Režie:
Susanne BierScénář:
Eric HeissererKamera:
Salvatore TotinoHrají:
Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson, Jacki Weaver, Rosa Salazar, Danielle Macdonald, Lil Rel Howery, Tom Hollander (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Pět let potom, co strašlivá, nevídaná síla většinu lidí přiměla k sebevraždě, se jedna z přeživších se dvěma dětmi odhodlává k zoufalému pokusu o útěk do bezpečí. (Netflix)
Videa (2)
Recenze (762)
Další pokus o hororové sociální drama, sedící v koutě ve stínu Darabontovy Mlhy. To neustálé střídání dvou časových rovin začne být po hodině vypravěčsky monotónní. Jaksi s jeho “vztahovým obsahem” a klišé, ke kterým inklinuje, začne být velmi nepravděpodobné, že film může něčím překvapit, vnést něco nové do námětu, který už tak připomíná některé nedávné žánrovky. Divácky atraktivní premisa s parádním rozjezdem se tak mine potenciálu slušné žánrové události, a z filmu zůstane pouze divácky bezpečné, mainstreamové drama o důležitosti soudržnosti s pár strašidelnými scénami, dětmi v ohrožení a příjemnou Sandrou. Ne že bych to se zájmem nedokoukal. Jen v tom vidím promarněnou velkou šanci. ()
Jedna z nejlepších režií Susanne Bier, která ustála nebezpečí filmu, v němž určitě dřímá kus hypersenzitivního kýče. Jenže, lidi, Sandra je skvělá a Trevante Rhodes zase ukazuje, že jeho zvláštní křehkost je stejně ohromující jako jeho muskulatura. Scenárista Erik Heisserer je snaživec a hodlá se specializovat na female alien encounters... což o to, struktura dvou střídavých rovin vyprávění funguje moc dobře, Bird Box má fajn rytmus a nevleče se, navíc se vyhne absurdní gradaci, jež poškodila podobně laděné Tiché místo. Trochu zamrzí, že samotná pointa vyzní malinko do ztracena a hlavní postava přes snahu problematizovat její vztah k nechtěnému mateřství nikdy tak úplně nejde do hloubky. Ale brblání stranou, velmi solidní žánrová práce na všech postech, i proto, že tvůrci nakonec sebrali odvahu a zlo vůbec neukážou. Kéž by si z nich vzali příklad hollywoodští kolegové. Jeden z nejlepších Netflix originals a důstojný reparát za ultimátní zlo v podobě Shyamalanova Stalo se. ()
Mnohem lepší než tematicky dost podobné Tiché místo. Má to sice pár slabších s logikou bojujících míst (už ten primární, totiž těhotná Sandra Bullocková ve svých 54 letech), ale dají se nad nimi, narozdíl od Tichého místa, celkem snadno přivřít oči...a o to tu jde především... ()
Byly doby, kdy jsem měl tyhle popcornové high concept horory, které táhne snadno pochopitený gimmick, rád. Dokonce jsem byl zklamaný, když se žádný ve filmu neobjevil. Nevím, jestli se změnily filmy, nebo já, ale dneska to vidím spíš jako riziko. Bird Box je krásná ukázka proč. V tom filmu se není čeho bát, vůbec není točený stylem, který by měl budovat děs nebo napětí, jde být jen zvědavý, jak se ten gimmick využije (a ne že by to tady bylo rozpracováno zvlášť dobře. Na co slepota, když může hrdinka v potřebných chvílích se zavázanýma očima bez problému běhat po lese?) Prostě je to jen sranda, která pořádně neprozkoumává žádné možnosti média, jenom naplňuje ústřední nápad. Časové skoky jsou naprosto samoúčelné a vyprávění spíš škodí, místo rozvádění motivů jsou vhazovány nové postavy vždycky, když už to začíná být nuda. Bird Box je přesně ten typ filmu, po kterém teenageři běhají po ulici s šátkem přes hlavu a Netflix musí vydávat prohlášení, ať to nedělají. Dobrá záminka pro fanfic a creepypasty, ale nevím, jak z toho jde nevyrůst. Protože jde přece jenom o film, který v každém okamžiku vypadá přesně tak, jak si ho představujete, když slyšíte námět. Chápu, že tenhle typ zábavy je třeba pro mnohé příjemný a uklidňující, ale mně to přijde zvlášť u hororů jako velká chyba. ()
Netflix, kvalitní režisér, námět a herci. To už je pro rok 2018 nejspíš synonymum. Snad se jim to povede udržet i v nadcházejících letech, protože Bird Box je hodně slušné apokalyptické drama, které bych si dokázal představit klidně i jako seriál. Do toho Sandra Bullock se tu opět ukázala v tom nejlepším možném světle, za což jsem hrozně rád. I když na ní plno lidí neslyší, tak si respekt rozhodně zaslouží. Stejně tak, jako i samotný příběh tohoto filmu, který mě napínal jak upnutej pásek od kalhot. Nicméně, jelikož jsem na jednom teambuildingu zažil pochod lesem se zavázanýma očima, tak zhruba vím, jak náročné to je a tady si chodili po lese jako nic. Pravda, že námět je trošku naivní, ale pod taktovkou skvělé Susanne Bier naprosto skvěle funguje a pozornost si rozhodně zaslouží. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (15)
- Charlie (Lil Rel Howery) v jednej scéne hovorí, že ich situácia nie je podobná situácii nejakých detí, ktoré behajú v bludisku. Jedná sa o odkaz na filmy Labyrint: Útek (2014), Labyrint: Zhorenisko (2015) a Labyrint: Smrteľná liečba (2018). (Astonko)
- Celosvětová premiéra proběhla 12. listopadu 2018 na filmovém festivalu Amerického filmového institutu. (Varan)
- Sandra Bullock (Malorie) se učila veslovat až při natáčení filmu. (skoda)
Reklama