Režie:
David LynchKamera:
Freddie FrancisHudba:
John MorrisHrají:
Anthony Hopkins, John Hurt, Anne Bancroft, John Gielgud, Wendy Hiller, Freddie Jones, Hannah Gordon, Michael Elphick, John Standing, Dexter Fletcher (více)Obsahy(1)
Tragický příběh muže, který se narodil s hrůznou deformací. Režisér David Lynch je známý především díky dvěma ve své době skandálním snímkům Modrý samet (1986) a Zběsilost v srdci (1990). Pozornost publika však vzbudil už svým filmem z roku 1980 Sloní muž. Zachytil v něm podle autentických materiálů tragický osud mimořádně deformovaného člověka, Angličana Johna Merricka. Lékař Londýnské nemocnice Sir Frederick Treves našel tohoto nešťastníka mezi pouťovými atrakcemi a pomohl mu najít cestu k vlastní identitě. Takzvaný Sloní muž se projevil jako inteligentní a citlivá bytost, žijící s děsivým handicapem. Lynch vychází ve smutném příběhu z prostředí viktoriánské Anglie. Akcentuje bizarnost dobových londýnských ulic a dílen, kde se upocení muži lopotí u záhadných strojů, jejichž pára zahaluje temná zákoutí. Zdánlivě realistické vyprávění je ozvláštněno mystickým prologem a epilogem v působivé snové poloze. Stěžejním prvkem zůstává prezentace titulního hrdiny, při níž divák prochází podobným procesem jako lidé okolo Sloního muže. V této souvislosti je nutné ocenit výkon Johna Hurta, který v nevšední masce dokáže opravdu hrát. Lékaře Trevese ztvárnil Anthony Hopkins, ve filmu dále hrají John Gielgud, Anne Bancroftová a další známí herci. Snímek získal řadu prestižních filmových cen a byl nominován celkem na osm Oscarů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (767)
Ještě jsem nikdy nezažil u filmu, abych po jeho skončení stále tajil dech dalších 30 minut. Jakoby mi něco bránilo normálně dýchat, stále kolem sebe cítím tu atmosféru 19. století, ve kterém jsem se ještě před chvílí nacházel s vynikajícím Hopkinsem, coby lékařem nebo Johnem Hurtem a la sloním mužem. Lynchova prvotvorba se hodně liší od né nejnovější, ale stále jsem toho názoru, že je genius a atmosféru umí vybudovat jako nikdo. Skvělý film o tom, že největší bestie se skrývá u nás a nedej bože, pokud ji dobře "krmíme"... ()
Po zkušenosti s filmem Mulholland Drive jsem se připravil rovnou na všechno. ;-) Ale dočkal jsem se celkem "normálního" filmu a Lynch si svoje režisérské "metody" (prostředky či úchylky? :-)) odbyl hned ze začátku (scény se slony). Je to hodně lidský příběh, který mě i vcelku dojal, ale trochu mě vadilo Merrickovo chování (scéna s vyplašeným zvířátkem Merrickem/střih/scéna s kultivovaným a intelignentním mladým mužem Merrickem). Jinak ale nemám, co bych vytkl (snad jen ten konec nemusel Lynch natahovat). Kromě silného příběhu musím rozhodně vyzdvihnout herecké výkony Hurta a Hopkinse. Hodnotím lepšími 4*; film má jasnou výpovědní hodnotu. ()
Scénář: Christopher De Vore, Eric Bergren, David Lynch .. Kdo je větší zrůda? Člověk s normální tváří, ale srdcem obludy nebo dobrosrdečný člověk postižený přírodní anomálií? Jeden z mála komplexních snímků od Lynche, kde má vše hlavu, patu a zejména smysl! ()
Lynchova pozdější, silně umělecká orientace je sice u tohoto filmu také trochu patrná, nicméně zcela jistě neznemožňuje filmovému laikovi vychutnat si celkový příběh, jako u jeho mladších děl. Proto jsem byl přesvědčený, že když snímek shlédnu se svojí křehčí polovičkou, rozhodně se v něm neztratí a stopáž si oba užijeme. Zážitek to pak byl opravdu silný, protože režisér podává tento neobyčejný snímek tak dojemným způsobem, že soucit na sebe nenechal dlouho čekat. Tím spíše, že hlavní hrdina o něj celkově ani nestál. Ale o tom vlastně ani Sloní muž není. Mimo krásného příběhu o jednom spokojeně smutném nemocném muži jsem byl svědkem odstrašujícího příkladu lidí, kteří se bez zábran a hlubšího uvažování (zvláště po posilnění alkoholem a masou) propadají myšlením k "inteligenci" neandrtálců. Člověk má tuhle zvířecí dravost - impulzy - v sobě, a tento snímek je nejen o tom, že nezáleží na strašlivém znetvoření (na vzhledu), ale zda-li se jako netvor nechováme. ()
Lynčárna, to je v mnohých prípadoch jedna obrovská metafora ľudského utrpenia, pohŕdania, nenápadných svetlých okamihov, ktoré nešťastnému človekovi urobia doslova raj na zemi, aby bolo to "svetlo" potom nekompromisne zavrhnuté zlomyseľnosťou ľudí. Krutý, do srdca prehovárajúci film, ktorý v sebe skrýva neskutočne veľa. Scéna "Vy nie ste John Merrick. Vy ste Rómeo" a následná slza na znetvorenej tvári rovnakej ľudskej bytosti ako sme my všetci, ma maximálne odrovnala. ()
Galerie (120)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (47)
- Posledné repliky, ktoré hovorí Merrickova (John Hurt) matka (Phoebe Nicholls), sú citované z básne “Nič nezomrie" od Alfreda Lorda Tennysona. (TheRoller)
- Anne Bancroft, manželka Mela Brookse, byla v celém obsazení filmu jedinou Američankou. (Tomket)
- Režisér David Lynch pôvodne chcel, aby John Hurt (John Merrick) nosil kostým na celom tele. Kostým bol však nepraktický a nepoužiteľný na nosenie. (TheRoller)
Reklama