poster

Spalovač mrtvol

  • Velká Británie

    The Cremator

Drama / Horor / Thriller / Psychologický / Komedie

Československo, 1968, 96 min

Komentáře uživatelů k filmu (1 520)

  • Malarkey
    ****

    Naprosto destruktivní záležitost, u který se neobejdu bez pořádné řádky nervů, protože Rudolf Hrušinský hraje tak dokonale, že strach jít z něj by ještě bylo hezké, ale tady je to ještě něco více. Ten film se promítal v Holandsku a lidi se tomu neskutečným způsobem smáli, když film promítali v Itálii, prožívali to na plátně jako ten nejkrutější horor, který kdy vůbec viděli, protože spalovat mrtvoly při premiéře v té době bylo zakázané a diváci z toho museli mít noční můry, ale když se film promítal tady, byl z toho každý šokovaný. Spalovač mrtvol je dost možná nejlepší český film v celé historii česko-slovenské kinematografie, ale já musím potvrdit, že českých filmů, a pětihvězdičkových existuje přeci jen více, i když čtyři hvězdičky tady jsou také hodně silné, jsou hlavně proto, že ten film nepřináší nic dobrého. Je to vlastně velký herecký koncert Rudolfa Hrušinského, protože zahrát někoho tak brilantně jsem snad ještě nikdy neviděl, nebo jsem nad tím minimálně po skončení filmu chvíli přemýšlel. Ze Spalovače mrtvol šel strach, ještě aby ne, tvůrci to prý točili proto, aby se lidi smáli, ale nakonec odvyprávěli tak zlý příběh, že černý humor zastřel celý ten příběh vlnou strachu. Mně se tento film líbil, tvrdím, že je to dost možná nejlepší český film, ale přesto dávám čtyři hvězdičky a na více se nezmůžu. Měl jsem z toho prostě tak zvláští rozporuplné pocity, kterým jasně vévodil Rudolf Hrušinský, ale taky fakt, že depresivní film, kde příběh jde od deseti k pěti stačí vidět jen jednou a víckrát už ne, a to je docela škoda. --- Dáš si rakvičku nebo věneček?(21.8.2008)

  • Le_Chuck
    ****

    Exkurzia do mysle človeka vzdelaného, milujúceho, ale vo vnútri chorého. Že nieje nič čierno biele vieme a Herc dokázal tie najodsúdenejšia hodné názory podať tak sofistikovanou formou, že človek až nechápe. Kopfrkinglove hypnotické monology v kontraste chrámu smrti, bordelu a rodinných večierkov donútia premýšlať, chápať.(14.11.2005)

  • Sarkastic
    *****

    Už při prvním zhlédnutí jsem byl naprosto ohromený tímto grandiózním filmem a nezapomenutelným zážitkem z něj (i když se pak u mě dostavila docela slušná depka ;-)). Při dalších zhlédnutích jsem si Spalovače užíval ještě víc, a to všech jeho složek, ať už to byl brilantní Rudolf Hrušínský (pro mě osobně jeho nejlepší herecký výkon), výtečná Herzova režie, Liškova hudba, Milotova kamera, Janáčkův střih, mrazivá atmosféra, či cynický, černý a morbidní humor (ale naprosto chápu, že to někomu vtipné nepřišlo; ostatně i mně při prvním zhlédnutí do smíchu zrovna nebylo...viz Herzův monolog v bonusech). Myslím, že ani nebudu moc přehánět, když Spalovače označím za jedno z nejlepších dramat, které kdy byly natočeny (z československých možná vůbec nejlepší).(29.3.2008)

  • berg.12
    *****

    Hypnoticky pojaté téma, hypnotické herecké výkony, hypnotická kamera, hypnotická hudba, hypnotický filmový zážitek. Jako dílo s přesahem diskutabilní, okno do choré mysli ovšem otevírá v oparu dvou probdělých nocí.(9.9.2005)

  • viperblade
    *****

    Komentář obsahuje SPOILER! Krásně odporné! Krásné - výborně natočeno, skvělá atmosféra a bezpochyby nejlepší role Pana Herce Rudolfa Hrušínského ve které nás přesvědčuje o tom, že nejenom komediální role hodných dědečků jsou jeho jedinými výkony. Odporné - je zde patrný vliv Třetí Říše na prosťáčka, který zabije téměř celou svou rodinu. Dnes je sobota. V mém chrámu smrti se nespaluje. Věta, z které vás zamrazí!(13.10.2007)

  • Lavran
    *****

    I takto umělecky hodnotný může být český film, pokud je filmařům z hůry dáno (kéž by se to stávalo častěji než jednou za x dekád!). Stanislav "Fish Eye" Milota si zaslouží hlubokou poklonu za své odvážné experimentování za kamerou (škoda té "davové" scény z podlahy střižny - mohla být zajímavá), které je nebesky zvrácené (velmi příhodné). Jistě by byl také velký hřích neutrousit slova o nádherně uhlazeném, mrazivém a decentním hereckém koncertu pana Hrušínského, jehož sametové proslovy o smrti a kráse již dávno utkvěly ve svorné divácké paměti národa českého. Co by asi na Spalovače říkal takový David Lynch? :)(11.8.2008)

  • sud
    *****

    Spalovač mrtvol je na tuzemské podmínky takřka přírodním úkazem. No, i v zahraniční kinematografii podobný film abys pohledal. Jeho výtvarná stránka a nadčasová kamerová práce pana Miloty je neuvěřitelná. Černobílá tomu sluší jako holkám bikiny a systém křivých úhlů a rybích ok se začal v kinematografii plně využívat až mnohem později. Celý film má také nepřehlédnutelný psychedelický nádech. O Rudolfu Hrušínském a jeho zdejším výkonu bylo už napsáno mnohé, nebudu se k tomu tedy vyjadřovat, ale přece jen, přečtete si nápisy na úvodní straně DVD. Ačkoli on je hlavním tahounem (ani na minutu nesleze z obrazovky), za zmínku stojí rovněž Vlasta Chramostová nabitá ženskostí a nesmělý a zatrpklý pan Dvořák v podání Jiřího Menzela. Spalovače mrtvol bych nikdy nenazval hororem. Nepůsobí děsivým dojmem (snad jen návštěva lapidária a scéna z krematoria s Kopfrkinglovou dcerou), spíše se jedná o morbidní černou komedii s vytříbeným humorem alá Tim Burton. Kultovní film, ve kterém si každý něco najde. 95%.(15.8.2008)

  • psy.cho
    *****

    Pan Kopfrnkingl ma dostal. Tlieskam pred týmto hereckým koncertom v podaní Rudolfa Hrušinského!! Mrazíva atmosféra z miest krematória. Takto ma vyzerať psychologický film s črtami hororu. Veľmi silný zážitok.(3.4.2011)

  • Falko
    ***

    Ja som z tohto filmu nebol az tak nadseny, ako väcsina uzivatelov CSFD, pretoze ma nudila prva polovica filmu a tie monology Rudolfa Hrušínského ma skor uspavali, ale na druhej strane zahral psychopata bravurne, to naozaj musim uznat. V kazdom pripade pri prvej reprizovej prilezitosti si tento film este raz zopakujem a mozno prehodnotim svoje priemerne hodnotenie. Od rezisera Juraja Herza si omnoho viac vazim takmer hororovu rozpravku PANNA A NETVOR (1978) so Zdenou Studenkovou, pri ktorej som sa v detstve skutocne bal... 13.04.2010 ________ Rudolf Hrušínský st. - (Kopfrkingl) +++ Vlasta Chramostová - (Lakmé) +++ Jana Stehnová - (Zina) +++ Míla Myslíková - (žena v klobouku) +++ Vladimír Menšík - (Muž ženy v klobouku) +++ Jiří Menzel - (Dvořák) +++ Nataša Gollová - (Madam v bílé pláštěnce) +++ Oldřich Vízner - (Pan Kája) +++ Jan Kraus - (Vojtěch Prachař) +++ Hudba: Zdeněk Liška +++(13.4.2010)

  • Rex Mundi
    ****

    Ako sa neškodný pošuk vďaka "správnemu" očkovaniu zmení na veľmi nebezpečného pošuka. Skvele zrežírovaný mix žánrov a unikátna atmosféra pohybujúca sa na hranici duševného zdravia rovnako ako hlavný hrdina.(12.12.2007)

  • Ded@M@tes
    *****

    Chladnokrevný film s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli. Šel z toho mráz po zádech. ( Hodnocení: 9/10 )(20.4.2012)

  • NinadeL
    ****

    Rozkošnicky poživačný výkon masturbujícího Rudolfa Hrušínského, který se onanuje a mazlí s každým gestem a frází, a prakticky nesleze z plátna během celé projekce, je tou hlavní devízou a tahákem pro pocit štěstí a úspěchu z diváckého kontaktu s Herzovým kultem. Mnohokráte bylo připomínáno, že na počátku stála Fuksova předloha a Fuks byl nadmíru nápaditým autorem černého humoru i ve svých dalších dílech. Formálně film pak uchopil kameraman Milota a nadužíváním rybího oka předeslal faktum nesmrtelnosti, totiž, že Spalovač nikdy nezůstane opomenut na filmových oborech všech lepších škol. Poselství je jasné, lidská malost je zkázou světa a jsme přece zvířata, když raději poskytneme věčný klid všem čarokrásným, které máme kolem sebe. Nicméně, odhlédneme-li od drobných libůstek a velmi zábavného ukrajování filmového času, ve kterém nás provází permanentně vzrušený Kopfrkingl, ocitáme se velmi snadno v transparentním světě mnichovských a narativních klišé čs. filmu. Doba, kdy kulminovala oslava 15. března 1939 byla vylíčena mnohokrát a ještě mnohokráte bude, nicméně zde přeci jenom nalézám jistý posun laskavého otce od rodiny, který tak rád dochází do vykřičeného domu a zatímco si vybírá ženu velice podobnou té své doma, probírá se se svými novými soukmenovci událostmi příštími. A žel musím podotknout, že mimo zcela mimořádný výkon Hrušínského, je další obsazení rolí až příliš typizované a podléhající škatulkám. Stejně jako je tristní, že při tak jasně definované době a místě určení, se opět ocitáme ve změti krumbachovského bezčasí plného tučných linek na oči a šílených kreací umělých paruk. Chramostové poslušná žena není jiná než ta, kterou sehrála s obdobnou pokorou už v Rudé záři nad Kladnem, Menzelův nervóza je jen další variací na jeho stálou roli před kamerou, nemluvě o typizaci mladého Krause, téměř pubertálního Víznera, roztěkané Rosůlkové nebo nedej bože Gollové v poloze její druhé suverénní kariéry. Lyrická Šulcová je také stále stejnou, komické duo hysterického manželství Myslíková-Menšík jakoby vypadlo z druhořadé televizní inscenace a možno se sekundárně potěšit snad už jen bezskrupolózním Prachařem, ačkoli ani pro něj toto nebylo nic nového, a pikantním Kohoutem, Edáčkem, který byl ale miláčkem odjaktěživa. Posledními z posledních zapamatovatelných tváří jsou výjimečný Štekl a absurdní Anýžová. Co je tedy pointou? Krev a popel jedno jsou.(9.12.2012)

  • Dan9K
    ***

    Zkusím opět trochu té objektivní kritiky: teda jako první půlka se mi skoro jako vůbec nelíbila! Tak tedy, stylizace Rudolfa Hrušínského jako dokonale ujetého magora se povedla na jedničku s hvězdičkou, včetně nápadité kamery, střihu, hudby a vlastně skoro všeho. Takže co to tu zase blábolím? Co mě zklamalo byla malá epičnost příběhu. Pokud byla účelem spíše pomalá hypnotičnost, pak nechápu ty rušivé elementy, zejména manželský pár Vladimíra Menšíka a Míly Myslíkové, který mě iritoval a pravidelně vyhazoval z opojného stavu, ve kterém jsem visel na každém Karlově slově, důsledkem pak snad byla ( k mému smutku) i větší netečnost k možným dalším filmovým kvalitám. Možná že mi snad i z počátku ta přestylizovanost neseděla, ale zejména svádím svůj negativní dojem z první půlky na jistou váhavost v kadenci dějových posunů ("zanechme těch eufemismů"). To se ovšem v druhé půlce změní. Dokonalost atmosféry a všech ostatních (již zmíněných) prvků se tam spojí se stále zkaženějším Kárlem a jeho neustále zdařilejšími a mrazivějšími monology a samozřejmě i pozoruhodnými činy uvnitř vlastní rodiny. Nejdřívě jsem váhal, zda dát vůbec 2 hvězdy, nyní je mi líto, že nedám 4, proto bude nejlepší, když se na film časem podívám znovu.(21.12.2007)

  • Radko
    ****

    Vyše tisíctristo komentárov tu rozobralo klady a zápory filmu naozaj dôkladne. Ponúknem preto len drobnú úvahu, týkajúcu sa aj dnes pomerne modernej tézy. Týka sa toho, že kresťanská filozofia a náboženstvo mnohým ľudom nemajú čo ponúknuť a tak sa spústa alternatívcov, mystikov a hľadačov racionálnych duchovných ciest upína k rôznym formám budhizmu. Ako ukazuje film a potvrdzuje história, štáty (režimy), v ktorých dominuje budhizmus nemajú problém s ukončením života človeka. Sofistikovane je to obhájiteľné práve reinkarnačným kolobehom duše. Stačí si pozrieť niektoré z ázijských vojnových, hororových či historických filmov. Všade len minimálne pozastavenie sa nad smrťou konkrétnych jedincov, nad ďalšími desiatkami, stovkami ba tisíkami pešiakov. Často sú oproti tomuto stoicizmu smrti vybrúsené a prepracované techniky zabíjania. No veď čo, estetika smrti je v pohode, pretože ak mal mŕtvy dobrú karmu, za chvíľu sa ocitne vo vyššom leveli, ba možno sladučko zaspí v nirváne.(4.9.2014)

  • ClintEastwood
    *****

    Ještě předtím, než byl v rozlehlém hotelu Overlook osvícen Jack Nicholson, byl omámen nacistickým rarachem pan Kopfrkingl, v nezapomenutelném podání mistra Hrušínského. Herzův podmanivý černohumorně laděný klenot, nezná hluchých míst a svým zpracováním se dodnes absolutně vymyká tuzemské tvorbě. Stručně - Spalovač mrtvol je nadčasový, jedinečný snímek, s obrovskou vypovídací hodnotou a famózním Rudolfem Hrušínským, který zde vytvořil po Švejkovi asi svou nejslavnější roli. Jeden z nejlepších československých filmů vůbec. P.S. Snad každá Hrušínského replika, má dvojsmysl.(18.11.2009)

  • Reiniš
    *****

    Opravdu jeden z nejlepších (a nejděsivějších) českých filmů. Nemám, co víc dodat, vše už bylo řečeno. ,,Spasím je všecky" mi zní v uších doteď...(14.6.2010)

