poster

Upír z Feratu

  • anglický

    Ferat Vampire

Sci-Fi / Horor / Krimi

Československo, 1981, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gavin87
    ****

    Chápu, že tento film si mnoho příznivců nezískal a že jej místní odborná veřejnost doslova strhá, nicméně vezmu-li v potaz, že tento film byl v Československu svým žánrem a tématem naprosto ojedinělý a řekněme průkopnický a navíc ještě želbohu podléhal přísné censuře tehdejší rudé garnitury, musím jej hodnotit jako naprosto skvělý. Na tento film se vždy velice rád podívám a dokonce se na něj dívám velice často. Mimochodem, když pan Menzel prochází hřbitovem do obřadní síně za účelem prohlídky rakve Luisi Tomášové, je zabrán stejný náhrobek, který se objevil rovněž ve filmu Spalovač mrtvol.(4.8.2010)

  • Spectre
    ***

    Dosť kontroverzný film. Ja osobne si nemyslím, že by to bol odpad. Určitá uletenosť by bola snáď aj zámerná. Miestami je to aj riadne psycho (napr. tá dôchodkyňa na prechode), ktovie ako by to dopadlo keby tvorcom nepristrihli krídla. Žiaľ, nie je možné presne povedať na akú nôtu hrá tento film, čo je jeho hlavná chyba. Námet ako taký je zaujímavý, ale ztvárnením mi to prišlo strašne Béčkové. Samotný automobil je kapitola sama o sebe, keď som videl zadné svetlá zo 120tky, tak som vybuchol smiechom (ináč zpredu vyzerá dobre :) ). Šialený je aj personál firmy Ferat. Čo sa týka hercov, tak Menzel sa moc nepretrhol (jeho úloha mu to ani neumožnila), Dagmarka to snáď ani nehrala (čo by nevadilo, pretože ju ako herečku nejako zvlášť nebaštím), avšak súhlasím s tým, že Petr Čepek bol výborný (asi jediný výraznejší herec v tomto prípade, jeho postava je dokonale slizká). Keď sa to vezme celkovo, tak by nebolo správne tento film úplne odsudzovať. Aspoň na prvé zhliadnutie som sa nenudil a snáď som sa zabavil aj tam, kde sa to v roku 1981 nečakalo. Milovníkom uleteností odporúčam! :)(17.8.2005)

  • Gilmour93
    **

    Dřevěným kolíkem přímo do srdce? Ale kdepak, miřte na pneumatiky.. Herz si hraje na Belu Lugosiho, Menzel si hraje na herce, T.Pištěk a pracovníci vývojového centra Škody MB si hrají na designéry (úprava Škoda 110 Super Sport), ale celé je to jakési bezkrevné a nedržící pohromadě. Zůstává otázkou, jak by film vypadal bez zásahů sviňsky rudých cenzorských nůžek..(30.6.2010)

  • kaylin
    ****

    „Upír z Feratu“ je jedním ze skutečně povedených československých hororů. Pokud jsem si myslel, že tu nemáme pořádné béčko, tak jsem si právě uvědomil, že ho tu máme. To auto je využité naplno, navíc je to ještě ve spojitosti se sci-fi, které také celkem funguje. Divák tak dostává poměrně nevšední zážitek, který je dobře kořeněný těmi českými reáliemi. Tady doba filmu ublížila hlavně v tom, že moc cenzurovala, což je škoda, protože tady by té krve mohlo být více.(22.12.2014)

  • JASON_X
    ***

    Eh... když si vzpomenu, kolik času jsem v dětství strávil bolestným fantazírováním o tom, jak úžasný asi musí být film Upír z Feratu, film o autu, které lidem vysává krev, bolestným proto, že mi na něj má přízemní, omezená a konformní matka samozřejmě zakázala v televizi koukat, "protože je s hvězdičkou a není pro tebe..." No a za nějaký čas, když jsem ho konečně (nejspíš u prarodičů) tajně viděl, to moje rozčarování z toho, že jsem se u něho vůbec nebál, že horror od osmnácti jsem si tedy představoval úplně jinak... A teď znovu po nějakých třiceti letech, to už nijak rozčarovaný nejsem, ale jen se tak pohrdavě ušklíbám, ne snad tolik nad jeho obsahem, jako nad jeho formou... Ježto komouši horrorovému žánru nepřáli, jakožto produktu úpadkového a zahnívajícího kapitalismu, Herz tedy nejspíš svůj film pojal jako jakousi bezpohlavní horrorovou frašku. A nemusím snad zdůrazňovat, že jeho pojetí se mi příliš nelíbí. Nicméně, hodnoceno objektivně, na normalizační tvorbu se myslím jedná o slušný nadprůměr. A nejen k Herzovi, ale i k hercům mám výhrady - Menzel je herecky vhodný možná do nějakých pomatených pseudointelektuálních taškařic (jako Woody Allen), Veškrnová se svým prasečím obličejem leda tak do kravína, no a postava Jana Schmida (to je ten vousatý užvaněný šašek), je už úplně nemožná. Tohle směšné trio je ovšem slušně vyváženo jako vždy skvělým Petrem Čepkem, mihnuvším se Iljou Rackem a přímo vampicky krásnou Janou Břežkovou.(7.9.2014)

  • - Po dotočení film prodělal těžké cenzorní zásahy pod přímým dohledem tehdejšího vedoucího dramaturga Barrandova Ludvíka Tomana. Po řadě úprav byla odstraněna většina scén považovaných za "ohrožení morálky komunistického lidu", ať už se jednalo o nahotu, provokativní západní elementy, krvavé scény a scény se záběry na vnitřnosti Feratu. Vystřižené scény se nedochovaly. Režisér dodnes považuje tento film za své "nejzmrzačenější" dílo. (BoredSeal)

  • - Filmový Ferat Vampir RSR vznikl z konceptu Škoda 110 Super Sport (typ 724), jednoho z několika modelů navržených koncem šedesátých let. V roce 1972 byl představen na autosalonu v Bruselu, kde byl zahraničními médii hodnocen lépe než koncept Aston Martin. Vůz měl objem 1 147 cm, výkon 76,5 kw a dosahoval rychlosti 211 km/h. Karosérie ze sklolaminátu měla šestici výklopných předních světlometů a šestnáct zadních, 6 v horní řadě po třech a deset v dolní po celé šířce vozu. Dveře se vyklápěly nahoru, spolu s čelním sklem a střechou. Motor - řadový čtyřválec ze Škody 110 L Rallye poháněl zadní kola. V Československu byl koncept kritizován pro příliš hranatý vzhled a vzhledem k nastupující normalizaci nebyl uveden do výroby. Výtvarník Theodor Pištěk vůz pro potřeby filmu přelakoval z bílé na černou a upravil světlomety. Přední vyměnil za "zamračená" úzká pevná skla, zadní použil ze Škody 120 (typ 742 M), záď doplnil o velký spoiler. Ferat zastupoval ve filmu také prototyp Škoda 1100GT (ÚVMV 1100 GT). Vývoj sportovního kupé s motorem vzadu a samonosnou laminátovou karoserií probíhal mezi léty 1966-70. Vůz byl představen roku 1970 v Plzni a velký úspěch slavil na ženevském autosalonu 1971. Celkem bylo na podvozkové platformě Škody 100 postaveno 6 kusů, které se dodnes účastní závodů historických vozů. (kenny.h)

  • - O Feratu, tedy voze, byl poměrně obsáhlý článek v tehdejším časopise MOTORistická současnost. (Robbi)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace