Režie:
Alexander PayneKamera:
Phedon PapamichaelHudba:
Rolfe KentHrají:
Matt Damon, Christoph Waltz, Hong Chau, Kristen Wiig, Rolf Lassgård, Ingjerd Egeberg, Udo Kier, Søren Pilmark, Jason Sudeikis, Maribeth Monroe (více)Obsahy(3)
Proces zvaný celulární miniaturizace vyvinuli norští vědci jako jeden z léků na hrozící přelidnění planety. Malí lidé míň snědí a zaberou míň místa, to dá rozum. A aby do tohoto programu vstupovali lidé houfně a s nadšením, provázejí ho gigantické ekonomické výhody a trvalý pobyt v mini-milionářském ráji Leisureland. Vidina zbohatnutí do programu přivede i Paula Safranka (Matt Damon) a jeho ženu Audrey (Kristen Wiig). Bezdětní čtyřicátníci s nudnou prací a neútulným bytem stejně nevidí lepší životní perspektivu. Po absolvování vstupního pohovoru následuje nutná úprava (všechen tělesný porost a plomby musí pryč) a pak už narkóza a samotná miniaturizace. Když se deseticentimetrový Paul probudí „na druhé straně“, dozví se, že Audrey nakonec vycouvala. Bohatého, ale opuštěného Paula naštěstí nenechají dlouho truchlit jeho noví „přátelé“, srbský playboy Dušan (Christoph Waltz) a jednonohá vietnamská disidentka (Hong Chau). S nimi toho prožije během pár týdnů víc než za celý svůj dosavadní život a uvědomí si, že i v malém světě lze prožít velké věci. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (492)
„ROZUMÍTE, ŽE Z VLASTNÍ VŮLE PROJDETE TRVALÝM A NEVRATNÝM LÉKAŘSKÝM ZÁKROKEM, BĚŽNĚ NAZÝVANÝM "ZMENŠENÍ"? A ŽE PO ZÁKROKU BUDE MÍT VAŠE TĚLO ZHRUBA 0,0364 PROCENT STÁVAJÍCÍ VELIKOSTI A OBJEMU?...“ /// Na počátku je objev. (Kurva to by bylo!) Pak… film. Taková pohodovka, ve který jde o život v lepším světě. (Kdo by nechtěl žít v lepším světě, že?) Postupně do toho implementujou humor (aspoň trochu…) a zachráněj to před úpadkem. Škoda, že přepálili dýlku. Ten dlouhej mentorující závěr o lidech a konci světa… slovy Ngoc Lan Tran: „Tím vy to zabít!“ A tak ze všech pocitů zůstane v mysli jen jedna otázka – PROČ? Žádný to poselství – jestli tady teda nějaký je, mě nebere… i když – co vidíte vy, když se ohlídnete? /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Neznám film s Vietnamkou v hlavní roli. 2.) Jedu Wolkera (Jiřího): Stanu se menším a ještě menším, až budu nejmenším na celém světě. Po ránu na louce v létě po kvítku natáhnu se nejmenším.. (pokračuj vole…) 3.) Thx za titule „espectro“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ne ()
Tešil som sa na tento film. Mám rád filmy s touto tématikou a nutno povedať, že drtivá väčšina z nich sú žánrovo hlavne komédie, dobrodružný alebo kombinácia oboch. Najväčší problém tohto filmu je práve to, že sa tvári smrteľne vážne. Spočiatku ma to bavilo. Po najlepšej scéne filmu, telefonát s manželkou po zmenšovaní, ktorá mala už len jedno obočie, som čakal úplne iný priebeh. Smola, že film vykročil smerom, ktorý nebol práve šťastným riešením. Podľa mňa mal M. Damon utiecť do "veľkého sveta" za svojou manželkou a snažiť sa ju presvedčiť aby sa vrátila. Len tá jeho cesta by bola obrovským dobrodružstvom. Škoda...Jeho love story s malou ukecanou vietnamkou nebola uveriteľná. Za celý film nepreskočila jediná iskra a nebola tam jediná scéna, po ktorej by mi bolo jasné čo na nej Damon videl. Dobrou, vtipnou, ale dosť nevyužitou postavou je Dušan (Ch. Waltz), rovnako ako je nevyužitá celá druhá polovica filmu. Obrovská škoda, bol v tom obrovský potenciál. 60%. ()
Skvělý nápad, slušná první půlka a promrhaná šance v druhé. Payne se totiž snažll pokrýt tolik času a témat, že by to vystačilo na tři řady seriálu a právě to filmu podráží nohy. Výsledná romance je tak nezajímavá a uspěchaná, nemluvě o zvratu na konci, který je vyloženě extrémní a snaží se dojít ke stejnému závěru, k jakému by efektivněji došli v rámci komornějšího dramatu. Je to škoda, protože celá logistika změnšování a důvody lidí k němu byly neskutečně zábavné a v rukou jiného scénáristy by celý výsledek mohl být mnohem lepší. ()
Přelidnění planety, neustále se zvyšující spotřeba a zároveň i produkce odpadků nedává filmařům v poslední době spát. Zkouší si s tím poradit různým způsobem - od kolonizování Marsu po pokus o vyvraždění většiny obyvatelstva (čemuž tedy v Infernu na poslední chvíli zabránil Robert Langdon). Méně drastickou metodu zvolil Alexander Payne. Zmenšování. Jenže jakkoli miniaturizace lidí poskytuje výchozí premisu, film o ní film není. Žádné vtipy na téma trable mrňousů ve světě, natož nějaký souboj třeba s nepříjemným velkým hmyzem jako v jiných filmech s podobnou zápletkou. Proč Payne při odpovědích na své otázky o fungování světa použil zmenšovací příběh, když není vůbec potřeba? Tvůrci tu honí mnoho zajíců na více frontách. Zmenšování je v první řadě hořkou komedií, která jde proti víře v americký sen, načež se přidává sociální satira o krizi partnerských vztahů, zbohatlictví, vykořeněnosti střední třídy a sociální nerovnosti a končí globálními fenomény migrace, přelidnění, disidentství a souznění s přírodou. Žádné z témat ale nerozebírá poctivě, všechno jen tak nahrubo načrtne a jde dál... Kdybych se ale po zkouknutí traileru pořádně podíval, kdo je Alexander Payne, takovou chybu bych neudělal. On se totiž stále jenom drží svého tématu, kterému se v různých variacích dlouhodobě věnuje. Je jím krize smyslu života, krize lidí, jimž dochází, že promrhali svůj dosavadní život, a hledají východisko. Zmenšování tak doplácí především na skutečnost, že chce být až příliš ohromující intelektuální freskou stavu současného světa, v závěru zacházející za hranu kýče. Jenže to se mu nedaří, je to příliš velké sousto. A tak herecky skvělí Matt Damon a Christoph Waltz vycházejí naprázdno. ()
Tvorbu Alexander Paynea mám moc rád a zatím mě nikdy vysloveně nezklamal, ale tady šlápl pořádně vedle. Prvotní nápad je fajn, chápu myšlenku, co chtěl publiku sdělit, ze začátku to hýří zajímavými výjevy a nápady, ale v poslední třetině se to režisérovi úplně rozpadne pod rukama, kdy máte pocit, že si z vás Payne buď solidně střílí, anebo prokazuje ztrátu soudnosti. Už tam chyběli jenom Monty Python v objetí s Aštanem Šeranem, asi takhle nechtěně sebeparodicky to na mě působilo. No prostě úlet, co vám mám povídat. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (11)
- Paul (Matt Damon) má české příjmení – Šafránek, akorát bez diakritiky. (Nathaniell)
- Alexander Payne a Jim Taylor strávili dva a půl roku psaním scénáře. (PaTeXx)
- V čase uvedenia išlo o dovtedy najdrahší film režiséra Alexandra Payna. (Astonko)
Reklama