Režie:
John HustonScénář:
John HustonKamera:
Arthur EdesonHudba:
Adolph DeutschHrají:
Humphrey Bogart, Mary Astor, Gladys George, Peter Lorre, Barton MacLane, Lee Patrick, Sydney Greenstreet, Ward Bond, Jerome Cowan, Elisha Cook Jr. (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Sam Spade přijímá od půvabné klientky zakázku, která ho postaví nejen do role podezřelého z vraždy svého společníka, ale především do čela nemilosrdného lovu na černého sokola, který je klíčem k obrovskému majetku. Ve tvrdé hře o peníze i o život kličkuje před podezřívavou policií, chladnokrevně kombinuje se zájmy gangsterského klanu a cynicky překonává vztah, kterému by mohl podlehnout. Poznámky: Vynikající režijní debut Johna Hustona a filmový přepis detektivního příběhu klasika americké drsné školy Dashiella Hammetta. S Bogartovým Samem Spadem přichází na filmové plátno antihrdina a tzv. film noir, zobrazující korupci, zradu, zklamání, cynismus a deziluzi. Maximálně respektuje Hammettovu předlohu a získává nominaci na Oscara za nejlepší film roku 1941. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (244)
Tohle jsem viděl ve stejný den jako Třetího muže - a z tohoto duelu sokol nakonec odletěl notně opelichaný. Celý žánr mě nudí a tohle je bohužel jeho kvintesence - sáhodlouhé dialogy, propletenec postav a jmen, jehož sledování mě přestává bavit už po 20 minutách, toporné hlášky a postavy. Pro mne je hlavní přínos v tom, že teď už budu s to vychytat odkazy a citace v různých parodiích, kterých je v americké kultuře opravdu nepočítaně (viz můj oblíbený Big Lebowski). p.s. Jsem opravdu jediný, komu ta ženská připadala až směšně asexuální? ()
Maltézského sokola jsem viděla před dávnými lety a přestože jsem si děj příliš nepamatovala, přetrvával ve mně příjemný pocit z jeho noirové atmosféry. Teď, po opětovném zhlédnutí, se jsem se v tom pocitu jen utvrdila, ale překvapilo mě, jak mi tady herecký projev Humphreyho Bogarta připadal plochý a mechanický - vzhledem třeba k výkonům v Africké královně nebo Pokladu na Sierra Madre. Rovněž nechápu ódy na výkon Mary Astor v roli osudové ženy, to se však netýká srdceryvného finále, kde jsou oba opravdu bezchybní. ()
NFR 1989, Oscar 3 nominace: Nejlepší film, Herec VR - Sydney Greenstreet, Scénář ()
Dobrá, je to vážně klasa. A to i přes ten příšerný dabing. Dabovat Bogarta, to se prostě nedělá:P Ale od legendárního Maltézského Sokola jsem čekal něco víc. Nemyslím ohledně charakterů, tam není co vytknout. Jen ten příběh jako celek, a hlavně ta soška...čekal jsem nějaké grandiózní finále jako v Casablance:) Nebo jako v Sunset Blvd.. A ono přišlo, ale úplně jinak než mé mainstreamovědivácké já očekávalo. Po řemeslné stránce jde o skvěle provedený snímek; v barvě by to nikdy nebylo ono. Některé dialogy a dílčí zápletky jsou naprosto brilantní a překvapivé, ženy jsou krásné a tajemné a... a film-noir je věčný. Zrovna Maltese Falcon se sice nezařadí mezi mé největší filmové zážitky, ale rozhodně musím dát dál ten drb, že je třeba ho vidět. 80% ()
Škaredý detektív chodí z jednej štúdiovej dekorácie do druhej a hľadá čierneho vtáka v niečom, čo je z dnešného pohľadu nanajvýš tak priemerná detektívka. Má to štýl a v tej dobe to muselo byť cool, ale dnes už je to pomerne únavné. ()
Klasika od A až do Z. Excelentní Humphrey Bogart se zapsal mezi nesmrtelné, stejně vynikající je ale i Mary Astorová. Jeden z nejlepších filmů všech dob. ()
║Rozpočet $300,000║ ()
Humphrey je opět tady a nejedná se o nic jiného než menší větší variaci na Phila Marlowa. Soukromé očko Sam Spade je úplnou náhodou přesně takový jako Phil Marlow v Big sleep, jediné štěstí Johna Hustona je, že Humphrey Bogart je prostě herec pro tyto role stvořený. V jeho rukou jsou všichni detektivové stejní a nejsou to ani Sam Spade ani Phil Marlow, ale jsou Humphrey Bogartem, protože on je dělá natolik dokonalými a působivými jak jen to lze. Maltézský sokol je další film-noir v kariéře Bogarta a je pouze dobře, že se nebojí opakovat, protože kvalitní filmy a postavy se klidně můžou točit dokola. V dnešní době by tento film při klasických postupech a s jiným hercem neměl podle mě velký úspěch a scénář by byl jistě několikrát přepsán, ale i tak kvality černobílého sokola jsou jasné a pro milovníky filmu noir je to další stavební kámen pro sochu Humphreye Bogarta :) ()
Scénář: John Huston .. Výborná noir detektivka. Návštěva kina stála za to. Jsem rád, že alespoň některé starší snímky si mohu vychutnat na velkém plátně. Cynický Humphrey Bogart je herecky velmi přesný. Jeho postava detektiva je plně oddaná zejména jedné věci, vydělat peníze. A daří se. Taky ne, když máte takové skvělé případy.. Ano, scénář se velmi povedl a mytologický nádech o vzácném ptáčkovy vezme za své až v perfektním finále. 90%. ()
And the wonderful noir was born... (Sam Spade: "The stuff that dreams are made of") ()
"Určitá míra potíží mi nevadí." Debut jednoho z největších klasiků stříbrného plátna Johna Hustona a aura jedné z nejlepších noirovek vůbec. To tak nějak přebíjí skutečnost, že jde vlastně "pouze" o dobrý film, který táhne nahoru především Humphrey Bogart, z kterého charisma doslova odkapává po litrech (což ovšem není žádná novinka). Zásadní chyba Maltézského sokola je, že se k jeho galapředstavení nikdo nepřidal. Což především u ženských postav vyloženě zamrzí. Kladný dojem tak z velké části stojí až na perfektním závěru. Pokud však od této klasiky nebudete očekávat nemožné, tak vás snad ani zklamat nemůže. ()
Skvělej film s bezva atmosférou kterej přes svoje stáří ani dnes nenudí a to je co říct. Některé scény dnes působí těžce naivně např. všechny s "braním pistolí protivníkovi", nebo Wilmer asi 5 minut sedící s rukama na hlavě a jen hraje komparz typu "jsem v prdeli a ani se nepokusim vymanit se ze situace." Vše ale s přehledem kontroluje Humprey Bogart, kterému jeho roli naprosto uvěříte. Už to prostě trochu zestárlo a proto 4* jako třeba u Doteku Zla ale na Maltézském Sokolovi mě nadchl ten stírací konec kterej se nebojí.... Opravdu bezvadná detektivka kterou vřele převřele doporučuji sledovat (jako všechny Noir filmy) až po setmění. ()
Moje nejoblíbenější noirovka. Příběh s rouškou tajemna, tempo bez zaváhání, atmosféra příjemné nejistoty a Bogart na vrcholu sil, netušící, že jeho charismatem sršící Sam Spade vstoupí do historie. Pár dní budu možná špatně spát, ale pak to přejde. - - Silvestrovská projekce 2005 ()
Věčně doháním filmy se štítkem klasika klasik, právě odtud se často datuje noir jako svébytný subžánr. Je to napínavá konverzační hra čtyř narušených postav, kde se neustále snaží klamat každý každého v honbě za mýtickou maltézáckou soškou (špetka tajemství). Děj poměrně nelze předvídat, nechybí místa překvapení a obsazeno je to velmi top (až na nevýraznou Mary Astor). Vše vede cynický, výřečný a stylově nad věcí detektiv Bogart. ()
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Charismatický Humphrey Bogart v roli soukromého detektiva, Mary Astor coby jeho femme fatale, jeden z prvních filmů noir. Nicméně napětí trochu vázne a zub času si také vybral již svou daň. ()
Film noir tehdy v jednačtyřicátém nejspíš jel pouze na půl plynu, neboť si jinak nedokážu vysvětlit, že tahle jednohubka nesahá Hlubokému spánku ani po kotníky. ()
Mary Astor je málo fatální a celé je to vlastně jedna velká studiová konverzačka, ale famózní obraz Blu-raye mě tentokrát už konečně donutil přiklonit se k pěti hvězdám. 90% ()
Máltézský sokol, jakožto první ryzí film-noir, představuje hlavní postavu jako sebevědomého až drze arogantního leadera-samotáře, který si i navzdory tomu, že není žádný dobrák od kosti, dokáže získat jakéhokoliv diváka. Líbí se nám totiž jeho coolovost, rázný styl, jakým věci řeši a závidíme mu jeho chytrost a prozíravost, jež mu umožňují elegantně proplouvat zrádnými a nemilosrdnými vodami filmu-noir. Bohužel samotný děj na mě působil poněkud těžkopádně a nebavil jsem se tak, jak bych si představoval. 7/10 ()
Ne, tahle superslavná klasika mě opravdu nechytla. Parta lidí hodinu a půl přemlouvá Humphreyho Bogarta, aby jim ukázal svého diamanty osázeného ptáka (bez dvojsmyslů, prosím), ten si to chvíli rozmýšlí, pak koná. Mám rád atmosféru lidí v kvádrech a sakách, proto ani Maltézský sokol není nějaká katastrofa, kterou bych přetrpěl, ale nevím - nebavilo mě to zrovna moc... Prostě noir - no a? ()
(1001) Božínku můj, Peter Lorre je tak božský. Vždycky jsem měla slabost pro muže, co vypadají jako padouši z Bonda, a on je přesně takový. Ještě kdyby tak měl holou hlavu, ale člověk nemůže mít všechno, například zajímavý zbytek filmu kromě jednoho z herců. Překomplikovanost komplikací je mírně úsměvná a vzhledem k celému žánru, který z toho vyrostl, je absence atmosféry vcelku překvapivá. Nikdy jsem příliš neměla v oblibě gangsterky a nyní začíná být zjevné, že ani tento příbuzný žánr mi k srdci nepřiroste. Celé to vypadá jako jednoaktová hra roztažená na celovečerní stopáž, aneb když je každý skutek stejně překvapivý, tak ve skutečnosti není překvapivý vůbec žádný a brzy se to omrzí. Ale jestli tohle není nejromantičtější věta, jakou kdy muž řekl ženě v nějakém filmu, tak to asi bude nějaká jiná věta: -"If they hang you, I'll always remember you." ()
Reklama