Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ja su haviř, kdo je vic! Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Dvoudílný televizní film o osudech rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století. 
1. část:
Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
2. část: 7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (394)

EastWicka 

všechny recenze uživatele

Výborně natočená havířská tragédie, která může sloužit i jako intro do té drsné ostravské subkultury. Rodinná rovina je tu stejně důležitá jako ta nervy drásající, která se odehrává pod zemí. Líbí se mi i komplexnost, s jakou tvůrci pojali mapování události, která za neštěstím na Dukle stojí, včetně webového speciálu a dokumentu se vzpomínkami pamětníků. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Zajímavé zpracování událostí, které se už tak často nepřipomínají. Na dialekt herců, u kterých bych to nečekal, jsem si překvapivě rychle zvykl (hráli ale i herci tam narození), nejvíc mě dostalo, jak sama tragédie nebyla žádný velký "výbuch," ale pomalé, plíživé nebezpečí smrtícího kouře. A herci ve vedlejších rolích byli často lepší než ti hlavní (Robert Mikluš!) Jako zobrazení reálsocialismu, jeho nejprotěžovanějšího průmyslového odvětví na přelomu nejhnusnějšího a nejnadějnějšího desetiletí dostačující. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Je paradoxní, že zrovna film o havířích klouže po povrchu a zneužívá veškerá klišé a kýč katastrofických filmů. Ovšem to tomu nohy nepodkopává, i tak je to dobré a v rámci žánru zdařilé, dobu to zachycuje solidně, stejně jako specifičnost havířského povolání. Snad jen tam nemuselo být tolik rodinné vaty a víc syrovosti by také jenom prospělo. Co to ovšem činí takřka nesledovatelným je práce s dialektem. Pokud chtěli české herce, prosím, ale nenutím je do něčeho, co jim nejde přirozeně z huby, což muselo být na place jasné během první klapky. A nebo (což by bylo logičtější) obsadím herce moravskoslezského původu. Ovšem zdejší kakofonie dialektů, kdy v rámci jedné scény na sebe mluví postavy každá po svém, to je na zabití. Speciálně když jejich výkony jsou jinak vynikající. A tak Issová se snaží držet dialekt, ale je slyšet, že je to chtěné a ne přirozené, Taclík mluví po svém a jen si každou třetí čtvrtou větu vzpomene že by neměl, do toho zcela směšný Langmajer (což mohl být záměr, ale nepovedl se) a aby to do uší bilo o to více, tak se to trumfne obsazením vedlejších rolí „rodáky“. Kdo tohle vymyslel… Každopádně však Dukla 61 za vidění stojí, to zase ne že ne. Za slyšení však ne. ()

Ant 

všechny recenze uživatele

Slušný pokus o kvalitní drama o té nejtěžší profesi. Je zde několik momentů, které jsou v podstatě skvěle natočeny a většina z nich má společné to, že spojuje talent Issové a Taclíka. Dobově taky více než věrohodné, což dokážu ocenit, protože z tohohle kraje pocházím a jako většina lidí tady jsem v rodině měla horníky. Proto jsem si klepala na čelo u přeháněného přízvuku hlavních postav (jen Issová to dokázala prodat). Nicméně i přes těch pár kvalitních scén z dolu a důlní tragédie (pár momentů bylo husí kůži nahánějící) se jedné o promarněnou šanci, protože film nikdy překročí hranice televizního filmu. Mnohem více se dalo soustředit na psychologii havířů a jejich rodin v průběhu i po tragédii. Konec v podstatě vyšumí do prázdna. Každopádně docela příjemné překvapení. ()

Pítrs85 

všechny recenze uživatele

Tuš dobře to zrobili synci. Ondřiček sic od Samotařu nenatočil nic, co by stalo za pozornost, ale tadyte strašne udalosti postavil pomnik, ktery si to zasluži. Herci, tuš to je kapitola sama pro sebe- Taclik je možna s každym dalšim rokem ošklivějši a ošklivějši (až bude jednou uplně nejošklivějši), ale hereckymu ansablu tu zcela jasně vevodi. Těsně za nim je sestřenice Klary Issove. A ti dva mladi? Ob(z)jevy roku. No a Langošuv přizvuk asi tak věrohodny jako ten moj v tady komentaři, ale tak co už, s tim knirkem pornoherce z NDR mu to hraje edna baseň. Tuš televizni udalost roka, že i kinofilmy samou zavisti zezelenaly. A ještě si zaslouži zminku hudba Beaty Hlavenkove, bo tahle Baba, to je Hlava, hehe. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (20)

  • Auta, která se ve filmu vyskytují, mají všechna SPZ pro město Ostrava, ačkoliv je Havířov, kde důl leží, součástí okresu Karviná. Místo OV na značkách mělo být KA. Havířov byl součástí okresu Ostrava - Město, ale jen do 1. 7. 1960, kdy nastala administrativní změna a Havířov začal patřit pod nedaleké okresní město Karviná, i když má více obyvatel. Děj se odehrává až o rok později, a tedy po této změně. (Svatopluk.Vi)
  • Matka Roberta Mikluše (Eda), Zdeňka Miklušová, která se stala poradkyni režiséra pro hornický dialekt a která v době natáčení pracovala v herně, se tak vžila do své role filmařky, že když se jí David Ondříček zeptal ve studiu, co říká na uvedenou scénu, odpověděla, že se jí natočená scéna zdá málo upřímná. Ondříček ji musel vrátit zpátky na zem slovy: „To nech prosím na mě, já se ptám na hornický žargon.“ (sator)
  • V 60. letech, kdy průměrný plat činil kolem 1 400 Kčs. si horníci vydělali až 4 000 Kčs. (majky19)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno