Režie:
Tom McCarthyKamera:
Masanobu TakayanagiHudba:
Howard ShoreHrají:
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian d'Arcy James, Stanley Tucci, Doug Murray, Sharon McFarlane (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams a Liev Schreiber v hlavních rolích skutečného příběhu, ve kterém reportéři amerického deníku The Boston Globe odhalili masivní skandál zneužívání nezletilých představiteli místní arcidiecéze. Případ neměl dopad pouze na pár obviněných duchovních, ale otřásl celou katolickou církví. (Falcon)
(více)Videa (20)
Recenze (780)
Obyčejná, na skutečných událostech založená konverzačka, celou dobu úplně konstantním tempem běžící ke konci, který také dá jen mírný pocit zadostiučinění. Tak by film působil, kdyby se jednalo o nějaké méně závažné a nepříjemné téma. Díky zvolenému tématu, výbornému hereckému obsazení a sevřenému, přesnému a sebevědomému scénáři ale dokáže i takto podávaný thriller vyvolávat dostatek emocí, vzdělávat v oblasti novinářské práce způsobem, při kterém člověk ví, že mu film v ničem nelže a ani na chvíli nenudit. A vyvolává to i jisté znepokojení nad tím, co vše se může ještě na tomto světě dít skryté před mýma očima.V rámci církve, státu, korporací a čehokoliv jiného. V některých momentech filmu mě přes jeho nevlezlost, absenci snahy cokoliv dramatizovat hudebně (stále používán jeden nebo dva hudební témata v mírně napjatějších momentech) a úplnou civilnost mrazilo, na druhou stranu, tato zvolená forma, přes to, že to byl velmi zajímavý přístup k látce, mi nedovolí dát víc než 8/10. Vyšší hodnocení si nechávám pro umělecky ambicióznější filmy nebo své konzumní, nezdravé fastfoody. A některé oscarové nominace jsou myslím spíše kvůli povinnosti než kvůli opravdovým důvodům (např. Rachel McAdams podává dobrý výkon jako obvykle, ale její role nemá oscarové parametry, naopak Ruffalo si nominaci jistě zaslouží). ()
Procedurální minimalistické novinářské drama par excellence, které je o novinařině a novinářích stejnou měrou jako o samotném tématu oné reportáže. Jde svým způsobem o filmovou reportáž, jak se dělá poctivá investigativní reportáž, spíše než o novinářský thriller, jaký byste si představili na základě toho, o čem ta reportáž pojednává a co odhaluje. Až na výjimky potvrzující pravidlo žádný prostor pro zázemí či osobní problémy; pouze několikaměsíční získávání zdroje za zdrojem, potvrzování věrohodnosti zdrojů, dokumentů, statistik, vyjádření, trávení nekonečných hodin v archívech a postupné doplňování skládačky kousek po kousku, dokud nevznikne ucelený znepokojivý obrázek. Komu to "jakoby zpovzdálí sledované a na samou kost osekané" pojetí sedne, ten si bude rochnit blahem. Nabízelo se pojmout to a vystavět čistě na oné kauze, více se zaměřit na emoce či samotné kněží, církev i oběti a mohla se ctít žánrová pravidla novinářského thrilleru, ale od toho jsou tu jiní. A právě ona zdánlivá nezaujatost a civilnost tomu nebývale dodává na působivosti a ve výsledku i hrůznosti, jak to umí jen strohá fakta a jak by to více "emočně na první signální angažovaný" snímek nikdy nedokázal. ()
Hodnotné téma, jasné poselství a kritika církve přitom zůstává velmi citlivá a diplomatická. Spotlight nelze nařknout ze světské zaujatosti, či protináboženského naladění. Jistá absence dramatičnosti mě však uspávala, "filmovost" ustupuje faktickému popisu (novinářských) události, což je podobný problém jako u Boylova Steva Jobse. Nicméně věřím, že patřím k menšině, která to takhle vnímá... 7/10 ()
Levná, úsporná a přece áčková filmařina, kolem které se točí celý Hollywood. Spotlight není o emocích, ale o faktech, proto ty Oscary. Skvělá věc a zároveň největší nevýhoda pro diváka, jelikož tahle dvouhodinová procedurálka je místy trochu monotónní, únavná a neosobní. Na druhou stranu tématika o které se tu mluví a výpovědní hodnoty které zanechává jsou bezprecedentní, skoro až démonické a jasně indikující, že církev je prvotřídní svinstvo. ()
Komorně natočený příběh o partě investigativních novinářů, která rozjela nebývalý církevní skandál. Formálně nezvykle umírněné, bez akčních scén, bez pozlátka, jen takový obyčejný příběh neobyčejných lidí. Tenhle film se rozhodně nestaví do role thrilleru, ale přesto je napínavým vyšetřováním plným emocí. Výborně napsané, zrežírované i zahrané, ne každému však bude tento filmový minimalismus, který místy zavání až asketismem, vyhovovat. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (23)
- Skutečný Walter Robinson o svém představiteli Michaelu Keatonovi řekl: "Byla mi odcizena má osobnost. Kdyby Keaton vykradl banku, policie by hned v želízkách vedla mě." (Kucndo)
- V době uvedení filmu Michael Rezendes (Mark Ruffalo) pracoval stále v týmu Spotlight, a to jako jediný z novinářů, kteří se tehdy podíleli na odkrytí skandálu. (bohyyy)
- K aféře, kterou spustili novináři z Boston Globe, se v roce 2013 vůbec poprvé vyjádřil i bývalý papež Benedikt XVI. (Joseph Ratzinger), a to ve smyslu, že o ničem podobném nevěděl a v žádném případě zneužívání dětí nekryl. (Shadowland)
Reklama