Reklama

Reklama

Poněkud netradiční western s vynikajícím hereckým obsazením (H. Fonda, K. Douglas, W. Oates, H. Cronyn a B. Meredith) vypráví o jedné regionální věznici z konce minulého století, jejíž pověst je zatím neposkvrněná, tj. útěk je nemožný. Tady se schází všichni lumpové a lotři z okolí, včetně elegantního zloděje Parise Pittmana (K. Douglas). Vysněným cílem všech je útěk, což se ovšem ještě nikomu nepovedlo. Režim ve věznici je tvrdý a zdi příliš vysoké a silné. Pittman je první, kdo díky své inteligenci a penězům má šanci. S ukradeným a velmi dobře „uklizeným“ půl milionem dolarů lze přece podplatit každého! Podlehne však nový naprosto nezkorumpovatelný a humánně smýšlející ředitel věznice Lopeman (H. Fonda)? Typicky mužský snímek je konfrontací dvou osobitých a skvěle zahraných charakterů, dvou mužů, kteří jsou shodou okolností na opačné straně zákona. Je ovšem i chytře napsaným příběhem, oscilujícím mezi komediální a vážnou polohou, který potvrzuje, že mít peníze se vždycky hodí. Film natočil v roce 1970 režisér Joseph L. Mankiewicz. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (38)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Trochu netradičně pojatý western, který se z převážné většiny odehrává ve věznici, kde skončil svou pouť i mazaný desperát Paris Pitman, výborně zahraný Kirkem Douglasem. Napravit se ho pokusí Henry Fonda coby ředitel věznice s progresivním přístupem a vizionářstvím, který věří, že lepší životní podmínky učiní lepšími i jeho svěřence. Neoznačil bych snímek jako komedii, ve skutečnosti je ve svém zobrazení amerického středozápadu daleko realističtější než mnohá westernová dramata, navíc děj hrdiny nijak nešetří a happyendu se dočká málokdo. Z filmu je nicméně po celou dobu cítit určitá lehkost, jde o jemnou satiru na americké dějiny a hodnotový žebříček. Korupce zkrátka vytvářela Ameriku a měnila dějiny. Celkový dojem: 75 %. Předností Mankiewiczova snímku je, že dokáže překvapovat a rozbíjí některé žánrové stereotypy. Tím je zajímavý i pro filmového diváka, který westernu přímo nefandí. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Na území kalifornského národního parku Joshua Tree postavili pro účely natáčení za sedm týdnů věznici a pak do ní umístili postavy jdoucí proti očekáváním míry zkaženosti. Souboj Fondova ředitele reformisty se sklony k naivitě a Douglasova na oko rovného bandity, který neudělá nic, z čeho by neměl v budoucnu prospěch, je samozřejmě ústředním motivem až do finálního „chřestění“ zbraněmi. Od žánrového zelenáče Mankiewicze břitké humorem i cynickými návaly pragmatismu postav. Tyhle originální westerny jsou stejný poklad jak půl milionu dolarů v hadím hnízdě.. ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Podivuhodný western o tom, že i ten nejpoctivější hrdina Divokého západu - čestný, neúplatný, humánní šerif Henryho Fondy - se nakonec ve styku se vší tou proradnou bandou kolem zkazí. Zdatně mu v tom sekunduje nesmírně sympatický, velmi cynický, nespolehlivý lump Paris Pitman, Jr. Kirka Douglase, jenž převrací známé heslo amerického snu "How to Win Friends and Influence People" do podoby "Jak zradit své přátele a manipulovat s lidmi." Snímek je ovšem komedií, ale nesmírně satirickou, takže i ten poslední divákův úšklebek bude zřejmě dosti zkřivený. Film nabízí galerii nesmírně životných a brilantních postaviček, zvláštní humor a velmi nápaditou a originální hudbu. Příjemně mě překvapil. ()

