Reklama

Reklama

Blbec k večeři

  • Francie Le Dîner de cons (více)
Trailer 2

Nikdy se neptej, kdo je tu větší blb! Nakladatel Pierre Brochant má zvláštní druh zábavy. Jednou týdně se schází se svými přáteli na tzv. „Večeři blbců“. Každý má za úkol sehnat na večeři jednoho blbce. Čím větší blb, tím líp – o to větší bude zábava. Tentokrát se Pierrovi podařilo získat jakéhosi Francoise Pignona, který pracuje na berním úřadě. Jeho životní vášní je stavění různých objektů ze sirek. Má dokonce svůj katalog. Je nesnesitelně otravný a nekonečně přihlouplý. Jenže tentokrát to Pierrovi tak snadno neprojde. Při golfu mu vypoví záda, nemůže se ani hýbat a v tom přichází Pignon na večeři. Pierre si jen potřebuje pustit záznamník…, aby si společně s Pignonem vyslechl vzkaz o tom, že ho opouští žena. A tím začínají Pignonovy eskapády, které Pierra psychicky i fyzicky téměř zruinují... Vynikající situační komedii, jejíž divadelní verze byla uvedena i na našich jevištích, natočil „odborník na komedie“ režisér Francis Veber (Hračka, Kopyto, Otec a otec, Uprchlíci), který do hlavních rolí obsadil Jacquese Villereta, Thierryho Lhermitta a Daniela Prévosta. (Česká televize)

(více)

Recenze (624)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Skupina přátel okolo nakladatele Pierra Brochanta se baví velmi drsnou zábavou. Každý týden pořádá tzv.večeře blbců, kde se baví na účet hostů, které vynikají nějakou zvláštní zálibou a nikdy se nedoví, proč byli pozvání. Když má Pierre v záloze opravdu delikántní kousek - úředníka Francoise Pignona, který staví ze sirek repliky stavných světových staveb zraní si bohužel záda a nemůže na večeři přijít. Jenomže pan Pignon se vydá k němu domu...A čeká je opravdu neuvěřitelný večer. Musím přiznat, že titulní postava pro mě není žádný blbec v pravém slova smyslu, ba naopak. Klidně bych si ho zařadil na seznam filmových postav, které bych rád potkal i v reálném životě. Trochu pateticky si dovolím říct, že kdyby opravdu žil, bylo by na světě možná více dobrosrdečnosti, touhy po smíru a zábavy. Je to člověk, kterému jakoby pořád zůstala duše dítěte. Vynalézavý, hravý, přátelský, komunikativní, s velým zápalem pro věc ale trochu pomalejším chápaním, malinko porouchanou pozorností a tak nějak silným odtržením od reality, což mu háže klacky pod nohy. Proto se dokáže se lehce nadchnout, ale většinou všechno pokazí. Každý omyl se ale ovšem vždy snaží napravit a tak neustále dokola. Všechny tyto jeho vlastností spojí se postupně spojí večeru s jeho hostitelem, kterému se zrovna kdecos hroutí. Pan Pignon ale potřebuje všechno komentovat a napravovat a tak následuje gejzír neuvěřitelných nápadů, vychytávek, telefonních hovorů. Pignonových komentářů a slovních přestrelek ve stylu nahrávka-smeč, náhravka-směc, kde bych se skoro nebál říct, že co slovo to perla. Pan Pignon svou neúnavnosti přivádí jeho škodolibého hostitele do čím dál většího zoufalství a jeho tak dohání neuvěřitelná karma. Divák si tak může položit otázku ,,kdo je tady vlastně blbec?´´ a má odpoveď je zcela jasná , každopádně Veber nechává na divákovi ať si udělá vlastní názor a nic mu nepodsouvá. Když film po humorem nadupané hodině na posledních 15 lehce zvážní, dokonce to ještě pro jistotu odlehčí závěrečným fórkem, aby nic nevyznělo pateticky. Přičemž je zde ukryta velký myšlenka a hlavně je to naprosto dokonale poskladaný film, který má vyšší úměleckou hodnotu než kdejaké drama. Přestože se téměr celý odehrává v jednom domě, má velmi svížné tempo a dokonalou načasovanost vtipů. Postav je sice málo ale každá do filmu něco přináši a je zábavná. Vrchol je vedle titulního Pignona rozhodně daňový kontrolor Cheval v geniálním podání Daniel Prévosta. Ano, Chéval se svými vtípky, ksichty....a nezdárnou dohrou  je kapitola sama pro sebe, ale já bych se v neposlední řade rád konečně dostal i k hlavnímu herci Jacquesovi Villeretovi. Tento roztomilý pán zahrál Pignona naprosto neuvěřitelným způsobem. Ba, on ten Pignon prostě JE a stačí mu jeden nevinný pohled svých dlouhých očí, aby si na svou stranu získal každého diváka.  Nedokážu si snad představit nikoho jiného, kdo by takhle dokázal vystihnout Pignonovu křehkost.  Geniální je i český dabing, opět hlavně v případě pana Pignona a Chévala.    Blbec k večeři je prostě po všech stránkách dokonalý film s hereckým koncertem v hlavní roli. u kterého se minimnálně několiikrát do roka, vždy rád od srdce zasměju a trvá mi to už několik let. Když jsem svůj smích a nekonečné citování hlášek  konečně dokázal přetavit i do smysluplného komentáře a objevit i další pozitiva, je asi načase si konečně tento skvost přidat do mé filmové Top 10.  A na oslavu by mohl zapět vůl volů. A teď musím končit, mám pozvání na večeři. A kdybych to uměl, přípravím dopředu omeletku a do vajíček bych přidal kapičku piva. Mám totiž takovej trik. A poučení na konec: kohout je venku, bacha na slípky. () (méně) (více)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Pozve-li si arogantní vůl domů dobrosrdečného blbce jakožto laboratorní zvířátko, je to kruťárna, ale taky pěkná prča. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Zlomyslná francouzská „konverzačka“ s výbornými herci a fungujícími vtipy. 80% Zajímavé komentáře: Jeanne, B!shop, Shnoff :-)) ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Už jsem si myslel, že Francouzi budou točit stále jen nenáročné hloupoučké komedie, nojo, nejen Louis de Funés je mrtev, ale stará škola se pozná... Jen tak dál, Francisi! CHARLOTTO? NAHRÁL JSEM TI TO KRASOBRUSLENÍ! ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlepších současných francouzských komedií od Francise Vebera. Inteligentní humor, který potěší a zpříjemní necelou hodinu a půl. Při sledování zjistíte, že každý je svým způsobem blbec akorát to nedává znát nebo si to prostě nepřizná. Nejlepší scéna je jednoznačně s exekutorem, který zahrál excelentně při zjištění, kde se jeho žena nachází. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet FRF 82miliónovTržby USA $4,071,548Tržby Celosvetovo $60,700,000(z toho vo Francúzsku tržbou pekných $53,155,000) ║ Je to vrcholová pitomosť skoro celá odohrávajúca sa v jednom byte ale zábavná, šikovná slovná prestrelka. /60%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Brilantní konverzačka starého střihu. Žádná velká akce, prostě výtečný scénář, analyzující na příběhu několika jedinců samu podstatu lidské blbosti, fantastický Jacque Villeret, jehož Pignon je ódou na blbost a zároveň živoucím důkazem, že dobré srdce může dřímat i pod neobyčejně přitroublou slupkou (katarze jeho postavy je sehraná jako jedna velká symfonie – jak "málo" někdy stačí, aby celý film dostal další rozměr) a i ostatní ensemble svědčí o tom, že francouzská škola inteligentní komedie ještě úplně nevychladla. Pokud máte dobré herce a silný scénář (není náhodou Blbec k večeři původně divadlení hra?), vejde se geniální komedie vpodstatě do jednoho exteréru a nikoho ani nenapadne, že by byla jakkoli šizená... Inu, Francis Veber je zkrátka pamětník, který řemeslo nezapomíná... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Arogantní inteligent, dobrotivý blbec, jedna večeře a neuvěřitelná spousta inteligentní konverzační zábavy, která nepoleví ani na vteřinu. Zčásti je to dáno dokonalým obsazením, nenatahovanou stopáží a především geniálním komediálním timingem nestora francouzské komedie Francise Vebera. PS: Že je Vladimir Cosma nepřekonatelný talent na jednoduché a chytlavé ústřední melodie snad ani netřeba dodávat, že? ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Francouzi rádi vtipkují . Výhradně na cizí účet. Milují vlastní jídlo a ... cizí ženy. Konverzační lahůdka, která místy zaskočí smíchy v krku. Timing is everything. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak tohle bylo fakt brutalni. Sice zacatek byl takovej prumer, sem tam nakej vtipek a nic extra a nechapal jsem zdejsi hodnoceni, ale po nakejch 10 minutach, v momente, kdy prijde blbec do bytu, tak se rozjede asi hodina naprosto ultra krutejch dialogu. Celej dej se prakticky odehrava jen v byte s minimem hercu a furt se jen mluvi, ani na tu veceri zminenou v nazvu se nejde, ale Jacques Villeret je tak naprosto hardcore blbec, ze sem se fakt smal skoro nepretrzite. Konec nejdriv vypadal jako ta klasika, kdy se ukaze, kdo je ten spravnej a bude usmirovani a podobne, ale nastesti tvurci jeste na zaver prihodili forek a tim si to vse vyzehlili. Jasnejch 5*, takle dobrou francouzskou komedii jsem uz dlouho nevidel. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Pierre? Mám pro tebe úlovek." Francis Veber se vrátil z Hollywoodu a v Paříži to rozjel jako za starých časů. Opravuji - LÍP! Vždycky když se na Blbce dívám, říkám si proč se takové filmy netočí u nás? Čeští producenti si právem stěžují na nedostatek peněz, ale natáčením výpravných filmů typu Želary tomu nepomůžou. Kdyby se točily levné a vděčné konverzačky založené na hereckých výkonech, byl by to lepší byznys. Jenže předložte producentovi scénář á la Francis Veber nebo Neil Simon - řekne, že to není film, ale televizní inscenace. Je to začarovaný kruh. No, ať je to co je to, je to moje nejmilejší francouzská komedie. 100 % ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Když se setkají tři z nejlepších představitelů francouzského filmu posledních nejmíň dvacíti let, bylo by moc špatný, kdyby to dopadlo i průměrně. Ale nedopadlo, protože herecké výkony obou hlavních hrdinů doplňují kvalitně vypracovaný režisérův scénář nespoléhající na vulgární nebo estrádní humor, ale na vytříbenou francouzskou slovní i situační komiku dotaženou až téměř k dokonalosti (musím si nechat trošku prostoru k manipulování, ne?) a nesouhlasím, že je to tím, že Veber své řemeslo nezapomněl. Jistě, řemeslo ovládá s jistotou velmistra řezbářů, ale kvůli dobře zvládnutému řemeslu ještě nevzniká majstrštyk. K tomu je potřeba i dar od Boha, přinejmenším vnuknutí, nápad, jiskřička ideje a taky určitá dávka inteligence a znalosti lidí a vztahů mezi nimi. To všechno Veber měl (má) přinejmenším když točil Blbce k večeři. Z jeho příběhu je jasně poznat, že lidi má rád, že nechce kritizovat zle či jedovatě, že chce spíš dědečkovsky poklepat na rameno a říct: Opravdu se ti to takhle líbí, synku? Zamysli se nad sebou, nikdy nevíš, na které straně stolu budeš sedět ty. Líbil se mi tu hlavně ten rozpor úhlů pohledů různých lidí. A když se nad tím zamyslíte, všechno je jenom o úhlu pohledu, o vztahu k našemu zázemí a psychice, k našemu současnému duševnímu rozpoložení a dalších ryze subjektivních pocitech. Čili že blbcem je každej, někdo dýl, další víc, jiný přirozeněji. A poučení nakonec? blbcem se člověk nerodí, blbcem se musí stát dlouholetým podvědomým tréninkem. ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Zábavná francouzská komedie s výborným Jacquesem Villeretem. Scénář - konverzací starého střihu s dobrou režií po celých 80minut. Vše se odehrává v jedné místnosti, ale režisér Francis Veber si s tím poradil velmi působivě. ()

Reklama

Reklama