Režie:
Hans Petter MolandScénář:
Nikolaj ArcelKamera:
John Andreas AndersenHudba:
Nicklas SchmidtHrají:
Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Pål Sverre Hagen, Jacob Lohmann, Amanda Collin, Johanne Louise Schmidt, Jakob Oftebro, Signe Mannov, Søren Pilmark (více)Obsahy(2)
Po osmi letech strávených v Severním moři doputuje tajemný vzkaz v láhvi až na stůl kriminálního Oddělení Q, které se specializuje na staré nevyřešené případy. Detektiv Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas) a jeho asistent Assad (Fares Fares) jsou vtaženi do temného případu vraždícího psychopata, sektářské víry a unesených dvojic sourozenců, jejichž zmizení nikdo nehlásil. Jen co detektivové začnou záhadu rozplétat, věci se dají do pohybu v ďábelském tempu. Třetí díl krimisérie podle bestsellerů Jussiho Adler-Olsena navazuje na to nejlepší z tradice severských detektivek a díky režii Hanse Pettera Molanda tentokrát dojde i na černý humor. (Aerofilms)
(více)Videa (4)
Recenze (440)
V ponurých dánských luzích a fjordech, kde i ty ryby mají permanentní depku, i ptáčci jarabáčci se tváří jako na funuse, kde jsou psychopati obzvláště úchylní a smutek se vsakuje do podzemních zásob pitné vody s každou krůpějí deště, to mají detektivové věru těžké. A křesťanské dětičky ještě těžší! No, vlastně i ti psychopati... A taky dánští princové... Hmmm... ()
Detektívnych filmov a v posledných rokoch hlavne seriálov sa chrlí veľké množstvo. Originálne či prekvapivo pôsobiacich príbehov sa veľa neurodí, takže medzi sebou bojujú predovšetkým charizmou, zaujímavosťou detektíva či vraha. A tu je hlavný, samozrejme nie jediný, dôvod, ktorý z tejto filmovej (zatiaľ) trilógie robí trilógiu televíznej kvality. Carl Mørck a Assad postrádajú schopnosť strhnúť na seba dostatočnú pozornosť. Oni sú len sprievodcovia neáčkovými príbehami. Vzkaz v láhvi má najslabšieho padoucha a v podstate aj najmenej prepracovanú zápletku. Len ma teda utvrdil o nekino rozmere Oddelenia Q. ()
Třetí díl trilogie si drží ponurou severskou atmosféru, přičemž zpočátku film dbá spíše barev, hudby, nálad lyriky, což se pak zvrátí ve stále se gradující napětí protkané vraždami. Záporák až příliš moc připomíná Edwarda Nortona (Primal fear), ale v úchylnější verzi. Jsem rád, že u těch dětí režisér nebyl tak explicitní, jak to dokázal u mladistvých v předchozích dílech. Jestli hledáte napínavou severskou detektivku. Film je jasná volba. Pro ostatní je tu mastercard. ()
Úvodem si neodpustím jednu poznámku, kterou ať laskavě přeskočí všichni přitroublí sluníčkáři a pravdoláskaři, kteří mi nedopatřením vlezli na stránku - točit filmy o podivných a zpátečnických křesťanských fanaticích, jimž vraždí děti fanatik satanistický, zatímco role správňáckého policajta se ujímá osvícený vousatý mohamedán, považuju v době, ve které Evropu jako švábi zaplavují hordy nevypočitatelných a primitivních muslimů, za nezdravé, nebezpečné a... ovšemže hodně pitomé. No a k filmu: Atmoška (neboli nálada) seversky strohá a introvertní, místy příjemně hustá, příběh i děj místy příjemně temný. Můj oblíbený sociopatický policista Carl Mørck od minule ještě víc sešel, jeho psýcha je ještě víc zdevastovaná, jeho výraz je ještě víc šílený a celkově vypadá na brzké nervové zhroucení a totální rozpad osobnosti, což se mi mocinky líbilo. Goslingův norský dvojník v roli záporáka je taky velký sympaťák, ale neodpustím mu, že na konci neodkrágloval Assada. Můj nejoblíbenější moment - nešťastný pohled policejního mládence se stříkající krční tepnou skrz okénko jedoucího automobilu; za tenhle fajnový okamžik bych dal nejradši čtvrtou, ale to z ideových důvodů, o kterých jsem už psal, prostě nelze. ()
Tak takhle nějak má vypadat pořádná "detektývka"! Temná, syrová se zajímavou zápletkou, zamyšlením se nad náboženskými sektami a religionistikou jako takovou, výborné herecké výkony, zejména N. L. Kaas je už dávno první liga a nejen Madsi Mikkelsenovi šlape na paty. Viděno ve Světozoru na pracovní projekci od Aerofilms. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (7)
- Od roku 2010 išlo o najväčšiu účasť na otváracom víkende dánskeho filmu - 154 251 kusov predaných lístkov. (Astonko)
- Ve scéně, kdy otec unesených dětí stojí v otevřených dveřích vlaku, je ve dveřích na konci vagónu, při prostřihu (záběrů) z helikoptéry ale stojí na druhé straně vagónu (vepředu). (SsgtJira)
- Matka a stará matka Nikolaja Lie Kaasa (Carl) patrili medzi Jehovových svedkov. (Astonko)
Reklama