Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký režisér a producent Joseph L Mankiewicz je u nás známý především díky velkofilmu Kleopatra (FP 16/68). Na vrcholu své kariéry byl v letech 1949 50, kdy obdržel Oscary za režii a scénář filmu Dopis třem manželkám (1949) a o rok později za režii dramatu z divadelního prostředí Vše o Evě. V příběhu ambiciózní dívky, která se stane během jediné sezóny hereckou hvězdou, režisér poodhaluje mnohé ze zákulisí uměleckého života v New Yorku, v němž přinejmenším stejnou roli jako talent hrají intriky a bezohledná touha po slávě. Tak trochu v rozporu s názvem filmu je hlavní hrdinkou filmu stárnoucí hvězda Margo. Ta se stane obětí dravé Evy a musí jí uvolnit své místo na diváckém výsluní. Skvělý herecký výkon Bette Davisové můžeme i s odstupem let hodnotit jako hlavní devizu filmu, ve své době oceněného šesti Oscary )nejlepší film, režie, scénář, kostýmy, vedlejší mužská role George Sanders, zvuk). v titulní roli se objevila Anne Baxterová a v epizodní roli přihlouplé dívenky, toužící po kariéře, Marilyn Monroeová. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (154)

PKD 

všechny recenze uživatele

Tak původně jsem byl až do 111.min. přesvědčen, že dám jasné, plné a silné (nikoli tlusté či obézní) 4. Ale za tu geniálně vypointovanou v několika fázích závěrečnou 20minutovku (ve které se snoubí rozhodně vliv Ibsenovy, který je zde v jedné větě zmíněn, což mi udělalo radost, Heddy Gabler jak když střelí) je to jasných 97% ;-) Včetně posl. 5min., které jsem sice v tomto stylu čekal ,ale stejně jsem vykřikl nadšením. George Sanders (kterého vlastně znám již od 12, 13ti let díky tv 60tkovému Batmanovi, stejně tak Samotnou Evu Anne Baxterovou tam jako Zelda the Great:) což je bizar shoda okolností) je úžasně slizký a mám podezření, že to je vlastně, jeho kreace z Rebeccy, jen lehce přepsaná se změněným jménem. Dokáži se představiti, že by Hitchcock z tohoto udělal ještě větší psycho, než to je. Margo: ,,Zanuck! Zanuck! Jste snad milenci?´´ Bill: ,,V jistém smyslu. Ty jsi hezčí´. Margo: ,,Ne, já jsem příšera´´. Stejně jako v Sunset Blvd. sice ne ukázaná, ale aspoň zmíněná důl. osobnost té doby v Hollywoodu. Bratr spolutvůrce Občana Kanea, to měl zcela očividně lépe našlápnuté, včetně zvládnutí docela náročné funkce scénář/režie. K postavě ztvárněné legendární Bette Davisovou nemám moc co říci, jen že mě vždy trochu děsila těmi kukadly, díky který vypadá jako pod neustálým vlivem psychotropních látek, bez urážky. Její postava sice ovládá takových 80% děje (pak nenápadně zmizí ze scény...doslova, kvůli a to jsem jí moc přál, zasnoubení s její dlouholetou láskou Billem) ale byla a je to především Eva, kvůli které jsem se na to hl. díval. To už je o osobních preferencích. A jsem rád, že jsem zde identifikoval herce z The Day the Earth Stood Still či Earth vs. Flying Saucers. Opět ironický DeWitt: ,,Drahá Margo, ty jsi nezapomenutelný Peter Pan. Musíš si ho znovu brzy zahrát´´. Chtěl bych též napsati, jak mi zde vadí, jakou že to zde morálně vyprofilovanou postavu hraje sexyelegantně mrkací Annička Baxterovic, ale už tímto jsem vlastně prozradill více, než je nutné. Slečna Caswellová (hraná mladinkou Marilyn Monroe, kterou jsem poznal až za dlouho) k Addisonovi DeWittovi ,,Řekněte mi, mají v tv konkurzy? Na tom tv stojí, má drahá. Tam nemají nic než konkurzy´´. Což mi připomíná důl. věc. Stejně jako podobně geniálního Sunset Blvd., který jsem shlédl náhodou jen pouhý týden před Evou, se zde vyjadřuje postoj divadlo vs film vs. tv, byť ten 3. jmenovaný činitel, zde nehraje nijak zvláště výraznou roli. Je zde ovšem ona zmínka o tv, jednoznačně v posměšném duchu, což znalci Hollywoodské zlaté éry, vědí z jakého důvodu.;-) Pro mne osobně tento film nebyl tak celkově výrazný (není zde holt Norma Desmodová či Max), jako již několikráte zmíněný Sunset Blvd., z toho důvodu, že jsem v divadle ( konkrétně NdB) několik let pracoval, takže to prostředí a vztahy, jak jsou i v tomto filmu prezentovány v podstatě znám (a věřte mi, že ať je to tady, nebo v US či jinde na světě, principy jsou všude stejné) takže jsem z toho pochopitelně nebyl tak fascinován, jako z filmu, který je o filmu, či o filmech a jejich výrobě.;-) Na závěr si neodpustím pozn. o tom, že tento film má o 3 Oscary vice jak právě Sunset Blvd. a to není dle mého, fér. Oba 2 jsou pro mě na stejné kvalitativní úrovni i přes to, že dávám o trochu více přednost, právě S.B. Což jsem ale již zdůvodnil. Addison DeWitt k Evě: ,,Takové děvče jako vy, nikdy nebylo a nikdy nebude´´. Což ve světle již zmíněných posl. 5min. tak docela....neplatí. A pak příjde....Phoebe:) Pozn. a stejně jako v př. Sunsetu, zde příběh opisuje ladný a alegantní oblouk. Či chcete-li, kruh. () (méně) (více)

