poster

Zabíjení

  • český

    Velká kořist

  • anglický

    The Killing

  • slovenský

    Zabíjanie

Drama / Film-Noir / Krimi / Thriller

USA, 1956, 85 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lavran
    *****

    Kubrickův legendární příspěvek do encyklopedie heist movies je stejně jako jeho ostatní filmy ponejvíce "uspokojivý" pro všechny hnidopišské formalisty a puristy (a "černohumoristy"). Jako v dalších svých raných dílech využívá Kubrick i zde v hojné míře estetiku cinéma direct ("přímého" filmu), jehož nezanedbatelná influence je v mainstreamové tvorbě 50. a 60. let patrná zvláště u děl spadajících do období modernistických Nových vln (dalo by se dokonce říci, že mnohdy jsou na jeho základě vystavěny). U The Killing se jedná zvláště o ryze dokumentaristicky střižené dostihy (ruční kamera, dlouhoohniskové objektivy) a natáčení pouze s dostupným či s jediným zdrojem světla (Kubrickův trademark par excellence), které vytváří nádherné šerosvitné kompozice v noirovém duchu. Vyjma těchto doku-specifik je pro Kubricka samozřejmostí i ironizující užití hudby (latinskoamerická pieta), ačkoli ani tomuto jeho snímku se nevyhnul neduh s nepříliš povedenou a libou hudbou původní; experimentování s narativem (nechronologická výstavba, nahlížení stejné situace z více perspektiv); a všechny ty precizní podélné "jollies" a pohyby kamery, které tolik miluji. Právě díky výše zmíněným režijním finesám nedokázalo The Killing od roku 1956 příliš zestárnout, třebaže vlastní příběh a jeho tempo je kvalitami přinejmenším rozporuplné. Je to snímek extrémně napínavý, metodický a dýchá svěžestí na každém kroku. Ba co více, většina jeho "loupeživých" parťáků nedokázala jím nastolený koncept výrazně obohatit do dnešních dnů. 4,5*(1.5.2009)

  • Matty
    *****

    „Prosím o pozornost, dámy a pánové“. Život je pavučinou spředenou z mnoha vláken, stačí porušit jedno jediné a… . Nejlepším žánrovým filmem Stanleyho Kubricka již navždy zůstane Osvícení, na paty mu však bude stříkat krev Zabíjení. Pět mužů má perfektní plán na vyloupení pokladny dostihového závodiště. Pět mužů rozdílných povah a zázemí: Milující manžel s dobrým srdcem a chorou manželkou, zkorumpovaný polda, který potřebuje splatit své dluhy, uštvaný podpantoflák snášející sarkastické poznámky své ženy atd. Film začíná jejich nechronologickým představením a stejně nechronologicky, s občasnými skoky v čase, je prezentován samotný zločin. Napětí Kubrick zvyšuje neustálým uváděním přesného času a nezaujatým komentářem vypravěče, který popisuje úmysly jednotlivých postav. Neznám žádný jiný film z 40., 50. či 60. let, jenž by působil tak moderně – ať formou vyprávění, svým tempem, zkaženým charakterem většiny hlavních hrdinů… osmdesát minut uběhlo jako vítězný kůň a já toužil dívat se bez dechu a s polootevřenými ústy dál a dál, na další drobné vizuální vtípky, na další nahodilosti osudu značící režisérův černý humor. Uběhlo to rychle, bylo to zábavné a rád se k tomu vrátím, dokonce ještě radši než k jiným, třeba lepším, ale obtížněji stravitelným Kubrickovým majstrštykům. A jen tak mimochodem: film vyniká také geniálním nasvícením a precizní práci kamery. 95% Zajímavé komentáře: zputnik, maarv, T2(21.4.2008)

  • T2
    **

    Kubrick a jeho uctievanie, my ostáva veľkou záhadou, film ako taký hlavne námetovo a spracovaní nie je zlý ale čo tomu citeľne chýba, sú povrchne vykreslené postavy. Jednak ich tam je strašne moc, čim nastáva riadny mišmaš v tom kto čo vlastne v deji zastáva, na tej krátkej minutážnej ploche ich ani nestihneme riadne spoznať, kdež to časom takmer rozoznať v ich konaní v daných scénkach, práve tie su fajn prešpikované ale v tej rýchlej dejovej prešmičkovej tendencii ich nedokážeme nasať tak aby mali hlbší význam. Samozrejme na konci dosť pokazí dojem to nadobudnuté "zbytočné" predvídateľné klišé. A tento film ma len presvedčil v to, že Kubrick nevie moc s postavami vyprávať príbeh a hlavne ho vykresliť v zrozumiteľných partiách. Stále vo mne zanecháva len dojem zbytočne najpreceniteľnejšieho režiséra. Tie hodnotenia užívateľov my pripadajú ako samozrejmosť k vychválenej osobnosti kritikmi ale je to fakt objektívne zhodnotenie filmu voči tomu ako že umeniu čo nám ponúka? Pre mňa určite nie! ║Rozpočet $320,000Tržby USA $-Tržby Celosvetovo €269,337(Španielsko)║(9.4.2008)

  • bassator
    ****

    36. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA UHERSKÉ HRADIŠTĚ 2010 - INVENTURA - Filmová čítanka - film noir (The Killing / THE KILLING / Zabíjení) - Nikdy jsem žánr Film-Noir nevyhledával, proto pro mne příjemné překvapení, že se mi na filmovce docela i líbily, nebo to dělala hlavně ta festivalová atmosféra?... - 28. 7. 2010 - kino Reduta - Velký sál - Uherské Hradiště - 85%(3.8.2010)

  • DaViD´82
    ****

    Nebýt otravné a naprosto nesednoucí hudební složky, tak to bylo bez závažnějších výhrad. Dějově chytré, atmosférou chladné, vyzněním cynické. Jen bych rád pochopil proč byl zasvěcen barman, když jeho úlohu pronesení balíčku mohl s klidem sehrát i George. Takhle zbytečně zvyšovat riziko, to do toho dokonalému plánu příliš nezapadalo. PS: Tak po pročtení diskuze koukám, že nejsem sám koho to zarazilo.(17.1.2009)

  • - Z rozpočtu 320 000 amerických dolarů poskytlo 200 000 studio United Artists, zbytek producent James B. Harris. Ačkoliv Kubrick považuje film za svůj první profesionální, byl rozpočet i na 50. léta v Hollywoodu celkem mizerný. (gogos)

  • - Kirk Douglas byl snímkem ohromen a to také dopomohlo tomu, že se objevil v příštím Kubrickově snímku. (gogos)

  • - Spoiler: Vypravěč byl do filmu přidán až na naléhání studia. Kubrick byl tímto nápadem rozhořčen, a proto informace, které vypravěč poskytuje, jsou lživé nebo mylné. (gogos)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace