Režie:
Ondřej HudečekKamera:
Ondřej HudečekHrají:
Julius Feldmeier, Cyril Dobrý, Filip Chlud, Marie Poulová, Stanislav Majer, Marek Adamczyk, Pavel Šimčík, Lukáš Příkazký, Tereza Vítů, Petr Borovec (více)Obsahy(1)
„Aby se mohl stát prvním skutečným dramatikem realismu, musel pocítit, jaké to je, být posledním romantikem." I tak by se dalo popsat mládí klasika českého divadla Ladislava Stroupežnického – alespoň to se specifickým humorem činí ve svém filmu režisér Ondřej Hudeček. Snímek s podtitulem Komedie o třech dějstvích parafrázuje klišé televizních inscenovaných dokumentů a po svém dotváří obraz slavného dramatika a dramaturga tak, jak ho (ne)známe z učebnic literatury. Slovy autorů, nechybí zde napětí, humor, násilí, naděje, emoce, nahota, sex ani šťastný konec. (MFF Karlovy Vary)
(více)Recenze (22)
Milý Láďo, na český poměry dobrý. Ani o ťuk víc. A co si o tom myslí ve světě, na tomhle mym dojmu nic nemění. Hezký cvičení na téma "životopis historické osoby stylem Wese Andersona". Leda. (Po zkouknutí víc Hudečkových studentských filmů dojem roste, najednou určité prvky vnímám docela odlišně a hlavně jen jako část většího celku. V kontextu jeho tvorby, jako "jedno z cvičení nadějného filmaře" je pak Furiant lepší než samostatný kus.) ()
Nádherný. ()
Poslední romantik, první realista. Chytrá demytizační věc, suverénně zrežírovaná a vizuálně naprosto aktuální. Přesně ten typ pohledu na velikány dějin, kterej jim bere hnilobnej rubáš čítanek. Ladislav míval trochu zkaženou krev, Hudeček nezkazil nic, i proto, že se chytře obešel bez dialogů. Film akorát pro Vladimíra Macuru. Doufám, že tohle je znamení zrodu zajímavýho talentu... Vlastně o tom vůbec nepochybuju. Tohle není třeba omlouvat studentskostí ani českou kotlinou. Tohle je prostě sebevědomá filmařima, která má co říct kdykoli a kdekoli. ()
To nejlepší z Barryho Lyndona a Wese Andersona.... 9 beznosých pisálků z 10 [#WEAREONE] ()
Bravo! Tohle je jeden z nejlepších studentských filmů, co jsem kdy viděl. Ondřej Hudeček si s filmem opravdu vyhrál, což se týká stejnou měrou scénáře, režie, kamery i střihu. Ladislav Stroupežnický už není jen jméno z dějin českého dramatu (90%). ()
Stroupežnického homosexualita je sice dodnes nejrůznějšími škarohlídy zpochybňována, to ale nemění nic na tom, že tento skromný film citlivě obnažuje zraněnou duši budoucího slavného dramatika. Láska je odvaha milovat. #praguepride2022 ()
Furiant asi zaujme hlavně nevšedním a promyšleným obrazem, ale má co nabídnout i po své významové stránce s lehkou sebeironií, zdařilou cykličností a pro mě nečekanou morbiditou. Stylově výborné, jen mě mrzí minimum dialogů. ()
V krátkometrážním rozpětí je Furiant skvěle nápaditou a vizuálně uchvacující podívanou. Nejsem si už tak jistý, jestli by podobné pojetí zvládlo celevečerní film. Ale v rámci českých studentských filmů patří Furiantovi hluboká poklona. 8/10 ()
Wow, Hudeček, fandím ti. A tie Dvořákove Slovanské tance, najviac. (Lumiere - MFFK Febiofest, Pásmo súťažných filmov III - 21.3.2016) ()
Řemeslně dobrý, ale nemístný, neuctivý, přeandersonovatělý. ()
+3* V souvislosti s dokumentem Pásky z Nagana (2018) jsem si prohlédl i dva starší kratší studentské filmy jeho režiséra Ondřeje Hudečka, které shrnu v jednom komentáři. O-Ring je příjemně natočená zacyklená hříčka, na které je však vidět kvalitní práce s obrazem a zjevný talent. Obsahově nepřekvapí, ale jde přece jen o cvičení prvního ročníku. V novějším Furiantovi si vzal na paškál silnější téma a snažil se ze svého úhlu pohledu a svou formou vyprávět o dospívání Ladislava Stroupežnického. Vyšlo z toho vizuálně zajímavé dílko plné poetiky, divadelní dramatičnosti a melancholie, ale najde se tam místo i pro humor. Oba snímky jsem ohodnotil podle doby vzniku. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 0? /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 2 /// STYL: 3 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
(skvělej vykradenej styl je mnohem horší než špatnej vlastní styl) ()
Dvořák je naprosto geniální hudební skladatel... a Ondřej Hudeček je rozhodně veliký talent. Tahle studentská záležitost je fakt báječná, jak režisérsky (chlapec je velmi zručný), tak herecky, je to vtipné i dojemné, scénář je parádní (extra pochvala pro Lukáše Hlavicu, který to všechno odvyprávěl), ale hlavně to má naprosto geniální kameru a super kostýmy. Furiant je skutečně výborné studentské dílo, tenhle malý formát tomu sluší a na patnácti minutách se budete divit, žasnout a bavit se a dostane to z vás všechny emoce, kterých jste schopní. Vizuální a kamerová paráda, režie bezchybná, soundtrack Antonína Dvořáka naprosto geniální! Má to výbornej styl a vůbec nevadí, že tam je naprosté mimimum jakýchkoliv dialogů. Jsem rád, že jsem to viděl. 85%. ()
Ve studentském žánru jeden z nejjistějších výtvorů, spojující kvality scénáristické i režijní, kulturně historický nadhled a hravost. ()
Konečně. Po letech. Nečekaně hravé a záživné. Pokud Hudeček netočí, je to ztráta pro český film. ()
Obsahovalo to a asi i slušně zpracovalo některé, na domácí poměry originální nápady či prvky (prolnutí hraného s různými malůvkami, správně distingovaný a zároveň ironický vypravěčský podkres...). Ale také to mělo poetiku, u které mi nějak nebylo dobře. Tu Wese Andersona, kterou to evidentně mnohým připomnělo a se kterou mi většinou dobře bývá, mi Furiant v komplexu nějak nenavodil, ačkoli když si to tak zpětně promítám v hlavě, "technicky" by se zde dalo nalézt vícero společných prvků. Je to v tomhle případě dosti pocitová a intuitivní záležitost, ale přemítám-li, co (mi) tu správnou atmosféru, vyznění mohlo nejvíce narušovat, vsázela bych asi na ke zbytku mi nesedící, příliš rozjuchanou hřmotnou hudbu. Ale těžko říci, bylo toho asi více... ()
Tento klasik českého divadla šel dlouhou dobu mimo mě, až do této chvíle, kdy jsem si o něm spoustu textů nastudoval. Film mě pozitivně překvapil. Je vytříbený, originální, mapuje jen malý úsek života, zaujala mě kamera, výtvarné pojetí a výprava. Určitě má dílko co říci a dává možnost zapřemýšlet ... 8679 ()
Suchý to není. ()
Přímá promluva autora s divákem. Životopisný film unikátní optikou virtuálního průvodce. ()
Furiant je studentským krátkometrážním filmem Ondřeje Hudečky zabývajícím se mládím klasika českého divadla Ladislava Stroupežnického. Název snímku vychází z divadelní hry Stroupežnického Naši furianti a nese podtitul veselohra o třech obrazech. Právě podtitul a dramatická činnost hlavní postavy vytváří z Furianta film na pomezí hrané rekonstrukce a divadelní hry. V snímku také můžeme sledovat propojení romantického a realistického směru, které se právě v období dramatikova mládí střídaly na divadelních prknech. _____ Syžet Furianta je rámově ohraničen záběry starého Ladislava Stroupežnického nacházejícího se v Národním divadle. Následně putujeme do minulosti – panoráma řeky a v pozadí plazícího se Ladislava je puštěno pozpátku, a tedy naznačuje návrat do dramatikova mládí – a po prologu sledujeme dětství a dospívání hlavní postavy ve třech obrazech. Mnohé události jsou opatřeny daty (fabule převážně věrně vypráví Stroupežnického mládí) a díky vypravěči či titulkům se dozvídáme spoustu historického kontextu. Vševědoucí vypravěč navíc často mluví i za samotné postavy, díky čemuž je množství dialogů minimální. Všechny tyto prvky vytvářejí jakousi hranou rekonstrukci a zároveň realistický pohled na tehdejší dobu. _____ Již začátek snímku v Národním divadle naznačuje, že vlastně sledujeme pouze inscenaci Stroupežnického života. Tento dojem vytváří i statické dlouhé záběry, do nichž jsou objekty přesně zakomponovány. Hudební doprovod navíc působí spíše jako divadelní orchestr než filmová hudba. Osvětlení je většinou realistické, i když v některých momentech vychází ze zdroje umístěného nad objekty (divadelní reflektor). Také role herců jsou v titulcích obohaceny typickým divadelním přízviskem „jako“. Jediným ryze filmovým prvkem (tedy nepatřící k divadelním inscenacím ani k hraným dokumentům) tak zůstávají zvukové můstky mezi scénami. Celková divadelní dramatičnost spolu s typickým romantickým osudem hlavního hrdiny vytváří nádech romantismu, který však s realistickým pojetím nikterak nekoliduje. _____ Jako důležitý motiv, ovlivňující dospívání hlavní postavy, vystupuje lovení či zabíjení zvířat. Zpočátku jde jen o zábavu, díky níž Ladislav rebeluje vůči systému. Později se však stává činností, která ho sblíží s Janem Alešem a následně jejich vztah naruší. V úplném závěru je tento motiv dovršen domnělým zabitím Charváta, kdy si vůbec poprvé Ladislav uvědomí následky svých činů. S tímto stěžejním momentem souvisí i mnoho křesťanských motivů a symbolů. Po celý film nám je vypravěčem předkládán Ladislavův osud jako předurčený Bohem. Samotný Ladislav již na začátku “ukřižuje“ králíka, díky čemuž můžeme všechny jeho oběti vnímat jako mučedníky. Také proto na malý okamžik zahlédneme trnovou korunu na hlavě bezvládného Charváta a ve stejný moment i Jana Aleše. Zdá se tedy, že by Ladislav měl být za své prohřešky Bohem potrestán, avšak v momentě výstřelu do Ladislavova osudu znovu zasahuje Bůh. Všechny tyto motivy týkající se hlavní postavy splňují atributy romantického hrdiny. Také však v závěru sledujeme změnu postoje k vlastním činům typickou pro hrdinu realismu. _____ Furiant funguje jako divadelní inscenace a zároveň i jako hraný dokument, přičemž stále naplňuje všechny předpoklady funkčního filmu. Zvládá také být zároveň dílem romantickým (zejména v případě hlavní postavy) a dílem realistickým (zejména prostředí). Můžeme tedy říci, že stejně jako je Ladislav romantickým hrdinou uvězněným v realistickém světě, je i Furiant divadelní inscenací uvězněnou v hraném dokumentu. () (méně) (více)
Reklama