Houdini 

všechny recenze uživatele

NFR 1990, Oscar 6 : Nejlepší film, Režie, Herec VR - George Sanders, Kostýmy ČB, Zvuk, Scénář + 8 nominací: Herečka HR - Anne Baxter, Herečka HR - Bette Davis, Herečka VR - Celeste Holm, Herečka VR - Thelma Ritter, Kamera ČB, Výprava ČB, Střih, Hudba . . . . . . .Zlatá Palma - výběr ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Herecký koncert a výborný scénář, který má i po té spoustě let co říct a bez nadsázky myslím, že se toho v tomhle směru v showbusinessu moc nezměnilo. Cynismus, závist, podrazy, intriky, podlézání, to všechno bylo je a bude součástí továrny na sny, protože to je v lidech a ne v době. Bohužel ale jak tu už napsali jiní, režie je hodně divadelní a film obsahuje několik hluchých míst, které jej oddělují o absolutní špičky. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Herci předvádějí v tomto příběhově velmi průhledném snímku výbornou práci, která však nestačí k tomu, aby šlo o přelomovou záležitost hodnou nesmrtelnosti. Ve své době šlo jistě o zjevení z nebe, ale dnes to již tak nepůsobí a s věkem odešla část kvality. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Joseph L. Mankiewicz .. Rozmázlá divadelní star satira na téma ženských potvor. Moc dlouhé, tím zbytečně rozředěné, přesto stále výborné i napínavé. Herecké výkony svůj lesk neztratí ani po letech, ale těch dialogů je pro děj a jeho pochopení snad až nadbytečně. Vše o Phoebe, vše o Evě, vše o těch prolhaných manipulátorkách. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Herecky dokonalé, ovšem dějově s ohledem na rozsah stopáže nedostatečné. Tedy přesný opak tohoto komentáře, který je sice krátký, ale obsahově hrubě nevyhovující. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Krásné a vznešené dialogy v nenapodobitelné atmosféře ve snímku, na který se krásně dívá i ve chvílích tichých a klidných. Mankiewicz ukázal dva rozdílné pohledy na umění, ironický a karieristický v postavě Margo (dokonalá Bette Davis) a idealisticky naivní a láskyplný u Evy. Nebo snad...? ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Nabízí se srovnání se Sunset Boulevardem. Stejný rok, dvě mrazivé satiry s podobným tématem, dva vrcholy dvou velkých režisérů a oscarový souboj mezi nimi. Nedovolil bych si přímo říct, že Eva ho vyhrála nezaslouženě, ale v mých očích za Wilderovým majstrštykem přece jen zaostává. Možná je to tím, že k filmu a jeho zašlým hvězdám mám vřelejší vztah než k divadelníkům, kteří nehrají, ale "táhnou Thespidovu káru". :o) Ale je to i v jiných věcech - proč bychom třeba měi věřit, že je hlavní hrdinka tak fantastická herečka, když ji vlastně nikdy nevidíme přímo v roli? Jen proto, že ji hrála fantastická herečka Bette Davisová? Víc mi ale vadí jiná dramaturgická nedůslednost - Davisová není zdaleka jediná, kdo o intrikaření Anne Baxterové ví. Není v tom sama, nemusí nikomu nic vysvětlovat, všichni kolem chápou, o co jde. Tím Mankiewicz-scénárista nastražil past na Mankiewicze-režiséra, protože když se vzdal modelu "sama proti všem", připravil se o část dramatického potenciálu a nepříjemně mnoho scén pak zinscenoval jen jako akceprostou konverzaci, kde se vždycky tři čtyři postavy sejdou a unisono pláčou nad rozlitým mlékem. 70% ()

Gimli 

všechny recenze uživatele

Film, který stojí na skvělých hercích a výborném, i když předvídatelném scénáři. Ale možná je to záměr, protože jsem byl napnutý, jestli je to opravdu tak, jak si myslím, že to je. Bylo. A právě proto si myslím, že je Vše o Evě velice dobré drama na jedno podívání, které Vás sice bude celou dobu bavit, ale po skončení na ně zapomenete. Zaslouží si hezkých 70%. ()

RHK

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Světská sláva polní tráva, ale říkejte to někomu, kdo je pro vysněné sousto té šťavnaté pastvy ochotný jít přes mrtvoly i zjištění, že si své místo na slunné pastvině bude muset uhájit před dalšími trávychtivými uzurpátory, kteří hodlají vzdor tomu, že se jedná o typický pokrm býložravců, bojovat se zuřivostí šelem. Věčný příběh o pokušení, slávě a deziluzích v některých pasážích mírně umrtvuje ne vždy výrazná režie, ale jedovatě vtipný scénář a skvělí herci jsou natolik znamenitou živou vodou, že jsem na to prakticky hned zapomněla. Zejména Bette Davisová vydechuje krásu, talent a osobitost tak samozřejmě jako jiní lidé oxid uhličitý a nutí mě ke svým obvyklým steskům, kdy u filmů staršího data opakovaně trousím vzdechy "proč se takoví chlapi už nerodí," přidat i kajícnou obměnu této věty s ženským elementem. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Úžasné drama o skoro až dojemně patetické stárnoucí herečce (výtečná Bette Davis) a jí na paty šlapající (a přes mrtvoly jdoucí) mladé kolegyni (rovněž skvělá Anne Baxter). Pozoruhodný je taky scénář, který nejen hýří brilantními dialogy, ale i rafinovaně přesouvá pozornost (a vypravěče) od jednoho aktéra k druhému. Kromě střetu dvou hereček se podíváme i na další a neméně zajímavé vztahy za oponou. Nádherný a nadčasový film o cestě za slávou a tím, co je pro ni třeba obětovat. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Výborní herci, silný námět, sebejistí lidé za kamerou. K naprostému štěstí mi chybělo jen pořádné stupňování děje. Mám pocit, že těch emocí šlo vymáčknout víc. Jinak pěkné. ()

brit84 

všechny recenze uživatele

To, co nejprve vypadá jako klasická konfrontace zralá žena vs. mladá najivní dívka, se postupně čím dál víc mění v přetvářku a faleš. Nejvíc mě překvapilo, jak jednoduchý postup ke slávě by vlastně mohl být. Ovšem za předpokladu, že máte na počátku štěstí na osudové setkání. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Jo tak takhle nějak si představuju vysokou školu (především ženského) herectví. Anne Baxter jako Eva, se svým až děsivě umírněným projevem od prvních lehkých náznaků skutečných ambicí až po postupnou proměnu ve výslednou „formu“, mi předvedla herecký koncert jako už dlouho nikdo (nutno ovšem poznamenat, že Bette Davis jí byla, když to tak drze napíšu, téměř rovnocennou protihráčkou). Z mužských postav bych určitě chtěl zmínit DeWitta, jehož cynika jsem si opravdu užíval (vůbec mě snímek svým občasným jízlivým humorem mile překvapil). Ale film má rozhodně co nabídnout i po příběhové stránce. Děj mně osobně přišel dostatečně chytlavý na to, aby člověka dokázal přes 2 hodiny zabavit (i když se jistě sem tam najdou slabší místa) a sledováním nenápadného vzestupu zase plně zaujmout; a kupříkladu na takovou děkovnou řeč, vůbec nejkrásnější scénu filmu, se rozhodně vyplatí si počkat a následně ji vychutnat plnými doušky. Pobavil mě i konec s koloběhem. Vidím to na slabší, ale plný počet. Zajímavý komentář: GilEstel ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Filmy zo zákulisia hollywoodskeho priemyslu mi vždy veľmi imponovali a hoci divák dostáva tradične dokonale naaranžované dielo s celou tou impozantnou maškarádou, v duchu sa mnohokrát pýta: ,,Je herečka, čo stvárňuje hlavnú postavu, aj v skutočnosti do očí bijúca mrcha?" Alebo naopak: ,,Je možné zlomiť pokoru nepoškvrnenú hviezdnymi maniermi?" Premena hlavnej postavy nás však nepriamo núti klásť si tieto otázky. Chcela by som zažiariť na chodníku slávy čoby Marylin Monroe s najkrajšou tváričkou pod slnkom.... ale stojí to za tie prekážky, úskalia, dobývanie, ničenie, pretvárku,...? Perfektný scenár a koniec koncov, vynikajúci herci, ktorí svoje postavy žili. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Není popelka jako popelka. Kdo by nechtěl stát na chvíli tváří v tvář tleskajícímu davu, kdo jednou nezatoužil stát se hvězdou. Film o těch zacházejících i vycházejících, zbavený přílišné romantiky o hereckém světě. I když, ke skutečnosti má podle mě ještě hodně daleko. Ale co bych chtěl, píše se rok 1950. Na můj vkus se film snaží tvářit až příliš dospěle, hlavně v dialozích, které jsou de facto páteří celého filmu. Tentokrát opravdu nevím, za co film obdržel Oskara za režii, sám bych určitě uvítal o něco větší nápaditost (zejména, když jsem film viděl v kontextu děl B. Wildera a W. Wylera) a ne pouhé spoléhání se na herecké výkony. Ty jsou zde ovšem vynikající. ()

Související novinky

Nominace na Oscara

Nominace na Oscara

24.01.2017

Letošní nominace na Oscary totálně ovládl muzikálový La La Land. Jeho 14 zářezů dorovnává rekord Vše o Evě a Titanicu, zatímco si pomyslné stříbro a bronz rozdělila sci-fi Příchozí s dramatem… (více)

Reklama

Reklama