poster

Sweet Country

  • Austrálie

    Sweet Country

  • Slovensko

    Zasľúbená krajina

    (festivalový název)
  • Kanada

    Sweet Country

  • Nizozemsko

    Sweet Country

  • Nový Zéland

    Sweet Country

  • Velká Británie

    Sweet Country

  • USA

    Sweet Country

  • Irsko

    Sweet Country

Western / Drama / Krimi

Austrálie, 2017, 110 min

Střih:

Nick Meyers

Scénografie:

Tony Cronin

Kostýmy:

Heather Wallace
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (33)

  • POMO
    ****

    Osobité drama z australského venkova, jemně a chytře nahlížející do problematiky rasizmu, střetu protipolních kultur a spravedlnosti. Důkladně propracované postavy, s nezapomenutelnou minimalistickou kreací neherece Hamiltona Morrise. Postava Sama Neilla je překvapivě nejméně rozvinutá. Pomalý film pro diváka, který rád naslouchá a zkoumá, bez hudby, které funkci zde zastává atmosférický šum větru na vyprahlých pouštních scenériích. Střihové vsuvky, reflektující pocitové momentky postav, či podněcující přemýšlení nad dějovými souvislostmi, film dělají jiným a výjimečným. Filmová meditace, která mi dala více, než jsem čekal dle zdejšího většinového hodnocení.(9.8.2018)

  • Fr
    ****

    „JE TO VŠECHNO JEDNO ZKURVENÝ PLEMENO…“ /// Je zajímavý, že kin míří právě tenhle western. Minuli je totiž zajímavější kousky jako je Brimstone nebo (možná?) Hostiles. Tady jde o lehkou multikulturní propagandu, ale podotýkám, že v dobrým slova smyslu. Jednak nahlídneme na kolonializmus a nacionalizmus v Australský historii, poznáme nějaký domorodce a (nepřekvapivě) zjistíme, že lidi jsou všude stejný. Nakonec film zůstane i chvilku v hlavě. Ale ne kvůli příběhu, kterej vypráví o násilí a rasismu zadřených hluboko pod kůži. Jde totiž o to zpracování, který přes svoji „obyčejnost“ dejchá zvláštním domorodým životem. Domorodí herci totiž vnáší do příběhu (kromě herectví) přesně to co očekáváte - pocity, který v nich vyvolává „duchovní“ spojení s jejich vlastí. V roli seržanta Fletchera pak exceluje Bryan Brown a řekl bych, že je to jeho film. Líbí se mi to Australský prostředí. To nutný minimum herců, zastupujících obě strany. Ta jednoduchost, se kterou je příběh odvyprávěnej a přestože je natáhlej do dvou hodin, nenudí. Aspoň teda westernovýho fandu. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jedu jen kusy podle skutečnosti. 2.) Hledám nejjednodušší recept na býčí koule. 3.) Zjistím, že domorodec, kterej nectí tradice… je prostě domorodec bez tradic – takže vlastně běloch. 4.) Thx za titule „desade“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ *(21.8.2018)

  • LiVentura
    ****

    Silné a až na ty "feedbacky" nenucené, plynulé.. Aboriginsové byli utlačováni angloamerickými přistěhovalci všude ve světě a zcela zbytečně a hloupě.! Všichni jsme lidé...(25.7.2018)

  • Slarque
    ***

    Takový normální western, jen je o rasismu vzhledem k původním obyvatelům Austrálie. Jediným ozvláštněním jsou krátké prostřihy, které někdy ukazují minulost a jindy budoucnost.(6.7.2018)

  • pepo
    **

    Vobec ma to nedokazalo zahackovat. Pribehom, filmarcinou, atmosferou ani postavami. Takze som sa taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakto nudil. 4/10(20.6.2018)

  • Big Bear
    *****

    Australáci nám čas od času připraví opravdickou lahůdku. Kdo mně zná, a čte mé komenty, ví, že po těchto záležitostech vyloženě jdu. O tomhle filmu jsem se ale dozvěděl jen díky kamarádovi desade, který mu udělal i sk titulky, za což mu patří můj dvojnásobný dík ! Sice jakž takž rozumím, ale ta australácká angličtina je zase přeci jen o level jinde... Tyhle australské historické dramatické filmy (nerad to nazývám westerny) jsou samostatný žánr, podobně jako severské kriminálky. Nikde jinde nic podobného netočí a kdo tomu přijde na chuť, bude hladově čekat na každou další věc. Většinou se v nich málo mluví, hodně putuje a hlas dostávají spíše všelijací kvákající ptáci či cikády... Záběry jsou dlouhé a v těchto filmech jde většinou vždy o něco dost zásadního. Hrdinové putují nebo žijí v čarokrásné krajině, kde by ale našinec rychle pošel žízní či kousnut nějakou tou jedovatou bestií na kterou by si lehl nebo ji si ji ráno obul s botou... Prach a pot jsou rekvizity, které k těmto filmům patří jak k agentu 007 - Aston Martin. Vzpomeňme na skvělý Proposition nebo Trackera! Tady tomu není jinak. Obsah zase jednou tak trochu prozrazuje více než by se mělo u obsahu prozrazovat, což mne vždycky umí nakrknout. Naštěstí jsem jej záměrně četl až po filmu. Ten. ačkoliv se dehrává někdy těsně po první světové, v tom buši by jste to nehádali a film mohl být klidně z poloviny devatenáctého století! Jak píše desade, Sweet Country je filmem o morálce a zlu. Zlu, které dokázal napachát jediný člověk vyšinutý z hrůz války, kterou zažil a přežil. Strašně mně potěšila účast Bryana Browna v roli zarputilého muže zákona i Sam Neil v pro něj trochu nezvyklé roli velmi pobožného farmáře (i když v Tudorovcích pravda hrál rovnou arcibiskupa z Yorku! :-). Skvělí byli i domorodí herci. Vždy když je sleduji, strašně si uvědomuji jak rád bych s nimi strávil někde tam daleko v planině nějakou noc pod otevřeným nebem a poslouchal jejich vyprávění a příběhy jejich předků... Tedy pokud by se ovšem nechovali jako ti tam v kmenovém území... Bohužel osud Aboriginijců je téměř shodný s tím co se stalo s indiány. Stejně i je kolonizace převálcovala, stejně i je je vykázala do rezervací a udělala z nich občany druhé kategorie. Rasově nenáviděné a diskriminované. Je, původní obyvatele jimž Austrálie skutečně patřila. A stejně jako potomci slavných indiánských kmenů i oni dnes živoří na sociálních dávkách nezřídka kdy zcela pod vlivem drog či alkoholu s vysokou mírou kriminality... jen pár z nich zná ještě staré příběhy a báje, jen pár z nich zná tance a zpěvy svého lidu. Film byl parádní! Házím tedy 5 bumerangů. * * * * *(30.7.2018)

  • DwayneJohnson
    ***

    Objektivně někde přesně na pomezí tří až čtyř hvězd, ale to mentorování Sama Neilla až úplně na konci, mi sebralo trochu kuráže, takže dnes zůstáváme na třech. Nadprůměrný film, pro mě s očekávaným koncem, který určitě je k zapamatování i zamyšlení zároveň. I když trošku podobný Proposition, ten zůstal pro mě osobně zdaleka nepřekonán.(24.8.2018)

  • Goldbeater
    ***

    Domorodí obyvatelé Austrálie musí snášet útlak bílých přistěhovalců v době, kdy spravedlnost je relativní pojem a každý si ho vykládá po svém. Zahrané je to skvěle (Sam Neill a jeho zpěv!), ovšem prostřihy do minulosti či budoucnosti postav jsou poměrně zbytečné a záběry jsou někdy opravdu až příliš dlouhé, což má za následek, že se snímek mírně vleče. Jsem rád, že tento film vznikl, protože má značný přesah, nicméně vyhovovala by mu o něco kratší stopáž. [KVIFF 2018](3.7.2018)

  • ledzepfan
    ***

    Jéééj.... ti než se vyžveeeeejknoooou.... Ale tak jako jó.. Austrálie je krásná a místní původní obyvatelé jsou fakt celkom inačí..(31.7.2018)

  • Chrysopras
    **

    Tohle bylo dost zklamání. Přišlo mi to moc vykalkulovaný. Ve stylu Proposition, ale se slabšími herci. 53. KVIFF(6.7.2018)

  • kaylin
    ****

    Drsný, nepříjemný film o lidské nenávisti a hlouposti.(7.8.2018)

  • Morholt
    ***

    Od australského westernu automaticky očekávám nádherné scenérie a pomalé přemýšlivé tempo, které z filmu dělá víc, než obyčejnou žánrovku. A obojího se mi tady dostalo. Důležiotu roli hraje i rasová otázka, ale narozdíl od amerických černochů tady neuslyšíte řeči o rovnoprávnosti, svobodě a blablabla. Místní domorodci působí tiše a rezignovaně a ona rezignace je do určité míry i jejich odporem. To působí sympaticky a nenuceně. Potěšili i herci včetně těch domorodých, jejichž projev byl přirozený. Bohužel režie místy klopýtá. Thornton se občas zadumal až příliš a některé scény neuvěřitelně natahoval. Kdyby se to stalo dvakrát třikrát, tak se nad tím dá ještě mávnout rukou, ale tady se to dělo snad co čtvrt hodinu. Nepochopil jsem ani účel něustálých skoků do minulosti či budoucnosti. Nedávalo to smysl a někdy to bylo i matoucí. To všechno celkový dojem pokazilo. Nicméně i tak tenhle kousek stojí za vidění, byť svůj potenciál úplně nenaplnil. 60%(3.8.2018)

  • Tosi
    ****

    Otrocký příběh násilí a odplaty z dob, kdy byl v Austrálii koloniální rasismus zakořeněný hodně hluboko. Pro našince jsou filmy z australské divočiny pastvou pro oči a Sweet Country patří bezesporu k těm nejlepším. 80%(30.7.2018)

  • alchac
    *

    Marně lovím v paměti, kdy si v zámoří naposledy nepletli western s audiovizuálním uspáváním insomniaků a kdy do něj ještě nefušovali můzami od hlavy k patě posraní specialisté na natáčení dvouhodinových jednozáběrových dokumentů o schnutí klokaního trusu uprostřed buše. A nebýt mého naprostého zoufalství z řečeného, tak bych se patrně s tímto na první trailer silně angažovaným a extrémně nezáživným dežo ví na Batmanovo vyprovázení Maguy do Pelhřimova a dalším hřebíkem do rakve žánru nesetkal. Tohle musí na festivalech sbírat ceny jak na běžícím páse.(5.8.2018)

  • Marze
    ****

    Zápletka je westernová. Meditační záběry sluncem a větrem ošlehané krajiny a děsivé přírody film povyšují na umělecké dílo. Snímek je plný rasismu a nenávisti a uvažujeme, zda je naděje na změnu. Režisér Thornton prostříhává do budoucnosti, což diváka povzbuzuje těšit se dopředu. Všechny postavy v Sweet Country nějak pramení z toho, že všechny charaktery tu nějak překročí své špatné stránky. Ale některé věci nelze tak snadno vymazat. Nakonec si uvědomíme, že za zlem se skrývají jen lidé.(30.9.2018)

  • Tft
    ****

    Warwick Thornton je takovým majákem Australské kinematografie, který daleko vyčnívá v jinak celkem pustém okolí. Ač si od svého posledního výtvoru Samson and Delilah (2009) dal hodně načas, Sweet Country za tohle delší čekání opravdu stálo. Natočil krutý, ale zároveň spravedlivý film, s nádherně nasnímanými australskými scenériemi, které se mu jakožto režisérovi i kameramanovi v jedné osobě povedlo zachytit tak jak to snad dokáže jen rodilý Australan s unikátním vztahem ke své zemi a samozřejmě s velkým kameramanským talentem. Silný vztah Thorntona ke kultuře jeho země je očividný a Sweet Country je film přímo nasáklý upřímně krutou historií počátku dvacátého století, což pro původní Australské obyvatele nebylo zrovna šťastné období. Sweet Country události tohoto období vyobrazuje skrze příběh jednoho z domorodců Sama Kellyho, který už sice není otrok v pravém slova smyslu, ale stále je „blackfella“ pracující pro jednoho „whitefella“. Kelly v sebeobraně zabijí jednoho z bělochů ze sousední farmy, což se v této době skoro rovná sebevraždě, od této události se odvíjí celý příběh filmu. Thornton dělí Sweet Country do tří částí, přičemž každá z nich je jiná a každá má svoje odlišné žánrové kvality, co je spojuje je kvalitně odvedená filmařská práce. První část je rodinné drama na téma rasová rozdílnost, prostřední část je špinavá odplatná honba přes zaprášené Australské pouště a závěrečná část je napínavé soudní drama. Herecké výkony, s přihlédnutím k tomu, že hodně herců není profesionály, jsou kvalitní, přičemž jasným highlightem je výkon ostříleného Sama Neilla. Thorntonovi se musí také přičíst k dobru fakt, že všechny postavy vyobrazuje skrze střídmí a spravedlivý pohled zkušeného vypravěče, který ví, že nejlepší cesta k realistickému příběhu, je skrze opodstatněné činy postav. Všechno to začíná u názvu Sweet Country, který je kontrastem k filmu samotnému, po shlédnutí zanechává hořkou pachuť, protože je jasné, že země zaslíbená Austrálie v této době opravdu nebyla. Podobně vytváří Thornton dva proti póly uvnitř děje filmu, nádherné australské scenérie a citlivá práce kamery kontrastuje s krutým a špinavým dějem filmu. Opravdu vyzrálé dílo a skvělá Thorntonova vizitka. 84%(27.9.2018)

  • killerbean
    ****

    Čakal som niečo úplne iné, ale nebol som sklamaný. Vizuálne je film skvelý. Kameraman sa s niektorými zábermi naozaj vyhral. Dianie nie je vyslovene strhujúce, ale ide pod kožu. Je to pomalé, dôkladné a minimalistické. Jediné čo ma rušilo boli flashbacky/pohľady do budúcnosti a trochu predvídateľný záver. 70%(10.9.2018)

  • radektejkal
    ****

    Australskými westerny (nepochybuji, že jde o westerny) jsem doopravdy nadšený. Některé americké westerny (a proto je mám rovněž rád) vyzdvihují nad rámec obvyklého schématu různé prvky, které právě westernový žánr umožňuje a podporuje. Australské westerny jsou pro mě jiné predevším již svojí narací. (Říkám si, tj. volně asociuji, co mi připomínají, a napadá mě jenom Mrštíků "Rok na vsi" - román, který českým filmovým prznitelům literatury dosud úspěšně uniká.) Jde tedy spíš o vesnické drama, sotva o oslavu nespoutaného života v australské buši, o důvtipu aboriginalů, či krásách zemí jižní polokoule (zde je spíš o celé koule, především býčí).(15.9.2018)

  • Brylin
    ***

    Expanzi západní evropské civilizace do Ameriky, Afriky i Austrálie velmi poznamenal blud o nadřazenosti bílé rasy a bezohledné přesvědčení, že původní obyvatelé jsou jen něco jako mluvící zvířata. V Austrálii byla situace o to horší, že tento kontinent původně sloužil britské koruně jako velké vězení. Snahy o závádění spravedlnosti a řádu i pro aboridžince začátkem 20. století sebou nesly mnoho bolesti. Australský western Sweet country zachycuje právě tuto dobu a počátek přerodu otevřené nenávisti do tichého pohrdání domorodci. Režisér Warwick Thornton mě dokázal zaujmout historickým tématem, opravdovostí příběhu a krásnými záběry krajiny, naopak střihy do pocitů mě vůbec neoslovily. Celkově na pomezí tří a čtyř hvězd.(1.7.2018)

  • Inferio
    ***

    [KVIFF 2018, Horizonty](3.7.2018)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace