Režie:
Jan PrušinovskýScénář:
Jaroslav ŽváčekKamera:
Petr KoblovskýHrají:
Matěj Hádek, Kryštof Hádek, Jan Hájek, Lucie Žáčková, David Máj, Lucie Polišenská, Věra Kubánková, Jana Šulcová, Jan Vápeník, Martin Bonhard, Thomas Zielinski (více)Obsahy(1)
Užovka (Matěj Hádek) je ztracen ve svém vlastním životě. Je mu už skoro čtyřicet a nemá holku ani práci, přičemž cítí, že má poslední šanci sám se sebou něco udělat. Naskytne se mu šance, kterou nehodlá promarnit. Jeho bratr Kobra (Kryštof Hádek) je magor, nezodpověděné dítě a feťák, bydlící s věčně opilou matkou (Jana Šulcová). Staví vzdušné zámky a vykrádá chatky. Ve chvíli, kdy se ukáže, že by Užovka mohl být už konečně šťastný, se objeví Kobra. Užovka se mu rozhodne dát pořádnou lekci, situace se ale vymkne kontrole. (Falcon)
(více)Videa (4)
Recenze (815)
Výborne zahrané a realistické v psychológii postáv. Ale s ústredným motívom priateľstva, nabúraného jednou udalosťou, a vôbec s poslednou scénou filmu, ktorá definuje myšlienku filmu, mám problém, ktorý nejde vysvetliť bez SPOILERu: Keď už sa celý film opiera o veľkú myšlienku o priateľstve... nielen že nemal byť naňho naštvaný za to, že “tam" skončil sám, on ho nemal vôbec označiť za spoluúčastníka udalosti. ()
Skvělý, že se tomuhle sociálnímu hadovi někdo pokusil podívat do očí s podobnou přímostí jako Petr Václav. Skvělý, že oba Hádkové hrají o třídu lépe než bývá v tomhle rybníčku zvykem, hlavně Kryštof dává s přehledem největší bomby kariéry. Skvělý, že Prušinovský zachytil celou řadu fatálních banalit se vší trapností, bezvýchodností a hlavně bez pitvoření a snahy dělat z toho chcípáckou řachandu. Méně skvělý, že Kobry a užovky působí jako sociální drama bez ksichtu, které celou dobu žongluje se způsoby snímání, aniž by nalezlo ujasněnou koncepci a zřetelný rukopis. Vysloveně špatný, že prvních 20 minut působí jako skladba, kterou všechny nástroje hrají o půltón falešně (dokonce i jinak přesný Kryštof se spíš pitvoří). A hodně rozporuplný, že dvojitej závěr (shocker / ambivalentní pohled) vyznívá spíš bezradně než tíživě, jako by si tvůrci nevěděli s příliš vitálním charaktery rady. Ty Květy v podkresu prostě vyznívají výrazně sugestivněji než film v důsledku. Chápu hype a spokojenost, ale mám pocit, že tenhle had má na to uhranout Vary, zatímco na festivalovém okruhu bude jeho nevyhraněnost značným limitem. Což je škoda, protože substituce heráku ironem a organizovaného zločinu vykrádáním chatek je odvážná a dotažená. Kdybych chtěl být důsledný, měl bych dát **** (dal jsem je Slámovi za podobně nevyrovnaná Čtyři slunce a o hvězdu míň dostal Jiráský za slabší Poupata). Ale je dost těch, kteří je Prušinovskému dají za mě. [65%] ()
Prušinovský JE momentálně nejlepším českým filmařem. Takhle přesvědčivě vykreslené charaktery jsme byli zvyklí jako na běžícím pásu sledovat v 80. letech od pánů Menzela a podobných. Kobry a užovky jsou nikdy nekončícím příběhem. Výkon bratří Hádků by zasloužil nejedno ocenění. "Brášin, víš jak." Tohle je zdánlivě další malý český film, který ovšem ještě vyroste časem. Prušinovský to dokázal. 90% ()
Honza Prušinovský je žánrovej radikál. Nejdřív do nás leje výživné dávky humoru a teď přijde s kýblem plným deprese. Hnací motor filmu není ani tak příběh, jako jednotlivé postavy, které tedy v celé své kráse zrovna dvakrát sympatie nebudí. Ovšem nedá se říct, že bych k nim cítil vysloveně nesnášenlivost byla to spíš lítost, protože životní drsno si umí s lidma a jejich chováním nepěkně pohrát. V tomhle ohledu na mě film působil velmi realisticky. Dialogy se snažily zmírnit nepříjemnou, bezvýchodnou atmosféru, která z filmu šla co to jen šlo, ale i tak depinka tady vládne a káže všemu a všem, mimo jiné i díky skvěle vybraným lokacím. Pokud jsem na začatku svého slovního výlevu mluvil o postavách jako hlavním motoru filmu, tak to by nikdy nemohlo fungovat, nebýt kvalitních hereckých výkonů a tady Honzík Prušinovský vyčenichal první ligu. Oba Hádci za jedna s hvědzičkou. Docela by mě zajímala Kryštofova průprava, jestli šel někam mezi smažky nebo se na dva dny zavřel do malý místnosti a čet projevy Miloše Zemana, protože ve filmu působí fakt hodně vykolejeně a bez něj a jeho výkonu by Kobry a úžovky neměly potřebný apetit. Kobry a užovky nasadily českým filmům v roce 2015 laťku proklatě vysoko. ()
Vždycky mě potěší nějaký zdařilý snímek české provenience a tudíž jsem moc rád, že se mi dostal do rukou, resp. k mému zrakovému ústrojí film Jana Prušinovského. Bratři Hádkové potvrzují svoje herecké kvality a dle mého názoru jednoznačně převyšují ostatní kolegy. Příběhová stránka tohoto počinu rozhodně stojí za pozornost, neboť ukazuje osudy lidí bez nějakých zvláštních příkras. Jinými slovy, Kobry a užovky působí dosti přirozeně a uvěřitelně, čemuž napomáhají též dobře napsané dialogy. Pointa ohledně přátelství však má jisté logické trhliny, avšak lidé jsou nevyzpytatelní, pročež bychom si neměli nikterak nechat těmito drobnými "nedostatky" ovlivnit náš výsledný dojem z velmi povedeného snímku. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (21)
- Ztopořený kobří penis byla ve skutečnosti ponožka s molitanem. (milaneg)
- Kobry a užovky jsou natočeny podle prvního scénáře debutujícího Jaroslava Žváčka, který se stal na cenách Magnesia Litera objevem roku 2012. (MTHRFCKR)
- Původně se děj filmu odehrával v Bludově na Šumpersku, ale Jan Prušinovský jej přemístil do Středočeského kraje. Podle režiséra se jedná o nejzdevastovanější část republiky, místo plné skladišť, překladišť, autobazarů, vylidněných vesnic a chudých měst bojujících s hernami, zastavárnami a pervitinem. (Šéfik)
Reklama