Reklama

Reklama

Obsahy(1)

I s duchem se dá letět vzduchem za štěstím! Viktor Preiss jako tajemný duch ve výpravné pohádce o zamilovaném mládenci, krásné princezně a hromadě zlata, které nakonec nikdo nepotřeboval... Jedné bouřlivé noci na Šibeničním vrchu objeví náhodou tulák Vojta (F. Skopal) v podzemí poklad, který hlídá tajemný duch. Vojta se ho poleká a uteče, předtím si ale stihne strčit do kapsy malé křesadlo a pár zlaťáků. O ty ho vzápětí připraví v podivné hospodě. Dozví se tam ale také o krásné princezně (V. Kubařová), která nikdy neopouští zámek. Když Vojta konečně použije křesadlo a přivolá tak nevědomky ducha (V. Preiss), který mu musí sloužit, jeho život se od základu změní. Na Vojtovo přání přinese duch v noci spící princeznu a Vojta se do ní okamžitě zamiluje. Chce být stále s ní. Duch mu v tom s radostí pomáhá. Mezitím si totiž hodného Vojtu oblíbil a v jeho přítomnosti zjišťuje, jak svůj bývalý život promarnil. Zdá se, že příběh směřuje ke šťastnému konci, když všechno zkomplikuje hamižná dvorní dáma (J. Bohdalová), která odhalí tajemství křesadla a je odhodlaná ke všemu, aby ho získala… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (352)

Kimon 

všechny recenze uživatele

Plně souhlasím s uživatelem Radek99 a navíc myslím, že už je "pohádkovsky přebohdalováno". Paní Bohdalová, jak je už ostatně i vidět, pravděpodobně podlehla kulinářským požitkům, tak by se spíše úspěšněji mohla věnovat nějakému "pečvař" pořadu pro dámy coby moderátorka (pokud už tak nečiní). Díky paní Bohdalová, vážím si Vás za herecké počiny z let dávno i nedávno minulých, ale dnes už v pohádkách to "neustále omílané křemílkovské" šaškování a vykulování očí raději ne. Vaší dlouholeté herecké zkušenosti dnes již více sluší vyzrálé "Vrásky z lásky". .... a České televizi bych chtěl vzkázat jen jedno. Měla by si uvědomit, že český divák se stal během dlouholeté vánoční televizní pohádkové tradice divákem velmi náročným. Tudíž by se i ČT měla konečně stát velmi vyspělým producentem. Dospělého českého pohádkového diváka je velmi těžké o vánočních svátcích uspokojit, ale herecké šaškování (Bohdalové, Hrušínského) do štědrovečerní vánoční pohádky nepatří. Jistý šarm, nóblesnost a hlavně lidskou přirozenost hereckého podání, to jsou aspekty, které ve vánočním pořadu tohoto typu postrádám. Tvůrci! Rozeberte si Anděla Páně či O princezně Jasněnce a létajícím ševci do šroubečku, a analyzujte, proč byly tak úspěšné. Pak se výsledku té analýzy držte při své další tvorbě. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Nejsem největším fanouškem vánoc na světě, ale statečně tento svátek zdolávám. Největší krize obvykle nastává kolem 19:00 hod., kdy ČT pompézně přináší trumf v podobě nové, skvělé a jedinečné pohádky. A často, nikoli vždy, je výsledek minimálně rozpačitý. Tentokrát přišel Duch nad zlato a zařídil ČT jednu z nejvýraznějších proher za poslední dobu. Několik pitvořících se ksichtů bych se sice odvážil nazvat povedenými, princeznin úsměv taky nebyl špatný, ale jinak jsem viděl jen hrůzu hrůzoucí zabalenou do trapného obalu. Takže včera večer byl Řízek vs. Duch za jasných 4:1. ()

Reklama

nash. 

všechny recenze uživatele

Úžasný Viktor Preiss, který dodává pohádce švih i humor na jedné straně, podivně oteklá a nesnesitelná Bohdalka, která ztěží artikuluje natož aby hrála, na straně druhé. To jediné uvízne v paměti. To první v dobrém, to druhé ve zlém. Jinak jen natahovaná nuda, kterou ani sympatická, ale vcelku zbytečná princezna, ani tornádo Preiss, který si celý film ukradl pro sebe, nezachrání. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

To byla ale neskutečně slabá pohádka! Řekl bych dokonce, že blbá. Jediný, kdo v ní září, včetně závěrečné písničky, je Viktor Preiss. Jinak hlavní hrdina je necharismatický hovňousek, jemuž je předepsáno se chovat jako blbec (když zachraňuje princeznu ze sklepení, místo aby padoucha bacil, běží tam, kde je ještě víc pobertů; místo, aby si sundal roubík, na který dosáhne, pořád jen máchá hlavou, a dokonce ani princeznu nenapadne mu roubík sundat, hledá papír a brk s inkoustem, aby se instrukce daly napsat). Nelogičností je zde celá hromada (např. král zavře poberty do prázdné pokladnice, ve vězení nejsou, tam je správcová sama, ale když jdou pokladnici otevřít, pobertové v ní nejsou!; kouzelné křesadlo stačí hodit do ohně a zmizí?!!; duch po zmizení křesadla se stane člověkem a nestane se z něho dušička plující do nebe?!!) a celé to působí jako chaotický slepenec, u něhož mne překvapilo, že to mělo dramaturgyni. Ta asi chrápala, ne? Střih se taky moc nepovedl (jednou to udeří dokonce do očí, ten střih z detailu do polocelku v jedné ose), ani lokace mi nepřijdou nějak zvlášť využity. Bohdalová je zde hodně slabá, a ostatní postavy buď nemají co hrát, nebo taky mají v popisu scénáře být za pitomce. Uff. ()

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Nu, tak hrozné, aby to aktuálně muselo mít jen 38%, mi to, kupodivu, zase nepřišlo. Jako základ bylo použito Andersenovo Křesadlo, přičemž tahle česká pohádková adaptace u mě těžila z toho, že si předlohu moc nepamatuji. Přidaný humor mi nevadil, nebyl ani nijak zvlášť uřvaný a Preiss to zahrál fakt moc dobře, ostatně jak jinak :) Hrušínského král sice už byl trochu přespříliš upitvořený blb, i na pohádkové poměry, nicméně ho přehlušila namaskovaná Bohdalka, která i s hutným nánosem makeupu přesvědčila děti, že 'Nesmrtelná teta' umřela a po smrti takhle napuchla, ugh. Dokonce mi přišly i pěkné exteriéry i interiéry. Prostě zámek vypadal jako zámek (nebo hrad), byl vyzdobený, čistý, žádné rozvaliny, kdy si moderní pohádky šetří rozpočet na tom, že princezny, princové a králové pobíhají v totálních rozvalinách, připomínajících leda tak neudržovaný statek JZD bez i pozůstatků střechy. Skanzen, lesy, jeskyňka, ~~~ Sečteno, podtrženo, taková trága to určitě nebyla. Pokud vezmu konkurenci nedávných vánočních pohádek, tak 'Duch nad zlato' byl určitě pohádkovější než Láska rohatá (bodejť, když "Křesadlo") nebo O pokladech, což bylo spíš víc umělecké než pohádkové; rozhodně méně uřvaný než Dvanáct měsíčků, kterážto pohádka mi přišla natočená nějak až příliš moderně; zajímavější a zase pohádkověji zpracované než Peklo s princeznou, kde mi jednak nesedla příliš moderní Tereza a druhak mě bylo skoro až špatně z nápadu Stránského dvojrole. Pak už si z posledních let vzpomínám jen na dva pohádkové, řekněme mezníky: Micimutr, kterážto se pevně usídlila na chvostu moderního pohádkového hnoje, a než na ní, je lepší mít 89 minut prázdnou černou obrazovku bez zvuku, a Anděl Páně, která po mnoha letech a zase na mnoho let přinesla na vánoční obrazovky pohádkový příběh s nápadem, humorem, snesitelnou modernou, pěkný na pohled i na poslech (a kde skoro nebylo vedlejších rolí :) - V tomhle ohledu z toho vyšel 'Duch nad zlato' ještě se ctí. Vidět byl, bych si tipl, i větší rozpočet, než u mnohých dalších Zelenkových pohádkových... zpracování. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (6)

  • Film se od knižní předlohy Hanse Christiana Andersena liší. Například v knize to není duch, nýbrž tři velcí psi, kteří majiteli křesadla nosí peníze. (Nick321)
  • Viktor Preiss, který hraje ducha, přišel sám s nápadem, že by mohl duch mluvit italským přízvukem. (Aknah)
  • Vitkor Preiss se před natáčením svěřil, že půjde o jeho první účinkování v trikovém filmu. [Zdroj: deník Metro] (hippyman)

Reklama

Reklama