Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Oldřich Nový (S. Rašilov) má potíže. S Němci se nestýká, ale nese na sobě cejch: jeho manželka (G. Mikulková) je Židovka. Její příbuzenstvo už nastoupilo cestu holokaustu, která začala na pražském bubenském nádraží. Oldřich Nový se ale za žádnou cenu nechce rozvést a ze svého statečného postoje slavný herec neustoupil ani ve chvíli, kdy byl nucen nastoupit do koncentračního tábora pro partnery neárijců. Jeho žena nakonec do Terezína musela, nicméně později než Nový. Oba se po válce naštěstí sešli. Otakar Vávra (P. Batěk) natáčí film Přijdu hned. Domovnici v této milostné romanci z pavlače hrála herečka Anna Letenská (R. Prokopová). Ani s Letenskou se osud nemazlí – Němci ji nechali točit do poslední klapky a hned poté se za ní zavřela brána Petschkárny. Se svým mužem, Ing. Čalounem (M. Myšička), totiž pomohla lékaři, který ošetřoval parašutisty – atentátníky. Všichni ve filmových ateliérech, i její přátelé, tušili, jak to dopadne, ale nemohli jí pomoci. Po vylodění spojenců v Normandii se válka chýlí ke svému konci. Miloš Havel (J. Plesl) organizuje nejrůznější akce na záchranu mnoha umělců, spisovatelů, se kterými uzavírá fiktivní smlouvy jen proto, aby nemuseli na nucené práce. Rádi přijímají, ale téměř jedním dechem vzápětí někteří z nich vyhrožují: „Až bude po válce, Miloši, znárodníme tě." Z moskevského rozhlasu se proti Havlovi šíří nenávistná kampaň. Havel ví, že styky s Němci na něm zanechaly stín, ale nepřestává věřit v sílu svých nepopiratelných zásluh a také své osobnosti. Vlasta Burian (V. Javorský), povahou velké přející dítě, nemá ohledně báječné poválečné budoucnosti vůbec žádné pochybnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (28)

otík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Válka pokračuje plnými doušky a i když ke konci filmu se ke konci chýlí i válka, napětí mezi herci, režiséry a dalšími důležitými lidmi československého filmu by se dalo krájet. Sem tam někdo zmizí, sem tam je někdo někam odvezen, zmlácen, zatčen. Byla to těžká doba a podobně silné je i toto vyprávění. Rozhodně podařený díl s hustou atmosférou. ()

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Už nastavovali zadek? S ohledem na dramatičnost doby podivně nedramatická, skoro letargická epizoda. Jestli mělo jít o způsob, jak vyjádřit stoupající apatii postav (po vzoru Mad Men), tak nevyšel, protože soustředěním přednostně na vztahy mezi postavami i stylem jde stále o melodrama a to podstatné se děje na povrchu, nikoliv uvnitř. Emoce jsou sdělovány přednostně hudbou, která zní často i ve scénách, které by díky hercům dobře (zřejmě lépe) obstály bez ní. Přetrvává dojem neorganického kladení jedné události za druhou (aby nebyl ničí tragický osud opomenut – tentokrát Anna Letenská), které nahrazuje promyšlenější dramaturgii s postupným rozvíjením omezeného množství provázaných příběhových linií, takže moc nezáleží, co bylo předtím a co bude potom. Jako když si prohlížíte staré fotografie a u každé si vybavíte nějaký příběh. Takto ovšem rozdrobenost vyprávění odůvodňována není a byť si Žák s dcerou nějaké fotky prohlížejí neustále, odskoky do 68. roku působí nadále rušivě a nijak smysluplně nekomunikují s tím, co se dělo za protektorátu. Závěrečné dialogy o tom, k čemu by mohlo dojít po válce (obavy, aby se Frič neuchlastal, Havel věřící, že mu stát vrátí peníze) pak nejsou více než samoúčelným pomrkáváním na poučeného diváka, který ví, že všechno bude jinak. Stejným způsobem bohužel (ne)funguje celá Bohéma, silná tam, kde stačí ukazovat, ale selhávající, když je třeba vyprávět. ()

Reklama

PKD 

všechny recenze uživatele

Napřed velké těšení, z prvních dílů nadšení, a od pol. prakticky nekoukatelné. Série, která vystřílela svůj potenciál hned v prvních 2 dílech. 3.hvězda za geniálního V.Javorského, u nějž jsem přesvědčen, že je to Vlasta Burian, který se vrátil (s mírným faceliftem) zpět časem, aby mohl hráti v této (satanžel!) promarněné šanci na tv s. na který by se dívalo ještě za 20,30 let.:( Škoda. Měl jsem Velké Naděje. Dickens by mohl výprávěti. P.s. můj jmenovec Dlouhý, též zaujal. Chvílemi byl až hrozivý.;-) Pardon, technická chyba...tento komentář jest myšlen samoz. na celek, nikoli jen na tuto episodu. ()

topi odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tady se podařilo do jedné epizody nacpat události od heydrichiády po osvobození a to tak krkolomným způsobem, že opravdu nemám chuť sledovat poslední dva díly. Proč v každé epizodě musí být postelová scéna? Navíc fakt otřesná, bez nějakého důvodu. U herců a hereček už doslova s každou další částí vyloženě skřípu zuby, Prokopová, představitelka Letenské je takový dřevo, že by si měla pustil film Kat nepočká s Bohdalovou, jenž se o osudech Letenské také zabývá. Ovšem to je v hereckém i režijním provedení totálně jiná liga. Tohle je normální odpad. ()

Nach 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Dramaticky vyváženější epizoda než ta předchozí. Nejvíce prostoru zde dostává dění okolo Anny Letenské. Ta se pro čtvrtou epizodu stává hlavním charakterem a herecky zastiňuje své ostatní kolegy. Co se týče atmosféry, ta je zde konzistentnější, než u předchozích částí. Už jen samotný úvod s Emilem Háchou a Burianem měl takové grády, až mi běhala husina po zádech (Hácha by si zasloužil vlastní filmové drama). Suma sumárum, problémy s herci zde přetrvávají, ale koncepce této epizody byla postavena natolik dobře, že se z ní stal mírný nadprůměr, který si tu čtvrtou hvězdu přece jen tentokrát zaslouží. Ať i epizody pět a šest nastavenou laťku minimálně udrží. 75% ()

Galerie (18)

Zajímavosti (7)

  • Název epizody odkazuje na legendární: „Eppur si muove,“ do češtiny obvykle překládáno jako: „A přece se točí.“ Jedná se o frázi, kterou podle legendy řekl Galileo Galilei poté, co byl nucen se veřejně zříci Koperníkova učení o pohybu Země před inkvizičním soudem. (sator)
  • Vlasta Burian (Vladimír Javorský) přebírá v epizodě státní vyznamenání od prezidenta Emila Háchy. Burian si v den Háchových 70. narozenin ale nešel pro Národní cenu na Hrad, ale do Smetanovy síně pražského Obecního domu. A nedostal ji z rukou Emila Háchy, ale Emanuela Moravce. Burian byl oceněn za „umění dramatické a za vynikající výkony herecké v posledním období s přihlédnutím k filmové činnosti“. (sator)
  • Willy Söhnel (Jan Hájek) poslouchá vylodění v Normandi na rozhlasovém přijímači Telefunken Viola z let 1937–1938. Telefunken byl německý výrobce televizních a rozhlasových zařízení v letech 1903–1967. (sator)

Reklama

Reklama