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Je to revizionistický western z prostředí věznice, z níž se sympatický antihrdina pokouší uniknout, aby si mohl vyzvednout prachy, které na začátku filmu ukradl a schoval. Pak hurá do Mexika! Pro westernový žánr jsou typické zápletky a motivy zločinu a spravedlnosti. Zde jsou však tato komplikovaná a vážná témata zlehčena jistým humoristický pojetím, díky němuž mi film připomínal westerny jako Jeremiah Johnson nebo Život a doba soudce Roye Beana. Divák tedy nemusí toliko hloubat nad tím, kdo je vlastně víc v právu (myšleno samozřejmě morálně), protože je tak nějak jasné, že všechny strany jsou tak trochu dobré i zlé a pokud jedna taková strana utiskuje druhou a nutí ji se dívat na to, jak lehkomyslně popravuje příslušníky druhé, tak z brutálního střetu sil pak lze vinit buď nikoho anebo všechny. Film však není příliš sociálně nebo psychologicky zatížený, ač si myslím, že by mu to kvalitativně pomohlo: Tak třeba psychologická proměna postavy Henryho Fondy by mohla být prokreslenější. Dále mohlo být věnováno více pozornosti vztahům mezi protagonistou a jeho spoluvězni, čímž by se stalo divácky údernějším to, jak je v závěru obětuje, aby se sám dostal z basy - takto by si scénář mohl pohrávat s diváckým očekáváním a na konci by protagonista ještě silněji dostál titulu filmu. V poslední řadě by měl film diváka více zainteresovat do plánu útěku, který však probíhá spíše na pozadí - není k němu vztahována taková pozornost. Jistě by si pak film žádal svižnější režijní podání a o hodinu stopáže navíc, což klade vyšší nároky na tvůrčí schopnosti. Plán útěku a jeho praktické zhotovování by mělo fungovat jako únik z hlavolamu, který v divácích buduje napětí, zainteresovanost a sympatie. Diváka by spolu s postavami hledal cestu ven a poznával při tom, jak funguje vězeňský systém (na čemž by se mohla lépe zračit revizionistická témata, případně by se takto krystalizovala metafora ke skutečnému žití i mimo vězení, které je rovněž svázáno v systémem, který se čím dál tím více jeví jako morálně pokleslý, nespravedlivý a byrokraticky zaslepený). Krom vězeňského systému by divák více poznával i postavy, co ho udržují, což by mělo vést k zájmu i o tuto stranu barikády. Střet těchto stran v závěru by pak byl více katarzní. Ve skutečnosti však toliko katarzní není, protože scénář dost napracoval na budování napětí, spletitosti vztahů a fungování věznice. ___Film si však lze stále dost dobře užít díky jeho lehce cartoonovému podání, o němž svědčí i chytlavá úvodní znělka, i díky charismatickým či trhlým postavám a dobře napsaným dialogům. Navíc je to dobře natočené - dobře se na to kouká, i když se to odehrává jen ve špinavém vězení uprostřed pouště. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Už jsem ve westernech viděl ledacos, dokonce i dinosaury, ale i tak mě docela překvapilo, když se z "lotra" vyklubal klasický vězeňský film. A také že si tu po všech dekádách hraní prvně setkávají tváří v tvář Kirk Douglas a Henry Fonda. Ten první tu hraje takového lupiče sympaťáka, co si někde ulil půl milionu, čelí šikaně, postupně na sebe nabalí skupinu kamarádů, stává se kápem a plánuje útěk. A ten druhý pak humanistického exšerifa a správce vězení, který chce vězňům zařídit trochu důstojné podmínky k životu. Jsou tu dobří herci (Cronyn, Meredith), zajímavé postavy (včetně jedno asi gay páru), je to nečekaně vtipné (sprosté obrázky, koupání) a po hodině a půl bych dal bez problémů 4*. Finále mě ovšem zklamalo. SPOILER Příliš mnoho umírání včetně sympatických postav,, hrdina se ukáže jako svině největší a i ten čestný správce nakonec zklamal. Cyničtější shození do té doby pohodového děje jsem už dlouho neviděl, naštvalo mě to a tak jen 3*. PS: Ovšem scéna s hadem super! ()

Galerie (30)

Zajímavosti (2)

  • Většina filmu byla pořízena v oblasti zvané Joshua Tree National Monument. Jedná se o národní park v Kalifornii, kde bylo do tehdejší doby jakékoliv filmování zakázáno. (Conspi)
  • Krátkou básní, recitovanou během hodiny učitelem, je "Invictus", kterou v roce 1875 sepsal William E. Henley. (Conspi)

Reklama

Reklama