Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kingik
    **

    Závodní auto z konstrukční stáje Ferat jezdí na krev. To je z ekonomického hlediska, a při stále rostoucích cenách benzínu, nesporně výhodné, ale z etického hlediska poněkud nepřípustné. Jenže jsme v (českém) hororu. Mohl z toho být perfektně drastický horůrek, ale film byl zřejmě tehdejší velmi přísnou cenzurou natolik drasticky sestříhán, až nemá jedinou pořádnou hororovou scénu. Režisér a také autor scénáře Juraj Herz však také velmi často poukazuje, jak mu byl film zničen. Jak daleko se cenzura podepsala na výsledku, lze těžko soudit, ale nepochybně musel mít potíže při svém uvedení do kin. Je pravda, že několika scénám chybí jako by návaznost, ale i tak je výsledkem poněkud mdlý film. Dobré herecké trio Menzel, Veškrnová a Čepek dělají, co mohou, aby film zachránili od jednotvárné stagnace a nevyužitého potenciálu, který námět o upírském autě skýtal. Osobně jsem od tak proslulého filmu čekal mnohem víc, ale auto bylo pěkné. 40%(1.5.2012)

  • Robbi
    ***

    Problém tohoto filmu je dvojí - hodnotíme ho až dnes a ne v době jeho vzniku. Podívejte se na horrory z počátku 80. let a budete se také smát. Prostě Upír z Feratu jednak předběhl svou dobu, a pak dle zdejších komentářů byl ve špatnou chvíli na špatném místě. Herz mohl samozřejmě udělat gesto a postavit se cenzurním střihům tím, že by film odmítl takto pustit do kin. Ale ruku na srdce, stříhalo se jen u nás? Kolik podobně (a nemyslím tím POUZE ideologii) zmrzačených filmů máme? Vzpomeňte si, co potkalo Sergia Leoneho a jeho Once Upon A Time In America (Tenkrát v Americe)! Vnímejme trošku také ono číslo, co se uvádí za názvem filmu - a nebuďme tolik zhýčkaní dobou. Upírovi dávám 3,5 - ti, kteří mé názory čtou, si to mohou zaokrouhlit nahoru.(2.3.2010)

  • gudaulin
    **

    K Upírovi z Feratu jsem se vrátil po dlouhé řádce let a stálo ho to hvězdičku. Nejcennější je na něm námět převzatý z povídky Josefa Nesvadby o autu poháněném lidskou krví. Netuším, jestli to byl jeho originální nápad, ale z dřívější doby jsem na nic podobného nenarazil. Každopádně jde o provokativní myšlenku, ze které se dá vydatně těžit. Juraj Herz měl sice své úspěšné období už dávno za sebou, ale v pár scénách se upomíná na své lepší já, které bylo schopné natočit Morgianu nebo Spalovače mrtvol. Jádrem problému je scénář. Nevím, do jaké míry ho ovlivnily cenzurní zákazy, každopádně vznikl v době, která hororu a sci-fi nepřála - byly považovány za úpadkové žánry a jako takové vytěsňovány. Malý rozpočet se projevil negativně, nazdobená škodovka dnes nevzbuzuje bázeň ani obdiv, maximálně shovívavý úsměv. Menzelovo jednovýrazové herectví filmu taky nepomáhá. Tady byl třeba charismatický charakterní herec. Uděluji 40 % celkového dojmu s dodatkem, že jestli by si nějaký titul zasloužil v českých podmínkách remake, pak právě tenhle.(16.6.2006)

