Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Brian MooreKamera:
John F. WarrenHudba:
John AddisonHrají:
Paul Newman, Julie Andrews, Lila Kedrova, Tamara Toumanova, Wolfgang Kieling, David Opatoshu, Alfred Hitchcock, Wilhelm von Homburg, Carolyn Conwell (více)Obsahy(1)
Paul Newman a Julie Andrews vytvořili hlavní role v klasickém příběhu o mezinárodní špionáži odehrávající se v době železné opony. Newman hraje světově uznávaného vědce Michaela Armstronga, který přijíždí se svou snoubenkou a asistentkou Sarah Shermanovou (Andrews) na mezinárodní fyzikální kongres do Kodaně. Tam si Sarah omylem přečte vzkaz pro Michaela a zjistí, že tajně pracuje ve službách východního Německa. Nebo nepracuje? Když Armstrong objeví přísně tajnou informaci, je pár stržen do pulsující honičky s nepřátelskými agenty. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (112)
Výtečná věc, která mě strašně bavila. Vyjma lehce nezáživného rozjezdu je to celé neuvěřitelně napínavé a skoro jsem u toho ani nedýchal, jak jsem to prožíval. Vadilo mi tam jen pár drobností, z nichž bych asi jmenoval jen Julii Andrews, která mi byla extrémně nesympatická. Paul Newman je naopak zcela dokonalý. Mimořádně příjemné dvě hodiny! ()
Hodně solidní koncert Newmana. Problémy s Hitchem a jeho špionáží mám to že je považuji za strašně pomalý a občas nudnější. Ale nakonec se tenhle film povedl a to napětí tady je opravdu nervydrásající. Ano i tady se vyskytne sem tam nuda a příběh taky není nejlepší, ale luxusní konec a Newman film skvěle zachraňují. Není to lepší než Sabotér ale i tak se jedná o hodně slušnou filmařinu. ()
Do tohodle filmu jsem se pustil spíš ze zvědavosti, protože spojení Hitchcock a Newman zní docela lákavě. Nečekal jsem, že by si film mohl získat nějak moji velkou pozornost, protože mi to celkem dělá problém u starších filmů. Ze začátku jsem se celkem nudil, ale od scény s plynouvou troubou se všechno změnilo a od tý doby se furt drželo příjemný napětí. Škoda, že ten konec byl tak trochu jednodušší, jako kdyby ten film Hitchcock chtěl mít už z krku. Ale scénka s autobusem je perfektní. ()
První hodina plná napětí a zvratů mě opravdu brala a zasloužila by si klidně *****, přinejmenším poctivý ****, ale od chvíle, kdy je objasněno chování postav a už víme "na čem jsme", od chvíle, kdy se to dozvídá i hlavní hrdinka, to spadá do nudnýho, lehce debilního thrilleru a já musím dolů, i když jízda autobusem a scéna na farmě byly brilantní momenty a celá první půle taktéž. ()
Z americkými filmy staršího data výroby, které popisují události minulých režimů u nás, či v blízkém okolí, byl vždycky problém. Buď jednotlivý tvůrci danou látku zpracovali se značnou dávkou typicky amerického patosu, což vyznělo v porovnání z našimi vlastními filmy o podobných věcech poněkud zvláštně, neřkuli přímo směšně, nebo danou politickou situaci využili jako pozadí pro své typické americké thrillery, detektivky a dramata, což člověka znalého historie docela popudí, protože takový filmoví tvůrci si s evropskými reáliemi dělají, co chtějí. Roztržená opona je právě onen druhý případ. Já osobně jsem k filmu přistupoval s jistou dávkou tolerance a to z důvodu, že vím, jaké Hitch točí filmy, tudíž když nebudu příliš přemýšlet nad tím, kde a kdy se děj odehrává (což je pochopitelně docela problém), tak si film užiju. Vyšlo to jen napůl. První polovina filmu je moc pěkná, hlavně díky nádherným exteriérům a interiérům (tedy nejen díky nim samotným, ale také díky Hitchově práci s prostorem). U scény s nožem, lopatou a kamny jsem se sice trochu smál pod svetr, aby to mistr neviděl, ale i tak se mi líbila. Druhá půle už je pro Evropana hůře stravitelná a její nechtěně vtipný obsah prostě nelze ignorovat. ()
Galerie (75)
Zajímavosti (11)
- Roztržená opona byla inspirována příběhem zběhnutí britských a amerických špionů, kteří přešli na stranu Sovětského svazu, zejména Guye Burgesse a Donalda Macleana. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
- Hitchcock chtěl, aby hlavní ženskou roli hrála Eva Marie Saint, kterou obsadil již do filmu Na severoseverozápadní linkou. (Kulmon)
- Hitchcock dále toužil po Anthony Perkinsovi, aby hrál profesora Armstronga, ale studio prosadilo Newmana. (Kulmon)
Reklama