Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

malylada 

všechny recenze uživatele

Ve městečku zavraždí známého průmyslníka a hrozí, že mohou být ztraceny veškeré investice. Policie má podezřelého, ale při vyšetřování se omylem připlete inspektor černé pleti, což je na tehdejší dobu značný problém. Střet šerifa s barevným inspektorem se daří perfektně budovat po celý film. Nejdřív nevraživost, která se mění ve vzájemný respekt. Během celého vyšetřování je vidět názorný kontrast dobovou Amerikou, rasové nesnášenlivosti. Jde vidět, že celý film cílí na obrázek společnosti, možná i na úkor detektivního příběhu, který není tolik poutavý.......8/10 ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

V Žáru Noci by mohla být poměrně slušná detektivka. To by ovšem to vyšetřování vraždy nesmělo stát tak nějak na vedlejší koleji. Tenhle film je hlavně o o těch "hurá dixie" rasistech z úrodného Jihu, kterým se ještě sto let po Lincolnovi ta kolečka v palicích neposkládala správně. Žádný venkovský realismus/idealismus ála Božena Němcová o přísném ale spravedlivém šerifovi, který postupně nachází cestu k respektu vůči černoššskému detektivovi, nenene...kdo viděl ty "nahorudolů" scény mezi Steigerem a Poitierem, ten ví o čem mluvím. Nebýt těchhle dvou, tak nemáme tuhle skvělou studii o mentalitě obou stran barikády, ale jenom tu zmíněnou detektivku. Sice jsem nepochopil co je na tomhle filmu mysteriózního, ale už mi není záhadou, proč je i po těch letech tak vysoko ceněn. I ode mě dostane 80%. ()

Reklama

lesumir 

všechny recenze uživatele

Sedmdesátá léta. Na cestách jezdí staré plechovky. Šerif je number one, klobouk zaražený do čela a Ray Ban na očích. Všude zní soulový král Ray Charles a country muzika. Rasová diskriminace vrcholí. Takhle nějak si představuji tu „pravou“ Ameriku. Oscarová podívaná In the Heat of the Night tohle všechno nabízí a rasový podtext ho vynesl do nebes, protože hlavně začátek ukazuje, že stačí být černoch a usvědčí vás klidně z vraždy. Při scéně, kdy je Virgil poprvé na stanici a ukazuje se, že je policistou mi naskočila kusí kůže. Jeden z nejsilnějších momentů. Hledání vraha a usvědčování nepravých ubíhá hodně rychle a závěr jsem předpovídal. Šerif byl hodně velký poleno, až nerealisticky, ale Rod Steiner se svým parťákem v ústech (žvýkačkou) si sošku zasloužil, výborná role střižená přímo na tělo. Hodně dobrej thriller s pokrokovou kamerou. Přesto jenom hodně dobré tři. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

"Tady je Spartaaa!!!" Takhle by snímek zřejmě uvedl Gerard Butler a docela by to sedělo, pokud nahradíte mrzáky černochy. Jinak je to samozřejmě poučný film o tom, jak největší exportér "demokracie" řešil a stále řeší situace, za něž kritizuje ostatní, na svém vlastním písečku. No, vlastním... Ale vlastně jo, když někomu něco uloupíte a projde vám to, je to prostě vaše. Nepatřím k lidem, které přivede k slzám, když parta policistů "nešťastnou náhodou" až příliš důkladně zaklekne zasloužilého feťáka a násilníka, na druhou stranu jsem se nikdy nebál, že se po kontaktu s černochem nakazím černotou, takže to dělení na "Pouze pro bílé" a "Pro barevné" nějak nechápu. No, a to vlastně znamená, že s Virgilem Tibbsem a s černochy v nesnázích způsobenými rasistickými vypatlanci sympatizuji, až do chvíle, kdy se objeví někdo s nápisem BLM na tričku a s plnou hubou důvodů pro to, abych si šel kleknout na stadion. V té chvíli mi pokaždé dojde, že jsou rasističtí vypatlanci na obou stranách a já jsem rázem velmi vděčný za svou šedou zónu. Tento snímek mě bavil a za jiných okolností bych hodnotil čtyřmi pěticípými, protože jsem si mimo jiné velmi užíval výkon Roye Steigera, šel jsem ale přece jen o jednu níž, protože to byla paradoxně právě stereotypní figurkovitost postavy náčelníka Billa Gillespieho, která mi kazila výsledný dojem. / Poučení: Zadrženého vždy legitimuj. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Skvele vykony oboch protagonistov Steigera ako aj Poitiera ma zaujali viac, ako samotny pribeh, aj ked netvrdim, ze ma nezaujimalo patranie po vrahovi. Mne sa ratala humorna situacia, ked si serif maleho mestecka myslel, ze vrahom je automaticky cernoch a nakoniec sa z neho vyklul inteligentny policajt Virgil Tibbs - specialista na mrtvoly :-) Bez neho by si ani samotny serif rasista len tak lahko neporadil a tak mu nielenze Poitier pomoze patrat po vrahovi, co je serifovi sice proti srsti, ale casom vznikne medzi nimi priatelstvo... 04.06.2009 ___ Sidney Poitier - (Virgil Tibbs) +++ Rod Steiger - (Gillespie) +++ Warren Oates - (Sam Wood) +++ Lee Grant - (Leslie Colbertová) +++ Larry Gates - (Endicott) +++ James Patterson - (Purdy) +++ William Schallert - (Major Schubert) +++ Hudba: Quincy Jones +++ ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Dej je situovaný v letnom Mississippi, ale natáčalo sa na jeseň v štáte Illionis. Kvôli tomu muselo mať veľa hercov pred natáčaním v ústach kocky ľadu, aby v noci nebol vidieť teplý dych. (fishki)
  • Slovo "neger" bolo vo filme použité celkovo sedemkrát a vždy vyšlo z úst Virgila Tibbsa (Sidney Poitier). (WalterIK7)
  • Bezpochyby je zaujímavé, že režisér Jewison sa chcel presvedčiť, či Larry Gates v úlohe Endicotta dokáže poriadne udrieť a nechal ho, aby si to vyskúšal priamo na ňom. (classic)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama