poster

Čtverec

  • Švédsko

    The Square

  • Německo

    The Square

  • Francie

    The Square

  • Dánsko

    The Square

  • Slovensko

    Štvorec

  • Nový Zéland

    The Square

  • USA

    The Square

  • Velká Británie

    The Square

  • Kanada

    The Square

  • Nizozemsko

    The Square

  • Austrálie

    The Square

  • Irsko

    The Square

Drama / Komedie

Švédsko / Německo / Francie / Dánsko, 2017, 142 min

Režie:

Ruben Östlund

Scénář:

Ruben Östlund

Kamera:

Fredrik Wenzel
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (87)

  • BarVo
    ***

    Hviezda dole za zbytočné naťahovanie filmu scénami, ktoré šli do stratena. Ku koncu som tak strácala chuť aj pozornosť, čo je škoda, lebo film je to vlastne dobrý. Ale neobišli ho ním samotným kritizované umelecké maniere, ktoré ho vzďaľujú od diváka. V tomto prípade by bolo menej viac. (Be2Can 2017)(11.10.2017)

  • makakus
    **

    Magická prostota čtverce tvůrce bohužel neinspirovala, což je škoda, protože v jednoduchosti je síla a krása. Tady se však Östlund přímo vyžívá ve výstavbě komplikované a nepřehledné mozaiky motivů jako správný intelektuál. Mimo jiné v ní potřebuje prodat i malujícího šimpanze, vybuchujicí dítě, tarzana na banketu, vulgárního muže s Tourettovým syndromem (známe z Prostřeno)... To vše bohužel bez jakéhokoliv smyslu pro nadsázku a humor, bez emocí, sympatií a empatií, úmyslně odcizený koktejl studený jako psí čumák. Pokud takovéto intelektuální umělecké počiny mají "nastavovat zrcadlo", tak žiju naštěstí za zrcadlem.(16.2.2018)

  • ilias
    **

    Po Vyšší moci a slibných ohlasech z různých stran to bylo fakt velký zklamání. Pár vtipnejch a výstižnejch scén, který měly co říct k lidský povaze se tam našlo (nejlepší byl samozřejmě opičák na banketu), ale byly utopený v moři nesmyslně dlouhejch a neodůvodněnejch/nevysvětlenejch (a to ne pro radost z interpretační svobody, ale tak nějak odfláknutě a iritujícím způsobem) scén. Postavy se chovaly úplně nesmyslně - 1) Kterej zloděj by nevypnul gps v ukradeným telefonu nebo nevyhodil simku? 2) Kterej blouznivec by proboha šel hodit výhružnej dopis do 50 schránek, když mohl jít na policii a když mu muselo být jasný, že se dočká nějaký negativní odezvy a že nejspíš způsobí někomu větší potíže křivým obviněním? Hra "my víme, že jste to byli vy" je taky nesmyslná - někdo ze sousedů by si určitě navzájem na chodbě řekl, že má ve schránce divnej dopis, kýžený efekt by se na 95 % nedostavil. A moře dalších takovejch problémů. Dokoukat to bylo téměř fyzicky bolestivý...(5.3.2018)

  • klukluka
    ****

    Přijde mi to až mystický. Zrovna dnes má premiéru film Pepa, kde se hlavnímu hrdinovi - zpuchřélýmu volovi v podání Michala Suchánka- dějí různá “příkoří”. Bakalářský hovadiny, typický pro (nejen) malej čecháčkovskej, přízemní film. A pak uvidíte Čtverec a najednou zjistíte, jak může být de facto totožný téma ztvárněný naprosto, ale naprosto odlišně. Asi milionkrát rafinovaněji a miliardakrát nápaditěji. Odpovědi nedostáváte, ale sami si je máte šanci vytvořit a zformulovat. Ta jedna chybějící hvězda padla za oběť tomu, že jsem v téhle disciplíně ne úplně obstál. Některý věci jsem si vysvětlit nedokázal (rozplizlá linka s novinářkou Anne-např.). Režijní přístup byl ale neotřelý, odvážný a bravurní, nemalou odvahu prokázala i produkce. Bláznů, kteří dokážou ocenit filmy podobné Čtverci, po světě moc neběhá. To takovej Pepa se o sebe bát nemusí. A čím blbejší bude, tím to pro něj bude lepší. Jsem hroznej skeptik, já vím. Hrozně rád bych se mýlil. Leč...(31.3.2018)

  • smatana.sk
    *****

    JitkaCardova to zhrnula: https://www.csfd.cz/film/501386-ctverec/komentare/?comment=10779059(19.5.2018)

