poster

Upír z Feratu

  • angličtina

    Ferat Vampire

Sci-Fi / Horor / Krimi

Československo, 1981, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • noriaki
    **

    Jsem ochotný uznat, že za plytký děj a propady v atmosféře můžou cenzorské zásahy. Ale nikdy Herzovi neodpustím, že prováhal jedinečnou možnost rozmlžit závěr do dvou možných vysvětlení. Příběh si o to přímo říkal, a nebylo by potřeba ani moc přepisovat. Když už mu na Barrandově nedovolili natočit syrový horor, ani plnohodnotné sci-fi, mohl zásahy obejít natočením mysteriózního psychodramatu. V něm by snad obstál i ten Menzel v hlavní roli.(18.1.2021)

  • Tom_Lachtan
    **

    Hrozné béčko, které sráží jednak pitomoučký scénář se zlořádným, krvesavným vozem a druhak neschopnost Juraje Herze vést herce a proto tu tak nějak průměrně hraje jen Petr Čepek a ostatní působí spíš jako banda ochotníků a nejvíc to do očí bije u Jiřího Menzela a u VeškrnoHavlice. Tak nějak jsem si jistý, že i kdyby tam byl původní záběr motoru Ferata, který vytvořil Švankmajer, tak to pořád bude béčko na hranici směšnosti. A kdyby měl Ferat alespoň pár chapadel a měl nahou scénu s VeškrnoHavlicí, ale to néé.(27.3.2017)

  • Zazie
    **

    Jako nápad zajímavé, ale jako by tomu něco chybělo a něco přebývalo. Mně osobně nejvíc irituje postava Madame Ferat - přesně takhle si komunisti představovali zlou kapitalistku. Autíčko bylo nádherné. Dneska už si asi málokdo vzpomene, že před premiérou filmu bylo vystavené ve výloze obchodního domu Družba na Václavském náměstí a tísnily se tam davy - každý chtěl vidět, co by Škodovka dokázala vyrobit, kdyby...(25.6.2007)

  • NinadeL
    ****

    Zatímco Herzovo setkání s Josefem Nesvadbou lze považovat za provokativně inspirativní, jiná česká setkání s žánry hororu nebo sci-fi je nutné tolerovat skutečně jen jako experimenty či pokusy. A i když je výsledná podoba filmu Upír z Feratu Herzem označena za pouhý fragment jím zamýšleného filmu, i tak zůstalo zajímavé svědectví o české poctě klasického expresionistického skvostu. Není ostatně náhodou, že Herzogův německý remake Nosferatu: Phantom der Nacht vzniká o pouhé dva roky dříve. Herz ovšem tvořil v podmínkách státního filmu, odkázán byl na mladoboleslavskou automobilku a k dispozici měl vysloveně nevyrovnanou hereckou sestavu. Sám toužil patřit mezi herce, které spojuje role upíra Nosferatu a proto se obsadil do fragmentů němého filmu komentovaných nezaměnitelně ironicky ypsilonkovskou dikcí obdařeného Schmida (zde v roli parafrázující Van Helsinga). Hlavní ženkou roli svěřil své oblíbené Veškrnce, pro kterou měl vždycky slabost a opakovaně v ní dokázal probudit jinou polohu jejího mladého talentu. Zajímavě pracoval s Menzelem i Čepkem, podivným tajemstvím obestřel stařičkou Blanku Waleskou, ale mnoho nedokázal vykřesat z Jany Břežkové, které snad šlo uvěřit polohu závodnice, ale cokoli dalšího už byl problém. Samostatnou kapitolou zůstává poživačná sapfická madame Ferat svěřená Zdence Procházkové, toho času již česko-rakouské herečce. Ze Švankmajerových nápadů mnoho nezbylo, ale odkaz na něj alespoň stvrzuje prostřih na jeho Rakvičkárnu. Mohlo to být skvělé gore srovnatelné se západními filmy té doby, takto máme alespoň zajímavější psychologické drama s jednotlivými prvky pro český film nevídanými.(26.8.2020)

  • K.I.N.G.
    *

    Česká sci-fi literatura a český filmový horor, to jsou pojmy, které znějí, jakoby je někdo právě vymyslel. Těmito věcmi se opravdu nemůžeme pyšnit. Prakticky vždy se jednalo jen o nějaké pokusy. Být uzavřen v socialistickém světě a nevidět Carpenterovu "Christine", dal by se tento experiment akceptovat aspoň jako něco trochu důstojného, ale takto je to jenom nudný a nepodařený blábol a nevěřím, že je to jen vina debilní komunistické cenzury. Ten film totiž podle mě neměl žádný větší potenciál už od samého začátku. 10%(2.6.2012)

  • - Po dotočení film prodělal těžké cenzorní zásahy pod přímým dohledem tehdejšího vedoucího dramaturga Barrandova Ludvíka Tomana. Po řadě úprav byla odstraněna většina scén považovaných za "ohrožení morálky komunistického lidu", ať už se jednalo o nahotu, provokativní západní elementy, krvavé scény a scény se záběry na vnitřnosti Feratu. Vystřižené scény se nedochovaly. Režisér dodnes považuje tento film za své "nejzmrzačenější" dílo. (BoredSeal)

  • - Herečka Jana Břežková se kvůli své roli závodnice musela naučit jezdit autem. (BoredSeal)

  • - Automobil z filmu se nachází v Muzeu Škoda v Mladé Boleslavi. (Rat-Man)