Reklama

Reklama

Legendární James Stewart září v jedné ze svých nejlepších rolí v tomto nadčasovém westernu, jež udal tón pro všechny, co přišly po něm. Pohraniční hlídač Lin McAdam (Stewart) se snaží vystopovat vraha svého otce a otcovu pušku, jedinou svého druhu: Winchester 73, jež postupně putuje v rukou nejrůznějších zabijáků, včetně bláznivého cestáře (Dan Duryea), bezcharakterního prodavače zbraní (John McIntire), mladého indiánského náčelníka (Rock Hudson) a vlastního McAdamova vraždícího bratra (Stephen McNally). V tomto nezapomenutelném příběhu o mužích ve zbrani se objeví také Shelley Winters jako McAdamův pomocník a Tony Curtis v jedné ze svých prvních rolí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Recenze (58)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Výtečný western pozoruhodný už tím, že hlavním hrdinou není úplně James Stewart pronásledující vraha svého otce, ale spíš puška z názvu, kolem které se celé vyprávění točí. Jednotlivé scény jsou provázané právě touto zbraní, která svým majitelům nosí pouze smůlu. Skvělý scénář doplňuje báječné obsazení i režie. Pět hvězd jak vyšitých, i když fanda westernů rozhodně nejsem. Těším se na další plody spolupráce Mann/Stewart. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Ten film je pořád svěží. Vyprávěný svižně, moderně, cením si nápad, že hlavní postavou je vlastně ta puška, která je tu v pozici jakéhosi nositele smůly svému majiteli, ale já už jsem díky trendům posledních desetiletí divácky někde jinde. Mám raději moderní přístup k westernům, jaký začal nejprve Peckinpah, ale pak hlavně Costner, nebo Eastwood, kteří demytizují Divoký západ, staví jeho odvěká klišé na hlavu a indiáni v jejich podání nejsou za tupé neandrtálce s copánky. ´Winchester 73´ je svojí moderní filmařinou pořád svěží, ale je také přežitým reliktem z časů Johna Waynea a Johna Forda. ()

Reklama

Lavran 

všechny recenze uživatele

Winchester '73 je filmem otisků, které na pažbě stejnojmenné pušky zanechají lidé, a která ona oplátkou zanechá na jejich duších. Winchestrovka propůjčuje svým nositelům prestiž (je zajímavé sledovat, jak se na ni nabalují významy spojené s aurou jedinečnosti) a prchavou moc; chvilkový, nicméně intenzivní pocit jistoty, bezpečí a nadřazenosti, který však vykupuje bolestí a smrtí. Chtějí se jí dotknout děti i dospělí, každý chce být jejím pánem, nehledě na cenu, kterou za toto nejisté vlastnictví požaduje. Pouhá její přítomnost ve scéně se stává hnací silou lidské závisti, kradmých pohledů a (silně iracionálních) temných tužeb. Hlavnímu hrdinovi vstupuje do cesty zrovna ve chvíli, kdy se konečně střetává s mužem, kterého pronásleduje, aby na něm vykonal pomstu. Oba mají něco společného, existuje mezi nimi jisté spojení z minulosti: pouto související se smrtí, kterou způsobila jiná střelná zbraň. Pravá Linova motivace je nám však (rafinovaně) ozřejměna až v rámci vzrušujícího finále, ústícího do tiché přestřelky muže proti muži, kde jsou vítr prohánějící se uschlými křovinami a rozpálená skaliska jedinými důvěryhodnými svědky. Úmyslné zamlčení faktů vytváří onu potřebnou špetku tajemství (abramsovskou „magickou skříňku“), která ze vztahu mezi hrdinou a jeho Nemesis přeskakuje i na titulní winchesterovku. Na plaketě s věnováním nemá vyryté konkrétní jméno – hlavní antagonista ji stačil ukrást dříve, než tak mohlo být učiněno - a přezdívá se jí "Jedna z tisíce", což jí propůjčuje obecný, symbolický charakter. V tomto smyslu je mementem americké posedlosti zbraněmi i důležitosti, jakou zbraně hrály (a stále hrají) v americké historii, kultuře a společnosti. Snad i proto jsou často zmiňovány „krvavé“ historické souvislosti (Little Big Horn, Bull Run...). Jediný způsob jakým může Wyatt Earp zjednat pořádek v Dodge City, je zakázat nošení zbraní uvnitř jeho hranic. Děsivě groteskní záběry z místnosti, ve které jsou zbraně občanů i projíždějících schraňovány, mluví za vše - zbraně určují dynamiku vyprávění. Putovní puška je zásadní nejen v rovině spletité sítě motivací, ale i ve způsobu, jakým se vyprávění posouvá dopředu, jak je strukturováno. Tím jak přechází od jednoho majitele k druhému, vytváří dojem jakési narativní štafety. Zároveň zvyšuje nejistotu, která je s jejím držením spojena. S každou další mrtvolou, kterou za sebou zanechá, je osud současného majitele vrtkavější a "předvídatelnější". Poslední záběr na pažbu pušky podkopává již tak velmi hořký (a mnohými bolestmi lemovaný) happy end á la Pyrrhovo vítězství, neboť tuto nejistotu a sklíčenost připomene ve velkém detailu. Kruh násilí a smrti se tak uzavírá, aby začal nanovo - podobným detailem (v renoirovském stylu) totiž příběh začíná. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Výtečný, trochu odlišný western v režii Anthonyho Manna se špičkovou atmosférou a spoustou akčních scén. A s Jamesem Stewartem v roli ostrostřelce, který vyhrává winchestrovku vrcholné kvality ve střelecké soutěži. Tato puška je mu následně odcizena, ale svým novým majitelům nepřináší štěstí. Navíc zoufalý pomstou hnaný Stewart pátrá nejen po pušce, ale především po jejím majiteli, se kterým má nevyřízené účty. V paměti zůstane dokonale natočená obranná bitva proti přesile indiánů, nebo závěrečná přestřelka ve skalách. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=vCu1RKphgos ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Špičková podívaná zakončená snad nejlepší přestřelkou muže proti muži, jakou jsem ve westernu kdy viděl. Udělat ústřední postavou pušku byl odvážný a skvělý nápad, nicméně bez pestré směsice postav, které winchesterovku postupně vlastní, by jistojistě nefungoval. Rocka Hudsona v roli indiánského náčelníka jsem nepoznal, James Stewart byl jak jinak než vynikající. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (10)

  • Natáčelo se v Arizoně a ve studiu Universal v Kalifornii. (Terva)
  • Zbraň z filmu je veľmi vzácna, vyrobilo sa totiž len 133 kusov modelu Jedna z tisícich (One-of-a-Thousand) Winchester Model 1973. (beso74)
  • Fritz Lang měl původě tento film režírovat. Když ale z projektu vycouval, James Stewart ho poté doporučil natočit Anthony Mannovi s kterým se znal již z dřívější spolupráce v třicátých letech v divadle. (formelin)

Reklama

Reklama