  • Ony
    *****

    "Jsme krásná a požehnaná rodina. ... a já mám pořád pocit, že pro Vás dělám strašně málo." Už jenom slyšet hlas Rudolfa Hrušínského je úchvatným kulturním zážitkem. Co to je vidět celého Spalovače mrtvol se snad ani nedá slovy popsat. Je to strhující, mrazivé, estetické, nezapomenutelné. Herecké výkony, hudba Zdeňka Lišky, pardubické krematorium Pavla Janáka - vše skvostné. Mezi českými filmy, které znám, tento jednoznačně vítězí.(24.10.2005)

  • Divočák
    ****

    Dávám ****, možná **** a 1/2 a nezlobte se na mě, ale to jen kvůli tomu, že rozjezd je na mě opravdu hodně pomalý a začátek mě mírně nudil. Jinak posledních 20 minut je opravdu geniálních, takovou gradaci jsem viděl snad jen u Vykoupení z věznice Shawshank. Samozřejmě perfektní Hrušínský, perfektní režie, perfektní kamera.(18.9.2005)

  • Mahalik
    ****

    Na férovku řeknu, že se mi ještě nestalo, abych si po zkončení filmu stoupnul před zrcadlo a napodoboval hlavní postavu, která mě naprosto ubila k smrti svým neuvěřitelným vystupováním a kterou považuji za možná nejlépe česky zahranou bytost. Hrušínský je famózní, až bych snad i měl napsat, že na něj je to slovo jen chabým vyjádřením. Spalovač je film...já nevím...hodně složitej, co do pochopení, protože některý symboly, který Herz používá jsou dvojsmyslný a ne vždy jsem pochopil o co go. Stále ve mě ale přetrvává ten debilní pocit, který mi šeptá...UCHO, UCHO! Ano, film s Bohdalovou a Brzobohatým je prostě u mě to, co očekávám od atmosférickýho filmu a toho hnusnýho mrazení se mi tady až tolik nedostávalo. Ale čert vem atmošku! Kopfrkinglovo závěrečné- nebo konečné mluvení k davu pozůstalých (de facto i k sobě samému), je totální herecká exhibice. Jeho přednes je pro mě ukázkou geniality a taky perfektním přirovnáním k větě: "Ten chlap upoutává pozornost, aniž by o to stál!". 90%(8.6.2009)

  • sepp
    *****

    Dokonale, skutecne dokonale filmove dilo, u ktereho se da skoro i rici, ze prekonalo svoji knizni predlohu. Na motivy velmi pusobive knihy L.Fukse a za pomoci jednoho ze 3 nasich nejvetsich hercu vsech dob (vedle Buriana a Wericha), dokazal Juraj Herz stvorit svym opravdu citlivym a bravurnim reziserskym umenim nadcasove a neprekonatelne dilo ceske kinematografie. Ze jsou ostatni herci take dobri? Nepovidejte, ani si jich behem filmu nesvimnete a prikovani v kresle sledujete s tajicim se dechem sledujete toto mnohovrstevnate a psychologicke dilo. Spalovas mrtvol je nejen pusobivym dokladem o zvlastnosti a take zvracenosti lidske psychiky, o rozdilech mezi lidmi, o tom jak tezko se da urcit normalnost u lidi, ale take jak nebezpecne muze byt presvedceni o sve nadrazenosti a vyjimecnosti, zejmena intelektualni, ktera vede do zahuby... Spalovac mrtvol by si zaslouzil Oscara a pan Husinsky za svuj nejlepsi vykon kariery alespon tri.(21.2.2004)

  • Xmilden
    *****

    Jestli se tomuto černému humoru dá ještě říkat černý to už opravdu nevím. Pokud člověk neviděl tento film tak velmi těžko uvěří co vše bylo možné natočit v Československu. Rudolf Hrušinský zde překonal i všechny nejlepší dnešní herce světa. Sem ochoten kdykoli odpřisáhnout, že nejen touto rolí se jedná o největšího filmového velikána co chodil po filmových prknech.(23.8.2008)

1 2 3 4 5 6 7 20 39 57 76