanie dynamickú a komplexnú úroveň. Hlavné postavy furt niečo sledujú, alebo utekajú a preto je jeho snímanie pomerne bezchybné. Základná zápletka tiež. Rovnako ako jej vyústenie. Naháňačka za vlakom je aj po vyše 40 rokov vizuálnou lahôdkou, kde napätie a tempo funguje bezchybne. Plný počet nedávam kvôli nevýraznej vzťahovej ukotvenosti u ústrednej dvojice a kvôli useknutému koncu. Ten akoby odbil rýchlo to, čo sa tak poctivo a bezchybne celý čas budovalo. Inak super. ()
Zajímavý detektivní snímek podle skutečných událostí. Má to pomalejší start. Celé je to policejní snaze zachytit jednu velkou dodávku drog. Gene Hackman hraje dost drsného policajta. Dost působivá je honička s vlakem a celý závěr. Jinak to není nic extra. Tolik cen si to podle mě nezaslouží. Asi to není můj styl... "To je dynamit!" ()
Tak jsem to po letech viděl znovu, a takhle to dopadne, když chce někdo natočit oscarovou drsnou kriminálku. Tedy pro porotu, co hodnotí Oscary, ale ne pro diváky, kterým není nic vysvětleno a jsou rovnou vhozeni do... no, slovo "děj" je silné slovo, do jakéhosi probíhajícího zmatku. Nejdříve jsme v Marseille, kde se seznámíme se dvěma jakoby drsoni, akorát nevíme, čím jsou drsní, kromě toho, že chtějí rozšířit přístav a zastřelí jednoho chlápka, který je sleduje. Pak buch, jsme v Brooklynu, kde dva drsní poldové mají tušení, a tak furt někoho sledují, občas někoho zmáčknou, občas jsou taky za drsoně. A když sem z Francie za podpory jednoho herce přijedou prodávat drogy ti dva z Marseille, jdou i po nich. A to tak, že ve chvíli, kdy by je mohli všechny zatknout při předávání drog a peněz, tak čekají někde u mostu a teprve pak za nimi přijedou do továrny, aby mohla být jako cool přestřelka. Postavy jsou nevěrohodné, přišlo mi, že policajti už by dávno měli na krku disciplinárku, Pepek že nic nevyšetří a vždycky u jeho akce zhebne nějaký polda (ale to se neřeší), a že zločinci se chovají nejvíc pitomě a nápadně, jak jen to jde. A ta slavná honička auta s nadzemkou - hezké, no, ale veledílo to taky není. ()
Friedkin natáčel ruční kamerou a zkoušel různé režijní fígle, aby docílil co největší míry autenticity a to se mu podařilo v míře vrchovaté. Gene Hackman ve své první velké roli chlapáckýho poldy a těžkýho frajera na sebe výrazně upozornil, jeho automobilová honička s nadzemkou je nezapomenutelná. Svého času překvapivý a zasloužený Oscar za nejlepší film. ()
Galerie (86)
Zajímavosti (43)
- Gene Hackman (Jimmy Doyle) a Roy Scheider (Buddy Russo) stvárnili skutočné postavy policajtov protinarkotického oddelenia newyorskej polície Eddieho Egana a Sonnyho Grossa. Po dohode s newyorskou políciou ich Friedkin oboch prijal vo svojom štábe ako technických poradcov a súčasne im zveril drobné úlohy – Eddie je Doylov šéf Simonson, Sonny zase federálny agent Klein. Filmová zápletka vychádza zo skutočného vyšetrovania, kedy Egan s Grossom koncom roka 1961 vystopovali skupinu predavačov narkotík. (marlon)
- „Jediný spoločenský význam, ktorý vo filme vidím, je, že sme dali drsným polišom, ako je ten, ktorého hrám ja, možnosť vyrásť,“ okomentoval prínos filmu Gene Hackman (Jimmy Doyle). (marlon)
- Pasáž, v ktorej odznie skladba od kapely Three Degrees na policajtskej párty, patrí medzi najobľúbenejšie scény princa Charlesa. (marlon)
Reklama