  • Schlierkamp
    ***

    Československý sci-fi horor o výkonném automobilu, jenž je přes plynový pedál poháněn lidskou krví. V celé šíři snímku je záměrně poukazováno na souvislosti s klasickými filmy o upírech, dokonce samotný název filmu evokuje nesmrtelné dílo z roku 1922. Pro ještě větší názornost je ve filmu promítána krátká ukázka s hrabětem Draculou, jehož prezentuje sám režisér J. Herz. Hlavní postava MUDr. Marek (J. Menzel), se snaží proniknout do tajů podezřelé společnost Ferat, disponující těmito záhadnými vozidly (karoserie designovaná T. Pištěkem namontovaná na podvozek Škody 130) a jejíž představenou je postarší madam s lesbickými sklony (Z. Procházková). Kromě velmi záhadné postavy ztvárněné excentrickým J. Schmidem se vedlejších rolích objevila D. Veškrnová jako objekt Markovy touhy a oběť agresivního vozu či tradičně asexuální J. Břežková. Svému mimořádnému postavení v herecké elitě tentokrát nedostál P. Čepek coby trenér závodních jezdců Kříž, jenž kryl všechny netypické funkce automobilu. Ve snímku se sice vyskytuje několik hororových prvků (např. opakování scén v márnici či organický motor živící se lidskou končetinou), avšak domnívám se, že pan Herz natočil už mnohem povedenější hororová díla, otázkou však zůstává, nakolik snímek poznamenala cenzura. Námět podle povídky J. Nesvadby z oblasti sci-fi byl poměrně originální, avšak zpracování a bohužel i režie dle mého názoru dost zaostávala, působilo to na mě dost neprofesionálně, chaoticky a závěr byl přímo nepovedený a nedůstojný. Za zmínku stojí atraktivní vozový park, jenž se objevil na konci snímku v Rally Bohemia 81, čítající takové vozy jako závodní Fiat Ritmo, Reanult 5, Ford Capri, Opel Ascona aj.(1.10.2015)

  • Terva
    ****

    Desing automobilu Ferat - http://www.youtube.com/watch?v=Kd_zZv3eplY dělal Theodor Pištěk ve spolupráci lidí z Mladé Boleslavi z oddělení vývoje soutěžních a závodních vozů Škoda. Podařenou psychohudbu k filmu složil Petr Hapka. Hlavním hrdinou, mimo Mimi ( Dagmar Veškrnová ) a Dr. Marka ( Jiří Menzel ), je automobil Ferat Wampire z biologickým motorem, který jezdí na neobvyklé palivo. Ani po dvaceti devíti letech od natočení tohoto snímku režisérem Jurajem Herzem, jsem se nenudil a při pohledu na ty všechny vozy Škoda 1000, Škoda R - 110 nebo Škoda 120 nebo Fiat Maluch jsem si pěkně zavspomínal. Ne úplně nadarmo jsem si taky vzpomněl na filmy Terminátor nebo Virus z Jamie Lee Curtisovou a na knihu Století páry od Petra Schinka. TERMINÁTOR ( 1984 ) - stroj z ocelovou konstrukcí která je obalená lidskou tkání, VIRUS ( 1999 ) - stroje využívající ke svému " životu " lidské orgány, STOLETÍ PÁRY ( 2010 ) - Bytosti z masa a kostí uměle " vyrobené " pro práci, hlídání, ochranu a boj, UPÍR Z FERATU ( 1981 - 82 ) - biologická jednotka velké síly obalená ocelovou konstrukcí. A v neposlední řadě i povedená plakát k filmu, který lehce připomene Tarantinovo Grindhouse: Auto zabiják (2007).(6.6.2010)

  • - O Feratu, tedy voze, byl poměrně obsáhlý článek v tehdejším časopise MOTORistická současnost. (Robbi)

  • - Vůz byl skutečně ojedinělým unikátem, Pištěk navrhl tři různé karosérie, které se během natáčení prohazovaly (lze to poznat například podle různého uchycení zadního spoileru). To vše bylo naroubováno na podvozek soutěžní Škody 130. (Robbi)

  • - V roku 2016 si automobilka Škoda uctila 35. výročie filmu. Stalo sa tak prostredníctvom špeciálneho zafarbenia, čierneho laku, zlatých kolies a červeného F na kapote závodnej Škody Fabia R5 na Rally Bohemia. Taktiež zhotovili unikátny a jedinečný motocykel z názvom Ferat2, dizajnovo inšpirovaný filmom. Motocyklov bolo vyrobených iba 25 kusov, kmotrami celého projektu sa stali režisér filmu Juraj Herz a Theodor Pištěk ml., výtvarník a dizajnér pôvodného auta Ferat. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace