Reklama

Reklama

Epizody(16)

Obsahy(1)

Kmeny, koprodukční dokumentární cyklus, mapuje současné městské subkultury. Cyklus má celkem šestnáct dílů, ve kterých představí fungování různých komunit od hipsterů, hackerů, přes hooligans až po thrash metalisty. Dokumentární série Kmeny, vycházející ze stejnojmenné knižní předlohy z roku 2011, zavede diváky na místa, kde nejspíš ještě nikdy nebyli. Do komunit, které se svou odlišností, mnohdy patrnou na první pohled, záměrně vymezují vůči ostatním. Každý díl se snaží co nejpoutavěji a vizuálně co nejpozoruhodněji zachytit typické subkulturní aktivity, dílčí rituály. Šestnáct šestadvacetiminutových dílů natočených různými režiséry odvysílá Česká televize, ke zhlédnutí budou také na kmeny.tv. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Fifer k tomuto seriálu (8)

Punk (2015) (E01) 

Někteří jsou možná až moc přísní, ono do 25 minut se toho moc vměstnat nedá. Ale je pravda, že výběr interpetů nebyl nejlepší. Myslím ty Pipes and Pints. Jasně, člověk si může vybrat někoho,kdo sbírá vláčky a tvrdí o sobě, že je punker, ale k čemu to? Takže o punku to nebylo, ale jinak se mi tímpádem nejvíc líbil ten paradox člena P&P , týpek co sbírá ocenění a říká si punker, to snad né. Neschvaluju moc násilí, ale celkem si říkám, že za tohle by si od nějakýho punkera zasloužil pořádný dělo, protože punker přece sere na nějaký ocenění. Možná jsem na kluky z P&P moc přísnej, ale není to vtipný, jak se tyhle subkultury tváří, že prostě nejsou střední proud a že si jedou to svý? A potom týpci z kapely, kde 3 z 5 nepijou hrají v kapele Piper and Pints(tedy dudy a půllitry), kde název i hudba vyloženě vybízí k chlastání a pogu. V čem je potom ten punk? Jak se to liší od týpka, kterej se chce živit hudbou a sekne např. s metalem a de zpívat do boybandu, kde má imidž sladkýho hocha, kterým v reálu vůbec není. Tohle je zase imidž chlastací punkové kapely, která když v pátek večer nehraje, tak si dá doma čaj a veganskou večeři. To je dost pokrytecký, jakkoliv jsou mi veganství(já ale maso jím) a alkoholová střídmost sympatický. Mimo to, jistěže SxE punk je poměrně častý, ale to jsou zase kapely ve vodách undergroundu, které by si soškou anděla ledatak vytřely zadek. Pipes and Pints nepatří ani do téhle skupiny kapel. ()

Hooligans (2015) (E02) 

Je tu asi dvacet komentářů, které tvrdí, že režisér je úplně mimo, že to nebylo o hooligans. Ale ani jeden z těch komentářů nenapsal, kterou stránku hooligans tedy režisér opomněl? Ono je to tajemství, že to nikdo neřekne nahlas? Asi chápu, že někomu chybí zástupci inteligentních hooligans. Protože i chytrej člověk může mít chuť jít někomu rozbít držku. Já ale nevím, režisér tam mohl dát rozhovor s nějakým intelektuálním rváčem, který odcituje Hegela, Nietzscheho a Machiavelliho, a pak se jde pobít mezi primitivy, ale za sebe musím říct, že mi to tam nechybělo. Hooligans, jak je chápu já, se nestydí za svoji promitivitu, za svůj sklon k násilí. Nebo jak tu všichni vyčítají Volkovi ty mobilové záběry. Jak si to jako představujete, že pošlete oficiální žádost na hlavičkovém papíru ČT a oba tábory hooligans vás tam nechají se štábem a rváči si připnou na hruď porty? ()

Rap (2015) (E03) 

Zatím nejlepší díl. Je asi pravda, že kdo o rapu nic neví, tak na to může mít jinej pohled. Můj vztah k rapu je ale taky specifickej: Mám rád Kata, Sifona(WWW jsou nej!) a pár starých válů od PSH. Ten ego-testosteronový rap, kterej maj tak rádi Orion,Vladimír či Hugo Toxx, je mi akorát k smíchu. Proto jsem rád, že Bohdan vybral i jiné texty než ty tradiční(já a moje crew, já jsem nej a vy ste nuli atd.).Vladimírovy komentáře formou "deníkového rapu" jsou skvělý. Líbí se mi víc než většina věcí z jeho desek. Ten mladej cikán byl super, kolísající kvalitu textů vyvažoval opravdu mistrovkým flow. Znovu, tak jako u hooligans, to nemá být portrét scény, ale zachycení atmosféry. Příprava na koncert, párty, chvíle samoty. Jsem strašně rád za tu pasáž s Nike. Mně se tahle skrytá reklama hnusí (vtipný je, jak ten týpek říká: "Musí to být autentický! "Ano, to je desně autentický, když si domluvím kontrakt s Nike a musím dostat do svýho klipu jejich boty. So fucking real :-) ), ale zase musím smeknout, že to tady kluci na férovku přiznali a nebáli se to ukázat na kameru. Zároveň to vnímám jako Vladimírovu obhajobu samotného projektu Kmeny, které jsou zase sponzorovány Budvarem a Yinachi. Vladimír zkrátka říká:Jo, podle tebe jsem se zaprodal, ale já to tak nevnímám. Je to moje cesta a seru na to, že tebe to sere. Zdejší komentáře jsou úplně mimo. Všichni jsou tady evidentě experti na hip-hop a hlavně by mohli přednášet na katedře filmových studií o dokumentaristice. Ale evidentně neznají jiný typ dokumentu než portrét a všechno ostatní je pro ně špatné homevideo. To je tak, když ze sebe někdo dělá experta v oboru, kterému vůbec nerozumí. A to říkám jako člověk, který si o sobě rozhodně nemyslí, že je znalec dokumentarních filmů. ()

Tuning (2015) (E09) 

Tleskám Jankovi za odvahu. Chtěl nám nezasvěceným (já o tuningu nevím nic) ukázat, že tuning nemusí být jen o vykradených vesnických balících, kteří sní o tom, jak ohnou nějakou couru na kapotě svýho fára za zvuku naplno osolenýho tuc-tuc diska. Místo toho přinesl portrét sympatickej automechaniků, před kterýma musí člověk smeknout. Režisér se záměrně vyhýbá očekáváným záběrům (tuning akce, holky v bikinách). Když sexualita, tak jen náznaková (vysoké podpatky), anebo krátký záběr tvrdo-tvrdýho porna, žádný softík pro puberťáky. Tleskám. ()

Meatheads (2015) (E10) 

Asi by si to zasloužilo spíš 2,5 hvězdy. Mé hodnocení je čistě subjektivní, jelikož mi tento životní styl vůbec nic neříká. Nečekal jsem, že se dozvím něco nového, a v tomto ohledu jsem nebyl zklamán. Respondenti mi byli sympatičtí, i když kdo ví, možná kdyby režisér vybral i nějakého kontroverzního a konflitkního svalouše, co se rád popere, mohlo by to diváka víc přitáhnout k obrazovce. Tihle dva jsou sice sympaťáci, ale místy dost nudí. Nejnudnější část byla pasáž v parku, která už zaváněla "warholovštinou", tedy že bychom mohli rovnou natočit půlhodinovej dokument cvičící ženy bez dialogů, to by byl teprve art film, jak má být, hihi. ()

Goths (2015) (E12) 

Posedlost smrtí, temnými symboly, oblíbené kapely, hřbitov, móda, dekorace, dle mého názoru tam byla spousta atributů, které gotiky vystihují. Jako u každého dílu se ale komentáře plní nářky na téma "Tohle vůbec nebylo o goticích." A jako vždy se od kritiků nedozvíme, co jim tam vlastně chybělo. Negotická pivnice měla v dokumentu svůj smysl, ukazovala jak jedinec žije mimo svoji subkulturu. Komu to tady ale vysvětluju? Zas se to tu plní jen trapnými hejty o tom, jakej je Bláhovec amatér a jak ničemu nerozumí. ()

Straight edge (2015) (E13) 

Hnutí Straight edge mi je sympatické, ovšem nejsem si jistý, jestli mu vybraní představitelé nedělají spíše ostudu. Za prvé je tu tuna hospodského filozofování bez absolutní hloubky či inteligentních argumentů (a nevýhodou SxE je, že se nemohou vymluvit na to, že se připili. Prostě jsou to mnohdy hloupé hospodské kecy po pátem pivu, ale bez těch vypitých piv :-) ). Nechci říct, že všechny názory byly hloupé, ale mnohé ano. Jmenovitě třeba agresivní odpor vůči policistům a strkání fašistů a policistů do jednoho pytle (dost mi to připomíná názory rasistů, pro které je každý cigán zloděj), dále tlachání o revoluci, která by smetla současný systém. Krásný paradox je, jak ze sebe Banán nechce dělat lídra, aby v zápětí byl kamerou představen jako lídr a následně se snížil i k zbytečné exhibicionistické póze-krev. Je mi sympatické, že někdo nejí maso, ale problémem těcho lidí je bohužel i ona povrchnost, kdy se neustále vedou nekonečně debaty, zda v tom špenátu není kousek másla. Mluví se o tunách knížek a názorů, ale nic zajímavého nezazní. Nakonec se ukáže, že více času dotyční debatují právě o složení své snídaně či večeře(což je i má osobní zkušenost s mnoha vegany). Hnutí SxE je mi i nadále sympatické, ale respondenti bohužel zklamali a nemají daleko ke slečně hipsterce s tran.brýlemi: "So full of themselves." Ještěže aspoň některé texty kapely Hanba stojí za to, takže upřímně doufám, že mimo kameru se možná vyjadřují lépe. Režisérský styl "Nevím, jak to natočit, tak o tom pojďme debatovat" mě příliš nenadchl. Spíš si říkám, že se dá v ČR najít mnoho režisérů, kteří by to věděli, tak jestli nebylo čestnější s tím seknout a dát to někomu, kdo si s tím ví rady. Ale záběry z čundru byly dobré. ()

Graffiti (2015) (E16) 

Souhlasím, že tenhle díl není nijak skvělý. Souhlasím, že nic neříkajících roztřešenených záběrů bylo příliš. Ale lidi tu kritizují nejen nepovedenou řežii, ale i samotné protagonisty. Znovu se ukazuje, že zdejší kritikové zesměšňují režiséry Kmenů jak se dá a přitom mají elementární problém rozlišit nesympatického hrdinu dokumentu se špatně natočeným filmem. Tageři dělají to, co dělají (mně se jejich "díla" taky nelíbí), aby provokovali a jestliže to diváky zdvihlo ze židlí a donutilo je to k reakcím na netu, znamená to ve skutečnosti, že režisér odvedl dobrou práci. Protože takto na většinu lidí přece tagy působí. Nadávat tedy můžeme FC crew, ale ne režisérovi. To samé platí o těch kecích na začátku. Režisér chce zachytit jejich mluvu, slang, témata a daří se mu to. Podařilo se mu zachytit bezobsažnost frajerských póz, takže ta série pičí, kund a trapných pubertálních hlášek("ten je jako MOC")má svůj smysl. Dobrodružná akce z metra taky skvělá. Trochu tápu u legálních graffiti "vysloužilejch" sprejerů. Skoro začínám být paranoidní, že náš týpci chtějí vytrollovat a dělali si z toho srandu. Anebo vázně chtějí působit takto strojeně a intelektuálně? Působí to strašně: Podívejte, já jsem hrozně chytrej a vzdělanej, dokonce jezdím na Smetanovu Litomyšl. To koukáte, co? ()

Reklama

Reklama