  • Dinoroth
    ****

    Pristihli ste sa niekedy v situácii, kedy mal náhodný cudzinec nejaký problém a vy ste radšej vyčkávali, kým pomôže niekto iný z davu? Prípadne ste sa až následne hrdo pridali a cítili sa na medailu za statočnosť? Pseudoznalecky ste ospevovali a nadhodnocovali v skutočnosti dosť priemerný kúsok "umenia" len preto, že vyhral prestížnu cenu? Alebo jednoducho preto, že bol uložený v múzeu alebo galérii a nie pohodený u niekoho v pivnici? Napísali ste niekedy niekomu zásadné vyznanie, ospravedlnenie alebo čokoľvek dôležité prostredníctvom internetu alebo cez telefón, aj keď ste mali chvíľu predtým možnosť to spraviť naživo, z očí do očí? Urobili ste alebo vytvorili ste niekedy niečo prvoplánovo šokujúce len preto, aby ste na seba upútali pozornosť? Potom to bol film aj o vás. A o nás. _____ Divák by si možno ešte viac užil, keby bol dopredu varovaný - skôr než bezducho hľadať hlavnú dejovú linku a snažiť sa nájsť v každej scéne nejaké prepojenie s inými sa oplatí vnímať čiastkové významy. Kritika je všadeprítomná - nechať si priestor na zamyslenie. Bol som niekoľkokrát konfrontovaný sám so sebou. Napriek tomu, že mi to prostredie bolo tak cudzie a tí hrajúci ľudia ma nikdy nevideli. A to je fajn (a nepríjemné zároveň). _____ Nie, už to pravdepodobne nikdy v živote nebudem potrebovať vidieť. Áno, myslím, že by to vedelo byť rovnako pôsobivé aj pri kratšej stopáži. Ak je legitímna kategória "feel-good" filmov, toto by som zaradil na vrcholné priečky mojich "feel-bad&disturbed" filmov. Áno, napriek tomu je to skvelé. Svojou špecifickou drásavosťou a absurditou pre mňa podobné filmom od Y. Lanthimosa. Narozdiel od jeho tvorby to ale ani nepotrebovalo žiadne nadprirodzeno. Ľudia vedia byť dostatočne desiví sami o sebe. _____ (film #808, komentár #2)(25.9.2018)

  • Jan XXIII
    odpad!

    Levicové hnusárny.(14.10.2017)

  • heger
    ***

    Dlho (naozaj veľmi dlho) sa to tvári ako satira modernej spoločnosti, predstieraného humanizmu, absurdnej politickej korektnosti, elitárskeho umenia, … Ale celé to akosi nedrží pokope a nakoniec z toho vyjde len zjednodušená moralita.(9.12.2017)

  • fikee
    ****

    Zajímavé a zručně natočené. Jenže to smrdí pokrytectvím. Ostlund sežene peníze, natočí film o absurditě hóch umění a odejde po červeném koberci přebrat ceny a zbaštit pár chlebíčků ve VIP salóncích. Tak tedy jo.(10.12.2017)

  • JeyeK
    ***

    Korunní snímek severských filmových festivalů je náhledem do specifického prostředí moderního umění - do všech těch expozic, o nichž zasvěcení pějí nekonečnou chválu a vyzdvihují přitom silné otázky, které prý dílo svou existencí vyvolává, zatímco běžná masa jen nevěřícně kouká a doufá, že to uklízečka večer pozamétá. Takový je však i snímek sám - moderní umělecky vybroušený skvost, se všemi klady i zápory, které s sebou moderní umění nese. 60 %(11.2.2018)

  • Maximilianus
    ****

    ¾ stopáže film skvele buduje atmosféru a ukazuje svet moderného umenia. V žiadnom filme mi nepripadali postavy také reálne, či už výzorom, prostredím, rozhovormi alebo konaním. Za vrchol filmu považujem scénu, kedy medzi "najvyššiu“ smotánku znalcov a obdivovateľov umenia pustili divoké zviera (poklona pánovi Notarymu, ktorý bol excelentý). Po tejto scéne, v poslednej polhodinke, film ako keby úplne zovšednel a prestal pôsobiť celistvo. Skôr mi to pripadalo, ako keby chcel režisér nejako to všetko ukončiť, čo sa aj tak v poslednej scéne nestalo. Každopádne súčasná spoločnosť je zobrazená veľmi presne. 7,8/10.(12.2.2018)

  • Vabr
    *

    Trailer na film vypadal dobře zajímavě a zvláštně(v dobrém).STOP!!!POZOR!!!STOP!!!Ne oni z toho udělali opravdu nudný film bez děje a o ničem. Film trvá 2 hodiny 30 minut. Celý film se točí okolo příšerně špatné výstavy, kluka, kterého naštval nějakým dopisem a opravdu zvláštní večeře, když myslím opravdu zvláštní, tak opravdu. Film byl nudný bez děje o životě malíře (což málo koho zajímá!) o výstavě a jeho rozmazlených dcerách, které si nechtějí kreslit a místo toho paří minecraft nebo jinou rakovinu. Do filmu pořád cpali bezdomovce bez nějakého významu. Film jsem občas přeskočil, ale nakonec po namáhavém koukání jsem se dostal na konec. Opravdu nedoporučuji.1 hvězdičku za dobré záběry a zpracování.(23.2.2018)

  • Terminer
    ****

    Film, který získal minimálně nominaci na většinu velkých filmových ocenění a nyní již chápu proč. Protože tento film je natočený určitým způsobem (nevím, jak jinak bych to popsal), a díky tomu se prostě kritikům zalíbí. Otázka zní: Zalíbí se i divákům?! Za sebe můžu říct, že s postupujícím dějem se film nějak vyvíjí, někam se posouvá. A podle toho, jakým směrem se děj zrovna ubírá, mění se i divákova nálada. Na začátku mi to trochu připomínalo Sázku na nejistotu, takže jsem se bál, že se film bude ubírat "podobným" směrem. Jsem rád, že to tak nakonec nedopadlo a film se poté začal ubírat mnoha různými směry. V závěru jsem cítil, jak film vyzařuje určitou naději. Skutečnou naději...(24.2.2018)

  • SAINTS
    ****

    Stvorec je slobodna zona,v ktorej vladne starostlivost o druhych a dôvera.Tu mame všetci rovnake prava a povinnosti. Jedinečny film osobiteho tvorcu ktory nema taku silu ako Play a ani nie je tak vycibreny .Ale stale je to vysoko nadpriemerny europsky film 8/10.(27.2.2018)

  • david666
    ****

    přesný obraz dnešní korektní společnosti-místy k smíchu, místy k pláči(5.3.2018)

  • Stoupa07
    ****

    Váhal jsem mezi čtyřma a pěti hvězdama. Nakonec čtyři, za zdlouhavou scénu s gorilákem. Jinak za mne dobrý. Nerad bych spadl do klišé, ale tento filmopravdu nastavuje zrdcadlo. Ale jen tomu, kdo to chce vidět. Slepý se nebude koukat ani minutu. Vtipné scénky se střídají s pomlaými pasážemi aby pak najednou absurdno vygradovalo. Holčička vahozená dovzduchu mi připomněla volební akci v Británii, kde se objevily antireklamy na premiéra, který sliboval, že zabije koťátko, pokud nebude zvolen. Samozřejmě to byl jen vtip. Pak scénka s uklizenými hromadami.... Doporučuji, ale je to film jen pro toho, kdo nené slepý a má chuť vidět.(19.3.2018)

  • wick
    *****

    Výborná satira na západní společnost...nenudí ani chvíli. Některé scény byly napínavější než v kdejakém thrilleru (roznášení dopisu do schránek).(21.3.2018)

  • Tomas_PO
    *****

    Famózny film s neuveriteľne dramatickou atmosérou, ktorá sa tiahne naprieč celým filmom. Miestami síce opadne, človek začne mať pocit príjemného prostredia, milých ľuďí, no vzápätí opäť, až hororovo spozornie. Jednotlivé scény sú dramaticky pútavé najmä svojou dokonalou, reálnosťou zosobnených malými nočnými morami: "presne toto sa mi môže stať/stalo." Prostredie Škandinávie je zobrazené rovnako dokonale, či už interiérmi, experiérmi, ale aj filozofiou a správaním postáv. Úžasne, fascinujúce. Na jednej strane nesmierne vyspelé (múzeum moderného umenia, komunikácia protagonistov), na strane druhej absurdne neosobné (šéfkuchár začne rozprávať čo pripravil na recepciu, no nikto ho nepočúva). No a scéna s opicou - tak to je bez komentára dychberúce.(3.4.2018)

  • Kortexo
    *****

    Melancholická vize o moderním umění a představení realnějšího pohledu na muzeum, jako funkční systém, který obnáší důležitost správné propagace umělců a jejich děl, a schopnosti pracovat s kritikou se strany médií a veřejnosti. Vyjímečný, je také pohled na roli kurátora muzea a jeho osobní odpovědnosti, která někdy dosahuje až bizardních rozměrů, ale stále v rovině logiky a reálného prostředí.Filosofická záležitost, kterou k dokonalosti dovádí a dějově zmirňuje, komediální složka...(20.7.2018)

  • bedsore
    ****

    Film plnej metafor. A nejen jich. Něco udeřilo přímo na solar plexus, něco jen škráblo nebo těsně minulo. Ale vzhledem ke stopáži to muselo mít něco do sebe, protože ani jednou jsem nevyhlížel konec.(9.3.2018)

  • Jurcekk
    ****

    Östlund je skvelý filmár. Vyhodil by som scénu s opičím mužom , tú ako sa hrabal v odpadkoch.... Reklamu s dievčaťom... film by bol skvelý aj bez tých preexponovaných oných. Nechápem, preço nezašiel k rodine toho chlapca s ospravedlnením... Nuż ja to stále hovorím. Život není peříčko...(29.3.2018)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace